Harjattu vai pesty peruna. Kumman valitset kaupan irtoperunoista
Uuden sadon perunoita olen ostanut irtomyynnistä sekä valmiiksi pussitettuna. Muovipussiin pakatut pestyt perunat ovat menneet yllättävän pian huonoiksi. Kun omaa perunamaata ei ole mahdollista ylläpitää, sen maatilkun puuttumisen takia, niin ostan perunat kaupasta. Mielelläni kuulisin mitä te palstalla kävijät valitsette mikäli käytätte perunoita ruoanlaitossanne. Mua kiinnostaa mielipiteenne ja kokemuksenne kaupan, torin, kauppahallin tai viljelijän suoramyynnistä. Eli ostopaikasta ei ole väliä eikä tietysti oman maan tuotto, mutta se vaihtoehto jää vain omaksi iloksenne :) Mikä vaihtoehto on juuri sinun mielestäsi paras. Päivittäin en kaupassa käy, joten perunoita tulee ostettua n. 1-2kg samalla käynnillä, mikäli tarvitsen kotiin täydennystä.
Uuden sadon perunassa on kaiketi niin ohut kuori ettei niille ennakkoon peseminen sovi, se kostautuu niiden säilymisessä huonoiksi menee melko pian. Myöhemmin kuoret ovat paksumpia ja silloin ei ole ollut ongelmaa, säilyy hyvin jääkaapin hedelmä/vihanneslaatikossa. Lisäksi laitan perunoiden sekaan talouspaperia kosteutta estämään. Vinkin säilytyksen parantamiseen luin jostain julkaisusta. Mikäli ostaa valmiiksi muovipussissa olevia, niin olisi hyvä avata pussi ennen säilytyspaikkaan siirtoa, vaikka perunat muuten voi siinä pussissa säilyttää. Ymmärrän hyvin, että jotkut osaavat käyttää "järkeä" ja hankkii ruoanlaittotarpeet ns. heti käyttöön. Mulla on vähän paha tapa tehdä suunnitelmia useamman ruokalajin suhteen, ja sitten käykin, että teenkin ihan jotain muuta kuin olin ensin ajatellut ja sitten onkin käynyt, että perunat jäävät odottamaan mun uutta inspiraatiota ja keväällä kävikin niin, että olivat alkaneet jo kasvattaa ituja ennen kuin muistin niiden olemassaolon.