Auttakaa! Ideoita joulujälkkäriksi
Oon lupautunut viemään kyläpaikkaan jossa vietämme joulua jälkkärin. Nyt kaivattaisi hyviä ideoita, ei mitään luumurahkaa tai sekametelisoppaa. Joku hyvä leivonnainen olisi ainakin helppo kuskata. Itse rakastan juustokakkua, joten jos jollain ihania jouluisia makuja täytteisiin niin kertokaa ihmeessä. Kohta iskee jo paniikki kun pää vaan lyö tyhjää!
Hauskaa ja tunnelmallista joulua teille kaikille!
Kommentit (5)
Suklaamoussekakku
200 g Digestive-keksiä
3 rkl Amaretto-likööriä
0,5 dl rusinoita (itse en ole laittanut)
4 dl vispikermaa
250 g tummaa suklaata
5 keltuaista
0,5 dl sokeria
Päälle:
Marianne Crush -karamellirouhetta
Tarjoiluun:
vajaa 2 dl marjoja
2 rkl vaaleaa siirappia
1 tl Amaretto-likööriä
Leikkaa leivinpaperista pyöreä pala ja vuoraa sillä irtopohjakakkuvuoka (halk. 20 cm).
Leikkaa esimerkiksi piirtoheitinkalvosta vuoan sisäreunan suojaksi muovisuikaleet (onnistuu kyllä leivinpaperistakin).
Rouhi keksit ja valele päälle 2,5 rkl likööriä. Laita rusinat kulhoon ja kaada joukkoon 0,5 rkl likööriä. Aseta puolet keksirouheesta vuokaan.
Vaahdota 3,5 dl kermaa ja pane se kylmään.
Kuumenna kattilassa vettä ja aseta päälle kulho. Paloittele suklaa kulhoon ja sulata se.
Nosta liedelle toinenkin kattila ja kuumenna siinäkin vettä. Aseta sen päälle kulho ja pane siihen keltuaiset, sokeri ja loppu kerma. Kuumenna seosta samalla sekoittaen, kunnes seos sakenee.
Sekoita hiukan kermavaahtoa suklaasulaan, lisää joukkoon hiukan keltuaisseosta ja sekoita.
Kaada suklaa keltuaisseokseen. Sekoita huolella. Kääntele joukkoon kermavaahto. Kaada puolet seoksesta heti kakkuvuokaan. Ripottele päälle loppu keksirouhe ja rusinat. Levitä päälle loppu suklaaseos ja tasoita pinta. Nosta kakku pakastimeen.
Irrota jäätynyt kakku vuoasta muutama tunti ennen tarjoilua ja nosta se tarjoiluvadilla jääkaappiin.
Aseta luuri ennen tarjoilua kakun päälle tähden mallinen piparimuotti ja sirottele kakun pinnalle Marianne Crushia joko muotin sisään tai ulkopuolelle. Poista kakkua ympäröivä kalvo.
Sulata pakastemarjat ja jaa ne lautasille. Sekoita siirappiin likööri ja valele marjat seoksella.
Nosta lautaselle pieni pala kakkua ja tarjoile.
Meillä siis syödään ruuan jälkeen jälkkäri (tai pienen tauon jälkeem : ) ) ja sitten taas tauon jälkeen kahvit ja kakkua.
Jälkkäriksi ehdotan raikasta marjajäädykettä!
Tänä jouluna jälkiruokana on jouluhalko. Minä teen sen. Ohje oli pirkka-lehdessä, mutta vähän muuntelen sitä täytettä.
Aikaisempina jouluina on ollut siskojeni tekemiä (siksi ei nyt ohjeita):
erilaisia marjajäädykkeitä, mariannejäädyke ---> tosi hyvä! Ohje taisi olla pirkka lehdessä ja varmaan googlettamalla löytyy myös, sitten tylsästi on ollut luumusosetta ja olikohan meillä kermaa tmv sen kanssa.
Jäädykkeet tosiaan on ollut aika kivoja yleensä!
tähän. Jos on kyse jouluruoan jälkkäristä, en välttämättä veisi leivonnaista. Se on aika " tuhti" raskaan ruoan päälle.
Ei luumurahka ole ollenkaan " pliisu" idea. Ja jäädyke voisi olla kans hyvä. Jos on tarkoitus enemmänkin seurustella illan aikana, juustotarjotinkin voisi olla ok, tosin edellyttää, että kyläpaikan väki tykkää juustoista.
Lapset kun eivät juurikaan perusta leivonnaisista, mutta yksi suosikki löytyy eli kaupan pakastealtaasta Frödingen mudcake (suklaakakku) sen voi myös leipoa itse, mutta valmis kakku on meidän perheelle sopivan kokoinen. Tähän mennessä kaikki ovat tykänneet hurjasti ja meillä syöneet kehuvat ostaneensa sen jälkeen kakkua pakastimeen.
Juhlavaksi kakun saa erilaisilla lisukkeilla kuten kermavaahto (jota voi maustaa vaikka rommilla tms.), kirsikat, mansikat, jäätelö jne. jne.
Todella helppoa ja NIIN hyvää =)