Oletko sankko- vai ämpäri-ihmisiä?
Jotkut poikkeavat käyttävät vielä sanko-nimitystä, mutta pakko kai heitäkin on suvaita, kun elämme suwakkilandiassa...
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a77dc18e-f1fd-4f12-a1d0-e29146178baf
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen sankko? Puhevika. Sanko sr on.
puhevikapa hyvinnii sankosr
Jutussa olevan kartan mukaan ihan ylhäällä Lapissa ei mikään ole käytössä sanko/sankko/ämpäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sankko, ehdottomasti. Ei voi sekoittaa sanka-sanaan ja ämpäri on taas kotiutunut tänne ruotsin kielestä. Jos pyytäisin siippaa tuomaan kaupasta sankoja, hän toisi sieltä halpissilmälaseja. Jos pyydän tuomaan sankkoja, saan niitä, mitä haluankin.
Onko ämpäri tosiaan ruotsia? Ämbären??
Lainasana
Vierailija kirjoitti:
Jutussa olevan kartan mukaan ihan ylhäällä Lapissa ei mikään ole käytössä sanko/sankko/ämpäri.
Niillä on se kuksa.
Se on sanko yhdellä koolla eikä mikään sankko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä saavi sitten?
Saavi oli meillä sellaisen ison sankon nimi: ei sankaa, vaan kaksi korvaa.
Meille se on korvo. Alkuperäiseen kysymykseen vastaus on sankko.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olen asunut 30 vuotta pääkaupunkiseudulla ja puhun yleiskieltä, se on sankko.
Minä olen asunut pääkaupunkiseudulla 60 vuotta lukuunottamatta kahdeksaa vuotta Ruotsissa. Ja sanon selvästi sankko.
Ennen sanottiin aina ämpäri Tampereella ja vihta (ei vasta). Nyt yritetään olla hienovaraisia sanoissa ja sanotaan sanko. Kummallista. Onko muita sanoja sille?
Vierailija kirjoitti:
Ennen sanottiin aina ämpäri Tampereella ja vihta (ei vasta). Nyt yritetään olla hienovaraisia sanoissa ja sanotaan sanko. Kummallista. Onko muita sanoja sille?
No ei kai niin Tampereella. Meillä Savossa se on sankko, vasta ja itikka.
Sanko. -Toisaalta päättäjämme ovat ämpärityhmiä. mikä vertaus loukkaa sankoa tai ämpäriä.
Eteläsuomalainen kaverini alkoi kauan sitten seurustella kainuulaisen kanssa. Oli hauskaa seurata, miten käsittämätön sana sankko hänelle oli ja kuinka hän koetti taivuttaa sitä aivan ihmellisellä tavalla. Kyllä, itse olen sankko-ihmisiä, mutta ämpäri-ihmisten ympäröimänä olen sen verran turmeltunut, että olen kaksi kertaa vahingossa itsekin päästänyt ämpärin suustani. Omituisia hetkiä. Muistan kerrat tarkkaan, koska minulle taas ämpäri on ollut aivan ihmeellinen sana ja olen kuullut tai ainakin tiedostanut sanan olemassaolon varmasti vasta yläasteella.
Sankko tietennii, hienosteluvaihteella ollessa ämpär.
Olisin saavi-ihminen mutta ei ole tarjolla sopivan suuria johon mahtuisi kylpemään, en tajua, luulisi että on kysyntää, vai pelkääkö ne ihmisten hukkuvan metrin korkuiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen sankko? Puhevika. Sanko sr on.
Meillä se oli sankko Itä-Suomessa.
Missäpäin Itä-Suomea?
Entä jos on ämpäri ilman sankaa niin voiko se olla sanko? Vai aleneeko se automaattisesti ämpäriksi?