Miksi mainoskasvoja kutsutaan vaikuttajiksi?
Niin, miksi olemme hyväksyneet sen, että mainoskasvoja ei kutsuta oikeilla nimillään, mainoskasvoiksi, tai vaikkapa vielä raflaavammilla nimillä, vaan olemme hyväksyneet sellaisia typeriä termejä kuin "sosiaalisen median vaikuttaja", joka on täysin hämäävä, suorastaan virheellinen nimitys. Virallinenkin media hyväksyy tämän kielen vääristämisen yskimättä.
Kommentit (9)
Den bästa titeln hittills är utan tvivel "burgerivaikuttja".
Vierailija kirjoitti:
No sehän riippuu ihan vaan siitä ovatko he mainoskasvoja vai vaikuttajia. Jos henkilö A, joka ansaitsee elantonsa sosiaalisessa mediassa, on mukana K-kaupan mainoksessa, hän on mainoskasvo. Jos hän taas mainostaa K-kauppaa omassa somessaan, hän on vaikuttaja.
Eikä ole. Hän on mainoskasvo, tai mieluummin käyttäisin sukupuolesta riippumatta nimitystä mainosh****a. Hän myy itseään mainoskäyttöön ja tekee sitten somea saadakseen yrityksiltä lisää mainosrahaa. Tätä juuri tarkoitan tällä hämärtämisellä: jos henkilön x tehtävä on mainostaa yrityksiä, nimitys "vaikuttaja" on virheellinen. Sen sijaan nimityksessä pitäisi olla selkeyden takia mukana sana "mainos".
Tuote-esittelijöitähän nuo ovat. Firmat maksavat heille, jotta he esittelisivät firman tuotteita myönteisessä valossa eli suomeksi sanottuna mainostaisivat. Influensseri tai "vaikuttaja" ovat hienostelevia nimityksiä näille konsulenteille.
Vaikuttajiahan he ovat, koska seuraajat kopioivat heitä kieli pitkällä.
Vierailija kirjoitti:
Tuote-esittelijöitähän nuo ovat. Firmat maksavat heille, jotta he esittelisivät firman tuotteita myönteisessä valossa eli suomeksi sanottuna mainostaisivat. Influensseri tai "vaikuttaja" ovat hienostelevia nimityksiä näille konsulenteille.
Tuote-esittelijä on itse asiassa varsin osuva nimitys.
Tuo nimitys kertoo paljon yhteiskunnastamme. Kuluttaminen on keskiössä. Henkilö, joka pystyy vaikuttamaan suuren ihmisjoukon kulutuskäyttäytymiseen on mitä hyödyllisin ja arvokkain yksilö maailmassa, jossa elämme, koska vaikuttaa siihen, mitä niin kovin arvostetaan.
Ap, hanki a) suomen kielen taito ja b) elämä.
Vaikuttamistahan se mainostaminen on. Mainostamalla koitan vaikuttaa sinun kulutuspäätöksiin.
No sehän riippuu ihan vaan siitä ovatko he mainoskasvoja vai vaikuttajia. Jos henkilö A, joka ansaitsee elantonsa sosiaalisessa mediassa, on mukana K-kaupan mainoksessa, hän on mainoskasvo. Jos hän taas mainostaa K-kauppaa omassa somessaan, hän on vaikuttaja.