"Kaupunki rakentaa 140 kilometriä pitkää pyöräverkkoa, joka perustuu yksisuuntaisuuteen." - Ei sitten mitään järkeä!
Ymmärtäisin tämän ihan ydinkeskustassa, mutta kun tätä sairasta idelogiaa on nyt levitetty lähiöihinkin! Älytöntä poukkoilua, kun pitäisi vaihtaa jatkuvasti puoleta, kun kohde on "väärässä suunnassa" eli joudut vaihtelemaan kadun puolta monta kertaa, mikä vaan lisää riskejä onnettomuudelle. Ja tokihan suurin osa ajaa noita väärään suuntaan, mikä vielä lisää ennakoimattomuutta.
Kyllä näillä pyöräilijämäärillä mahdutaan ihan hyvin kaksisuuntaisille. Lopetakaa nyt jo tämä älytön ideologia, joka sopii suurkaupunkien keskustoihin, mutta ei muualle.
Kommentit (39)
Todella idioottimainen päätös.. Itse pyöräilen sellaiset 7000 km vuodessa enkä todellakaan ala poukkoilemaan katujen puolelta toiselle joka risteyksen jälkeen.
Kadunylituspaikkoja ei edes ole välttämättä kovain tiheässä. Esimerkiksi jos päämäärä on 100 m vasemmalla, sääntöjä noudattamalla minun pitäisi ehkä polkea 1000 m oikealle, mennä kadun yli ja polkea 1100 m takaisin.
Yritin käydä tällä viikolla hoitamassa asioita Helsingissä. Ihan järjetöntä pelleilyä noiden pyöräväylien kanssa.
Onkohan kenellekään tullut mieleen että Suomessa on vain kolmannes vuodesta sellaiset kelit että pyöräily on ylipäätään järjellinen liikennemuoto (siis suurelle yleisölle, himoharrasrastajat ovat oma lukunsa) ja vain pienellle ryhmälle mahdollinen liiennemuoto.
Ja minä vielä lasken pyöräilyn harrastuksekseni ja olen aiemmin ajanut päivittäiset työmatkat pyörällä keskustan läpi 9kk vuodessa. Mutta käyn keskustassa usein myös autolla tai bussilla. Nykyään useimmiten autolla kun matkaa on enemmän ja työ on sellainen että ei voi hikisissä pyöräilykamppeissa mennä palaveriin.
Mielestäni Helsinki ampuu itseään pahasti jalkaan tekemällä selväksi että keskustan kauppoihin ja liikkeisiin ei haluta muuta kuin Linnanmäen eteläpuolella asuvia.
Tulee mieleen se vanha tokaisu että pitäkää tunkkinne!
Pyöräilijä kirjoitti:
Todella idioottimainen päätös.. Itse pyöräilen sellaiset 7000 km vuodessa enkä todellakaan ala poukkoilemaan katujen puolelta toiselle joka risteyksen jälkeen.
sama! Fillarilla tulee 3-6 tonnia vuodessa, ja joka toisen korttelin kohdalla vaihto toiselle puolelle tekee liikenteestä sujumatonta. En tiedä, että miksi kaikesta liikenteestä täytyy tehdä pääkaupunkiseudulla mahdollisimman vaikeaa ja monimutkaista, Helsingissä autoilu on joka tapauksessa nähtävästi tarkoitus kieltää
Ei Helsingin kauduille mahdu 2-suuntaisia pyöräteitä, yksisuuntaiset toimii hyvin. Käykää Berliinissä tai Amsterdamissa kokeilemassa.
Muutenkin osa pyöräilijöistä kaahaa niin kovaa, että yksisuuntaisuus on jo turvallisuuskysymys.
!!!
Tämä että remontoidaan toimivat kaksisuuntaiset pyörätiet yksisuuntaisiksi on jotain aivan pelleä ja naurettavaa. Tänäänkin ajoin vastakarvaan hienoa tyhjää yksisuuntaista. En suostu ylittämään kahta liikennevaloa 50m matkan takia. Paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Kadunylituspaikkoja ei edes ole välttämättä kovain tiheässä. Esimerkiksi jos päämäärä on 100 m vasemmalla, sääntöjä noudattamalla minun pitäisi ehkä polkea 1000 m oikealle, mennä kadun yli ja polkea 1100 m takaisin.
Ennen liikennesuunnittelu perustui järkeen. Sitten jotain tapahtui. Insinööri joka suunnittelee vaikkapa virtapiiristä 500% tehottomamman saisi potkut ja heti.
Vierailija kirjoitti:
Ei Helsingin kauduille mahdu 2-suuntaisia pyöräteitä, yksisuuntaiset toimii hyvin. Käykää Berliinissä tai Amsterdamissa kokeilemassa.
Muutenkin osa pyöräilijöistä kaahaa niin kovaa, että yksisuuntaisuus on jo turvallisuuskysymys.
Nämä itseään netissä häpäisevät pellet ovat vähemmistössä. Vahinko ettei pyörälle voi langettaa ajokieltoa.
Vierailija kirjoitti:
!!!
Tämä että remontoidaan toimivat kaksisuuntaiset pyörätiet yksisuuntaisiksi on jotain aivan pelleä ja naurettavaa. Tänäänkin ajoin vastakarvaan hienoa tyhjää yksisuuntaista. En suostu ylittämään kahta liikennevaloa 50m matkan takia. Paskaa.
Hirveä poru ja ulina kun pitäisi liikennesääntöjä noudattaa. Älä vaan hanki autoa, tapat vielä jonkun! Pyörällä tapat sentään todennäköisesti vain itsesi.
Pyöräilijöille on usein todella paha asennevamma. Autoilijat hyväksyvät sen, että liikennesääntöjä noudatetaan. Joku pyöräilylupa ja ajokurssi pitäisi ottaa käyttöön pyöräilijöillekin.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
En tajua mikä ongelma noilla on ratkaistu? Ei kannattaisi korjata sellaista, mikä ei ole rikki.
Eli mikä vika oli kaksisuuntaisissa?
Vai onko taas tämä, että jonkun pitää saada nimensä historiaan, hei se olin minä, joka sotki Helsingin pyöräliikenteen (vrt. Berner ja taksit)?
Vihervassareilla on pakottava tarve ryssiä kaikki jo toimivat asiat.
Jaa no, sitähän voi polkea vaan yhteen suuntaan kerrallaan...
Polkupyörällä saa ja pitääkin ajaa ns. autotiellä jos ei ole pyörätietä. Koska vaihtoehtoina on etsiä joku random yksisuuntainen pyörätie tai ajaa suorinta tietä niin itse valitsen sen suoran.
Miksi miksi MIKSI Helsingistä on tahallaan tehty niin epämiellyttävä? Miksi?
Pyöräilijät yhteiskunnan vapaamatkustajat saisi aikuisiällä sitten rekisteröinnin ja väylämaksun muodossa osallistua kustannuksiin jotka pitkälti revitään autoilijoiden selkänahasta.
Toivottavasti jalankulkijat rupeavat olemaan sen verran hereillä liikenteessä, että ratikkaväylän ylityspaikassa hoksaavat väistää, kun ovatkin väistämisvelvollisia, ettei ratikan tarvitsisi pysähdellä, perustelevat sitä kustannussäästöillä, mutta yksityisten ihmisten perusteluksi ei kustannukset kelpaa, ja autoja kyllä kehdataan seisotella, vaikka pysähtelystä ja liikkeellelähdöstä koituu ylimääräistä polttoaineenkulutusta. Huomaatteko miten 2-naamaiset puheet julkisella sektorilla, poliitikoilla ja päättäjillä on, julkiselle vallalle on eri säännöt kuin normaaleille ihmisille, mutta miedän normaalien ihmisten, luonnollisten henkilöiden on elettävä tässä "systeemin etu ensin" dystopiassa...
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
!!!
Tämä että remontoidaan toimivat kaksisuuntaiset pyörätiet yksisuuntaisiksi on jotain aivan pelleä ja naurettavaa. Tänäänkin ajoin vastakarvaan hienoa tyhjää yksisuuntaista. En suostu ylittämään kahta liikennevaloa 50m matkan takia. Paskaa.
Hirveä poru ja ulina kun pitäisi liikennesääntöjä noudattaa. Älä vaan hanki autoa, tapat vielä jonkun! Pyörällä tapat sentään todennäköisesti vain itsesi.
Pyöräilijöille on usein todella paha asennevamma. Autoilijat hyväksyvät sen, että liikennesääntöjä noudatetaan. Joku pyöräilylupa ja ajokurssi pitäisi ottaa käyttöön pyöräilijöillekin.
Kaffebulla, tunnen kuka olet. Luulit olevasi nokkela mutta odotahan vain. Servaan sinut kun tapaamme uudestaan. Viimeistään kun työnnän vanhat pyörätrikooni läskipyllynkuljettimesi pakoputkeen.
Ihmettelen miten Keskuspuistossa yhdelle kaistalle mahtuu niin pyöräilijät, lenkkeilijät, koiran ulkoiluttajat ja kävelijät molempiin suuntiin sulassa sovussa. Koskahan liikennesuunnittelijat julistaa sen kuolemanloukuksi ja alkaa rakentamaan kaistoja eri kulkuvälineille?
Vierailija kirjoitti:
Miksi miksi MIKSI Helsingistä on tahallaan tehty niin epämiellyttävä? Miksi?
Osa punavihreää suunnitelmaa. Askel kohti vallankumousta tai jotenkin niin he sen ajattelivat.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miten Keskuspuistossa yhdelle kaistalle mahtuu niin pyöräilijät, lenkkeilijät, koiran ulkoiluttajat ja kävelijät molempiin suuntiin sulassa sovussa. Koskahan liikennesuunnittelijat julistaa sen kuolemanloukuksi ja alkaa rakentamaan kaistoja eri kulkuvälineille?
Vinkki: siellä ei voi hankaloittaa autoliikennettä.
En tajua mikä ongelma noilla on ratkaistu? Ei kannattaisi korjata sellaista, mikä ei ole rikki.
Eli mikä vika oli kaksisuuntaisissa?
Vai onko taas tämä, että jonkun pitää saada nimensä historiaan, hei se olin minä, joka sotki Helsingin pyöräliikenteen (vrt. Berner ja taksit)?