Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Exäni ei hae itselleen elatusapua vaikka olisi taloudellisesti sen tarpeessa.

26.08.2023 |

Nyt tulee (kaiketi) hiukan oudompi keissi.

Ex naisystävälläni ja minulla on yhteinen yläkoulun aloittanut lapsi.
Itse olen työttömänä sairauden vuoksi, mutta äiti tekee pitkää päivää matalapalkka-alalla ja hänelle myönnetään myös asumistukea, joten arki on rahallisesti todella tiukkaa.

Maksoin lapsenvalvojan määräämän elatusapu summan aina säännöllisesti kun olin töissä.

Nyt kun en ole töissä, niin tahtoisin että exäni hakisi elatusapua, koska Kelahan maksaa ns. nolla-sopimuksella äidille elatusavun puolestani, koska en ole siihen itse taloudellisesti kykeneväinen.

Todella simppeli prosessi, joka hoituu muutamalla puhelinsoitolla ja yhden kaavakkeen täyttämisellä, jonka jälkeen kaavake toimitetaan lastenvalvojan toimistoon allekirjoituksineen.

Niin että mikä ongelmana?

No äidin mielestä prosessi on liian raskas, eikä hän huonosta taloudellisesta tilanteestaan huolimatta tahdo saada aikaiseksi hakea hänelle kuuluvaa tukea.
Kun yritin asiasta hänen kanssaan keskustella, niin vastauksena tuli että "pidä itte huolta kakarasta, niin jään työttömäksi, jolloin maksan sinulle elatusapua".

Onneksi en tilanteesta hermostunut vaan pysyin rauhallisena, koska kiukkupuuska ilmeisesti johtui siitä että exäni tosiaan kokee asian todella raskaaksi ja vaivanloiseksi.

Kuitenkin minua ärsyttää valtavasti lapseni puolesta, sillä vaikka äiti ei kokisikaan tarvitsevansa mitään tukia tai apuja yhteiskunnalta, niin voisihan hän edes avata lapsellemme säästötilin, minne tallettaisi kuukausittaiset elarit, mitä lapsestamme maksettaisiin.
On väärin ettei lapsemme saa kerrytettyä ns. "pesämunaa" itselleen kun äiti ei vaan nyt jaksa.

Miten toimisitte tässä tilanteessa? Onko vastaavia kokemuksia?

- Epätoivoinen viikonloppu vanhempi

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi