Miten opettaa lapsi kuivaksi? Tarvitsen apua!
Poika on jo yli 3 (melkein 3,5) eikä mitään merkkejä kuivaksi oppimisesta. Usein tekee kakankin vaippaan. Muutaman kerran se on tullut vahingossa pottaan. Poika ei tunnista vessahätää. Yritän ottaa hänet mukaan vessaan aina kun itse menen ja istutan potalle, mutta ei tee mitään pottaan. Pian se pissa/kakka on kuitenkin vaipassa. Kesälomalla yritin hyvin heikolla menestyksellä opettaa hänelle pottailua. Ei tehnyt pottaan mitään mutta heti ulos päästyä tuli pissa housuun, monesti.
Olen luovuttanut nyt ja puen hänelle suosiolla vaipat.
Meillä on 1v 11kk tyttö joka osaa tehdä jo kakan pottaan. Usein pissan samalla. Hän osaa myös pyytää pottaa kun hätä on. Pojan kohdalla tästä ei ole merkkiäkään.
Kommentit (49)
Han ei ole viela valmis. Poikani on 2.5v ja oppi lahes heti kaksi vuotiaana kuivaksi, oisin kaytetaan tosin viela vaippaa varalta kun joskus vasyneena ei jaksa herata pissalle jos tarvitsee. Kuivaksi opettelu (ainakin yoaikaan) muistaakseni johtuu hormoneista. Joillakin ne kehittyvat (en tieda onko tuo oikea sana tahan) aikaisten ja toisilla myohemmin. Siihen ei voi oikein vaikuttaa vaan tulee jokaisella luonnostaan.
Mun molemmat lapset oppi tosi myöhään kuivaksi. Voin lohduttaa, että kyllä se ennen kouluikää tapahtuu. Ja tosiaan kodin ulkopuolella hoidossa kaveripaine auttaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä että lapsi ei ole päiväkodissa. Siellä olisi jo oppinut. Kannattaisiko aloittaa puolipäivähoito?
Kylläpä on. Huom. Kerroin kokeilleeni hänen kanssaan vaipattomuutta KESÄLOMALLA. Ap
Kerrot, että olet luovuttanut ja puet hänelle suosiolla vaipat.
Tuossa on syy, miksi hän ei opi. Hän on varmasti hyvin itsepäinen luonne. Ellei kehitysviivästymää ole, ei ole mitään syytä, miksei hän olisi jo tuossa iässä kuiva. Harmi, kun kesä on jo lopussa, mutta jatka sitkeästi alushousuilla. Ei hän jaksa kauaa pelleillä märkien housujen kanssa, jos vaippa ei ole vaihtoehto. Puet vaipan vain, jos olette menossa jonnekin, jossa vahinko olisi todella hankala hoitaa. Sitten vaihdat vaipat puhumatta lapselle mitään (hän ei saa huomiotasi, ei edes torumista). AINA kuin suinkin mahdollista, olette ilman vaippaa.
Tsemppiä!
Meillä Suomessa on se ongelma, että ensin lapset opetetaan olemaan välittämättä pissahädästä ja sitten pitäisi oppia takaisin välittämään.
Ennen vaippojen keksimistä jo vauvat pissatettiin ja he pystyivät pidättämään sen pienen tarvittavan hetken.
Pojat monesti oppii kuivaksi tyttöjä myöhemmin.
Minulla taas olisi kysymys yökuivaksi oppimisesta: Kun pojalla on ensimmäiset kuivat vaipat aamulla, niin kauanko siitä yleensä menee ennen kuin hän on suht. luotettavasti yökuiva?
Ja jos yökuivuus aluksi edellyttää yöllä vessaan herättämisen,niin kai tuo on ohimenevä vaihe ja lapsi alkaa piankin selvitä yön yli pissimättä? Vai kestääkö kauan?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sä osaat kun tyttö on oppinut. Onko pojalla kehitysviivästymää?
Ei juurikaan puhu ja ei tahdo oppia kuivaksi. Muuta ei ole ja noistakaan ei ole vielä neuvolassa huolestuttu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin pieniä lahjoja siihen potan viereen ja joka kerta kun lapsi onnistuu voisi avata yhden. paketin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei juurikaan puhu ja ei tahdo oppia kuivaksi. Muuta ei ole ja noistakaan ei ole vielä neuvolassa huolestuttu. Ap
Kuulostaa vähän autistiselta
Onko poikaa nyt vasta opetettu potalle vai miten homma on ennen tätä kesää mennyt? Meillä 2-vuotias poika suosii mielummin pönttöä supistajalla kuin pottaa. Pissalla käytetään aina säännöllisin väliajoin ja lähes aina sinne pissat tuleekin. Esimerkiksi aamulla heti heräämisen jälkeen suoraan pissalle, jolloin pissat ei ehdi tulla vaippaan. Ei itse hoksaa pyytää pissalle tai kakalle, joten vanhempien vastuulla on olla hereillä tässä asiassa.
Potalla käynnistä voi myös palkita. Esimerkiksi tarra palkintoruudukkoon aina, kun tulee pottaan pissa tai kakka ja sitten, kun on tullut tarpeeksi tarroja, niin saa valita mieleisensä palkinnon.
Missä isä on? Poika tarvii miehen mallin kusemiseen.
Meillä pojat käytti tuossa iässä jo pyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vähän autistiselta
Eikä kuulosta.
Terve pieni poika. Oppii varmasti kun ei neuvolassakaan ole huolestuttu.
Jos olet varma, että lapsellasi on kehitysviivästymä, vie hänet yksityiselle. Teidän pitää saada mahdollisimman nopeasti kuntoutus pyörimään, jotta pulmia voidaan korjata. Neuvolassa tavataan lasta niin nopeasti, ettei siellä jää kiinni kuin vaikeimmat tapaukset.
Vaikea uskoa ettei tunnistaisi vessahätää. Ehkäpä hän vaan arastelee asiaa?
Kun vaihdat vaippaa näytätkö nyrpeää naamaa ja sanot että hyhhyh? Tai oletko jopa kiukkuinen?
Se aiheuttaa lapselle stressiä ja vaikeuttaa pottailua.
Ehkäpä lapsi tunnistaa hätänsä mutta ei uskalla myöntää koska se aiheuttaa äidissä niin negatiivisen reaktion?
Vierailija kirjoitti:
Onko poikaa nyt vasta opetettu potalle vai miten homma on ennen tätä kesää mennyt? Meillä 2-vuotias poika suosii mielummin pönttöä supistajalla kuin pottaa. Pissalla käytetään aina säännöllisin väliajoin ja lähes aina sinne pissat tuleekin. Esimerkiksi aamulla heti heräämisen jälkeen suoraan pissalle, jolloin pissat ei ehdi tulla vaippaan. Ei itse hoksaa pyytää pissalle tai kakalle, joten vanhempien vastuulla on olla hereillä tässä asiassa.
Potalla käynnistä voi myös palkita. Esimerkiksi tarra palkintoruudukkoon aina, kun tulee pottaan pissa tai kakka ja sitten, kun on tullut tarpeeksi tarroja, niin saa valita mieleisensä palkinnon.
Olen ottanut jo pidemmän aikaan hänet mukaan vesssan ja istumaan potalle ja kuten sanottu, joskus on se kakka sinne tullut. Pitäisin niitä kuitenkin enemmän vahinkoina kun ei sitä usein ole tapahtunut. Joskus olen yrittänyt istuttaa hänet pytylle, mutta se ei sen paremmin ole sujunut :/
En ole hänelle tästä vihainen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut jo pidemmän aikaan hänet mukaan vesssan ja istumaan potalle ja kuten sanottu, joskus on se kakka sinne tullut. Pitäisin niitä kuitenkin enemmän vahinkoina kun ei sitä usein ole tapahtunut. Joskus olen yrittänyt istuttaa hänet pytylle, mutta se ei sen paremmin ole sujunut :/
En ole hänelle tästä vihainen. Ap
Ota mukaan potalle kiva kirja tai muuta puuhaa. Me luettiin silloin vuoden ikäisenä pottakirjoja samalla ja kun puhe lähti kulkemaan niin keksittiin yhdessä lauluja. Aluksi piti vähän motivoida, että jaksoi malttaa istua potalla tarpeeksi kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa ettei tunnistaisi vessahätää. Ehkäpä hän vaan arastelee asiaa?
Kun vaihdat vaippaa näytätkö nyrpeää naamaa ja sanot että hyhhyh? Tai oletko jopa kiukkuinen?Se aiheuttaa lapselle stressiä ja vaikeuttaa pottailua.
Ehkäpä lapsi tunnistaa hätänsä mutta ei uskalla myöntää koska se aiheuttaa äidissä niin negatiivisen reaktion?
No no... Mä näen joskus mun tytöstä aika helposti että hänellä on pissahätä ja ohjaan käyttämään pottaa. En aina huomaa, mutta joskus. Pissahätää varten hän ei vielä pyydä pottaa mutta jos hänellä on kakkahätä, hän osaa sanoa että kakkahätä. Pojasta mä en näe yhtään milloin hänellä on vessahätä. Olen ottanut hänet usein mukaan vessaan potalle mutta hänellä ei tule mitään pottaan. Sen jälkeen kuitenkin se pissa tulee melko pian vaippaan... Hän ei kuitenkaan osaa sanoa että "pissa" "vessa" tai "potta" edes silloin kun pissa pääsi housuun. En tiedä osaako hän ymmärtää että se ikävä tunne ennen kuin pissa tulee vaippaan on pissahätä. Ap
3,5v vaippahousu on ihan normaalia.
Lapset kehittyy eri tahdissa tuossakin asiassa. Vuosi eteenpäin niin tuokin asia on jo muuttunut. Nou hätä.
Kysy vaikka neuvolan tädiltä .