Ekaluokkalaisen kouluvalmiudet ja myöhempi koulumenestys?
Miten tämä yhtälö nyt menee, kun on uutisoitu eskarilaisten ja ekaluokkalaisten tietotaidon kasvaneen takavuosiin verrattuna. Tyttöjen ja poikien taso on kouluun mennessä kasarivuosia paljon korkeammalla.
Toisaalta heikommilla valmiuksilla kouluun tulleet saavat hyvin kiinni ne tietotaitavina aloittaneet. Ja poikien taso romahtaa, varsinkin duunariperheiden poikien!
Nuo uutisoinut asiat ovat hämmentäviä ja ristiriitaisia.
Valkokaulusvanhemmat kun ovat kai niitä, jotka into pinkeänä tai keskenään kilpaillen preppaavat lapsiaan koulua varten. Asiantuntijat varoittelee ettei kannattaisi, koska leikki on lasten työtä ja se aidosti kehittävä asia.
Duunareiden pojat lienee niitä, jotka saavat vapaammin leikkiä (?), ja joiden pitäisi saada muut kiinni akateemisissa taidoissa. Mutta tilastollisesti eivät kuitenkaan saa, vaan juuri heidän taso kärsii kouluvuosien aikana. Ilmeisesti ylemmän keskiluokan tytöt ja pojat pärjäävät hyvin.
En ymmärrä. Mikä se nyt on se juttu jota lapset tarvitsevat menestyäkseen myöhemmin, ja mikä pilaa poikien oppimisen kouluiässä?
Kommentit (3)
Tasapäistäminen on se joka sotkee asiat. Parempien perheiden lapset oppisivat peruskoulun asiat alakouluvuosien aikana, jos saisivat ohjatusti edetä omaan tahtiin. Toisaalta pahimmille pölöille peruskoulu etenee liian nopeasti ja heille sopisi 9-vuotinen peruskoulu alakoulun asioiden oppimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tasapäistäminen on se joka sotkee asiat. Parempien perheiden lapset oppisivat peruskoulun asiat alakouluvuosien aikana, jos saisivat ohjatusti edetä omaan tahtiin. Toisaalta pahimmille pölöille peruskoulu etenee liian nopeasti ja heille sopisi 9-vuotinen peruskoulu alakoulun asioiden oppimiseen.
Ei tuo selitä sitä, että duunareiden pojat aloittavat koulun osaavina, mutta romahtavat peruskoulun edetessä.
Ennemminkin opettajat suosivat "parempien perheiden" prepattuja lapsia. Kehuvat ja kannustavat enemmän akateemisuutta kohti.
Aikuisen tuki on avainasemassa, myös yläkoulussa ja myös sen jälkeen. Lapsi tarvii tukea aineissa, jotka ovat haastavia sekä paljon kehuja. Tämän lisäksi motivoinnissa erityisesti murrosiässä. Kun pohja on kunnossa nuori pärjää kyllä ja löytää oman alansa.