Sateenkaarilippuja vai jotain muuta?
Tällä viikolla uutisoitiin, että Maskun kunnassa oli revitty kunnan sateenkaarilippuja alas ja poltettu jo useampaan kertaan. Olen itse tavallinen nuorehko mies, joka elää toisen miehen kanssa parisuhteessa. Arvostan työtä, jota on tehty vuosikymmeniä sen eteen, että meidät nähdään nykyään jo tavallisina ihmisinä. Välillä ihmettelen tätä sateenkaarilippujen levittämistä joka paikkaan nyky-Suomessa. En ole lainkaan varma, että se on paras tapa edistää tasavertaisuuttamme tässä ajassa. Suomalaiset fiksuina ihmisinä ymmärtävät jo laajasti tasavertaisuuden tärkeyden, vaikka toki edelleen osalla ihmisistä ongelmia asenteissaan ja monet eivät uskalla kaapista ulos kaikilla elämänalueillaan.
Mielestäni tasavertaisuutta edistetään parhaiten rohkeudella olla oma itsensä, tulla ulos kaapista ja puhua ihmisten kanssa avoimesti esimerkiksi kumppanistaaan, kuten ihmiset normaalisti tekevät. Eli ollaan inklusiivisesti osa ihmisjoukkoa omina itsenämme, eikä verhouduta erilaisiksi sateenkaalippuun käärittynä.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen, koulutukseltani tekniikan lisensiaatti ja työskentelen erittäin miesvaltaisella alalla, viimeisen vuoden esihenkilönä. Olen samaa mieltä, että arjen kohtaamiset ja käytännön teot merkitsevät tasa-arvoisen mielipideilmasto saavuttamisessa todella paljon enemmän, kuin joku karnevaali, joka vain vahvistaa vastakkainajattelua. Lainsäädäntötyön on tietysti kaikkein tärkein, mutta sitä tehdään muualla, kuin kadulla.
Itseäni on ärsyttänyt työpaikalla jo pitkään se, että ei tunnu luontevalta puhua omista asioista, jos keskustelussa on riskinä lähentyä kumppanin mainitsemista. Vaikka lomareissuista keskustelu. Ai sä / te olet(tte) lähdössä Italiaan jne. Joku saattaa mainita rutiininomaisesti tyttöystävän tai vaimon. Eikä tunnu lainkaan luontevalta töräyttää, että poikaystävän kanssa me mennään. Ei ole helppoa tapaa tulla kaapista, vaikka sitä haluaisikin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitä tarkalleen oli tuon teon takana ja voin vain puhua omasta puolestani.
Itse en tykkää sateenkaarilipuista sen agendan takia, mikä siellä takana luultavasti on.
Tykkään kyllä väreistä ja sikäli lipuissa ei olisi mitään vikaa itsessään.
Samoin mulla ei ole mitään homoja, lesboja ym. vastaan. Jokainen saa olla mitä on. Itse olen (kai) hetero nainen, mulla on pieni poika, joka tykkää pinkistä ja mies, jolla on pitkä tukka.
Mua kuitenkin huolettaa tuo sateenkaarihomma. Jotenkin se mennyt överiksi? Miksei kaikki saa vaan olla sitä mitä on? Ilman että asiasta tehdään iso numero? Moni sanoo, ettei mies- ja naissukupuolia kielletä, mutta siltä on alkanut tuntua silti. Miksi ollaan suvaitsevia joidenkin tunteille ja aletaan kieltää toisten tunteet?
Huolettaa myös se, että valtiot ympäri maailmaa mahdollisesti käyttää tätä sateenkaarihommaa välineenä vähentää maapallon väestöä. Kyllä, olen tosissani. Kuulostan varmaan hullulle ja salaliittoteoreetikolle. Mutta kyllä tässä kaikessa jotain tarkoituksellista mätää on taustalla? Se on naamioitu kuin muka haluttaisiin kaikille tasa-arvoa ja kaikkea ihanaa, mutta oikeasti haluavat tuhota ihmisiä...
Niin se on se marxismi siinä. Marxistit eivät halunneet tasa-arvoa kapitalistien kanssa. He halusivat vallankumousta heitä vastaan. Nyt jos otat tämän saman mentaliteetin, ja siirrät sen työväenluokasta vähemmistöihin, niin mitä luulet että tapahtuu? Ei siinä ole kyse mistään tasa-arvosta, vaikka he itse ehkä luulisivatkin kannattavansa sitä. Sinulla on aina uhriryhmä ja sortajaryhmä, ja sortajaryhmän valta täytyy kumota. Se on liberalismin vastainen aate, sillä liberalismi näkee ihmiset yksilöinä, ei ryhminä.
No niin, olet fiksu selkeästi. Kerro vielä meille tyhmille selkosuomella, että mitä mieltä siis oletkaan asiasta? Ja kenen puolella & ketä vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitä tarkalleen oli tuon teon takana ja voin vain puhua omasta puolestani.
Itse en tykkää sateenkaarilipuista sen agendan takia, mikä siellä takana luultavasti on.
Samoin mulla ei ole mitään homoja, lesboja ym. vastaan. Jokainen saa olla mitä on. Itse olen (kai) hetero nainen, mulla on pieni poika, joka tykkää pinkistä ja mies, jolla on pitkä tukka.
Mua kuitenkin huolettaa tuo sateenkaarihomma. Jotenkin se mennyt överiksi? Miksei kaikki saa vaan olla sitä mitä on? Ilman että asiasta tehdään iso numero? Moni sanoo, ettei mies- ja naissukupuolia kielletä, mutta siltä on alkanut tuntua silti. Miksi ollaan suvaitsevia joidenkin tunteille ja aletaan kieltää toisten tunteet?
Huolettaa myös se, että valtiot ympäri maailmaa mahdollisesti käyttää tätä sateenkaarihommaa välineenä vähentää maapallon väestöä. Kyllä, olen tosissani. Kuulostan varmaan hullulle ja salaliittoteoreetikolle. Mutta kyllä tässä kaikessa jotain tarkoituksellista mätää on taustalla? Se on naamioitu kuin muka haluttaisiin kaikille tasa-arvoa ja kaikkea ihanaa, mutta oikeasti haluavat tuhota ihmisiä...
Niin se on se marxismi siinä. Marxistit eivät halunneet tasa-arvoa kapitalistien kanssa. He halusivat vallankumousta heitä vastaan. Nyt jos otat tämän saman mentaliteetin, ja siirrät sen työväenluokasta vähemmistöihin, niin mitä luulet että tapahtuu? Ei siinä ole kyse mistään tasa-arvosta, vaikka he itse ehkä luulisivatkin kannattavansa sitä. Sinulla on aina uhriryhmä ja sortajaryhmä, ja sortajaryhmän valta täytyy kumota. Se on liberalismin vastainen aate, sillä liberalismi näkee ihmiset yksilöinä, ei ryhminä.
No niin, olet fiksu selkeästi. Kerro vielä meille tyhmille selkosuomella, että mitä mieltä siis oletkaan asiasta? Ja kenen puolella & ketä vastaan?
Olen liberalismin puollella. Siihen kuuluu mm. demokratia, kapitalismi ja ihmisoikeudet. Marxismiin eivät kuulu ihmisoikeudet (jonka luulisi olevan aika itsestäänselvää jos katsoo historiaa), sillä hän sanoi hyvin selkeästi, että yksilönoikeideidet olivat porvarillista p*skaa, ja vain kollektiivilla oli merkitystä. He kyllä aina lupailevat kaikkea hyvää ja kaunista, mutta todellisuussa saat vain kurjuutta ja totalitarismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen, koulutukseltani tekniikan lisensiaatti ja työskentelen erittäin miesvaltaisella alalla, viimeisen vuoden esihenkilönä. Olen samaa mieltä, että arjen kohtaamiset ja käytännön teot merkitsevät tasa-arvoisen mielipideilmasto saavuttamisessa todella paljon enemmän, kuin joku karnevaali, joka vain vahvistaa vastakkainajattelua. Lainsäädäntötyön on tietysti kaikkein tärkein, mutta sitä tehdään muualla, kuin kadulla.
Itseäni on ärsyttänyt työpaikalla jo pitkään se, että ei tunnu luontevalta puhua omista asioista, jos keskustelussa on riskinä lähentyä kumppanin mainitsemista. Vaikka lomareissuista keskustelu. Ai sä / te olet(tte) lähdössä Italiaan jne. Joku saattaa mainita rutiininomaisesti tyttöystävän tai vaimon. Eikä tunnu lainkaan luontevalta töräyttää, että poikaystävän kanssa me mennään. Ei ole helppoa tapaa tulla kaapista, vaikka sitä haluaisikin.
Ap
Ymmärrän tunteen ja vaikeuden, mutta koita vaan seuraavan kerran antaa sen tulla ulos. Sanot vaikka just noin, että poikaystävän kans tai sit käytät hänen etunimeään ja jatkat vaan juttua. Hetken hämmennys voi tulla toisella, mut eiköhän se ylipääse. Jos asia on hänelle isompi kynnys, niin se on sen ongelma, ei sun. <3
Vierailija kirjoitti:
Onko sateenkaarilipulla muka joku sama status kuin Suomen lipulla? Siltä nyt tuntuu ja se on väärin. Se on vain jonkun rustaama lippu, joka muuten vaihtuu joka vuosi kun siihen pitää lisätä joku vähemmistöporukka mukaan. Pelkkää politiikkaa.
Eiköhän useimmat liput ole jonkun rustaamia. Suomen lipuksikin oli aikoinaan useita ehdotuksia joista sitten valittiin pohjoismainen risti ankeimmilla mahdollisilla väreillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen liberalismin puollella. Siihen kuuluu mm. demokratia, kapitalismi ja ihmisoikeudet. Marxismiin eivät kuulu ihmisoikeudet (jonka luulisi olevan aika itsestäänselvää jos katsoo historiaa), sillä hän sanoi hyvin selkeästi, että yksilönoikeideidet olivat porvarillista p*skaa, ja vain kollektiivilla oli merkitystä. He kyllä aina lupailevat kaikkea hyvää ja kaunista, mutta todellisuussa saat vain kurjuutta ja totalitarismia.
Kuka hän sanoi yksilönoikeuksien olevan porvarillista peetä ja ketkä he? Sori, en tiedä, miten menin näin sekaisin. :)
Oletko siis sateenkaarilipun puolesta vai vastaan?
Hyvä.
Eikä sateenkaarilippu enää edes edusta homoja, vaan kaikenlaisia todella älyttömiä ja vaarallisia kehomuokkaus- ja pedo-väkeä. Asioita joita ei kenenkään pidä puolustaa.
Sateenkaarilipun lisäksi mä haluisin luopua sanasta homo. Se on niin hemmetin voimakas ja lokeroiva haukkumasana, enkä koskaan käytä sitä, kun puhun itsestäni. Saattaa tuntua jonkun mielestä mielestä naiivilta, mutta en vaan koe sanaa omakseni ja kuvaavan itseäni.
Ja ei tarvi keksiä mitään uusia sanoja, olen kiinnostunut miehistä ja minulla on poikaystävä. Ei siihen tarvitaan mitään lokeroivaa haukkumasanaa. Ja itse asiassa saattaisin mä joskus kiinnostua naisestakin, ehkä.
Mikähän kunta vetäisee ensimmäisenä viralliseen lippusalkoonsa esimerkiksi Lähetyssaarnaaja-asennon, koiratyylin, tai kultaisen suihkun kannattajien lipun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hän sanoi yksilönoikeuksien olevan porvarillista peetä ja ketkä he? Sori, en tiedä, miten menin näin sekaisin. :)
Oletko siis sateenkaarilipun puolesta vai vastaan?
Karl Marx. Sateenkaarilippu on ihan ok kai, mutta en pidä siitä uudesta mallista, jossa on mukana mm. black lives matter (jonka perustajat olivat tunnustuksellisia marxisteja).
Vierailija kirjoitti:
Alkuperäinen sateenkaarilippu on liittynyt aikaan, jolloin homous oli rikos/sairaus ja seksuaalivähemmistöjen syrjintä nautti hiljaista hyväksyntää (mikä on edelleen tilanne monissa maissa). Progressiivilippu (mihin on lisätty raidallinen nuoli) taas edustaa inklusiivista queerteoriaa, poliittista liikettä jossa erilaiset vähemmistöt nähdään yhtenäisenä massana, agendan keppihevosina. Ja se todellakin on haitallista, asenteet seksuaalivähemmistöjä kohtaan ovat kiristyneet. Paitsi länsimaissa, erityisen huolestuttavasti konservatiivimaissa joissa oikeasti homo/transvastaisia lakeja vedetty läpi "lgbtqaiowtf-propagandaan" vedoten. Venäjä lähimpänä esimerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, että jollain on noin vahva vastutus pään sisällä, että pitää lähteä repimään lippuja alas ja vielä polttaa ne. Jotain voimakkaita ongelmia oman seksuaalisuuden kanssa ehkä?
Liittyy ihan muihin asioihin. Ei siihen että joku on valtavirrasta poikkeava vaan se, mistä halutaan uutta valtavirtaa. Niitä asioita ei nähdä terveinä, rakentavina eikä lopulta kenenkään hyvinvointia lisäävinä.
Vierailija kirjoitti:
Se sateenkaarilippu on symboli aiheen politisoitumisesta. Se on se, mikä ihmisiä ärsyttää.
Yhteiskunnan muokkaus arvoiltaan ja käytännöiltään täysin uuteen uskoon aivan kirjaimellisesti.
Ei ole kyse tuon vähemmästä. Tottakai tuota pyrkimystä täytyy saada myös vastustaa, jos ja kun elämme (edelleen) demokratiassa. Onneksi suurin osa tajuaa tämän. Sama liittyy nk rasismi-rummutukseen. Maahanmuuttoa täytyy saada myös vastustaa - täysin järkevin ja perustelluin syin, jotka eivät ole rasistisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sateenkaarilippu on symboli aiheen politisoitumisesta. Se on se, mikä ihmisiä ärsyttää.
Aihe on ollut politisoitunut vuosikymmenet, ei se ole mikään uusi ilmiö.
Mutta tämän liikkeen massiivisesti, suorastan räjähdysmäisesti kasvanut valta tulee nyt silmille.
Ja tämä on vain väline isommassa kuvassa, suuremmassa hankkeessa. Joka ei todellakaan ole maanpäällinen paratisi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä.
Eikä sateenkaarilippu enää edes edusta homoja, vaan kaikenlaisia todella älyttömiä ja vaarallisia kehomuokkaus- ja pedo-väkeä. Asioita joita ei kenenkään pidä puolustaa.
Kirjoitit ytimekkäästi. Tämä mulla myös syynä.
Plus se miten talousasiat on muutenkin ihan kuralla ja rahoja käytetään kaikkeen hölmöön kuten pohditaan millaisiksi liikennemerkit pitäisi muuttaa... Eikö nyt vaan antaa joidenkin asioiden olla?
t. 19
Vierailija kirjoitti:
Sateenkaarilipun lisäksi mä haluisin luopua sanasta homo. Se on niin hemmetin voimakas ja lokeroiva haukkumasana, enkä koskaan käytä sitä, kun puhun itsestäni. Saattaa tuntua jonkun mielestä mielestä naiivilta, mutta en vaan koe sanaa omakseni ja kuvaavan itseäni.
Ja ei tarvi keksiä mitään uusia sanoja, olen kiinnostunut miehistä ja minulla on poikaystävä. Ei siihen tarvitaan mitään lokeroivaa haukkumasanaa. Ja itse asiassa saattaisin mä joskus kiinnostua naisestakin, ehkä.
Sanoissa homo, lesbo, bi tai hetero ei ole mitään väärää. Ne vain objektiivisesti kuvaa ihmisen seksuaalista suuntautumista. Q- tai F-slurrit sen sijaan ovat loukkaavia tavallisista LHB-ihmisistä, sillä niillä vihjataan preferensseihin joita homo/biseksuaaleilla ei ole heteroja enempää tai vähempää.
Muuten ymmärrän kyllä, miksi triggeröidyt homo-sanasta. En itsekään tykännyt bi-sanasta ennen kuin tajusin, että sitä haukkumasanana käyttävät ovat keskenkasvuusia i*iootteja.