Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi alemmin koulutetut väittävät tekevänsä samaa työtä kuin paremmin koulutetut?

Vierailija
23.08.2023 |

Kouluissa avustajat puhuvat opettavansa, päiväkodeissa hoitajat opettavat ja kuulemma hoitavat ihan samat työt kuin opettajat. Hoitajat väittävät osaavansa saman kuin lääkäri jne? Miksi ei voi olla ylpeä siitä omasta hommasta eikä väittää tekevänsä toisen työtä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alemmuuskompleksipäissään tietty. Duh.

Vierailija
2/19 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alemmuuden tunto. Meillä töissä huomaa heti kuka on ammattikorkeasta ja kuka yliopistosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat eivät osaa samaa kuin lääkäri, mutta kyllähän avustajat (tarkoitit varmaan ohjaajia) opettavat. He eivät ehkä laadi opetuksellisia sisältöjä tai käy palavereissa, mutta kyllä he opettavat...Ei vaadi maisterin tutkintoa kertoa lapselle, että miten 'koira' kirjoitetaan tai tavutetaan tai mitä isoja kaupunkeja Suomessa on. 

-Kasvatustieteen ylioppilas-

Vierailija
4/19 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä merkitystä sillä on?

Tärkeintä, että lapset saavat apua täyspäisiltä aikuisilta.

Vierailija
5/19 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä merkitystä sillä on?

Tärkeintä, että lapset saavat apua täyspäisiltä aikuisilta.

Miksi pitää valehdella?

Vierailija
6/19 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että sitä kateutta kun alemmin koulutettu on lahjakkaampi työssään kuin se paremmin koulutettu. Kun kaikkea ei voi oppia kirjoista.

Vierailija
7/19 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisteja.

Vierailija
8/19 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alemmuuden tunto. Meillä töissä huomaa heti kuka on ammattikorkeasta ja kuka yliopistosta.

Mistä huomaa? Muiden väheksymisestä?

Vierailija
9/19 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten?

Vierailija
10/19 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ymmärryksen puutetta siitä mikä todella on kokonaisvastuu, opettajalla tai lääkärillä.

Mulla yksi sh väitti todella että hänellä on iso ellei isompi vastuu kuin lääkärillä. No ei ole.

Itse olen tehnyt opesijaisuuksia enkä ikinä jaksaisi sitä työtä. Helppo mennä vain opettamaan yksi sivu uskonnonkirjasta versus miettiä yksilöllisiä tavoitteita, opetussuunnitelmaa, arvosteluita ja hoitaa kiusaamiset jne.

Itse teen korkeakoulutettuna erään alan terapiatyötä ja olen huomannut että esim matalammin koulutettu fysioterapeutti pitää itseään kanssani saman työn tekijänä. Ei lähelläkään.

Ei se välttämättä ole tosiaan alemmuuskompleksia. He eivät vain ymmärrä.

Vierailija
11/19 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse korostamisen tarpeesta. Ei akateemisilla ole siihen tarvetta. Jostain syystä näillä alemmin koulutetuilla on.

Vierailija
12/19 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikki haluaa ison palkan, tekemättä mitään.

Vierailija
13/19 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä kyllä töissä ole tuollaista. Kaikilla on työtä enemmän kuin riittävästi ilman turhaa pätemistäkin. Kun viikko alkaa, jokainen miettii vaan, miten työstä selviää viikonloppuun asti. Työtahti on muuttunut koko ajan tiukemmaksi.

Jos olisi rahaa, tekisin osa-aikaista. Ei meillä korkeakoulutetuillakaan enää ole ylimääräistä, kun kaikki kallistunut. Oma palkka 3600 euroa kuussa ja sitä jotkut kadehtii. Ei ole minkäänlaista aihetta. Olen tehnyt töitä alalla yli 20 vuotta ja niin väsynyt ja kyllästynyt. Se on lomasta lomaan odottamista. Kesälomalla vähän alkaa ilo pilkahdella ja sitten onkin taas paluu töihin liian pian.

Vierailija
14/19 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse korostamisen tarpeesta. Ei akateemisilla ole siihen tarvetta. Jostain syystä näillä alemmin koulutetuilla on.

Oletan, että trollaat. Akateemisilla on siihen tarvetta, kuten valtaosalla ihmisistä muutenkin. Ja sitten, mites gradu meni läpi tolla yhdys sana osaamisella?

Vierailija
15/19 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ite esim olin just töissä yhdessä paikassa, missä ei ollut korkeakoulutettuja lainkaan (rahan säästöä näin) mutta samat työt eli myös paperityöt ym, mitä toisissa paikoissa tekee ne korkeakoulutetut. Ihan esimeihistä lähtien sanoivat kyseessä olevan asiantuntijatyö, ja olin siinä työssä todella hyvä, parempi kuin pelkässä käytännön työssä. Nyt kun teen myös muualla, niin ammattitaito on ihan se sama, ei se ole minnekkään kadonnut. 20v sitten ihan amispohjalta pääsi kun oppi, niin etenemään monesti, nykyään on eri, tutkintoa tutkinnon perään.

En väitä olevani käynyt jotakin koulua mitä en ole käynyt, mutta tiedän mitä osaan tehdä ja mihin ammattitaito riittää, ja tällä alalla se kyllä riittä helpostikin tekemään ne työt mitä tekee pääasiassa korkeakoulutetut, olen kuullut monen muunkin ihmettelevän että mihin ihmeeseen tällä alalla tarvii niitä koulutettuja niin paljon.

Lastenhoitajan työn kuvaan kuuluu opettaminen. Voi katsoa ihan ammattikuvausta. Se ei tarkoita että joku leikkii yliopiston käynyttä opettajaa, jos työnkuvaan nyt vaan kuuluu se opettaminen.

Vierailija
16/19 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän esim seuren keikkalaisetkin sanoo olevansa lastenhoitajia, vaikka eivät ole käyneet koulua.

Opettajan sijaisuuksia päiväkodeissa tekee suuri osa lastenhoitajista, mukaan lukien kieltä osaamattomat sekä vastavalmistuneet. Ei niitä papereilla kouluttautuneita kiinnosta tollanen asiantuntijatyö.

Vierailija
17/19 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän esim seuren keikkalaisetkin sanoo olevansa lastenhoitajia, vaikka eivät ole käyneet koulua.

Opettajan sijaisuuksia päiväkodeissa tekee suuri osa lastenhoitajista, mukaan lukien kieltä osaamattomat sekä vastavalmistuneet. Ei niitä papereilla kouluttautuneita kiinnosta tollanen asiantuntijatyö.

Tiedoksi vaan, että lastentarhanopettajia (lto) valmistuu kasvatustieteiden laitokselta vähemmän joka vuosi kuin heitä poistuu eläkkeelle. OAJ on ottanut tähän kantaa jo vuosia. Luullaan, että lapset Suomesta vähenee, niin ei tarvita enää ja siksi koulutetaan liian vähän. Päin vastoin kieltä osaamattomat ja erityistä tukea tarvitsevat lapset ovat lisääntyneet ja tarvitsevat enemmän tukea, joten ammattilaisia tarvitaan.

Sosionomeista moni tekisi mielellään, mutta eivät ole päteviä, jos puuttuu varhaiskasvatusopinnot 60 op. Aiemmin ei vaadittu. Sosionomin opinnot sisältävät joka tapauksessa sosiaalipedagogiikkaa ja yhteisöllisiä menetelmiä, ryhmän ohjaamisen opintoja yms. Näistä on paljon enemmän hyötyä ryhmän kanssa toimiessa kuin siitä, tietääkö, missä oli lastentarhan juuret ja historia ja lukee uudestaan lukion psykologiasta tutut lapsen kehityksen vaiheet. Hiukan yksinkertaistan, mutta lasten kanssa ryhmässä toimiminen, sosiaalisten taitojen opettaminen ja psykologinen tuki on tärkeintä. Vasta esikoulussa tarvitaan enemmän pedagogiikkaa.

Aikoinaan valmistuin kasvatustieteiden maisteriksi 90-luvun lopulla. Tein joitakin vuosia päiväkodissa töitä, mutta selkävamman vuoksi kouluttauduin luokanopettajaksi, se on nopea homma kun valitsee luokanopettajan opintosuuntsuksen opinnot, jotka jääneet aiemmin puuttumaan. Lopulta myös luokanopettajan työ oli selkävamman vuoksi liian raskasta. Olen istunut/seisonut toimistotyössä sen jälkeen, papereiden pyörittelijänä. Selkävamma ei vaikuta onneksi aivoihin. Työ kuitenkin on puisevampaa ja yksitoikkoista. Isoksi johtajaksi en enää haaveile eteneväni, koska on myös kivuliaita päiviä ja ihminen on psykosomaattinen kokonaisuus. Kun jonakin päivänä oikein särkee, on helpompi pyöritellä yksikseen papereita etätyössä kotona.

Vierailija
18/19 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väitä minä ainakaan.

Mutta väitän että teen rehellistä, hyodyllistä ja tuottavaa työtä. Muuraan 500 kiveä päivässä. Sen näkee sokeakin.

Mitä sinä teet?

Vierailija
19/19 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että trollaat. Akateemisilla on siihen tarvetta, kuten valtaosalla ihmisistä muutenkin. Ja sitten, mites gradu meni läpi tolla yhdys sana osaamisella?

Ohis. En ole hän jota kommentoit mutta huomautan, etteivät kaikki yliopistosta valmistuneet osaa mitenkään erityisen hyvin ja eriomaisesti kirjoittaa. - Voin itse myöntää, että moni lukio-opiskelija kirjoittaa parempaa ja ymmärrettävämpää suomenkieltä kuin, mitä minä tohtorina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä