Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ablaatio sydämentykytysten takia

Vierailija
23.08.2023 |

Sain tykytyskohtauksen takia lähetteen sydänsairaalaan. Ajattelin, että kutsu on vain tutkimukseen mutta soitettuani sinne vastaanottoihminen sanoi, että on kyseessä on jo toimenpide. Eikös pitäisi joku verenohennuslääkekin aloittaa muutamia viikkoja aiemmin? Tuntuu nyt erikoiselta. Onko joku läpikäynyt tämän?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko kertoa tarkemmin, millainen sun tykytyskohtaus oli?

Itsekin kärsin, ja olen miettinyt olisiko ablatiosta apua.

Vierailija
2/19 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla kyllä ollut mitään verenohennuslääkettä.

Ennen toimenpidettä oli kyllä "suunnittelukäynti", jossa mm. ultrattiin.

Eiko kutsun mukana ollut mitään ohjeita? Pitäisi olla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli vain kyselykaavake lääkityksestä yms. Ja nyt soitin sinne ja pyysin tarkistamaan, että mikä on käynnin tarkoitus. Kuulemma jo ihan toimenpide. Labrat paria viikkoa aiemmin.

Vierailija
4/19 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli vain kyselykaavake lääkityksestä yms. Ja nyt soitin sinne ja pyysin tarkistamaan, että mikä on käynnin tarkoitus. Kuulemma jo ihan toimenpide. Labrat paria viikkoa aiemmin.

No, soita uudestaan ja kysy yksityiskohtia ja ohjeita.

Vierailija
5/19 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko kertoa tarkemmin, millainen sun tykytyskohtaus oli?

Itsekin kärsin, ja olen miettinyt olisiko ablatiosta apua.

on ollut jo lapsesta lähtien kohtauksia, joissa sydän tykyttää kuin lampaan häntä muutamia sekunteja. Nyt sitten kuukausi sitten tuli oikein pahana. Tykytys kesti liki 1.5h ja soitin lopulta ambulanssin. Saivat lääkkeellä rauhoittumaan. Kylmä hiki, kipu solisluussa, hengenahdistus, hiukan pyörrytyksen tunnetta. Saivat kohtauksen EKG-käyrälle. Nyt sitten heti tuonne sairaalaan. 

Vierailija
6/19 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan muu ollut? Saikkua kaiketi sitten saa muutaman päivän. ap

Vierailija
7/19 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ablaatio tehty ja olo on kuin uudestisyntyneellä. Käsittämätöntä että kärsin viimeiset 30v tykytyksistä ja aina vain lääkärit sanoivat, että ihan normaalia. Ei ollut. Ap

Vierailija
8/19 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ablaatio muutti myös oman elämäni paremmaksi. Kiitollinen mieli siitä!:)

Vierailija
9/19 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ablaatio muutti myös oman elämäni paremmaksi. Kiitollinen mieli siitä!:)

Koitko että tykytykset (tai siis ylimääräinen johtorata) aiheutti haittaa muutoinkin kun itse tykytykohtauksessa?

Vierailija
10/19 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
11/19 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisälyöntejä voi olla eteis- ja kammioperäisiä. Operaation luonnekin riippuu siitä, mitä yritetään ablaatiolla korjata. Itse olin viime keväänä kammiolisälyöntien takia katetriablaatiossa. Olin aika onnekas, kun lisälyönnit paikannettiin "helppoon kohtaan" ja ne pystyttiin hoitaa. Operaatio oli erittäin epämiellyttävä ja kivulias, mutta sen jälkeen elämänlaatu on ihan toista.

Vierailija
12/19 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin pari vuotta sitten.

Hieno leikkaus!

Aamuseiskalta sairaalaan, klo 17 kotimatkalla pizzeriasta lätty mukaan . Kaksi päivää piti nivusen haavaa hieman varoa. Elämässä kaikki paremmin. Ja kaikki tämä keskellä koronaepidemiaa. Huikea homma.

Vierailija
13/19 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tehtiin pari vuotta sitten.

Hieno leikkaus!

Aamuseiskalta sairaalaan, klo 17 kotimatkalla pizzeriasta lätty mukaan . Kaksi päivää piti nivusen haavaa hieman varoa. Elämässä kaikki paremmin. Ja kaikki tämä keskellä koronaepidemiaa. Huikea homma.

No ei se kyllä leikkaus ole.

Vierailija
14/19 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä palasi flimmerit noin 4 kk kuluttua toimenpiteestä. Tehtiin jäädyttämällä.

Vierailija
15/19 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tyyliä avrnt eli joku eteissilmukka. Ylimääräinen johtorata , joka poltettiin pois. Kiva kokemus uteliaalle ihmiselle. Hyvä hoito taysin sydänsairaalassa. Ap

Vierailija
16/19 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kuulla, että on hyviä kokemuksia. Eräs tuttuni kun sai ablaation jälkeen eteisvärinän. Kiusalliset mutta suht harmittomat tiheälyöntisyyskohtaukset hävisivät mutta tilalle tuli tuo vaarallisempi eteisvärinä.

Vierailija
17/19 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ablaatio tehty ja olo on kuin uudestisyntyneellä. Käsittämätöntä että kärsin viimeiset 30v tykytyksistä ja aina vain lääkärit sanoivat, että ihan normaalia. Ei ollut. Ap

Sama juttu mulla! Ablaation jälkeen kärsin tosin jonkun aikaa vähän erilaisista rytmihäiriöistä, varsinkin yöllä.

Nekin katosi pikkuhiljaa.

Vierailija
18/19 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kammiotakykardia hoidettu ablaatiolla vuosia sitten, pysynyt poissa, oli melko kivulias toimenpide, 10 kohtaa "poltettiin" ilman kipulääkettä, yön yli seuranta ja kotiin, Sisään mentiin nivusista 3 laskimon ja 1 valtimon kautta, ikävintä koko hommassa oli tuntikausien selinmakuu ensin toimenpiteessä ja sen jälkeen painopussit nivusissa, yhteensä selinmakuu jalat tikkusuorina 14 h...oli aika tuskaa. Eteispuolen ablaatio tehtiin 7 v edellisen jälkeen, oli todella epämiellyttävä, sydäntä "tökittiin" kivuliaasti ja sillä haettiin operoitavat kohdat, 10 kohtaa tässäkin käsiteltiin ilman kipulääkettä (koska en siedä niitä). Korkean tason osaamista HUSissa.

Nyt on tullut flimmerivaiva johon ainoa hoitokeino minulla on tahdistin, lähikuukausina selviää laitetaanko se.

Vierailija
19/19 |
09.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kuului surullisesti siihen promillen luokkaan koko maailmassa, joka kuoli ablaation jälkikomplikaatioon. Polttoja oltiin annettu normaalia määrää enemmän ja siitä joku arpeutuma tai hyytymä lähtenyt liikkeelle. Tästä on jo 30 vuotta, eli tekniikka varmasti kehittynyt sen jälkeen. Muistan, että silloin jo tätä toimenpidettä pidettiin ihan rutiinitoimenpiteenä, mutta eihän se koskaan ole rutiinia, kun sydämeen mennään.