Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vainajan virkatodistukset viipyvät, miten laskut ja esim. auto

Vierailija
23.08.2023 |

Tilaamiani vainajan virkatodistuksia ei kuulu ei näy. Luin netistä, että ne voivat kestää todella kauankin. Miten ihmeessä kuolinpesän asiat hoidetaan?
Laskut tulevat maksuun, mutta pankkitiliä ei voi käyttää.
Vainajalla oli auto. Siitä pitäisi päästä eroon, mutta eihän sitä voi myydä, kun ei kykene tekemään perunkirjoitustakaan. Kaikki asiat seisovat.
Perunkirjoitukselle voi hankkia lisäaikaa, mutta miten näiden laskujen ja auton kanssa voi toimia?

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

DVV on iso vitsi. Kasvoton laitos, mikä suoltaa pelkkää huonontunutta palvelua, virheitä ja laiminlyöntejä.

Meillä eivät saaneet kirjattua vainajaa kuolleeksi puoleentoista kuukauteen, vaikka lääkärintodistus oli mennyt kuolinpäivänä. Taisi tulla haudattua virallisesti elossa oleva henkilö.

Nyt kun asiat siirretty kunnilta, pienemmiltä yksiköiltä ja maistraateilta yhdelle isolle valtion laitokselle,

ei mikään enää toimi, vaikka pitäisi olla niin tehokasta, sähköistä ja digitaalista. Kumma kyllä, miten ihmeessä ennen käsin ja manuaalisesti hoitamalla asiat sujuivat parissa päivässä ja nyt menee monta kuukautta. Jos tulee joku virhe, ei systeemistä löydy kohtaa miten homma oikaistaan, ennen käytettiin pyyhekumia ja muutettiin tieto hetkessä, näin kärjistetysti sanoen.

Vierailija
62/68 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kun näistä ongelmista eilen kirjoitin, olikin postissa tullut pankilta kirje ja sen lisäksi sain vielä nipun virkatodistuksia (mukava hinta niillä kyllä oli, 220 e). 

Nyt pääsen hoitamaan onneksi pankki- ja vakuutusasioita. Kiitos teille ohjeista. 

Seuraava ongelma onkin vähän vaikeampaa laatua. 

Ajattelin, että kun olen ainoa sisar tälle kuolleelle, niin homma hoituu helposti. Vanhempamme ovat kuolleet, eikä vainajalla ollut lapsia tai puolisoa. Mutta... meillä kun on sisarpuolia äidin puolelta. Ei heitä ole kuin kaksi elossa, mutta kahdella kuolleella on kummallakin lapsi. Mitä olen yrittänyt lakia tarkastella, näyttää sille, että heiltäkin on saatava valtakirjat perunkirjoituksen/pesänjaon tekemiseksi.

Virkatodistuksessa lukee vain toisen osalta srk, johon kuului, toisen osalta: "Ei kuulu tähän rekisteriin". 

Nyt taidan tarvita jo oikeusavustajan apua. Enhän minä tällaisia outoja ihmisiä löydä mistään. Toisen sisarpuolen tunnen ja olen ollut hänen kanssaan tekemisissä. Hänkään ei tiedä näitä kaipaamiani tietoja. 

Voisi tämä helpompaakin olla. 

Mutta nyt lähden pikapuoliin pankkiasioille!

Terv. uupunut ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri kun näistä ongelmista eilen kirjoitin, olikin postissa tullut pankilta kirje ja sen lisäksi sain vielä nipun virkatodistuksia (mukava hinta niillä kyllä oli, 220 e). 

Nyt pääsen hoitamaan onneksi pankki- ja vakuutusasioita. Kiitos teille ohjeista. 

Ajattelin, että kun olen ainoa sisar tälle kuolleelle, niin homma hoituu helposti. Vanhempamme ovat kuolleet, eikä vainajalla ollut lapsia tai puolisoa. Mutta... meillä kun on sisarpuolia äidin puolelta. Ei heitä ole kuin kaksi elossa, mutta kahdella kuolleella on kummallakin lapsi. Mitä olen yrittänyt lakia tarkastella, näyttää sille, että heiltäkin on saatava valtakirjat perunkirjoituksen/pesänjaon tekemiseksi.

Virkatodistuksessa lukee vain toisen osalta srk, johon kuului, toisen osalta: "Ei kuulu tähän rekisteriin". 

Nyt taidan tarvita jo oikeusavustajan apua. Enhän minä tällaisia outoja ihmisiä löydä mistään. Toisen sisarpuolen tunnen ja olen ollut hänen kanssaan tekemisissä. Hänkään ei tiedä näitä kaipaamiani tietoja. 

Terv. uupunut ap

Tulisiko sisarpuolten lapsien tiedot DVV:ltä tilattavan sukuselvityksen mukana. Sitä voi kysyä DVV asiakaspalvelusta.

Vierailija
64/68 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se vaikeeta, on ainakin kaikilla muilla onnistunut vainajan tililtä laskujen maksu, siihen riittää se paperi lappu jossa lukee että henkilö on kuollut, sen kirjoittaa lääkäri.

Että voit toimia pesänhoitajana, sä tarvitset vainajan katkeamattoman virkatodistushistorian ja muiden pesänosakkaiden valtakirjat asioiden hoitoon. Mutta ap: suurin osa noista pankeista, vakuutuslaitoksista, ja virastoista tietää että ko. henkilö on kuollut eli ole yhteydessä heihin ja sovi mitä tehdään. Esim auton voi laittaa seisontavakuutukseen nyt täksi ajaksi, se on edullisempaa kuin normivakuutukset. Apua löytyy kyllä, ole vaan yhteydessä eri tahoihin. 

Vierailija
65/68 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv. uupunut ap

Tulisiko sisarpuolten lapsien tiedot DVV:ltä tilattavan sukuselvityksen mukana. Sitä voi kysyä DVV asiakaspalvelusta.

Juu siis tilasin nuo virkatodistukset, jossa on nämä sukulaiset mainittu, mutta kun heistä on henkilötietojen lisäksi vain toisesta srk, johon kuuluu ja toisesta ei sitäkään, kun lukee, ettei kuulu tähän rekisteriin. 

Pahaa pelkään, että hänen osaltaan joudun vielä selvittämään, mihin rekisteriin sitten kuuluu. Näiden asuinpaikkaakaan ei ole selvillä. En vielä ole jaksanut oikein asiaan paneutuakaan. 

Eilinen "pankki-vakuutusyhtiö -vierailuni" meni pieleen. Eivät ne olleet auki. 

Vierailija
66/68 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse meniin pankkiin laskunipun, kuolintodistuksen ja vainajan herkkarin kanssa. Pankkivirkailija maksoi laskut vainajan tililtä.

Vierailija
67/68 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tarvitsisin viisaampien apua. 

Sisarpuolellani oli poika, joka ei kuulu ev.lut -seurakuntaan. Hänen virkatodistuksessaan lukee, että "ei kuulu tähän rekisteriin".. Nyt olen yrittänyt selvitellä Digi- ja Väestötietoviraston sivuilta, mistä saan selvityksen hänestä. Pankissa mainittiin, että tarvitsen hänestä elossaolotodistuksen (ja olikohan jotain muutakin!). Viraston sivuilta en löydä tällaista kohtaa, josta saisi tilata toisen ihmisen elossaolotodistuksen. Omansa saa, mutta en minä sitä tarvitse. 

Voisiko joku kiltti auttaa? Kiitos jo etukäteen. 

-ap-

Vierailija
68/68 |
29.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei edelliseen vastannut, mutta olisi toinenkin kysymys, jos siihen joku tietää vastauksen. 

Mitä, jos perikuntaan kuuluva on salannut tietonsa niin, että niitä ei saa osoitepalvelusta? Miten hänen suhteensa pitää menetellä?