Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko ekaluokkalaisen jättää hetkeksi kotiin?

Vierailija
23.08.2023 |

Miten te olette toimineet?

Siksi aikaa jos käy esimerkiksi kaupassa tai käyttää koiraa lenkillä.

Oletteko päästäneet kulkemaan yksin kouluun?

Meillä 1km koulumatka ja aika helppo, niin mietin jokohan uskaltaa yksin päästää kun opettelee reitin. Kellopuhelin käytössä lapsella

Esikoinen ja ainut lapsi kyseessä joten haluaisin hieman kokemuksia kuulla. 😄

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja

Vierailija
22/31 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai. Tänäänkin lähdin 5 töihin ja ekaluokkalainen poika jäi nukkumaan yksin, siitä heräili 7:45, söi aamupalan, soitettiin ja lähti puoli 9 jälkeen polkemaan vajaa 3km kouluun.

Kiva teille, mutta ainakaan meillä päin ekaluokkalaiset eivät saa pyöräillä kouluun.

Koululla ei ole oikeutta kieltää ekaluokkalaisia tai ketään muutakaan pyöräilemästä. Kyseessä on pelkkä suositus. Laki ei anna koululle valtaa päättää siitä, että millä keinolla oppilaat kulkevat koulumatkansa.

Niin. Vanhemmuus on täynnä pelkkiä suosituksia, ihan raskausajasta alkaen. Yleensä niillä on jokin peruste taustalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai. Tänäänkin lähdin 5 töihin ja ekaluokkalainen poika jäi nukkumaan yksin, siitä heräili 7:45, söi aamupalan, soitettiin ja lähti puoli 9 jälkeen polkemaan vajaa 3km kouluun.

Kiva teille, mutta ainakaan meillä päin ekaluokkalaiset eivät saa pyöräillä kouluun.

Koululla ei ole oikeutta kieltää ekaluokkalaisia tai ketään muutakaan pyöräilemästä. Kyseessä on pelkkä suositus. Laki ei anna koululle valtaa päättää siitä, että millä keinolla oppilaat kulkevat koulumatkansa.

Jos on huippuvilkasliikenteinen alue, kuten vaikka Helsingin keskusta, niin tekevät koulusta vaikka rikosilmoituksen että saavat lapsen pysymään hengissä. 

Jos koulu tekee rikosilmoituksen vaikka rikosta ei ole tapahtunut, niin koulu on itse käräjillä perättömästä ilmiannosta.

Vierailija
24/31 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Vanhemmuus on täynnä pelkkiä suosituksia, ihan raskausajasta alkaen. Yleensä niillä on jokin peruste taustalla.

Voin suositella sinulle että et noudata suosituksia jolloin rikot suositustani jollet noudata sitä.

Vierailija
25/31 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla neljä lasta, syntyneet vuosina 2006-2017. Pienin eskarissa siis ja vanhin amiksessa. Ensimmäinen meni päiväkotiin 1,5-vuotiaana ja loput vasta eskariin suoraan kotihoidosta, kolme viimeisintä oppivat lukemaan, kirjoittamaan, uimaan, pyöräilemään jne paljon aikaisemmin kuin esikoinen, joka oppi nämä asiat kuitenkin normaalin kehityksen rajoissa, sanoin vain siksi, että yleisesti taitojen omaksumisissakin lapsillani on ollut eroja. Ei ole erityislapsia. Olen pitänyt ekaluokkaa semmoisena etappina, että hetken pitää pärjätä jo itsekseen, esim. Kauppareissun ajan, noin tunti/kaksi ja itselleen vaikka välipalaksi banaanin tai omenan laittaa, maitoa kaataa lasiin ja leipää itselleen tehdä, kurkkua leikata jne. Esikoinen sai vielä mennä eskariin toisen sivun itse kävellen, jota pidin hyvänä treeninä, meillä oli eskari lähellä, eikä isojen teiden ylityksiä, myöhemmin sääntöä tiukennettiin, eikä enää saa yksin kulkea ennen kouluikää. Alkaisin ekaluokkalaista jo viimeistään vieroittamaan sillä lailla, että pikkuhiljaa saisi tehdä yksinään, kävellä edes osan koulumatkasta itse, toki hänen pitää siihen olla itse myös valmis, ei väkisin. Sitten jos pelottaa niin syistä pitää keskustella. Nykyään taitaa aika monessa paikassa olla aamu/iltapäiväkerhot ekaluokkalaisille ja joskus tokaluokkalaisillekkin ja eka/tokaluokkalaisen vanhempi on oikeutettu saamaan osittaista hoitorahaa Kelalta, jos tekee alle 30tuntia viikossa töitä lapsen hoidon takia, jos tuntuu, että sellainen vaihtoehto olisi tarpeen. Ollaan asuttu Helsingissä, tosin laitakaupungilla ja nyt asutaan maalla, molemmissa on ekaluokkalaiset näin kulkenut, mutta mielipiteeni voisi olla erilainen, jos jossain Helsingin ydinkeskustassa levottomalla alueella asuttaisiin. Ja ennen kuin kukaan alkaa haukkumaan ja tyrmäämään tätä tapaa, kerron, ettei minun kokemukseni ja lastenkasvatustyylini ei ole mikään absoluuttinen totuus, mutta kokemuksiahan tässä kysyttiin

Vierailija
26/31 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen itse ekaluokkalaisten(kin) kanssa iltapäiväryhmässä. 

Osa lapsista on hyvinkin halukkaita kulkemaan itse iltapäiväkerhosta kotiin ja kouluun, osa taas arempia. Lapset ovat erilaisia ja osa vielä tarvitsee ekaluokan aikana tukea yksin kulkemiseen ja kotona olemiseen. 

Ja tämä on aivan normaalia. Suomessa on kiirekulttuuri itsenäistää lapsia, ollaan armollisia erilaisille persoonille.

Vierailija
27/31 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esikoinen sai vielä mennä eskariin toisen sivun itse kävellen, jota pidin hyvänä treeninä, meillä oli eskari lähellä, eikä isojen teiden ylityksiä, myöhemmin sääntöä tiukennettiin, eikä enää saa yksin kulkea ennen kouluikää.

Ei tuota sääntöä ole tiukennettu, vaan eskarilainen saa lain mukaan kulkea matkansa yksin niin kuin aiemminkin.

Vierailija
28/31 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit jättää ekaluokkalaisen yksin, just kauppareissun ajan on hyvä.

Jos on kerran helppo ja lyhyt koulumatka, kannattaa opetella koulumatka yksin kulkemaan viimeistään nyt. Lapsi saa onnistumisen kokemuksia kun osaa itse mennä. 

Vierailija
29/31 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikallisia eroja on varmasti kaupunkien välillä. Helsingissä, missä asuin, ei saanut enää 6 vuotta sitten, eikä saa täällä maallakaan. Eivät luovuta kuin koulutaksille ja täysi-ikäiselle hakijalle. Edes 17v isosisko, joka suorittaa työharjoittelua samassa päiväkodissa, ei saa tuoda eskarilaista kotiin, jos samaan aikaan pääsee🙄 älytöntä, mutta viimenen muksu ja tää vuos vielä, kouluikäistä ei enää näin holhota.

Vierailija
30/31 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikallisia eroja on varmasti kaupunkien välillä. Helsingissä, missä asuin, ei saanut enää 6 vuotta sitten, eikä saa täällä maallakaan. Eivät luovuta kuin koulutaksille ja täysi-ikäiselle hakijalle. Edes 17v isosisko, joka suorittaa työharjoittelua samassa päiväkodissa, ei saa tuoda eskarilaista kotiin, jos samaan aikaan pääsee🙄 älytöntä, mutta viimenen muksu ja tää vuos vielä, kouluikäistä ei enää näin holhota.

Jos päiväkodilla on laiton käytäntö (niin kuin tuossa tapauksessa on asian laita) niin ei siihen käytäntöön pidä mukautua vaan kertoa päiväkodille, että se on laitonta sekä olla sallimatta eskarilaisen kulkea yksin että vaatia 18 vuoden ikärajaa hakijalta. Jos päiväkodin johtaja ei tästä piittää, niin sitten viedään asia eteenpäin.

Vierailija
31/31 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 16 vuotiasta ei saa jättää yksin kotia

Kiitos päivän nauruista!!!