Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pariskunnalla eri tilit+ yhteinen tili

Vierailija
21.08.2023 |

Hei ne, joilla on erikseen omat tilit, joille tulee palkat ja muut mahdolliset tulot ja sen lisäksi yhteinen käyttötili arjen kuluihin (ruuat, asuntolaina, lasten kulut jne)...
Minkä suuruisen prosentin tuloistanne olette sopineet laittavanne yhteiselle tilille?

Kommentit (193)

Vierailija
161/193 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, meillä on aina ollut yhteinentili ei ongelmia. Nainen 72 v.

Ongelmia tulee siinä vaiheessa kun toinen teistä kuolee ja tili jäädytetään.

Jatkuvasti toistuu tämä väärä tieto. Jos käytössä on maija tai matti tili, niin tiliä ei jäädytetä. Voit tarkistaa asian vaikka OP:n sivuilta

TAi-tililin jäädytetään siinä tapauksessa, että yksikin kuolinpesän osakkaista vaatii sitä. Useimmiten kukaan ei vaadi, mutta joskus näinkin voi käydä, jos on riitainen kuolinpesä. Kannattaa pitää oma tili ja sillä tarpeeksi rahaa erityisesti silloin, jos puolisolla on lapsia aikaisemmasta liitosta.

Tai tiliä ei jäädytetä

Vierailija
162/193 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos elää yhteistä elämää niin eiköhän ne rahat ja tilit ole ihan yhteiset myös

Ei ole.

Ollaan eletty ennen toisiammekin, mies ollut maailmalla hyväpalkkaisissa töissä ja ostellut esim talon ja sijoitusasuntoja, niistä mikään ei kuulu mulle. Samoin hänen palkkansa on ihan hänen omansa.

Mulla taas on omat rahani, mun perinnöt esim. ei kuulu miehelle millään lailla. 

Laskuista ja muista menoista on sovittu että maksetaan suurinpiirtein puoliksi tai vuorotellen, ei koskaan mitään kiistaa näistä. Onneks molemmille itsestään selvä asia ettei ikinä mitään yhteistilejä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/193 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eri tilit ja omat asuntolainat, itse olin ensiasunnon ostaja ja mies ei. Itsellä siis asp laina.

Miehellä käyttöoikeus minun s-pankin tiliin, mihin kumpikin laittaa 250e kuussa. Nämä siis ruokarahaa. Omat tilit OPssa, missä myös oma käyttötili. Jos suurempaa ostetaan, niin sillon toinen siirtää maksajan tilille jonkun verran.

Miehellä yli kaksinkertaiset tulot omiin tuloihin nähden. Niin ei jaeta kaikkea 50/50.

Vierailija
164/193 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun miesystävän luola. Hän maksaa kaikki kulut asuntoon liittyen.

Minä maksan palkallani ja vuokratuloilla asuntoni lainat ja siihen liittyvät kulut.

Nykyään maksan myös kauppakassin, joka tulee joka 3.s viikko. Mies käy kerran viikossa ostamassa jotain pientä, maksaa sen itse.

Olen aloittanut airbnb busineksen ja ne rahat sijoitetaan asuntoon. Piharemonttiin ja seuraavat kattoremonttiin. Teen kaiken työn itse, paitsi alkuremontissa mies auttoi

Vierailija
165/193 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies laittaa meillä isomman summan, kun on isompi tuloinen. Ei se kummemmin olla laskettu tarkemmin..

Vierailija
166/193 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä eri tilit ja omat asuntolainat, itse olin ensiasunnon ostaja ja mies ei. Itsellä siis asp laina.

Miehellä käyttöoikeus minun s-pankin tiliin, mihin kumpikin laittaa 250e kuussa. Nämä siis ruokarahaa. Omat tilit OPssa, missä myös oma käyttötili. Jos suurempaa ostetaan, niin sillon toinen siirtää maksajan tilille jonkun verran.

Miehellä yli kaksinkertaiset tulot omiin tuloihin nähden. Niin ei jaeta kaikkea 50/50.

Niin ja yhdessä jo monia vuosia, eikä ole riitoja rahasta ollut.

Vierailija
167/193 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat ja yhteinen tili. E-laskujen myötä tuli tarve yhteiselle tilille.

Yhteiselle tilille menee peruslaskut e-laskuina (sähkö, vesi, jäte, vakuutukset, remonttikulut). Laitetaan sovitusti rahaa tilille kuukausittain näitä laskuja varten. Muita ostoja ei tililtä makseta ellei yhteisesti toisin sovita. 

Muuten on käytössä omat tilit. Ruoat maksaa kuka milloinkin, samoin lapsen harrastukset, kisat, vaatteet jne. Näistä ei pidetä kirjaa. Perhematkat sovitaan ja maksetaan yhdessä tapauskohtaisesti.

Emme riitele rahasta ja yhdessä olemme olleet 30 vuotta. 

Vierailija
168/193 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen laina/ yhtiövastike/ sähkölaskutili. Molemmat siirtää 650-700 €/kk. Kaikki muut omia kuluja, minä maksan asunnon vakuutuksen n. 100€ vuodessa + omien lasten kulut. Mies omat kulut. Yleensä joulukuussa mies maksaa myös hieman enemmän yhteiselle tilille ja minä vähemmän, niin ostelen lapsille joululahjoja. Ruokaa ostaa milloin kukakin minä ehkä enemmän kun lapset vain minun. Mies tienaa n. 2000€ enemmän /kk.

Vierailija
169/193 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vain omat tilit. Kumpikin maksaa laskuja. Isompituloinen isommat laskut.

Vierailija
170/193 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat laittavat saman euromäärän tilille.  Tästä maksetaan yhteiset kulut (asuminen, sähkö, ruoka jne).

Syöttekö yhtä paljon? 

Vierailija
171/193 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuvasti toistuu tämä väärä tieto. Jos käytössä on maija tai matti tili, niin tiliä ei jäädytetä. Voit tarkistaa asian vaikka OP:n sivuilta

TAi-tililin jäädytetään siinä tapauksessa, että yksikin kuolinpesän osakkaista vaatii sitä. Useimmiten kukaan ei vaadi, mutta joskus näinkin voi käydä, jos on riitainen kuolinpesä. Kannattaa pitää oma tili ja sillä tarpeeksi rahaa erityisesti silloin, jos puolisolla on lapsia aikaisemmasta liitosta.

Tai tiliä ei jäädytetä

Kuten yllä on sanottu, myös TAI-tili jäädytetään, jos yksikin kuolinpesän osakkaista vaatii sitä. Tätä ei tapahdu kovin usein, mutta se on silti täysin mahdollista esim. tilanteissa, joissa vainajan aikaisemman suhteen lapset pelkäävät lesken hukkaavan omaisuutta (tai vain haluavat tehdä kiusaa leskelle).

Vierailija
172/193 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs, jos kumpikin laittaa saman summan, vaikkapa tonnin?

Reilumpaa laittaa prosenttiosuus tuloista mielestäni. Etenkin, jos tulot ovat hyvin eri suuruiset.

Miksi tuo on reilua? Tekeekö se pienempituloinen vastaavasti enemmän kotitöitä?

Tulot eivät ole kiinni siitä, onko sinulla puolisoa vai ei, joten kummallista ajatella, että opsieklujen ja työnteon ansiosta pitää maksaa toisen menoja.

Kummallista ajatella, että haluaa tarjota rakastamalleen ihmiselle saman elintason kuin minkä on saanut itselleen?

Kummallista ajatella, että pitää maksaa toisen menoja silloinkin, kun se toinen on pienellä vanhempainrahalla yhteisen lapsen vuoksi?

Tuo ihminen ei ole kypsä parisuhteeseen.

Vierailija
173/193 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmia tulee siitäkin, jos toinen sairastuu. Pahemmassa tapauksessa tuhlaa yhteiset rahat hetkessä, tai joutuu edunvalvontaan. Nykyään niin harmillisen yleiset rahahuijaukset eivät vie koko perheen rahoja, jos onnistuvat pääsemään yhdelle tilille.

Silloinhan ne nimenomaan voivat viedä koko perheen rahat, siksi molemmilla oitää olla oma tili!!

Vierailija
174/193 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kun naiset ovat töissä ja tienaavat omat rahansa eli eivät ole riippuvaisia miehensä tuloista he luonnollisesti myös päättävät omista rahoistaan ja sijotuksistaan. On vain taloudellisesti järkevää hajauttaa rahat ja säilyttää tietty taloudellinen itsenäisyys. Tässä tarkoittaa sitä, että pidetään yksi yhteinen taloustili jonne laitetaan yhdessä sopien tuloista joko kiinteä summa tai % määrä.

Sinun kohdalla ongelma tulee viimeistään kun toinen teistä potkaisee puukkarit nurkkaan ja tili/t jäädytetään. Et pääse käsiksi rahoihin jopa kuukausiin kunnes perunkirjat on tehty. Silloinkin sinun rahat menee perikunnan jaettavaksi. Kannattaisi avata oma tili, koskaan ei ole liian myöhäistä.

Vierailija
175/193 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei laiteta mitään prosenttia tuloistamme, vaan 50/50 sama määrä molemmat.

Olisi outoa että alkaisin luistaa omasta vastuunpuolikkaastani ja puoliso joutuisi jatkuvasti paikkaamaan. Ei, ei, ei.

Siinäkin tapauksessa, että jostakin syytä sinun tulosi olisivat huomattavasti pienemmät ja henkilökohtaiset menot suuremmat vaikka sairastumisen vuoksi?

Sairastuminen on erikoistapaus, jossa toki toista tuetaan. Se että ihminen on itse valitsemassaan ammatissa ja tekee itse hakemaansa työtä, itse valitsemallaan intensiteetillä  EI ole mikään yllättävä ongelmatilanne missä haluaisin heittäytyä toisen tuen varaan.

Vierailija
176/193 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seppo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on omat tilit, ei mitään yhteistä tiliä. Yhdessä oltu yli 30 v eikä ikinä ole rahasta tullut mitään riitaa.

Ei tietenkään tule riitaa,koska hyödyt siitä ja mies on niin tossu,ettei ymmärrä pitää puoliaan.

Eri. Meillä omat tilit ja isot tuloerot. Maksan pienempiä laskuja ja rahani menee kyllä kaikki talouteemme. Ei meilläkään ole ikinä ollut mitään riitoja kuka maksaa mitäkin.  Miehellä jää säästöönkin. Se olisikin kamalaa jos rahat ei riittäisi ja täytyisi halkoa nuppineulanpäitä kumpi maksaa mitäkin. Mieheni on tossusta kaukana. 😂

Vierailija
177/193 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuminen ja ruoka maksetaan yhdessä, kumpikin laittaa saman euromäärän. Muu yhteinen ostaminen ja lapsen kulutusmenot sovitaan erikseen tai se hankkii joka haluaa. Muuten maksetaan omat menot itse.

Pienituloisempi on pihimpi ja säästää enemmän, siksi jaot menee näin.

Vierailija
178/193 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

About tulojen suhteessa. 

Vierailija
179/193 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tulot laitetaan yhteen ja sieltä molemmille sitten saman euromäärä "omaa" käyttörahaa omille tileille.

Vierailija
180/193 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi