Pariskunnalla eri tilit+ yhteinen tili
Hei ne, joilla on erikseen omat tilit, joille tulee palkat ja muut mahdolliset tulot ja sen lisäksi yhteinen käyttötili arjen kuluihin (ruuat, asuntolaina, lasten kulut jne)...
Minkä suuruisen prosentin tuloistanne olette sopineet laittavanne yhteiselle tilille?
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö voisi olla yhteinen tili johon tulee kaikki palkkatulot. Siitä maksettaisiin yhteisesti kaikki kuukausittain juoksevat kulut (mm. vuokra/laina, vakuutukset, ruuat ja kodinhoito, laskut, liikkuminen, mahd. lasten ja lemmikkien kulut, säästöt ja sijoitukset).
Molemmile myös omat tilit omiksi koettuihin menoihin (esim. kampaamokäynteihin, kuntosalikortteihin, lahjoihin, omiin sijoituksiin (yhteisten sijoitusten lisäksi), vaikka suklaaseen tai lottoon jos siltä tuntuu) joihin laitetaan sopivaksi koettu pohjakassa ja mahdollisesti aikaisemmat olemassa olevat säästöt sekä vaikka kuukausittain joku sopiva summa yhteisistä tuloista.
Miksi niitä omaksi koettuja menoja ei voi maksaa sieltä yhteiseltä tililtä? Meillä siis yhteinen tili, jonne tulee kaikki ja josta maksetaan kaikki. Näin ollut jo kohta 30 vuotta ja osoittautunut meille kaikkein helpoimmaksi tavaksi hoita
Minä en ainakaan alistuisi tuollaiseen. Tunnollisena ihmisenä ajattelisin koko ajan, että ostokseni pitää olla myös puolisoni mielestä järkevä. On paljon mukavempaa, että minulla on oma tili, jonka rahojen käytöstä en ole millään tavalla tilivelvollinen puolisolleni, kunhan hoidan sovitun osuuden yhteisistä menoista. Ja palkkani tulee tietenkin omalle tililleni. Miksi kierrättäisin sitä yhteisen tilin kautta?
Olen ollut naimisissa yli 30 vuotta. Yhtään riitaa raha-asioista ei ole käyty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä molempien palkasta 40% menee taloustilille josta maksetaan vuokra, sähkö, netti, puhelinlaskut, vakuutukset, auton kulut, lemmikin kulut, julkisen liikenteen liput sekä ruoka- ja taloustavaraostokset.
Säästöön menee 30% kummaltakin ja lopuilla 30% voi kumpikin tehdä mitä huvittaa.
"Voi kumpikin tehdä mitä huvittaa"? Minulle ei tulisi mieleenkään kysyä puolisoltani, mitä voin tai en voi tehdä rahoillani eli paljonko minun pitäisi hänen mielestään säästää. Maksan puolet yhteisistä kuluista ja siinä on kaikki, mitä hänen tarvitsee minun rahankäytöstäni tietää.
Niinhän tuossakin sanottiin, kumpikin tekee jäljelle jäävällä mitä huvittaa.
Ei vaan siinä sanottiin, että säästöön menee 30
Säästöön menee 30% kummankin tuloista koska on yhdessä näin sovittu ja säästetään samaan tarkoitukseen.
Se vapaaseen kulutukseen jäävä kolmannes on kyllä ollut kummallekin ihan riittävä.
Aiemmin 50%. Nykyään 60% tai 70% vaihtelee. Ensi vuonna varmaan vielä enemmän.
Emme laita prosentteja yhteistilille. Olemme sopineet yli 20 vuotta sitten niin, että molemmille jää about sama summa omille tileille, täysin omaan käyttöön, loput menevät yhteiseen kassaan. Tämä on toiminut meillä, mutta ehkä se on toiminut siksikin, kun välillä toinen on tienannut enemmän ja välillä taas toinen. Keskimäärin olemme about samatuloisia olleet.
Jos toinen tienaisi kokoajan rutkasti enemmän, niin tämä asetelma ei enää kyllä toimisi mitenkään, ainakaan reiluuden nimissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö voisi olla yhteinen tili johon tulee kaikki palkkatulot. Siitä maksettaisiin yhteisesti kaikki kuukausittain juoksevat kulut (mm. vuokra/laina, vakuutukset, ruuat ja kodinhoito, laskut, liikkuminen, mahd. lasten ja lemmikkien kulut, säästöt ja sijoitukset).
Molemmile myös omat tilit omiksi koettuihin menoihin (esim. kampaamokäynteihin, kuntosalikortteihin, lahjoihin, omiin sijoituksiin (yhteisten sijoitusten lisäksi), vaikka suklaaseen tai lottoon jos siltä tuntuu) joihin laitetaan sopivaksi koettu pohjakassa ja mahdollisesti aikaisemmat olemassa olevat säästöt sekä vaikka kuukausittain joku sopiva summa yhteisistä tuloista.
Miksi niitä omaksi koettuja menoja ei voi maksaa sieltä yhteiseltä tililtä? Meillä siis yhteinen tili, jonne tulee kaikki ja josta maksetaan kaikki. Näin ollut jo kohta 30 vuotta ja osoi
En minä joudu selittämään rahankäyttöäni, vaikka maksankin menoni puolison tililtä. Normaaleja kuluja ne on; harrastusmaksuja, vaatteita, kampaajaa, kahvilaa. Ikinä ei ole mies kysynyt, että mikä ostos ja miksi.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä omaksi koettuja menoja ei voi maksaa sieltä yhteiseltä tililtä? Meillä siis yhteinen tili, jonne tulee kaikki ja josta maks
Ei tässä olekaan kysymys siitä, että vaatiiko puoliso selityksiä, vaan jo pelkästään siitä, että puoliso näkee jokaikisen ostokseni ja voi mielessään pohtia, oliko se järkevä. Minä haluan sen verran vapautta, että voin käyttää omia rahojani vapaasti miettimättä, mitä puolisoni hiljaa mielessään kustakin ostoksestani ajattelee. Tämä toki sen jälkeen, kun olen ensin hoitanut sovitun osuuteni yhteisistä menoista.
kaikki tilit on yhteisiä, eli tai- tilejä minulla omani puolisolla omansa ja kolmas vielä...
Meillä kaikki tilit ovat yhteisiä. Ei mitään ongelmaa asiassa.
Jos elää yhteistä elämää niin eiköhän ne rahat ja tilit ole ihan yhteiset myös
Ensinnäkin. Tietysti molemmilla täytyy olla omat tilit! Omat tulot omalle tilille.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ainakaan koskaan antaisi omaa taloutta valua kankkulan kaivoon jonkun miehen retkun vuoksi :D voi luoja, yhteinen tili, kaikkea sitä kuulee :D Tulee mieleen, että rahanko takia ollaan yhdessä, toinen elättää ison ihmisen
Ei olla rahan takia yhdessä vaan perheenä on yhteinen talous ainakin silloin, kun on yhteisiä lapsia. Ei todellakaan ole mitenkään reilua, jos toinen joutuu pienistä tuloistaan käyttämään kaiken rahan yhteisiin, kun toisella riittää omiin menoihin reilusti rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs, jos kumpikin laittaa saman summan, vaikkapa tonnin?
Reilumpaa laittaa prosenttiosuus tuloista mielestäni. Etenkin, jos tulot ovat hyvin eri suuruiset.
Sekin riippuu tilanteesta. Jos toinen vaikka omasta halustaan tekee 4 päiväistä työviikkoa ja tyytyy alhaisempaan tulotasoon niin minusta olisi väärin, että "puoliso pakotetaan" kompensoimaan tätä omasta palkastaan.
JOkainen valitsee nykyisin itse puolisonsa. Ei ketään pakoteta tekemään yhtään mitään vaan aivan vapaaehtoisesti eräät tarjoavat parempituloisina saman elintason myös vähemmän ansaitsevalla puolisolleen. Aika usein se vähemmän ansaitseva on kotona yhteisiä lapsia hoitava puoliso. Vanhanaikaista, joo, mutta toimivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, meillä on aina ollut yhteinentili ei ongelmia. Nainen 72 v.
Ongelmia tulee siinä vaiheessa kun toinen teistä kuolee ja tili jäädytetään.
Ongelmia tulee siitäkin, jos toinen sairastuu. Pahemmassa tapauksessa tuhlaa yhteiset rahat hetkessä, tai joutuu edunvalvontaan. Nykyään niin harmillisen yleiset rahahuijaukset eivät vie koko perheen rahoja, jos onnistuvat pääsemään yhdelle tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilumpaa laittaa prosenttiosuus tuloista mielestäni. Etenkin, jos tulot ovat hyvin eri suuruiset.
Miksi tuo on reilua? Tekeekö se pienempituloinen vastaavasti enemmän kotitöitä?
Tulot eivät ole kiinni siitä, onko sinulla puolisoa vai ei, joten kummallista ajatella, että opsieklujen ja työnteon ansiosta pitää maksaa toisen menoja.
Kummallista ajatella, että haluaa tarjota rakastamalleen ihmiselle saman elintason kuin minkä on saanut itselleen?
Kummallista ajatella, että pitää maksaa toisen menoja silloinkin, kun se toinen on pienellä vanhempainrahalla yhteisen lapsen vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Mun tilistä maksetaan kaikki ja miehen palkka menee säästöön (sijoitamme yhdessä nämä rahat sopivaksi katsomaamme kohteeseen) 10% näistä rahoista menee puskuritilille jolla sitten yleensä matkustelemme jos ei remontteja ole tiedossa.
Lapsen lapsilisä menee hänelle itselleen säästöön.
Onko säästötili yhteinen eli JA-tili?
Andreas kirjoitti:
Yhteinen tili naisen kanssa????
Sitä virhettä en suosittele yhdenkään miehen tekevän ikinä,koskaan,milloinkaan.
Newö!
Tili jossa miehen rahat ja johon naisella on käyttöoikeus on taloudellinen itsemurha.Laskujen maksu,kaupassa käynti ym. Onnistuu varsin hyvin ilman "yhteisiä" rahojakin.
Tuo on vain naisten keino päästä käsiksi miehen rahoihin, ei mitään muuta.
No, mulla oli yhteinen tili miehen kanssa. Mun palkkapäivänä menin aamulla automaatille, ja kuinka ollakaan tilillä oli rahaa 6mk. Asuntolainan lyhennys, Visat ym jää maksamatta. Miehestä ei hajuakaan. Ilmotteli sitten jossain vaiheessa viikkoa että on muuttanut 400km päähän.
Arvatkaapa onko tän nuoruuden hairahduksen jälkeen ollut puhettakaan että avaisin yhteistä tiliä kenenkään kanssa?
Meillä kummallakin aina ollut omat käyttötilit vaikka yhdessä melkein 30 vuotta ja talolainaakin ollut. On vielä yhteinen säästötili jonne vain minä (vaimo) laitan noin puolet tuloistani joka kuukausi, minä olen se joka maksan lähes kaikki taloon liittyvät kulut kuten vakuutukset, verot, sähköt ja vedet.
Siinä jotain palstan ukoille purtavaksi kun aina väittävät että vain mies maksaa kuluja ja vaimot vain törsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en näe asiaa noin, mielestäni puolet ja puolet on oikein ja tasavertaista, jos on esim. asuntolainakin puolet. Eikai se paremman tuloisen vika ole, että puoliso tienaa vähemmän? Ja huom tienaan itse puolet vähemmän kuin oma puolisoni ja ihan on oma ajatusmaailmani ennen nykyistä puolisoanikin, ajatus ei kenenkään syöttämä.
Mies maksaa lainan ja yhtiövastikkeet, mä maksan kaikki muut, meillä ei ole esim mökkiä eikä autoa.
Palkka on lähes sama
Meillä on omat tilit ja yhteiset rahat. Molemmilla on käyttöoikeus toisen tiliin. Nuorina opiskelijoina kaikki meni, mitä tuli, joten ei ollut järkeä siirrellä rahoja tililtä toiselle.
Vuoden verran tunnustan eläneeni täysin miehen tuloilla, silloin asuimme miehen urakehityksen vuoksi ulkomailla. Minä leikin kotiäitiä pienen lapsen kanssa ja hoidin talouden ostokset rinnakkaisluottokortilla. Puoliso huolehti jälkeenpäin, että sain kerättyä säästöjä menetettyjen eläkekertymien kompensoimiseksi.
Nyt, kun asuntolaina on maksettu ja lapset asuvat omillaan, meillä enemmänkin kilpaillaan, kumpi ehtii maksaa laskut ensin. Säästötilille on jemmattu rahaa lomia ja remontteja varten ilman sen suurempaa suunnitelmaa.