Varhaiskasvatuksen hoitajat auttakaa
Eli tilanne seuraavanlainen: Lapseni päiväkodissa oli harjoittelija jonkin aikaa sitten, joka kulki omaisensa kyydissä töihin. Kerran mennessäni autolle, tämä harjoittelija osoitteli minua parkkipaikalla ja huomasin selvästi kun hän sanoi jotakin että "tuo on se" ja omainen kääntyi tuijottamaan minua. Vähän aikaa meni niin että näin hänen välillä hieman tapittavan minua täyttäessäni lokerikkoa jne. ja virnistelevän itsekseen. Nyt hän on vakituisena, eikä vastaavaa tapahdu. Ei juurikaan katso kohti, eikä puhu mitään. Hän ei myöskään ollut lapseni hoitaja mielestäni missään vaiheessa.
Paljon tuota aiemmin yksi päiväkodin hoitaja esiintyi oikein kaverillisesti ja kutsui minut kotiinsa sillä verukkeella, että hänen lapsensa tarvitsee leikkikaveria ja on yksinäinen. Siellä kylässä käytiinkin ja ihan mukavassa hengessä meni, siinä lähtiessä toitotti että nähdään pian. Paitsi että, tämän jälkeen lapsi ei ollutkaan seuraa vailla, minkäänlaista ja tiedusteluihin voisivatko lapset leikkiä yhdessä tuli ympäripyöreitä tylyjä tuhahduksia. Annoin nopeasti asian painua unholaan. Kunnes jostain pälkähti nyt vasta mieleeni: jouduinko jonkinlaisen kalastelun kohteeksi ainoastaan. Hoitaja tarvitsi tietoa elämästämme tai vuorovaikutuksesta lapsen kanssa ja sitten kun sen mielestään sai, otti nopeasti etäisyyttä?
Kukaan hoitaja, siis yksikään, ei ole kertaakaan ottanut mitään epäkohtia puheeksi, joten eipä ole ollut mahdollisuutta oikoa väärinymmärryksiä, mikäli sellaisesta on kyse. Päiväkodista olen antanut aina hyvää palautetta yleisissä kyselyissä yms.
Se mihin tarvitsen mielipiteitä on, että onko hoitajien toiminta ihan asiallista? Eihän toki meidän asiat kenenkään omaiselle kuulu? Puhuisinko työntekijöiden kanssa suoraan vai päiväkodin johtajan, toinen on sitäpaitsi tilapäisesti poissa? Uskon että molemmat tietenkin kiistävät.