Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten voi koiran hankkiminen olla näin vaikeaa?

Vierailija
20.08.2023 |

Olen etsinyt aktiivisesti koiraa vajaat puoli vuotta.

Rotukoirat ovat turhankin hinnoissaan, en halua maksaa kahta tonnia koirasta. Lisäksi kasvattajien kanssa on oma säätönsä, ei ole mitään takeita että saisit koiran vaikka tuurilla onnistuisitkin kyselemään pentuja ennen kuin kaikki on jo varattuja.

Tori.fi on täynnä epämääräisiä pentutehtailijoita ja google translate -huijareita, jotka eivät kykene vastaamaan edes perusasioihin kuten minkä ikäinen pentueen emä on ja voiko pentuja tulla katsomaan. Aikuisia kodinvaihtajia on vähän ja ne ovat ongelmakoiria tai liian isokokoisia. Oma lukunsa on alle vuoden ikäiset pennut, joille etsitään "uutta kotia" ilman sen kummempia selityksiä. Miksi kukaan etsisi sen ikäiselle uutta kotia, jos koirassa ei ole jotain vikaa? Näitä on yllättävän paljon. Tuskin on kaikilla "allergiaa".

Rescue-yhdistykset. Olen ollut yhteydessä kolmeen eri yhdistykseen ja saanut kaikista hakemukseeni vastauksen, eli he ovat katsoneet minut potentiaaliseksi adoptoijaksi. Ongelmana on hakijoiden suuri määrä, ne koirat joista olen ollut kiinnostunut ovat jo ehtineet mennä muille. Plus nämä pyörivät vapaaehtoisvoimin ja yhteydenpito on osan kanssa ollut hyvin hidasta, tekstiviestiin vastaamisessa on mennyt jopa viikko jne. Meille kelpaisi rescue hyvin, mutta kovin montaa kertaa ei viitsi samalta yhdistykseltä kysellä että no mites tämä koira, tai tämä.

Paljon on ihmisillä sekarotuisia, mutta mistä he ne hankkivat? Torista tai facebookista? Miten, kun ei noiden torimyyjien kanssa pysty keskustelemaan mistään järkevästi?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

39, ei ole, ehkäpä me tiedämme asiasta hiukan enemmän kuin sinä 🙂 olen myös itse eläinlääkäri ja sinä et nyt taida ymmärtää koko asiaa niin kuin se on.

Vierailija
42/73 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostamalla "rotukoiran" tuet pentutehtailua!

Todellisia rahasampoja joilla pyöritetään miljoonabisnestä!

Tämä kaikki piilotettuna kennel nimen/tunnuksen taakse.

2 pentuetta / vuosi ala 5 pentua per pentue.

10x2000=20 000 euroa vuodessa.

Ja mitä suurempi kenneli,sitä tuottoisampi se on.

Kulut pentua kohden 100e luokkaa ja useimmiten pennuista saadut tulot jää ilmoittamatta verottajalle vähintäinkin joka toisen pennun osalta,jollei kaikkien.

Se haluaako olla osaltaan tukemassa tätä toimintaa on jokaisen omantunnon asia.

Hyvää ja järkevän hintaista näistä paikoista on mahdoton saada.

Oman sekarotuisen Mont'eri koirani sain tuttavaperheeltä jonka koira sai suunnittelemattomat pennut ja hän antoi nämä ilmaiseksi pois.

Tämänkaltaisia pentuilmoituksia on myös torilla ym. Jostain kumman syystä nämä leimataan herkästi juuri niiksi "pentutehtaiksi" ,vaikka niissä ei raha liiku suuressa mittakaavassa suuntaan eikä toiseen maksimissaan muutamaa satasta enempää.

Irvokkainta tässä onkin juuri se,että ne jotka hakevat taloudellista hyötyä pyytämällä tuhansia euroja koiristaan,ovat juuri niitä,jotka syyttävät ja huutavat päät punaisina niille, jotka eivät taloudellista hyötyä saa,eikä edes tavoittele.

Syy tähän on se, että näin toimien he pyrkivät pitämään koiriensa hinnat korkealla ja suojaavat bisneksensä tuottavuutta.

Pelkällä itse luomallaan ILLUUSIOLLA.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran ostohinta, korkeakin, on mitätön kulu verrattuna koiran pitokustannuksiin, jos sitä aikoo hoitaa hyvin.

Minä maksoin koirastani ihan mielelläni. Kasvattaja oli luotettava, mukana rotujärjestössä ja näyttelytoiminnassa. Kävin katsomassa pentua etukäteen. Kaikki viralliset, pakolliset asiat hoitui vaivatta.

Tällaisten kasvattajien suosiminen poistaa markkinoilta "tiskin alta myyvät", joiden koirat eivät välttämättä ole edes luonnetestattuja.

Vierailija
44/73 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjan katukoirat, kysypä sieltä!!

Vierailija
45/73 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien eläinten omistus vain omaksi ilokseen on luonnotonta ja moraalitonta. Johan sen näkee kaikista näistä rescue-koirista ja kissoista jotka ovat joutuneet olemaan jossain kaupunkiyksiössä ilman virikkeitä, ei ole ollut mahdollista päästä ulos tarpeeksi usein joten ei ole sisäsiisti/tekee tarpeet laatikon ulkopuolelle, ei ole päässyt olemaan muiden eläinten kanssa joten on ongelmia ulkoilussa/sosiaalisissa tilanteissa.. Kun on mitään ongelmia koulutuksessa, tulee yht' äkkiä vauva ja allergia ja muutto, eläimessä ei tietysti ole muuta vikaa kuin eroahdistus ja aggressio.

Pitäisi olla sääntö, että eläimiä saa olla vain jos niitä kasvatetaan ruoaksi tai koira on metsästysapuna, vahtina tai kissa jahtaamassa hiiriä, mutta kaikki muu on väärin. Eläimet kärsivät ihmisasunnoissa, koska niitä ei ole luotu siihen. Kissoille yritetään rakentaa kiipeilypuita, ja sitten torutaan kun kissa kynsii myös sohvaa. Ei se tunnista eroa niiden välillä. Valtaosa koirista valitsisi olla ulkona muiden koirien kanssa, mutta ne joutuvat olemaan yksin usein 6-8+ tuntia, LAUMAELÄIMET!

Samaan aikaan kun eläinsuojat hukkuvat rescue-eläimiin, ääliöt astuttavat koiriaan ja kissojaan ja myyvät niitä järkyttäviin hintoihin. Minulla on ollut sekä koira että kissa, ja molempien kohdalla se tuntui väärältä; Minä määrään mitä syödään ja milloin, milloin päästään ulos tai milloin on virikkeitä, minä päätän eläimen kehosta ja esim. vien siltä lisääntymiskyvyn, jotta se olisi parempi lemmikki minulle. Sairasta.

Lemmikkieläinten omistus on väärin. Olemme osa luontoa ja meillä on oikeus käyttää eläimiä ravinnoksi, mutta se että otetaan koira tai kissa emoltaan pienenä ja muokataan siitä omiin tarpeisiin sopiva lemmikki on sairasta.

Vierailija
46/73 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien eläinten omistus vain omaksi ilokseen on luonnotonta ja moraalitonta. Johan sen näkee kaikista näistä rescue-koirista ja kissoista jotka ovat joutuneet olemaan jossain kaupunkiyksiössä ilman virikkeitä, ei ole ollut mahdollista päästä ulos tarpeeksi usein joten ei ole sisäsiisti/tekee tarpeet laatikon ulkopuolelle, ei ole päässyt olemaan muiden eläinten kanssa joten on ongelmia ulkoilussa/sosiaalisissa tilanteissa.. Kun on mitään ongelmia koulutuksessa, tulee yht' äkkiä vauva ja allergia ja muutto, eläimessä ei tietysti ole muuta vikaa kuin eroahdistus ja aggressio.

Pitäisi olla sääntö, että eläimiä saa olla vain jos niitä kasvatetaan ruoaksi tai koira on metsästysapuna, vahtina tai kissa jahtaamassa hiiriä, mutta kaikki muu on väärin. Eläimet kärsivät ihmisasunnoissa, koska niitä ei ole luotu siihen. Kissoille yritetään rakentaa kiipeilypuita, ja sitten torutaan kun kissa kynsii myös sohvaa. Ei se tunnista eroa niiden välillä. Valtaosa koirista valitsisi olla ulkona muiden koirien kanssa, mutta ne joutuvat olemaan yksin usein 6-8+ tuntia, LAUMAELÄIMET!

Samaan aikaan kun eläinsuojat hukkuvat rescue-eläimiin, ääliöt astuttavat koiriaan ja kissojaan ja myyvät niitä järkyttäviin hintoihin. Minulla on ollut sekä koira että kissa, ja molempien kohdalla se tuntui väärältä; Minä määrään mitä syödään ja milloin, milloin päästään ulos tai milloin on virikkeitä, minä päätän eläimen kehosta ja esim. vien siltä lisääntymiskyvyn, jotta se olisi parempi lemmikki minulle. Sairasta.

Lemmikkieläinten omistus on väärin. Olemme osa luontoa ja meillä on oikeus käyttää eläimiä ravinnoksi, mutta se että otetaan koira tai kissa emoltaan pienenä ja muokataan siitä omiin tarpeisiin sopiva lemmikki on sairasta.

Samaa mieltä. Pahinta on se, että valtaosa ihmisistä ei osaa kouluttaa koiriaan, jolloin ne ovat vaaraksi kaikille. Sama pätee vapaana ulkoileviin kissoihin, jotka paskovat muiden puutarhoihin ja tappavat järkyttävät määrät lintuja ja pikkueläimiä. Jalostetaan eläimistä sairaita ja omaa silmää miellyttäviä lättänaamoja tai kuokkuselkiä. Ihminen leikkii jumalaa, muttei kovin hyvin.

Vierailija
47/73 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi ettet ota koiraa kun koet niin vaikeaksi

Kyllä,koska koiran ylläpitäminen se vasta haastavaa ja vaikeaa on.

Vierailija
48/73 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiran ostohinta, korkeakin, on mitätön kulu verrattuna koiran pitokustannuksiin, jos sitä aikoo hoitaa hyvin.

Minä maksoin koirastani ihan mielelläni. Kasvattaja oli luotettava, mukana rotujärjestössä ja näyttelytoiminnassa. Kävin katsomassa pentua etukäteen. Kaikki viralliset, pakolliset asiat hoitui vaivatta.

Tällaisten kasvattajien suosiminen poistaa markkinoilta "tiskin alta myyvät", joiden koirat eivät välttämättä ole edes luonnetestattuja.

Se, että kasvattaja käyttää koiriaan näyttelytoiminnassa kertoo kaiken oleellisen - kasvatetaan sisäsiittoisia koiria oman mielen mukaan, ja "virheelliset" koirat lopetetaan. Älä nyt vielä sano että kyseessä on joku pitbull tai lättänaama..

Vierailija
49/73 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tarvitse lemmikkiä. Se on rikkaiden ihmisten huvitus, joka on moraalitonta ja eläimen kannalta katsottuna julmaa. Paras vaihtoehto on lemmikkivapaa elämä, säästyy rahat muihin asioihin, koti ei haise ja ole täynnä karvoja ja ei tarvitse stressata milloin lemmikki päättää karata tai pissata sohvalle.

Vierailija
50/73 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjan katukoirat, kysypä sieltä!!

En osaa espanjaa

Vierailija
51/73 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

39, ei ole, ehkäpä me tiedämme asiasta hiukan enemmän kuin sinä 🙂 olen myös itse eläinlääkäri ja sinä et nyt taida ymmärtää koko asiaa niin kuin se on.

Vauvalla eläinlääkäri

Tosielämässä kaksi kertaa eläinlääketieteelliseen tuloksetta pyrkinyt, suorittanut työharjoittelun eläinlääkäriasemalla :)

Vierailija
52/73 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeus kasvattaa ja käyttää eläimiä ravinnoksi? Miten sika pienessä aitauksessa on parempi kuin koira yksiössä? 🤔

Vierailija
53/73 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti ensin tarkkaan haluatko oikeasti koiran. Ulkoilutus, ruoat, eläinlääkärikulut, koiravero, opettaminen jne jne.

Vierailija
54/73 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti ensin tarkkaan haluatko oikeasti koiran. Ulkoilutus, ruoat, eläinlääkärikulut, koiravero, opettaminen jne jne.

Tarkoitin tietenkin koirarekisteriä :)

t. Sama

Vierailija
55/73 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluttiin ulkokoira allergioiden takia. Kerroin tutuille metsästäjille että otettaisiin vanhempi ulkokoira joka ei ole kova haukkumaan. Menikö viikko kun tarjottiin sopivaa koiraa. Toinen viikko meni kun tehtiin häkki, mökki ym valmiiksi. Ilmoitettiin että voitaisiin hakea mutta koira tuotiin ilmaiseksi meille kotiin. Kiva koira ja ollaan tosi tyytyväisiä. Koira saa monin verroin enemmän huomiota ja liikuntaa kuin ennen. Vanha omistaja tyytyväinen ja me tyytyväisiä.

"Haluttiin ulkokoira allergioiden takia." Tässä lauseessa on jo kaikki lähtökohtaisesti aivan pielessä. "Vanha omistaja tyytyväinen ja me tyytyväisiä." Koirasta ei sitten niin väliä olekaan.

Vierailija
56/73 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koiran hankkimisen on hyväkin olla vaikeaa. Kun vaikkapa vuoden odottaa pentua, ehtii "koirakuume" laantua ja järjellinenkin ajattelu nousee pintaan. Siinä vuoden aikana ehtii myös sairastua flunssaan tai ehkäpä vatsatautiin ja tulla ajatelleeksi että tosiaan, koira pitää viedä lenkille vaikka olisi itse kipeänäkin tms.

Olen koko elämäni harrastanut koiratoimintaa. Tällä hetkellä mulla on 2 keskikokoista aktiivista koiraa joista toinen on vanhus 11v ja toinen junnu 1v. Käyn virka-aikaan töissä ja voin kertoa että mulla ei ole tällä hetkellä yhtään mitään muuta elämää kuin koirat ja työ, koska haluan että molemmat koirat voi hyvin. Pelkkään ulkoilutukseen menee aamulla 40 min ja illalla kaksi lenkkiä, yhteensä 2 h. Eli melkein 3 h ulkoilua. Tämä johtaa siihen että perheaikaa on klo 17.30-19.30 ja parisuhdeaikaa on klo 21-22.

Ruokakaupassakin käyn vain viikonloppuisin. Mutta siis tällaista elämä on jos haluaa että koira voi hyvin.

Kun etsii koiraa, kannattaa viestittää kasvattajalle mitä sinulla on tarjota koiralle. Sehän on se mikä kasvattajaa kiinnostaa.

Vierailija
57/73 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tarvitse lemmikkiä. Se on rikkaiden ihmisten huvitus, joka on moraalitonta ja eläimen kannalta katsottuna julmaa. Paras vaihtoehto on lemmikkivapaa elämä, säästyy rahat muihin asioihin, koti ei haise ja ole täynnä karvoja ja ei tarvitse stressata milloin lemmikki päättää karata tai pissata sohvalle.

Me tarvitaan. Meillä on kaksi isoa vahtikoiraa koska asutaan isossa näyttävässä ok-talossa aluella jossa nähdään joka kesä hiljaa ohi ajavia pakettiautoja vierasmaalaisissa kilvissä joista katsellaan pihoihin. Naapurustossa on monessa koirattomassa talossa käynyt varkaita.

Koiriin menee rahaa "vain" noin 300 euroa kuussa mikä on n.4% nettotuloistani. Vartiointifirma tulisi varmaan halvemmaksi, mutta niiden tulemisessa kestää. Siinä vaiheessa kun vartiointifirmalle lähtisi vasta ilmoitus, on koirat jo ajaneet hiipparit pois.

Outoja luuloja muutenkin sinulla, ei meillä koti haise pahalle kun on tehokas ilmastointi. Koti ei ole täynnä karvoja, sitä varten on robotti-imuri. Pihaa ympäröi 2m panssariaita ja koirat on koulutettuja vahtikoiria eli ne ei karkaile. Sohvaankaan tai ylipäätään sisälle ei ole koskaan pissattu, se lienee yleisempää pienten seurakoirien keskuudessa.

Ja vaikka meidän koirilla on tehtävä, on ne kuitenkin myös perheenjäseniä, lemmikkejä ja harrastuskavereita.

Vierailija
58/73 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milläs meinasit maksaa koiran eläinlääkärikulut jos ei ole varaa ostaa rotukoiraa? Vai ajattelitko ostaa sen kuolemattoman seropin, jolla ei koskaan mene tikkuja tassuun tai vääriä asioita ruuansulatukseen?

Jos et ole provo, olet vastuuton.

En ole kyseinen kirjoittaja, mutta minulla ei ollut maksaa tuhansia euroja koirasta, enkä todellakaan ole missään vaiheessa ollut vastuuton koiranomistaja. En siis yhtään ymmärrä kirjoitustasi. Itselläni on rescuekoira, ja koiran lääkärikuluihin on mennyt tuhansia euroja. Hampaat on pitänyt hoitaa, ja muutakin sairautta on matkan varrella tullut eteen. Koira on rakas perheenjäsen, jota ei ole missään vaiheessa jätetty hoitamatta. Paremmin tuskin kukaan voi koiraansa hoitaa kuin minä. Rotukoiran hinta voi olla 2000-3000 euroa. Sillä summalla hoitaa jo aika paljon koiraansa. Ja itselläni ei olisi ollut edes kerralla mahdollisuutta maksaa tuollaista summaa. Koiran lääkärikuluja on aina voinut maksaa erissä, jos ne ovat olleet suuria. Joten eipä nyt kuvitella tietävänsä, millaisia tuntemattomat koiranomistajat ovat.

Vierailija
59/73 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätät piskin ottamatta, naapuritkin kiittää.

Vierailija
60/73 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä koira on vähän niin kuin hyvä omakotitalo hyvällä alueella; ei niitä meinaa saada vaikka rahaa olisi. Ja harva sellaisen saatuaan on valmis sellaisesta luopumaan.