Siis eihän Pia, Mia yms. nimiä VOI lausua pitkällä iillä! Jotkut tiettävästi lausuvat
Kommentit (32)
Aina pitää tähdentää, kun nimeä kirjoitetaan: Mia, yhdellä iillä, Pia, yhdellä iillä, Saga, yhdellä aalla.
Ei tietenkään. Jos esimerkiksi Pia on tarkoitus lausua Piia, niin nimeksi annetaankin silloin Piia.
Valui jo reisille kirjoitti:
Oletkin Pika-Pano
Ime munaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei nimi naista pahenna
Ei Miassa ja Piassa ole mitään vikaa. Ne pitäisi vain lausua pitkällä iillä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen aina inhonnut kyseisiä nimiä. Inhoan myös kahden i:n versioita. Ovat minun korvaani vain rumia. Mia, Pia, Kia, Ria, Tia, Lia (eikö sekin ole nimi??)
Miten nuo ovat jonkun mielestä kauniita nimiä?!?!?!?!!??
Esimerkkejä minun mielestäni päivänselvästi kauniista tytön nimistä: Rosa, Pinja, Maria, Maaria.
Se on mukava haukkua muiden nimiä? Kuulostaa lasten jutuilta.
Minusta nimen kantajaa pitää kunnioittaa edes sen verran että lausuu nimen siten kun se kirjoitetaan. Esimerkiksi siis Mia, Pia, Julia, Nina, jne lyhyenä ja Maja on myös Maja ei esimerkiksi Maijja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina inhonnut kyseisiä nimiä. Inhoan myös kahden i:n versioita. Ovat minun korvaani vain rumia. Mia, Pia, Kia, Ria, Tia, Lia (eikö sekin ole nimi??)
Miten nuo ovat jonkun mielestä kauniita nimiä?!?!?!?!!??
Esimerkkejä minun mielestäni päivänselvästi kauniista tytön nimistä: Rosa, Pinja, Maria, Maaria.
Se on mukava haukkua muiden nimiä? Kuulostaa lasten jutuilta.
Jotkut jäävät ikuisesti lapsen tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Jos esimerkiksi Pia on tarkoitus lausua Piia, niin nimeksi annetaankin silloin Piia.
Mä olen samaa mieltä. Mistä ihmeestä muiden pitäisi tietää, että jos ihmisen nimi on vaikka nyt se Mia, niin just_tää_mia haluaakin, että lausutaan kahdella iillä, ja sitten toinen Mia haluaa että lausutaan niinkuin kirjoitetaan. Kyllä nimet Suomessa lausutaan lähtökohtaisesti niin kuin ne kirjoitetaankin.
Jos Mia haluaa olla Mia kahdella iillä, on ihan vapaa vaihtamaan nimensä Miiaksi. Samoin Pia/Piia, Mio/Miio, Ava/Aava, Jessica/Yessica, Jan/Jaan, Sara/Saara, Maaria/Maria, Rosa/Roosa, Mona/Moona...
Vain yniikki ljumihiutale vaatii toisia lausumaan nimensä kirjoitusasun vastaisesti, jos on sitä haluttua lausumista vastaava nimikin olemassa.
Miettikää nyt, jos Jone haluaisi itseään kutsuttavan Jonneksi ja hermostuisi, kun häntä jatkuvasti kutsuttaisiin "väärin" Joneksi. Tai Peetu harmistuisi, kun häntä nyt kutsutaan jatkuvasti Peetuksi, vaikka Peetun mielestä Peetu pitää lausua Petu! Tai tokihan pitäisi ymmärtää, että Jaani onkin Jani. Joo ei. Mutta sitten jonkun Saran on ihan ok pyöritellä silmiään "siis mun nimi lausutaan kyllä Saara..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä nyt lakialoituksen paikka, vakava ongelma kyllä 😳
Semmoinen laki kyllä voisi ollakin, että suomenkieliset nimet kirjoitetaan suomen kielen oikeinkirjoitussääntöjen mukaisesti: esimerkiksi pitkä i kirjoitetaan kahdella i:llä. Ongelma poistuisi.
Suomi on kaksikielinen maa. Ruotsiksi Mia lausutaan Miia. t. Mia
Siksi kai tuossa nimenomaisesti mainittiinkin, että suomenkieliset nimet.
Olen tuntenut sekä Pia- että Piia-nimisiä ja kaikkien heidän nimet on lausuttu kahdella iillä eli Piia.
Pirkko on jo vanhempien ihmisten nimi, olen tuntenut 1920-luvulla syntyneen Pirkon. Mutta joo, Tuula, Mervi, Jaana, Päivi, Raija, Marja ovat tavallisia 50-luvun nimiä.