Ulosotto muuton jälkeen
Jos mulla on menossa ulosottoon Suomessa velkoja, mutta olen muuttanut ulkomaille, kumman maan ulosottoon velat menee ts. kummassa maassa luottotiedot menee?
Asiallisia vastauksia, kiitos.
Kommentit (3)
Velat eivät seuraa automaattisesti perässä, vaan niitä pitää joko itse vapaaehtoisesti maksaa tai velkojan täytyy hakea velkomustuomio kohdemaassa tai ulosoton pyytää virka-apua.
On ihan yleinen keino lähteä uo:ta pakoon ulkomaille. Itsellänikin on tuttu, jolla on uo:ssa kuusinumeroinen summa, mutta hän ei ole maksanut siitä senttiäkään vuosikausiin, vaikka elelee Virossa ihan mukavasti.
Monissa maissa ei oikein ole minkäänlaista luottorekisteriä tai edes väestörekisteriä. Meillä on totuttu siihen, että kaikki löytyy stasimaisen tarkasti kirjattuna joka paikkaan. Vuokra-asunnon saaminen ei esimerkiksi ole välttämättä lainkaan vaikeaa, jos on vähänkin rahaa millä maksaa - meillä et saa, vaikka sulla olisi miljoona tilillä, jos luottotietoja ei ole.
Muuttaessani pakosta Viroon vuonna 2011, niin sain itse kokea tämän, sillä olin jälleen yhteiskuntakelpoinen. Sain vuokrattua asunnon, jota Suomessa en saanut. Sain pankkitilin ja kortit siihen, kännykkäliittymän ja vakuutukset. Samoin oli Saksaan muuttaessani. Aivan, kuin olisin saanut Suomessa viedyn elämäni takaisin.
Olen suositellut kaikillle luottotiedottomille Suomessa, että vaihda heti maata, jos se vain on jotenkin mahdollista!
Joittenkin maitten välillä ulosotto tietääkseni toimii ja toisten ei. Riippuu varmaan siitä, mihin maahan olet muuttamassa. Luulisi että netistä löytyy tieto, jos vaivaudut vähän näkemään vaivaa.