Millaiset olivat verenpaineesi lukemat kun lääkitys aloitettiin?
Mietin että vieläkö olisi toivoa laskea niitä itsenäisesti vai onko lääkitys ainoa vaihtoehto?
Yläpaine pääosin ihan ok. Alle 130 mutta alapaine on 86-95
Kommentit (37)
Sydän hakannut koko päivän tuhatta ja sataa ja huono olo. Nukuin just tunnin verran ja olo on huonompi mitä ennen päikkäreitä. Oksettaa enempi. Tämmöisiä sivuoireita pelkäsin. En pystyisi nyt tekemään työtäni kunnolla eli jos huomenna vielä yhtä huono olo niin maanantaina en uskalla lääkettä ottaa. Lääkäri soittaa maanantaina niin kysyn mitä tehdä.
ap
Alapaine oli 94-102 ainakin 10 vuotta enkä saanut lääkitystä. Sitten nousi 210/120 paineet ja tuli 2 lääkettä. Näillä pysynyt alle 110/87
Minulla oli lääkitys aiemmin, jäi vuosiksi. Kun säikähdin oloani, niin jouduin odottamaan lääkäriin pääsyå monta viikkoa. Beetasalpaajaa ei suostuttu määräämåän puhelimessa. Alunperin sain sen kun syke oli levossa yli 120. Kerberos terveyskeskuksen puhelimessa kertoi ettei verenpainemuttarini ole riittävån hyvå, vaikka sanoi 180 yläpaine ja 120 syke ja jotain.
Kelpaavaa mittaria ei kuitenkaan tk:ssa ollut. Kun lopulta pääsin lääkäriin, oli yläpaine yli 200.
Tota, ap käy nyt aika kierroksilla. Kohonnut verenpaine tyyliim puolellatoista miljoonalla eikä suuri osa edes hoida sitä. Lisäksi monella muitakin riskitekijöitä.
Noi nyt varsin vaatimattomat lukemat.
Mulla oli joku 180/120 hetkellisesti kun aloitettiin. Jäätävä stressitila. Pysyvästi sellaista essentiaalista nousua. Vahva geneettinen tausta - ainoa elintapaongelma stressi.
Just siks syön yhtä lääkettä varmuuden vuoksi, kun ei yhtä ainutta sivuoiretta ole koskaan ollut. Tuskin verenpainelääkkeissä kovin yleisiä.
Pyynnöistäni ja korkeasta verenpaineesta (150/110) en saanut lääkitystä, noin 15 vuotta lääkärit vaan tuumaili että kai se lääkitys tarttis aloittaa. En tiedä mikä niissä lääkkeissä on niin vaarallista että ei suostuttu kuitenkaan niitä kirjoittamaan.
Yläpaine oli 150-220 ja alapaine 90- 120 noin 7 v ajan. Meinasi vähän päätä särkeä. Sitten pääsin ulkomaalaiselle lääkärille joka heti määräsi lääkkeet ja ihmetteli miksi ei ole aiemmin aloitettu.
Vierailija kirjoitti:
Tota, ap käy nyt aika kierroksilla. Kohonnut verenpaine tyyliim puolellatoista miljoonalla eikä suuri osa edes hoida sitä. Lisäksi monella muitakin riskitekijöitä.
Mulla oli joku 180/120 hetkellisesti kun aloitettiin. Jäätävä stressitila. Pysyvästi sellaista essentiaalista nousua. Vahva geneettinen tausta - ainoa elintapaongelma stressi.
Just siks syön yhtä lääkettä varmuuden vuoksi, kun ei yhtä ainutta sivuoiretta ole koskaan ollut. Tuskin verenpainelääkkeissä kovin yleisiä.
Jaa että nämä sivuoireet on jotain psyykkistä?
En usko. En ole koskaan kuvitellut itselleni mitään oireita. Ainut on tuo verenpaine joka koholla ja sitä mietin että voiko johtua kuinka jännityksestä ja stressistä nuo lukemat? Kun ei oo mitenkään seurattu koskaan mun paineita. Kymmenisen vuotta ovat olleet ajoittain koholla ja sen vuoksi mainitsin lääkärille että pitäisikö lääkitystä koittaa kun kuitenkin lähes aina mitatessa on korkeampia lukemia.
Mulla käytössä vain Thyroxin kilpparin vajaatoimintaan niin tietysti kenties elinikäisen lääkityksen aloitus mietityttää ja tuli ajatus että voisiko sittenkin lääkityksen välttää.
Reagoin aika vahvasti erilaisiin lääkkeisiin niin ajattelin että kuulun ihan varmasti siihen porukkaan joka jonkinnäköisiä sivuoireita tai aloitusoireita saa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotta saisi kokonaiskuvan paineista, se pitäisi tehdä viikon ajan aamuin illoin ja ennen lääkettä sekä tilanne rauhoittaen. Itselläni oli noin 130/90 ja vielä ei muuten olisi aloitettu lääkitystä mutta hankalien takykardiaoireiden takia syön mietoa annosta . Paineet ovat samalla laskeneet mutteivat liikaa. Aluksi oli huimausta ja äkkiä kroppa tottui lääkkeeseen.
Millaisia takykardioita sulla oli? Ihan mielenkiinnosta, kun itselläni on aika hurjiakin sessioita, mutta verenpaineet on suht normaalit. Auttoiko lääkitys nopeaan sykkeeseen, ja tiedätkö mikä niitä triggeröi?
Nopeaa voimakasta ja hyvin epämiellyttävää jyskytystä. Alkoholi triggeröi mutten ole sitäkään käyttänyt vuosiin. Alkaa vaan ykskaks eikä meinaa rauhoittua. Vikaa ei oo kuitenkaan tutkimuksissa ollut.
Minulla oli alapaine +-90 ja yläpaine suht ok. Lisäksi ekg:ssa ilmeni sydämessä lievää laajentumaa muistaakseni vasemmassa kammiossa. Aloitettiin lääkkeet. Syön kahta eri verenpainelääkettä. Muita sivuoireita ei ole ollut kuin huimaus ja sekin silloin, kun esim kummarrun ja sitten liian nopeasti nousen ylös. Seuraavalla lääkäri käynnillä pitää ottaa puheeksi huimaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotta saisi kokonaiskuvan paineista, se pitäisi tehdä viikon ajan aamuin illoin ja ennen lääkettä sekä tilanne rauhoittaen. Itselläni oli noin 130/90 ja vielä ei muuten olisi aloitettu lääkitystä mutta hankalien takykardiaoireiden takia syön mietoa annosta . Paineet ovat samalla laskeneet mutteivat liikaa. Aluksi oli huimausta ja äkkiä kroppa tottui lääkkeeseen.
Millaisia takykardioita sulla oli? Ihan mielenkiinnosta, kun itselläni on aika hurjiakin sessioita, mutta verenpaineet on suht normaalit. Auttoiko lääkitys nopeaan sykkeeseen, ja tiedätkö mikä niitä triggeröi?
Nopeaa voimakasta ja hyvin epämiellyttävää jyskytystä. Alkoholi triggeröi mutten ole sitäkään käyttänyt vuosiin. Alkaa vaan ykskaks eikä meinaa rauhoittua. Vikaa ei oo kuitenkaan tutkimuksissa ollut.
Niin ja auttaa hyvin beetasalpaaja pitämään sykkeen aisoissa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla paisui ensimmäisestä lääkkeestä kieli ja jouduin lopettamaan samantien. Tästä toisesta ei tullut mitään sivuoireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että nämä sivuoireet on jotain psyykkistä?
En usko. En ole koskaan kuvitellut itselleni mitään oireita. Ainut on tuo verenpaine joka koholla ja sitä mietin että voiko johtua kuinka jännityksestä ja stressistä nuo lukemat? Kun ei oo mitenkään seurattu koskaan mun paineita. Kymmenisen vuotta ovat olleet ajoittain koholla ja sen vuoksi mainitsin lääkärille että pitäisikö lääkitystä koittaa kun kuitenkin lähes aina mitatessa on korkeampia lukemia.
Mulla käytössä vain Thyroxin kilpparin vajaatoimintaan niin tietysti kenties elinikäisen lääkityksen aloitus mietityttää ja tuli ajatus että voisiko sittenkin lääkityksen välttää.
Reagoin aika vahvasti erilaisiin lääkkeisiin niin ajattelin että kuulun ihan varmasti siihen porukkaan joka jonkinnäköisiä sivuoireita tai aloitusoireita saa.
ap
Kyllä stressi jne vaikuttavat. Siksi ei anna luotettavaa kuvaa sun paineista että mittaat siellätäälä ja ohimennen. Tee se ainakin viikon mittaus ohjeen mukaan ja katso tukos. Välillä itse otan tarkistusmittauksen otettuani aamulääkkeen että näen mitä se vaikuttaa.
Sivuoireet voi kestää viikon - pari tai kauemminkin. Pyydä vaihtoa toiseen, jos oireet ovat hankalia.
200/140