Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset olivat verenpaineesi lukemat kun lääkitys aloitettiin?

Vierailija
19.08.2023 |

Mietin että vieläkö olisi toivoa laskea niitä itsenäisesti vai onko lääkitys ainoa vaihtoehto?
Yläpaine pääosin ihan ok. Alle 130 mutta alapaine on 86-95

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapaine oli yli 100. Verenpainelääkityksen joutui lähinnä vaatimaan.

Vierailija
2/37 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luottaisin tuossa asiassa lääkäriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa kysyisit lääkäriltä. Itse en kyllä noilla arvoilla lääkkeitä söis.

Vierailija
4/37 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on sillä rajoilla. Itellä oli yli 140/90. Sillon oli kyllä paljon stressiä. Myöhemmin laski melkein alle sataan/80 . Annostus puolitettiin ja vieläkin sadan tienoilla. Mutta ei oikeestaan huimaa tai oo muitakaan oireita niin on annettu olla.

Vierailija
5/37 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapaine pysyvästi yli 90. Joskus yli 100.

Vierailija
6/37 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri luotti minuun kun kerroin lukemia satunnaisista mittauksista ja sain lääkityksen pyynnöstä.

Nyt vaan sivuoireet pelottaa. Aloitin lääkkeen tänään.

Torstaina illasta mittasin paineet ja oli suht rauhallinen hetki eikä hirveetä stressiä mittaustuloksestakaan. Päin vastoin toivoin vähän korkeampaa lukemaa että sain vahvistuksen siitä että paineet koholla. Tulos oli 124/88.

Perjantaina aamusta oli paineet 123/86. Tilanne tämä että "Odota hetki lähdetään ihan kohta äiti mittaa äkkiä verenpaineet" eli ihan rauhallisimmasta päästä ei ollut hetki.

Tänään aamusta mittasin taas paineet lennosta ja nyt olikin 136/91 eli huomattavasti koholla.

Ap

Vierailija
7/37 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri luotti minuun kun kerroin lukemia satunnaisista mittauksista ja sain lääkityksen pyynnöstä.

Torstaina illasta mittasin paineet ja oli suht rauhallinen hetki eikä hirveetä stressiä mittaustuloksestakaan. Päin vastoin toivoin vähän korkeampaa lukemaa että sain vahvistuksen siitä että paineet koholla. Tulos oli 124/88.

Perjantaina aamusta oli paineet 123/86. Tilanne tämä että "Odota hetki lähdetään ihan kohta äiti mittaa äkkiä verenpaineet" eli ihan rauhallisimmasta päästä ei ollut hetki.

Tänään aamusta mittasin taas paineet lennosta ja nyt olikin 136/91 eli huomattavasti koholla.

Ap

Millaisia sivuoireita lääkityksestä?

Vierailija
8/37 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta tuo mittaaminen ja rauhoitu.  Viikon päästä sitten uudestaan.

Vierailija
9/37 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

130/ 88-98. Sain 35 v RR- lääkkeet. Nyt yli 10 v samalla annoksella. Alapaine pysyy nyt 80 tuntumassa. Kahdesti olen tauottanut, jolloin alapaine kohosi heti 90:een. Mulla ei ole elintaparasitteita, mutta suvussa sydän- ja verisuonitauteja.

Vierailija
10/37 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö muuten, että verenpainemittarilla voi ihan kotonakin testata onko suonissa plakkia eli onko sepelvaltimotauti alkamassa?

Tee näin: makaa sängyssä selälläsi 5 minuuttia että paineet tasaantuu. Sitten mittaa kolme kertaa olkavarsipaine ja kolme kertaa nilkkapaine. Laske lukemien keskiarvo, ja nyt keskitytään pelkästä systoliseen arvoon eli siihen isompaan lukemaan.

Lasketaan lukujen suhde eli nilkkapaine jaetaan olkavarsipaineella. Lukeman pitäisi olla 1.0 - 1.3. Jos luku on pienempi kuin 0.9 niin plakkia on suonissa. Jos luku on 1.4 tai isompi, niin suonet ovat kovettuneet ja jäykistyneet mikä on huono juttu.

Tämä on nimeltään ABI- tutkimus.

Vierailija
11/37 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen sivuoireita pelkäät?

Vierailija
12/37 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta saisi kokonaiskuvan paineista, se pitäisi tehdä viikon ajan aamuin illoin ja ennen lääkettä sekä tilanne rauhoittaen. Itselläni oli noin 130/90 ja vielä ei muuten olisi aloitettu lääkitystä mutta hankalien takykardiaoireiden takia syön mietoa annosta . Paineet ovat samalla laskeneet mutteivat liikaa. Aluksi oli huimausta ja äkkiä kroppa tottui lääkkeeseen.

Vierailija
13/37 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ummm, huomattavasti koholla..?

Onkohan nyt jotain ahdistusperäistä nousua noissa luvuissa kuitenkin

Vierailija
14/37 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotta saisi kokonaiskuvan paineista, se pitäisi tehdä viikon ajan aamuin illoin ja ennen lääkettä sekä tilanne rauhoittaen. Itselläni oli noin 130/90 ja vielä ei muuten olisi aloitettu lääkitystä mutta hankalien takykardiaoireiden takia syön mietoa annosta . Paineet ovat samalla laskeneet mutteivat liikaa. Aluksi oli huimausta ja äkkiä kroppa tottui lääkkeeseen.

Millaisia takykardioita sulla oli? Ihan mielenkiinnosta, kun itselläni on aika hurjiakin sessioita, mutta verenpaineet on suht normaalit. Auttoiko lääkitys nopeaan sykkeeseen, ja tiedätkö mikä niitä triggeröi?

Vierailija
15/37 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä yleisimpiä eli päänsärkyä ja huimausta lähinnä ja huonoa oloa.

Sitten myös turvotukset ei kiinnosta. Tosin saan kyllä halutessani vaihtaa lääkkeen sellaiseen missä diureetti mukana. Mulle tulee herkästi turvotusta ja se nostaa sitten sitä verenpainettakin niin siksi se nesteenpoistaja mukaan.

Myös kuivaa yskää on kuvattu yleisenä sivuoireena ja on niitä muitakin.

Ap

Vierailija
16/37 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläpaine 130-140 mutta alapaine 95-105. Alapaine ja korkea leposyke korjaantuivat vasta kahdella verenpainelääkkeellä.

Vierailija
17/37 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos alapaine on yli 90, se on huomattavasti koholla. Ja vaarallista.

Vierailija
18/37 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No sitä tässä mietin että onko kohonnut paine jotain tuollaista ns henkistä?

Mulla ollut aika paljon stressiä kymmemisen vuotta eli vaikea rauhoittua nykyäänkin. Mutta koholla ne tietty on mikä ei ole hyväksi. Mulla suvussa on näitä verenpainejuttuja mummoni kuoli sydänkohtaukseen melko nuorena (toki oli todella lihava) niin jotenkin hirveä pelko siitä että sairastun.

Ap

Vierailija
19/37 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä yleisimpiä eli päänsärkyä ja huimausta lähinnä ja huonoa oloa.

Sitten myös turvotukset ei kiinnosta. Tosin saan kyllä halutessani vaihtaa lääkkeen sellaiseen missä diureetti mukana. Mulle tulee herkästi turvotusta ja se nostaa sitten sitä verenpainettakin niin siksi se nesteenpoistaja mukaan.

Myös kuivaa yskää on kuvattu yleisenä sivuoireena ja on niitä muitakin.

Ap

Lääkettä vaihtamalla etsitään tarvittaessa sopivin lääke.

Vierailija
20/37 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

130/ 88-98. Sain 35 v RR- lääkkeet. Nyt yli 10 v samalla annoksella. Alapaine pysyy nyt 80 tuntumassa. Kahdesti olen tauottanut, jolloin alapaine kohosi heti 90:een. Mulla ei ole elintaparasitteita, mutta suvussa sydän- ja verisuonitauteja.

Hyvä kuulla että joku saanut lääkityksen jo sillä että on tuon verran koholla. Ehkä aloitusta pitkitetään ja siksi monella tosi korkeat paineet kun lääkitys vihdoin aloitetaan.

Ehkä mä nyt vaan rauhoitun ja katson miten lääke alkaa vaikuttamaan 🙃

Ap