Työ-yhteisön ainoa köyhä
Onko kohtalotovereita?
Työkaverit ovat keskiluokkaisia, ok-taloasujia, miehillään hyväpalkkaiset työt. Kahvitaukojen keskustelut koskevat lasten harrastuksia, ulkomaanmatkoja, konsertteja, hankintoja, sisustamista, puutarhanhoitoa.
Sitten olen minä, kolmen lapsen yh. Minimielatusmaksut kelan kautta koska ex työtön. Palkasta ei juuri ylimääräistä jää vaikka pärjätäänkin. On todella ulkopuolinen olo vain myhäillä mukana. Joskus tulee olo että keskustelut ovat vain kilpailua siitä kenellä parhaimmat matkat tai konserttielämykset. Ja aiheet ovat kovin pinnallisia.
Eihän tämä ole näiden rikkaampien syy ja tottakai saavat puhua heille tärkeistä asioista, mutta lähinnä haen vertaistukea.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti rikkaat eivät kehuskele tai pröystäile omaisuudellaan, koska se on mautonta. Ne on vaan nämä keskiluokkaiset wannabe-rikkaat.
Nalle & co. Kovasti pröystäilevät ja kyykyttävät köyhempiä.
No ap älä murehdi liikaa. Moni on tilanteessa että ero olisi paras mutta rahan takia ei voi erota. Moni reissu maksetaan velalla. Moni festarilippu ostetaan velaksi ja loppukuu syödään näkkäriä.
Auto voi olla miehen työsuhdeauto ja kesämökki suvun yhteinen. Se hieno ja kallis vene voi olla lainassa, kaverin tai 1980- luvulta.
Sä pärjäät ja se riittää.
Itse puhun töissä vain työasioista, tieteestä, taloudesta jne. Tauoillakin. Ei meillä ole kuin pari muuta henkilöä, joita ko. aiheet kiinnostavat. Olemme parhaiten palkattuja, työmme on haastavinta ja meille on keskittymisen kannalta parasta pysyä asiamoodissa koko työpäivä, eikä vaihtaa pari kerta päivässä privamoodiin.
Muut puhukoot yksityiselämästään keskenään. Ei haittaa tippaakaan että jään siitä ulkopuoliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaistyötä suorittava opiskelija työyhteisössä...olisihan se mukava joskus vielä päästä ANSIOtyöhön.
Meillä ei harjoittelijat pääse mukaan kahvitauolle samaan tilaan, koska siitä syntyy niin paljon pahaa mieltä, kun työttäkäyvillä on palkka ja opiskelijoilla vain opintotuki. Tehtiin tämmöinen päätös, jotta opiskelijoille ei tule kurja olo.
Jessus, vieläkin tuota.
Minä olin Leppäsen työllistämisprojektin kautta töissä sairaalassa huoltyomiehenä täyttä päivää 1990.
En saanut käydä lounaalla muiden kanssa sairaalan ravintolassa, en saanut lounaslippua.
"Sulle kun palkan maksaa se työkkäri".
Perusteluhan se on sekin evätä työpaikkalounas. Kun olet niitä köyhiä.
Oletko kahvinkeittäjä ja muut työpaikallasi kovapalkkaisia juristeja, vai miksi muilla on erilainen tulotaso kuin sinulla?
Vierailija kirjoitti:
Sinäpä pärjäät yksin. Jos työkavereitasi kohtaisi ero, niin olisivat samassa tilanteessa. Harmillista kyllä, jos eivät mistään yleiskiinnostavasta osaa jutella kahvipöydässä. Mun työpaikalla yritetään aina varmistaa, että kaikki pääsevät mukaan keskusteluun ja yhteisiin juttuihin.
Ai näistäkö mikään ei ole yleiskiinnostavia (lista ap:n aloituksesta):
harrastuksia, ulkomaanmatkoja, konsertteja, hankintoja, sisustamista, puutarhanhoitoa
Kaikkia noita voi tehdä vähäisemmilläkin varoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäpä pärjäät yksin. Jos työkavereitasi kohtaisi ero, niin olisivat samassa tilanteessa. Harmillista kyllä, jos eivät mistään yleiskiinnostavasta osaa jutella kahvipöydässä. Mun työpaikalla yritetään aina varmistaa, että kaikki pääsevät mukaan keskusteluun ja yhteisiin juttuihin.
Ai näistäkö mikään ei ole yleiskiinnostavia (lista ap:n aloituksesta):
harrastuksia, ulkomaanmatkoja, konsertteja, hankintoja, sisustamista, puutarhanhoitoa
Kaikkia noita voi tehdä vähäisemmilläkin varoilla.
"Aa joo mekin käytiin Malediiveilla just kesälomalla, ihana paikka! Mites Sirpa, kävittekö missään lomalla?"
"Nooo Haaparannan Ikeassa tuli käytyä".
"Vitsi miten ihanaa että toisen talon terassiremontti alkaa olla valmis!"
"Mä ostin eilen uuden roskapöntön. Vähän isompi kuin edellinen".
"Suosittelen kyllä Sveitsin filharmonikkojen uusinta konserttia ihan paikan päällä kuultavaksi".
"Mä kuulin eilen bussin radiosta sen Käärijän uuden biisin. Ihan kiva."
Vähän sama kuin ainoa köyhä h o m o seks uaali. Kaikki muut ovat heteroita ja puoliso elättää ja yhyeiskunta maksaa runsaat lapsilisät. Ei haittaa vaikka ei olisi työvuorojakaan.
Ne työkeverit, joka ovat nyt viime vuosina jääneet eläkkeelle, asuivat järjestäen omatkotitalossa. Useimmilla myös mökki. Kahdella oli purjevene. On lemmikkiä ja puutarhaa. Myös toisella paikkakunnalla asuvat tiimiläiseni jotka ovat enemmän samaa ikäluokkaa, tuntuvat asuvan myös tuolla tavalla.
Itse jouduin viime vuonna muuttamaan rivitalosta kerrostaloon. Puoliso viimein alkaa päästä kiinni työelämästä. Rahaa on toki lomamatkoihin riittänyt, mutta silti sitä huomaa että aivan eri maailmoissa eletään. Ei paljoa huvita elämäänsä työkavereitten kanssa jakaa.