Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Turku vai Tampere??

mamá
18.08.2023 |

Moikka!

Olemme perheeni kanssa muuttamassa takaisin Suomeen muutaman ulkomaan vuoden jalkeen ja tuntuu tosi vaikealta paattaa mihin asettua.

Talla hetkella mielessa siis Turku tai Tampere. Kumpaa suosittelet ja miksi?

Perheessa siis yla- seka ala-asteikaisia ja vanhemmat. Toiveena ostaa keskustasta kerrostaloasunto.

Rakastan Tamperetta loma- ja viikonloppukaupunkina. Turku ei ole koskaan tuntunut hirveen kotoisalle, mutta onhan se kaupunki ja logistisesti hyva. Suoraan sanottuna suurten eurooppalaisten kaupunkien jalkeen kaikki Suomen kaupungit tuntuu jotenkin ahdistavan pienilta... Mutta toiveena asettua Suomeen pysyvasti.

Mutta nyt! Risut ja ruusut Tampereelta ja Turusta!

Kiitos tuhannesti!

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään lapsiperhettä enempää Treelle jos saa toivoa. Kaikki paikat ihan täynnä lapsia, nuoria, perheitä. Missä ovat kaikki muut ihmiset? Ikärakenne menee päin metsää. Lemmikkejäkin on aika paljon. Muissa kunnissa olisi lääniä ja vaikka mitä.

Iäkkäitä ihmisiä on Hervannassa, mistä löytyy Tampereen "senioritalot" ja vanhuspalveluita. Siellä kyllä näkyy mummoja ja pappoja jopa ostarilla hengaamassa. 

Vierailija
42/48 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa,

Olen Treelle muuttanut pk-seutulainen.

Sanon nyt ihan rehellisesti, että Tampere on muuten aivan ihana paikka asua, mutta jokapäiväistä ärsytystä aiheuttaa ns. elämänkouluporukan suuri määrä keskustassa. Tämä on tosi paha junttila ja ördäyspaikka. Huonot käytöstavat, joku menneen ajan Suomi-meininki. Paljon porukkaa pohjoisesta. Todella paljon "reteetä ja karua" rokkiporukkaa.

Hgin keskusta on tunnelmaltaan kuin joku hienostunein Pariisi verrattuna Treen keskustaan. Sitä on höystetty erilaisilla räkäjuottoloilla, ja sotku on sitten todella sen mukainen. Näin epämiellyttävää ei perjantaisin ole pääkadulla ollut kyllä missään muualla.

Muuten Tampereen keskusta olisi aivan ihana. Tosi sääli.

Tuskin hirveän pitkään viihdyn. Kaipaan sitä minulle normaalia "nätimpää", eurooppalaisenpaa meininkiä.

Suosittelen Turkua, jos olet yhtään romantikko esteettisesti tai sosiaalisesti. Tre ei ole romantikon paikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi miten ihana kuulla. Ennen ulkomaille muuttoa olin töissä sekä Helsingin että Tampereen yliopistolla ja Tampereella oli kyllä niin ihana työyhteisö!

Vierailija kirjoitti:

Voin vakuuttaa, että Davesta asti Tampere on kehittynyt. Ei ole mustaa makkaraa, Popedaa ja lätkää, vaan musaa, teatteria ja akateemisuutta.

Itse ole  3.polven Stadilainen, mutta heti kun muutin Trelle oli jotenkin helpompi hengittää. Aloin juttelemaa pysäkeillä ja kahviloissa. Yolla on helpompi olla duunissa ja kuulemma liike-elömässäkin on rennompi meno. 

Mun oli helppo uida musa, taidepiireihin, koska ihmiset olivat avoimia.

Kalevassa ja Tammelassa on aina luonto lähellä. Keskussa vettä, helppo mennä Pyynikille luontoon, Pispala on ihan oma maailma.

Hetkellisesti muutin Stadiin ja tänä on jotenkin tunkkainen ja tyly. Trella en tarvinnut moneen vuoteen edes yleisiä, kun pyöräilin joka paikkaaan. Ehkä mä diggailen vähän pienemmän kaupungin menosta. Mutta kaikki löytyy. Klassista, balettia ,lentokenttä. Ja Stadiin tosiaan  lyhyt matka pikajunalla.

Vierailija
44/48 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos mielipiteestä!

Tämän takia kirjoitinkin, että Tampere on ihana lomakaupunki. Millainen sitten on asuessa.

Helsingissä tunnen oloni niin turvattomaksi, kun tulemme käymään ja triplassa vaihdamme junaa. Aina aggressiivisia päihtyneitä henkilöitä liikkeessä. Työskentelin myös useammassa pääkaupunkiseutulaisessa koulussa ennen ulkomaille muuttoa ja kyllä se meininki vähän hirvittää.

Kuka olisi uskonut, että miljoonakaupungissa tunnen olono turvallisemmaksi ja lasten koulupolku on turvallisempi ja tasaisempi.

Toki uskon, että asiat myös hyvin Suomessa, mutta tällaiset asiat eniten pelottaa. Koulukiusaus, huumeet, väkivalta. Täällä päin kadulla asuvat juopotkin niin kohteliaita ja mukavia =DD

Vierailija kirjoitti:

Heippa,

Sanon nyt ihan rehellisesti, että Tampere on muuten aivan ihana paikka asua, mutta jokapäiväistä ärsytystä aiheuttaa ns. elämänkouluporukan suuri määrä keskustassa. Tämä on tosi paha junttila ja ördäyspaikka. Huonot käytöstavat, joku menneen ajan Suomi-meininki. Paljon porukkaa pohjoisesta. Todella paljon "reteetä ja karua" rokkiporukkaa.

Hgin keskusta on tunnelmaltaan kuin joku hienostunein Pariisi verrattuna Treen keskustaan. Sitä on höystetty erilaisilla räkäjuottoloilla, ja sotku on sitten todella sen mukainen. Näin epämiellyttävää ei perjantaisin ole pääkadulla ollut kyllä missään muualla.

Tuskin hirveän pitkään viihdyn. Kaipaan sitä minulle normaalia "nätimpää", eurooppalaisenpaa meininkiä.

Suosittelen Turkua, jos olet yhtään romantikko esteettisesti tai sosiaalisesti. Tre ei ole romantikon paikka.

Vierailija
45/48 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukuni toisen vanhempani puolelta on elänyt Tampereella noin 150 vuotta. Tampereella on paljon kaunista nähtävää. Kulttuuriltaan, tavoiltaan ja hallinnoltaan se on erittäin epäviihtyisä paikka. Vaikka Turku on minulle käytännössä vieras kaupunki, suosittelisin kyllä sitä Tampereeseen verrattuna.

Vierailija
46/48 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa,

Asuin Tren ydinkeskustassa ja nyt Stadin ydinkeskustassa, enkä tunnista läppiäsi. Kyllä tästä Stadin keskustasta on Pariisi kaukana - tai no joo tavallaan. Tre oli kiva ja muutan uudelleen.

Vierailija
47/48 |
09.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere. Paljon järviä ja ratikkakin.

Vierailija
48/48 |
29.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaako meri ja saaristo vai ennemmin järvet?

Turku on luonteeltaan eurooppalaisempi, Tampere "keskisuomalaisempi".

Turku on Ranska, Tampere on Saksa.

En tiedä miksi tätä on alapeukutettu mutta ihan tilastojen perusteella Turku on viinikaupunki, Tampere olutkaupunki. Turussa kulutetaan enemmän muotia ja istutaan enemmän kahviloissa. Tamperelaiset pitää pubeista, raskaammasta musiikista jne.

Minkä tilaston perusteella. Kun väitetään näin, kiinnostun siitä, mikä tilasto ja kenen keräämä tilasto todistaisi turkulaisen käyttävän enemmän muotiin ja viiniin ja kahviloihin ja tamperelaisten oluisiin? Tampereella on muun muassa hyviä panimoravintoloita, mutta on niitä Turussakin. Tiedetäänkö asiasta oikeastikin jotakin vai onko tämä sitä yksilöllistä mielikuvituksen tuotetta?