Mitä sanoa pitkähköstä aukosta työhistoriassa työhaastattelussa?
Työhistoriassani on pitkähkö, useamman vuoden aukko, jolloin olin työttömänä, mutta sen jälkeen olen ollut töissä jo useamman vuoden ajan.
Mutta mitä ihmettä tuollaisesta aukosta työhistoriassa pitäisi sanoa? Kannattaako työhistorian aukkoja ylipäänsä edes ottaa puheeksi, jos rekrytoija ei niistä kysy mitään ja jos kannattaa, niin miten ja missä vaiheessa haastattelua?
Kommentit (36)
"Kannattaako työhistorian aukkoja ylipäänsä edes ottaa puheeksi, jos rekrytoija ei niistä kysy mitään"
Ei. Ei taida silloin rekrytoijaakaan asia juurikaan kiinnostaa, jos ei kysy niistä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano että olit freelancer (kevytyrittäjä). Ja tuonhan voi kirjoittaa cv:seenkin
Tällä voi nykyaikana kuitata kaikki aukot cv:ssä. Hyvä keino. Kukaan ei voi todistaa väitettä vääräksi.
Erittäin helppo tarkistaa työttömyyspäiväraha ja tuet. Kerro kysyttäessä totuus.
Kerro itsestäsi-vaiheessa mainitsisin olleeni työtön, kymmenen vuotta vanhoja työttömyysjaksoja en alkaisi selvitellä.
Minulla on työkaverina konkurssin tehnyt entinen yrittäjä, pitkään monen alan osa-aikatöitä tehnyt, itse olen alanvaihtaja ihan eri alalta. Ihan avoimesti olemme puhuneet niin työhaastattelussa kuin toisillemmekin taustoistamme.
Jos kysytään, niin sanot että se oli sitä sekavaa aikaa.
Minä olin työttömänä vuoden ja sen jälkeen masentuneena sairaslomalla kaksi vuotta.
Valehtelin kirkkain silmin, että kyseessä oli epäonnistunut perheenperustamisyritys. Ja että en vello menneessä, se on ohi eikä se vaivaa minua enää. Riittävän henkilökohtainen ja epäselvä selitys, eivät kysyneet enempää.
Lyhyemmästä ajasta olisin voinut sanoa olleeni vanhempani omaishoitaja, se kuulostaa sopivan epäitsekkäältä.
Kerro, että olit ulkomailla au pairina oppimassa kieliä.
ei kuulu työnantajalle mitä oot elämässäs tehnyt. kirjoita esim.työhistoria ilman vuosia ja kirjoita tarkkaan työtehtävät ,mitä teit kyseisissä töissä ,voi olla tärkeämpi tieto.jos siis vapaa muotoinen cv.
sairaus, omaisten kuolema, omaisten ja lasten hoito on ihan kunniallinen syy olla pois työstä ,ei tarvi kokee huonoa fiilistä siitä.
maailman matkailu,interrail. kansanopisto,joogakurssi jossain eksoottises kohtees voi olla kehittävää myös.välivuosi miettien tulevaisuutta ja etsin opiskelupaikkaa, voi olla ihan normaali nuoren ihmisen pohdintavaihe.kuitenkin pääsykokeisiin valmistautuminen, vaatii paljon lukemista ja kursseja vaikkei pääsisikkään.eli tästä vaikka vinkkiä vastauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kysyttäessä kerrot mitä olet tehnyt sinä aikana. Ei pelkästään että olit työttömänä, vaan miten olet ylläpitänyt osaamistasi työttömyysjakson aikana.
Ylläpitänyt osaamistasi työttömyysjakson aikana?
Oikeasti? Ei nyt kukaan tee noin.
Itse ainakin sanoin että hoidin omia lapsia, jotka oli tuolloin vauvoja. Sen jälkeen tuli korona ja päivähoitopaikat evättiin vedoten siihen että olin kotona, eli kaikki lapset oli otettava kotihoitoon = en voinut hakea töitä, koska olin kotona kolmen alle kouluikäisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen cv:n mukaan ollut yhdellä työnantajalla 15 vuotta töissä, mutta oikeasti tuosta 6 vuotta olin lasten kanssa kotona ja opintovapaalla 3 vuotta. Työsuhde kuitenkin kesti sen 15 vuotta.
Onhan näitä. Lastenhoidon jälkeen opintovapaalle ja siinä taas kulunut joku aika.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen cv:n mukaan ollut yhdellä työnantajalla 15 vuotta töissä, mutta oikeasti tuosta 6 vuotta olin lasten kanssa kotona ja opintovapaalla 3 vuotta. Työsuhde kuitenkin kesti sen 15 vuotta.
Vastaavia tapauksia on paljon. Eräs sai 10-vuotislahjan, josta kerrottiin muiden palkittujen joukossa työpaikan intrassa, vaikka oli ollut ajasta 5 vuotta kotona ja ehkä vuosi sitten palannut.
Vierailija kirjoitti:
Tämä suoraan sanoen ottaa päähän! Tajusin (vasta) eräässä työhaastattelussa, että haastattelija oletti, että olen ollut äitiys- ja hoitovapailla vuosia ja että siten minulla olisi ollut paljon vähemmän työkokemusta kuin CV:n mukaan - ja oikeasti - on.
Ymmärrän, että jokainen pitää huolta itsestään, mutta toivoisin jonkinlaista solidaarisuutta naisten kesken. Nyt moni äiti tekee hallaa ihan kaikille naisille. Tietysti parasta olisi, että lastenhoito jakaantuisi vanhempien kesken tasaveroisemmin. Hankala tilanne, mutta kirpaisee sitä, jolta ikään kuin otetaan osaamista ja kokemusta pois ennakkoasenteiden takia!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niihin aukkoihin kiinnitetään huomiota, etenkin jos sitä ei ole selitetty hakemuksessa mitenkään. Itse olen jättänyt kutsumatta haastatteluun tämän takia monta muuten ihan ok hakijaa. Mutta pitää kertoa rehellisesti totuus. Joku syy siellä yleensä on taustalla.
Nykyään opetetaan että CV:hen laitetaan vain haetun työn kannalta oleelliset työt.
Ei nykyään aukko ole mikään este. Nykyään ihmiset eivät elä työlle, vaan arvostavat vapaa- aikaansa. Fiksu työnantaja ymmärtää tämän. Ihminen voi olla omaishoitaja vuosia, hoitaa lapsia kotona, sairastua, reissata, elää ilman työtä, jos on varaa tms. Emme elä 1970 lukua, jolloin ihminen teki uransa yhden, saman työnantajan palveluksessa, ilman mitään " aukkoja". Itse en edes halua vakituista paikkaa, sitoutua yhteen ja samaan työnantajaan pitkäksi aikaa.
Kyllä niihin aukkoihin kiinnitetään huomiota, etenkin jos sitä ei ole selitetty hakemuksessa mitenkään. Itse olen jättänyt kutsumatta haastatteluun tämän takia monta muuten ihan ok hakijaa. Mutta pitää kertoa rehellisesti totuus. Joku syy siellä yleensä on taustalla.