Hormoonihoito ihon kautta. Mikä mukavin käyttää, laastari, geeli vai spray?
Mikä käyttötavoista on arjessa helpoin? Oletteko huomanneet joitain syitä, miksi joku tavoista olisi parempi toista?
Kiitollinen kokemuksista!
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli Evorel laastari joka jätti jälkiä ihoon ja oli hankala rapsuttaa pois liiman jäljet vaikka käyn suihkussa joka päivä. Mulla alkoi laastarin käytön jälkeen kuukautiset uudelleen ja ei ollut kylläkään mitään pientä tiputtelua vaan runsas vuoto sekä menkkakivut päälle. Tämän takia lopetin ja olen nyt ilman mitään. Gynekään ei maininnut mitään että saattaa aiheuttaa vuotoa kun kysyin haittavaikutuksista. Voiko Vagifem/Vagisan käyttää säännöllisesti..vai vain kuuriluontoisesti, eikös niitä saa apteekista ilman reseptiä?
Voi käyttää vaikka lopun ikää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole tullut lainkaan kuumia aaltoja. Yöllä herään litimärkänä tai töihin kävellessä tulee helpommin kuuma kuin aikaisemmin.
Sen sijaan on sydämentykytyksiä, masennusta, ahdistuneisuutta, aamuyön unettomuutta, limakalvojen, mm. suun ja silmien kuivumista, ärtyisyyttä, nivelkipuja, ruokahalun muutoksia laidasta laitaan...
Hormonikorvausta kannattaa käyttää, jos siitä on hyötyä, kuten mulla. Jos pärjää hyvin ilmankin, ei ole syytä käyttää.
Mulla sama. Olin kuin pms raivon vallassa. Unettomuutta ja masennusta. Sitten tuli kuivat limakalvot, nivelkivut ja ruokahalun muutokset.
Sen kyllä huomasi!
Ja geeli on auttanut hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö geelien ja suihkeiden kanssa pidä ottaa vielä ne pillerit, jos kohtu on tallella. Eli ei pelkkä geeli tai suihke.
Ei tarvita. Hormonikierrukka on lisänä.
Vaikka ei olisi mitään oireitä, estrogeeni on tärkeää mm. osteoporoosin ehkäisyssä. Jos suvussa on taipumusta, kannattaa ehdottomasti käyttää.
Tarvitaan keltarauhashirmonia pillereinä ( terolut tai primolut jos ei ole kierukkaa ja kohtu on tallella) Itse saan turvotusta ja masennusta Terolutista Sitä pitää joka kuukausi syödä 12- 14, ihan tuskaa. Nyt kokeilen laastaria. Siinäkin on siis keltarauhashormonia mutta tasaisemmin sanoi gynekologi.
Toistaiseksi on Vagifem riittänyt. Noita ei ole vielä tullut käytettyä.
Suppo. Megadildolla pohjaan asennettuna.
N22
Käytössä laastari. Laastarin liima on tosi tiukassa. Minulla laastarin aiheutti taas menkat. Sen takia nyt käytössä evorel Conti, vuodot tulevat tämän kanssa kerran kuussa. Toisella tuotteella melkein joka toinen viikko. Mutta otan vuodot mieluummin kuin uniongelmat. Ne hävisivät hoidon myötä. Kaikki muut oireet olisin kestänyt, mutta jatkuva väsymys oli kamalaa. Käytössä nuyt vuoden. Kohta koitan lopetella
Suihke ei leviä ympäristöön.
Esim. Lenzettossa on annostelu kartiomaisen kärjen kautta ja tämä painetaan ihon sisäpintaa vasten hetken annostelunappia pohjalla pitäen, jolloin mitään ei ilmaan nouse. Kuivuu nopeasti ihon pinnassa. Aina iho on toki hyvä suojata käytön aikana.
Miksi käyttää mitään? Kyllä pärjää ilmankin hyvin.
Kokemuksia Lenzetto -suihkeesta vv-oireisiin?
Parasta on kun et tunge kehoosi steroideja mutta tämänhän varmaan tiesitkin jo.
Viestissä väärää tietoa!!!
Suihkepakkaus painetaan ihoa vasten, ei saa jäädä rakoja. Eli SUIHKE EI LEVIÄ YMPÄRISTÖÖN sen enempää kuin geelikään. Itse asiassa vähemmän kun ei tarvitse levitystä. Suihke sisältää tosin alkoholia, jos se ei sovi niin sitten harkittava muita vaihtoehtoja.
Viiskymppisenä alkoi punastelu, yhtäkkiä on kuin keitetty rapu. Sain geeliä, jonka hieroin reisiin ja niin lähti myös läskit reisistä ja pakapuolesta. Käytin vain pari vuotta, kun peloteltiin rintasyövällä. Nyt jälkeen päin ajatellen tuskin geeli oli mikään riski ja eikai kukaan rintoihinsa laita muutenkaan. Ei ole ollut sitten enää tarvetta käyttää, joten aika helposti meni vaivat ohi.
Onko muita joita estrogeenin aloittaminen olisi lihottanut. Onko mahdollista että annostus olisi liian iso ja sen takia kertyy kiloja.
Muutos on ihan selvä ja kilojen kertyminen vatsaan ja reisiin alkoi samaan aikaan estrogeenin aloittamisen kanssa.
Mistä tietää onko annos liian suuri?
Laastari. Laastari takaa tasaisimman pitoisuuden, mikä ainakin migreenikoille on etu. Muutenkin helppo, ei tarvitse joka päivä muistaa.
Laastarit on itselle helpoin, vaikka jääkin tarrajälkeä. Helpoin muistaa. Suihkeet ja geelit ei ole hyvä, jos on esim. eläimiä jotka saattaa nuolaista ihoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi käyttää mitään? Kyllä pärjää ilmankin hyvin.
Hyvä kun pärjäät. Minä en pärjännyt. Olin kaikesta kamaluudesta johtuen tilassa, jossa olisin käynyt tuollaisesta kommentista kaksi käsin kurkkuusi kiinni. Nyt laastareina avun saaneena pystyn vaan olkia kohauttaen tuhahtamaan, että turhahan kuukausia kestäneitä kaiken tuhonneita oireita on yrittää selittää, kun et kuitenkaan suostu sanottua vastaanottamaan.
Mulla ei ole tullut lainkaan kuumia aaltoja. Yöllä herään litimärkänä tai töihin kävellessä tulee helpommin kuuma kuin aikaisemmin.
Sen sijaan on sydämentykytyksiä, masennusta, ahdistuneisuutta, aamuyön unettomuutta, limakalvojen, mm. suun ja silmien kuivumista, ärtyisyyttä, nivelkipuja, ruokahalun muutoksia laidasta laitaan...
Hormonikorvausta kannattaa käyttää, jos siitä on hyötyä, kuten mulla. Jos pärjää hyvin ilmankin, ei ole syytä käyttää.