Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaa päähän kun enää ei ole varaa mihinkään. Elämä on tylsää

Vierailija
16.08.2023 |

Ruoka ja asuminen + energia vievät yksinkertaisesti kaikki rahat. Enää ei voi käydä kampaajalla sitäkään vähää mitä ennen, ei enää matkusteta, ei käydä leffassa tai teatterissa. Ei ole mitään mitä odottaa ja mikä rikkoisi arjen hetkeksi.

Tätä kurjuuttako on loppuelämä?

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakekaa ruokaa ruokajakeluista joita on useita viikossa.

Teatteriin pääsee halvalla kun ostaa teatterin omasta lippukaupasta hajapaikan/osittain näköesteellisen paikan saman päivän näytökseen. Ja monista kirjastoista voi myös lainata kausikortin jolla pääsee ilmaiseksi.

Fiinkinolla on ajoittain tarjouspäivä jolloin elokuviin pääsee vitosella.

Kampaamokouluilla on halpoja oppilastöinä tehtäviä leikkauksia ja värjäyksiä.

Lähes kaikkiin museoihin on ilmaispäiviä.

Omalta osaltani totean, että autottomana liikuntarajoitteisena keliaakikkona kala - ja muna-allergisena en voi käydä ruokajakelussa. Onneksi ei ole toistaiseksi tarvinnut olla nälässä. Kun ei syö juurikaan leipää, ei mene rahaa niden päällisiinkään

Enemmän kuin halvan ruoan syöminen, minua ahdistaa kotona kököttäminen, kun liikkuminen on vaikeaa. Lähiössä ei ole metsää/ luontoa, ei ole mökkiä eikä rahaa matkustella. Teatterista ja leffoista en välitä, envoi istua pitkään selkävaivojen vuoksi. Kaupungissani on vain kaksi museota bussireitin varrella, ja ne on nähty. Vaihtuvat näyttelyt ovat suooeita, eikä aina kiinnostavia.

Onneksi on ystäviä, myös heitö, jitka ymmärtävät tilanteeni.

Tähän väliin pakko kysyä mitä te ajattelette, että työssäkäyvät puuhaa vapaa-aikanaan?

Se, ettei koe museoita tai näyttelyitä kiinnostavina voi koskea ihan samalla lailla häntä, jolla on palkkatuloja. Työssäkäyvät eivät täytä arkeaan matkustelulla, koska he viettävät aikansa työssä.

minusta tuntuu että tylsyys tulee ennen kaikkea siitä, että on kotona jo lähtökohtaisesti yli 40 tuntia enemmän viikkoa kohti kuinn työssäkäyvä. Ymmärrän täysin, että se saa elämän tuntumaan tylsältä kotona kököttämiseltä, tunsin itsekin niin kun olin työtön vaikka mieheni toikin talouteemme rahan millä käydä halutessaan vaikka siellä leffassa. Ei mikään määrä maksavia aktiviteetteja pystynyt korvaamaan sitä, että kökötin yksin yli 40tuntia viikossa kun muut olivat töissä.

tämä on se kaikille aikuisille tuttu dilemma: kun olet töissä, on rahaa, muttei aikaa tehdä mitään kivaa. 

kun olet työttömänä, olisi aikaa, muttei rahaa ellei ole kova ansiosidonnainen tai rikas puoliso /säästöjä

Meidän vanhemmat pääsi vielä hyväkuntoisina eläkkeelle nauttimaan työn hedelmistä. Me ei tulla pääsemään, joten pitää vaan koittaa nauttia arjen vapaista hetkistä ja pienistä iloista. Tänään mennään nuotiolle illalla paistamaan makkaraa. Kävellen.

Vierailija
62/112 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakekaa ruokaa ruokajakeluista joita on useita viikossa.

Teatteriin pääsee halvalla kun ostaa teatterin omasta lippukaupasta hajapaikan/osittain näköesteellisen paikan saman päivän näytökseen. Ja monista kirjastoista voi myös lainata kausikortin jolla pääsee ilmaiseksi.

Fiinkinolla on ajoittain tarjouspäivä jolloin elokuviin pääsee vitosella.

Kampaamokouluilla on halpoja oppilastöinä tehtäviä leikkauksia ja värjäyksiä.

Lähes kaikkiin museoihin on ilmaispäiviä.

Luuletko että nämä on jotain uusia vinkkejä ihmisille?

No ap ei nätä tietävän, kun sanoo aloituksessaan, ettei ole koskaan mahdollista mennä museoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn töissä ja ostan kirpputorilta jos ostan tavarat mitä tarvitsen. Ei ihme, että on tiukkaa jos oletus on se, että juoksukengät ja langat pitää ostaa uutena. Lankaa voi purkaa vaikka vanhasta villapaidasta ja esim retkeily ei maksa yhtään mitään.

Ei mullakaan ole varaa kauheasti mihinkään ylimääräiseen, mutta silti elämä on hyvää. Mun elämään ei tule lisäarvoa kalliista materiasta ja palveluista. En kuitenkaan istu kotona valittaen vaan olen löytänyt asioita mistä nautin. Kuten joku mainitsi, onni tulee ihan muista asioista. Etsi, koe, innostu ja uskalla, ehkä sinäkin löydät... En usko että olisin onnellisempi vaikka käytettävissä olisi enemmän rahaa.

Vierailija
64/112 |
17.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap et ole ainoa joten tsemppiä sulle.

Suomi on sentään maailman onnellisin maa...

Vierailija
65/112 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös kaverit karisseet ympäriltä kun ei ole varaa lähteä viikonloppureissuille, ravintoloihin, kahville eikä mihinkään :(

Vierailija
66/112 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisen onni ja autuus on syntynyt pelkästä kuluttamisesta, niin ankeaa on. Elämästä voi nauttia muutenkin, mutta se tietysti vaatii toisenlaista asennetta. On paljon ihmisiä, jotka elävät niukasti ja tekevät asioita, joita voi tehdä ilmaiseksi. Siinäkin asiassa jokainen on oman onnensa seppä. Pelata oikein niillä korteilla, jotka on jaettu.

Vierailija
67/112 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha ei tuo todellista onnea, mutta kyllä se vaan poistaa suurimman osan ihmisen ongelmista.

Tästä syystä meidän ei tarvitse viikottain lukea varakkaiden julkkisten omista tai heidän jälkikasvunsa mielenterveys-, päihde-  ym. ongelmista ja itsemurhista. 

Vierailija
68/112 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valivali. Aika tylsä ihminen pitää olla jos tarvitsee rahaa siihen että elämä ei olisi tylsää. On vaikka mitä mitä voi tehdä ilmaiseksi. Mee kirjastoon ja lainaa kirja, piirrä, mee ulos juoksee, katsele ympärilles, nää ihmisiä! 

Elämässä on kaikenlaista mukavaa, jota pystyy tekemään ilmaiseksi.

Masentavaa on sen sijaan se, ettei pysty IKINÄ valitsemaan kuin ilmaisen tai kaikista halvimman vaihtoehdon. Ja jos rahat on tarpeeksi tiukilla, täytyy valita kahden halvimman välillä, koska ei ole varaa molempiin.

Ne, jotka jatkuvasti syytävät rahaa ympäriinsä, ovat niitä, joita kannattaisi muistuttaa siitä että elämässä on vaikka mitä ilmaisia tai halpoja huvituksia. Mutta nyt puhutaan ihmisistä, joiden täytyy kieltäytyä toivomistaan 10 euron asioista siksi, että ne ovat liian kalliita.

-ei ap

Vierailija
69/112 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käyn töissä ja ostan kirpputorilta jos ostan tavarat mitä tarvitsen. Ei ihme, että on tiukkaa jos oletus on se, että juoksukengät ja langat pitää ostaa uutena. Lankaa voi purkaa vaikka vanhasta villapaidasta ja esim retkeily ei maksa yhtään mitään.

Ei mullakaan ole varaa kauheasti mihinkään ylimääräiseen, mutta silti elämä on hyvää. Mun elämään ei tule lisäarvoa kalliista materiasta ja palveluista. En kuitenkaan istu kotona valittaen vaan olen löytänyt asioita mistä nautin. Kuten joku mainitsi, onni tulee ihan muista asioista. Etsi, koe, innostu ja uskalla, ehkä sinäkin löydät... En usko että olisin onnellisempi vaikka käytettävissä olisi enemmän rahaa.

Käytetyistä juoksukengistä ei ole valitettavasti mitään hyötyä. Juoksukenkien pointti on nimenomaan se tuki mitä se antaa jaloille, ja mitä enemmän kenkiä käytetään, sitä vähemmän sitä tukea on. Juoksukengäthän kuuluu vaihtaa säännöllisin väliajoin. Loppuunkuluneiden juoksukenkien sijaan kannattaa mieluummin juosta vaikka sitten kaikista halvimmilla halpislenkkareilla.

Jos löydät jostain uudenveroiset, pari kertaa kokeillut juoksukengät, niin mahtava juttu. Itse löysin sellaiset 20 eurolla Torista (ja siinä oli tietysti riski, etteivät ne oikeasti ole niin hyvässä kunnossa kuin mitä väitettiin). Mutta ei niitä joka nurkalla ole tarjolla. Käytetyt kengät tuppaavat yleensä olemaan käytettyjä.

-eri

Vierailija
70/112 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä suurin syy sille miksi masennukseni kroonistui. Haluaisin tehdä esim. osa-aikatyötä päästäkseni rahattomuushelvetistö ulos mutta kukaan ei palkkaa, hain sitten ihan mitä tahansa siivouksesta päiväkodin tuuraajaksi (olen itse tuta-inssi).

Ainoa vuosi jolloin itsari ei pyörinyt mielessä mielekkäänä ratkaisuna tilanteeseen oli kun sain vuonna 2019 pienen perinnön, noin 6500 euroa.

Tuntui kerrankin että on oikeasti elossa, kun pystyi käymään kahvilassa, Suomenlinnassa lautalla, kampaamossa, pystyi ostamaan ruokaa kaupasta jota teki mieli eikä halvinta juuresta ja vehnää.

Se joka sanoo ettei raha voi tehdä onnelliseksi ei ymmärrä että Suomen kaltaisessa maassa jossa kaikki on todella kallista, sen puute ajaa vangiksi neljän seinän sisälle syömään halvinta mössöä. Ei se ole elämistä tai elämää. Se on eloonjäämistä.

Miksi eivät palkkaa ?

Jotkut yritykset palkkaavat vain nuoria esimerkiksi kesätöihin. Hain paikkakunnallani erääseen ketjuun kesätöihin enkä päässyt edes haastatteluun. Olen korkeakoulutettu ja minulla on paljon työkokemusta. Kesätöihin palkattiin mieluummin nuoria joilla ei ollut edes työkokemusta. Onneksi työllistyin muualle.

Vierailija
71/112 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko harkinnut varakkaan miehen hankkimista?

Vierailija
72/112 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös kaverit karisseet ympäriltä kun ei ole varaa lähteä viikonloppureissuille, ravintoloihin, kahville eikä mihinkään :(

Eipä ne sitten kummoisia kavereita olleetkaan. Yhteistä tekemistä voi järjestää ilman ravintoloitakin, jos oikeasti haluaa olla tekemisissä. Kaverisi ei selvästi halunneet, joten et menettänyt paljon.

Vierailija
73/112 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa paljon alapeukkuja, mutta salaisuus rauhaan ja onneen löytyy Raamatusta uudesta testamentista.

Anova saa, etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan.

Ilmainen Raamattu netissä raamattu.uskonkrjat.net

Vierailija
74/112 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä sinulle vastaisin , että tuntisit olosi paremmaksi. Kutsu itsesi kylään jonnekin. Ehkä saat kupillisen kahvia , pullan tai leivän höysteeksi. 

Hyvä olo sosiaalisesta elämästä. Älä jää ainakaan kattoa kattelemaan. 

Vierailija
75/112 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin kuin hirveetä se on ens vuonna näistä olemattomista rahoista viedään vielä satasia lisää ja kyllä se jää pysyväksi.

Ansiotulojen verotus kylläkin kevenee,pensan hinta laskee,korot laskee,myös ruuan hinta tullee alenemaan,kolmen vuoden kurjistaminen työssäkäyville kääntyy siis viimein plusmerkkiseksi,tuilla eläville tilanne toinen,kuten kuuluukin.

Vierailija
76/112 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Energia on tänä vuonna ollut todella halpaa. En ole ikinä maksanut sähköstä näin halpaa hintaa.

Se ei poista sitä petosta mikä sähkön hinnoittelussa tehtiin 2022 kun sähkön hintaa ja katteita nostettiin satoja prosentteja mikä ajoi useita taloudellisiin vaikeuksiin

ja Marin ex viisikko ja sähköyhtiöt eivät saaneet mitään syytteitä tästä elämälle välttämättömän tuotteen hinnalla keplottelusta vaikka kyseessä on suoranainen maanpetturuus...

Vierailija
77/112 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tilastokeskuksen ja THL:n laskelmien mukaan yksi lapsi maksaa vanhemmilleen noin 130 000 euroa"

Kun ei lisäänny, niin rahaa ja energiaa riittää kaikkeen muuhun mukavaan paljon enemmän ja parisuhdekin voi paremmin. Elämä on ihanaa 😊

Oma on valintasi,me olemme sitten maksaneet 390000 euroa kolmen lapsen kasvattamiseen ja olemme onnellisia valinnastamme,hyvää joulua.

Vierailija
78/112 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea köyhyys ja sen kokemus on eri asia kuin ap:n kaltaiset tietynlaiset, sanottaisiinko piloillehemmoteltujen ja hyvin pinnallisten,  kermaperseiden valitukset. Ihmisten, joilla ei ole kovin polla säteile ja pinnalliset arvot ovat mitä ovat. Nämä joilla on aina tylsää. Mikään ei kiinnostajollei se ole "ulkona" käymistä maksullisesti ja muuta hifistelyä. 

Olen ollut koko ikäni köyhä, mutta en onneton tuollaisilla onnetyimilla tekosyillä.

Vierailija
79/112 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi ettei kaikilla ole rahaa vaikka olisit töissä. Itse olen tippunut köyhyyteen tämän vuoden aikana. Muutama isompi kodinkoneen hajoaminen ja sinne meni puskurit. Nyt sitten tehdään  40 tuntia viikossa töitä ja rahaa ei jää edes elämiseen.  Tässä sairaanhoitajan arkea. Jos on varakas puoliso ni varmaan pärjää,  muuten ei. Työttömällä sentään on vapaus. Henkisesti uuvuttava työ joka vie kaiken ja työn jälkeen et jaksa kuin itkeä kotona. Edes joululahjoja ei pysty ostamaan. Varmaan pärjää jossain Sotkamossa mutta ei pk- seudulla. 

Vierailija
80/112 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväosaiset ei ymmärrä ettei töihin välttämättä pääse. Mulla on eräs tuttu, joka on äärettömän fiksu ihminen. Konkurssin takia jäi työttömäksi eräästä firmasta. Isot lapset, ei ikinä pois töistä ja olisi unelmatyöntekijä. On liki 60v mutta terve. Hakenut ihan joka paikkaan eikä pääse minnekään. Ei pääse kaupan kassalle tms markettiinkaan. Hänen lapsensa sai opiskelijana kausityötä eräästä kaupasta, mutta ystäväni ei päässyt, vaikka haki jouluapulaisenkin paikkaa. Tällä hänen lapsellaan ei mitään kaupallisen alan koulutusta ja opiskelee muuta. Hän pääsi. Huvittavinta on, että monet nuoret on paljon kovempia saikuttamaan verrattuna vanhempiin jos sairaslomien riskiä pelkää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän