Miksi tyynyliinat alkaa haista kaapissa?
Ne on pesty 60 asteessa ja ovat olleet puhtaita kaappiin laitettaessa. Silti jonkin ajan kuluttua (useampi kuukausi - reilu vuosi) tyynyliinat alkavat haista pahalle. Miksi?
Kommentit (63)
Koiperhoset piereskelevät kaapissa
Mitä materiaalia se kaappi on? Voiko olla että siitä irtoaa formaldehydiä tms?
On ongelma ja se johtuu rasvan härskiintymisestä. Nykyaikaiset pesukoneet eivät pese erityisen hyvin rasvaa pois. Sitä on hiuksissa ja kasvoilla ja moni käyttää myös vartaloöljyjä.
Mutta ei se mikään kamala lemu ole, se on vain sellainen liinavaatekaapin kemikaalimainen haju.
Vierailija kirjoitti:
Sitä saattaa olla myös pesuaineessa ja jopa itse tekstiileissä.
On. Joihinkin se on tosin pinttynyt eikä lähde enää pesussa. Olen siirtänyt osan säilytykseen sellaiseen pahvilaatikkoon ihan vaan makkariin ja silti se haju pysyy.
Koiperhosia ei ole kyllä näkynyt.
Vesipihi pesukone pesee vähän sinne päin, ei kunnolla.
Jos kaappi on sellainen ovet kiinni - ilma ei vaihdu kaappi, niin tuuletuksen puute.
Liinavaatekaappia on hyvä siivota myös aika ajoin, kaikki mitä ei puhdisteta alkaa ennenpitkää haista pahalle. Voi sinne kaappiin laittaa ilmanraikastimenkin.
No onhan kasvoissasi rasvoja joita laitat yöksi! Ne ihmetyttävät tyynyliinaan. Vaikea saada pois jollei keittopese.
Vierailija kirjoitti:
Käykö mies runkkailemassa ja pyyhkimässä anustaan niihin?
Kuten sinä?
Mulla ei, koska niitä on olemattoman vähän ja kaapissa tuuletusvaraa. Lisäksi hyvin pestyjä. Ei ole mitään mummonaikaisia.
Minulla on liinavaatteet kaapissa, jossa on säleovet, joten ilma kiertää. Ei ole koskaan ollut aon ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
On ongelma ja se johtuu rasvan härskiintymisestä. Nykyaikaiset pesukoneet eivät pese erityisen hyvin rasvaa pois. Sitä on hiuksissa ja kasvoilla ja moni käyttää myös vartaloöljyjä.
Tämä. Kun perheessä on joku jolla hiukset ja iho rasvoittuvat runsaasti, menevät tyynyliinat jo muutaman käytön jälkeen ällöttän rasvaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Kun perheessä on joku jolla hiukset ja iho rasvoittuvat runsaasti, menevät tyynyliinat jo muutaman käytön jälkeen ällöttän rasvaisiksi.
Ne pestään aina 60 asteessa ja jos alkavat pinttyä, 90 asteessa. Ei minulla ainakaan haise miltään. Ja ei käytetä tietenkään huuhteluaineita.
Veikkaan että ovat olleet huomaamattoman kosteita ja siksi alkavat haista kaapissa pitkään säiiytettäessa vähän samalle kuin pesukoneeseen pitkäksi aikaa jääneet kosteat pyykit. Tai sitten pesuaineen tuoksu muuttuu epämiellyttäväksi kun pitkään säilyttää. Veikkaan kuitenkin ensimmäistä, mutten osaa sanoa, mikä sen hajun tuossa tapauksessa oikein aiheuttaa, bakteerit/home?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykö mies runkkailemassa ja pyyhkimässä anustaan niihin?
Kuten sinä?
Kyllä kuten minä.
Tupakoidaanko teillä sisällä? Tietenkin se haju pinttyy myös vaatekaappiin ja sen sisältöön.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajille: koska ap mainitsee kaapin tulee minullekin mieleen vanha lastulevykaappi, tai vastaava. Niissä tosiaan on haju, juuri tuosta johtuva, ja se tarttuu.
Eikö kellään muulla oo samaa ongelmaa?