Te joiden lapset saavat muutaman paketin jouluna!!!
Miten se selittyy?? ostatteko itse yhtään? Eikö sukulaiset anna yhtään lahjoja? Sisaret toisilleen??? onkola lapsella setiä, tätejä, isovanhempia? Jos ei, niin ymmärrät, että tulee vain pari pakettia...
Kommentit (12)
mutta pääsääntönä meillä on, että kukin ostaa omat lahjansa, koska tietää tarpeensa. Kaiken kaikkiaan meillä on kaikilla niin paljon tavaraa (kuten suurimmalla osalla länsimaisista ihmisistä) että olisi hullua ostaa aina vaan lisää. Se on mielestäni järkevää lasten kasvatuksen kannalta sekä ekologisesti. Meidän kohdalla tässä ei ole kysymys rahasta.
sit lapsi saa mun vanhemmilta jonkun kolmannen kalliimman,siinä olin ne kolme mitkä on erityisesti saanut toivoa.
mun veljeltä (lapseton,ei osaa ostaa,ei edes neuvosta) tulee joku lasten dvd ja vähän rahaa lapsen tilille,miehen isältä tulee lahjoitustilille (hänellä on paljon lapsenlapsia,kaikille sama summa,ei muuta),lapsen isän äiti on idiootti,olemme saaneet jo monena vuonna sen JYSKistä ilmaiseksi saatavan pehmolelun,ei muuta...
Sit onkin enää lapsen täti (miehen sisko siis) jolla on itsellä 6 lasta ja meidän lahjaan ei enää paljoa rahaa (on YH) ja h' n ostaa esim tänä vuonna jotkut kalsarit ja sukat.
joten mitä tuosta nyt tulee?? 5 oikeaa pakettia? 2 rahaa,joista lapsi ei ymmärrä ja sit toi miehen äidin pönttö pehmolelu joka joudutaan varmaan laittaan pois pakettien joukosta,kun ne on aiempina vuosina ainakin olleet todella tyhmiä ne pehmolelut,karvanneet,täytteet lähteneet ym
jos meillä jää rahaa niin käy ostaan vielä 2-3 tilpehöörilahjaa.
pakettien lukumäärään, koska en pidä sitä itsestäänselvyytenä (enkä odota sitä kummeilta) että lahjat tulee. Tarkotus oli hommata vähän lahjoja, kummallekkin kaksi ja yksi yhteinen. Mutta kappas vaan kun en muistanut edes että kummeilta tulisi lahjoja, niin kohta lahjoja on jo aivan liikaa.
isompi halusi vielä ostaa pienemmälle lahjan niin täytyy ostaa isommalle vielä jotain että saavat saman määrän paketteja :) Isovanhemmilta näyttäis tulevan yhteensä 5 pakettia... kummeilta 1/lapsi, eli toi tekee nyt sitten 9. Aika paljon minusta!
suurta pakettimäärää. Tänä jouluna isovanhemmilta tulee paketit, enolta tulee paketti ja meiltä yksi paketti. Kummassakaan suvussa ei ole tapana antaa paljoa paketteja vaan jotain käyttökelpoista. Köyhemmät isovanhemmat esim. saavat joululahjaksi uuden tietokoneen, isompi lapsi pelikonsolin ja pienempi duploja. Yhtenä jouluna kaikki saivat lahjaksi iPodit.
linjan, että muutama lahja riittää kyllä joulumielen aikaansaamiseksi.
Toisilta isovanhemmilta eivät varmaan saa mitään. Kummeja ei ole. Minusta muutamassakin lahjassa on pienille lapsille jo paljon.
mutta lopullinen lahjamäärä menee yli 15 pkt. Rahallisesti n 200 euroa/jäbä. Happy?
Eli lapsellemme lahjan antavat minä (äiti), isänsä, mummi ja pappa yhteinen, toiset isovanhemmat yhteinen eli joko 3 tai 4 pakettia. Kummi ei anna koskaan joululahjaa eivätkä muut sukulaiset.
Sukulaisilta tulee mitä tulee. Mutta eihän ne lahjat ole tärkeintä joulussa, vai? Emme halua kamalaa tavaramaniaa vaan yritämme opettaa lasta arvostamaan saamiaan lahjoja.
Tätejä ja setiä kyllä riittää, mutta eivät katso aiheelliseksi lahjoja ostaa. Isovanhemmilla sama linja (no appiukko antaa aina rahaa).
Meillä itsellämme ollut se linja, että lahja ostetaan vain suvun lapsille (eli nyt siis vaihdamme vain veljeni perheen kanssa lahjan, muilla ei toistaiseksi/" enää" lapsia) ja kummilapsille. Tänä vuonna tosin ostin lahjan myös lapsen kummin lapselle...
Vanhemmat antaa yhden, toiset isovanhemmat yhden, isoisomummi yhden ja kummallakin lapsella on kahdet kummit, jotka antavat yhden lahjan. Yhteensä siis 5 lahjaa.
Toiset isovanhemmat eivät anna lahjoja, koska heillä on 26 lastenlasta. Rakkautta kyllä vielä riittää, mutta ei rahaa. Tätejä ja setiä riittää, mutta ei ole tapana antaa kaikille muksuille lahjoja, koska lapsia on niin paljon.
Itse meillä olisi varaa antaa enemmän kuin yksi paketti, mutta haluamme pitää kiinni " yhden paketin periaatteesta" . Näin lapset arvostavat lahjojaan ja ovat niistä innoissaan. Eikä käy niin kuin joillain tutuilla, että lapset eivät JAKSA avata lahjojaan.