Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YT/Muutosneuvottelut vähintään kerran vuodessaa?

=SE=
14.08.2023 |

Ihan uteliaisuuttani kyselen että onko muualla firmoissa tapana pitää yt neuvottelut kerran vuodessa ja parhaimmillaan kahdet? Tätä on jatkunut kohta 10 vuotta ja alkaa kyllästyttämään.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tyypillistähän tuo oli ainakin joitain vuosia sitten IT-alalla. Itse siihen kyllästyin ja nostin kytkintä IT-alan firmasta PK-yrityksen sisäiseen IT-tiimiin.

Vierailija
2/8 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen isossa globalissa pörssiyhtiössä jossa

-aina kun johonkin lty tai tukiyksikköön tuli uusi johtaja, alkoi yt:t

- noin 1,5 -2 v välein oli organisaatiouudistus ja irtisanomisuhka yt. Rooleja, titteleitä ja toimenkuvia mälvättiin ees taas

- sitten oli 10v sisällä 3x vielä säästö yt jossa tuli 3 -10pv lomautuksia.

Ihan hiton uuvuttavaa ja tuskastuttavaa pelätä aina potkuja, työmotivaatio katoaa moneksi kk ja sitten kun kuulet ettet ole potkuja on takkihetlen ihan tyhjä. Kuka tässä rytäkässä huutaa jippiitä ja myy / markkinoi oman firman palveluita. Miksi minä panostaisin ja sitoutuisin työnantajaan kun se uhkaa vähän väliä potkuilla.

Sitten aloitettiin uudelleenorganisoituminen ja käytettiin hirveitä summia rahaa johonkin muutosvalmennus konsulttiyrityksiin ja oikeesti ketään ei kiinnostanu. Firma pyöri tyhjäkäynnillä pari kk ennenkun taas päästiin vauhtiin ja yt stressi oli puhalleltu pois.

Nyt olen ollut vasta hetken uudessa monin kerroin piememmässä firmassa, täälläki alko johdon mylläkk ja sitten peräsÄ me muut. En olis ollenkaan niin vakuuttunu etteikö tuu kenkää. Ihan sama, en oikeesti viihdy täällä kuin 1 syystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noista muutosneuvotteluista enää edes ilmoiteta kuin asianosaisille. Koko ajan potkitaan ihmisiä pois, mutta mitään tietoa niistä ei tule. Poistuneet huomaa vain siitä, kun lähetettyyn sähköpostiin tulee viesti, ettei enää ole yhtiön palveluksessa.

Olen töissä kansainvälisessä teollisuusyrityksessä. Omasta tiimistäni moni on lähtenyt itse. Tietääkseni vain yksi on irtisanottu. Lähteneiden tilalle ei ole saatu palkata uusia työntekijöitä.

Vierailija
4/8 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ennen isossa globalissa pörssiyhtiössä jossa

-aina kun johonkin lty tai tukiyksikköön tuli uusi johtaja, alkoi yt:t

- noin 1,5 -2 v välein oli organisaatiouudistus ja irtisanomisuhka yt. Rooleja, titteleitä ja toimenkuvia mälvättiin ees taas

- sitten oli 10v sisällä 3x vielä säästö yt jossa tuli 3 -10pv lomautuksia.

Ihan hiton uuvuttavaa ja tuskastuttavaa pelätä aina potkuja, työmotivaatio katoaa moneksi kk ja sitten kun kuulet ettet ole potkuja on takkihetlen ihan tyhjä. Kuka tässä rytäkässä huutaa jippiitä ja myy / markkinoi oman firman palveluita. Miksi minä panostaisin ja sitoutuisin työnantajaan kun se uhkaa vähän väliä potkuilla.

Sitten aloitettiin uudelleenorganisoituminen ja käytettiin hirveitä summia rahaa johonkin muutosvalmennus konsulttiyrityksiin ja oikeesti ketään ei kiinnostanu. Firma pyöri tyhjäkäynnillä pari kk ennenkun taas päästiin vauhtiin ja yt stressi oli puhalleltu pois.

Nyt olen ollut vasta hetken uudessa monin kerroin piememmässä firmassa, täälläki alko johdon mylläkk ja sitten peräsÄ me muut. En olis ollenkaan niin vakuuttunu etteikö tuu kenkää. Ihan sama, en oikeesti viihdy täällä kuin 1 syystä.

Joo nää "syys- ja kevätorganisaatiot" ovat myös tuttuja menneisyydestä. Eli siis jatkuvat organisaatiomuutokset.

-1

Vierailija
5/8 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhkailua se on..

Vierailija
6/8 |
25.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vuosikaudet tuommoista.

Pahimmillaan uudet neuvottelut alkoivat ennen kuin edellisiä oli saatu päätökseen.

Se oli raskasta aikaa.

Tekivät sitten niin että irtisanovat suurimman osan työntekijöistä. Jättivät vain muutamia vakituisiksi. Muuten alkoivat käyttämään vuokratyöläisiä. Siihen loppui yytee-kierteet.

Hyvin pitkälle siinä työpaikassa on edelleen samat Ihmiset töissä. Vuokratyöläiset vaan ovat pois silloin kun on hiljaisempaa. Itsekin teen nykyään siellä keikkatyötä. Jouduin irtisanotuksi niissä viimeisissä yt:ssä.

Normaalia työsuhdetta en enää edes halua, sillä tällä tavalla saan paremman palkan ja pidemmät lomat.

Vierailija
7/8 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen julkishallinnon palveluita tuottavassa yrityksessa jossa kuvittelin että pääsin eroon jatkuvasta potkuilla uhkailuista (ennen isossa yksityisessä firmassa).

En ole ollut vuottakaan, kun täälläkin pistetään organisaatio uusiksi ja alkoi muutosneuvottelut. Empaattista ja lempeää esittävä piilovit...nen xxxjohtajan toisesta suupielestä kuuluu ettei tarkoituksena ole vähentää väkeä jne, mutta seuraavassa lauseessa vihjaa että mutta välttämättähän kaikille ei löydy sitä sopivaa roolia eli irtisanominenkin on mahdollinen. Hänet tunnetaan hyvin puolueellisena, ennakkoasenteellisena ja takakireänä persoonana, vaikka on siinä toolissa ettei missään tapauksessa saisi asettua lähtökohtaisesti ketään vastaan tai kenenkään puolelle. Eli ei ole ollenkaan sanottua etteikö hän aja asiaa siten että pääsee eroon tietyistä henkilöistä.

Ai että mä inhoan tätä jatkuvaa pelkäämistä. Miksi ihmeessä minä panostaisin tähän yhtään enempää kuin mitä on just pakko että näyttää siltä että teen edes jotain. Olen siinä roolissa että minun pitäisi puhua asiakkaille ja alaisille suu messingillä firman puolesta. Miksi niin tekisin kun minua uhkaillaan potkuilla?Miksi?

Vierailija
8/8 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei noista muutosneuvotteluista enää edes ilmoiteta kuin asianosaisille. Koko ajan potkitaan ihmisiä pois, mutta mitään tietoa niistä ei tule. Poistuneet huomaa vain siitä, kun lähetettyyn sähköpostiin tulee viesti, ettei enää ole yhtiön palveluksessa.

Olen töissä kansainvälisessä teollisuusyrityksessä. Omasta tiimistäni moni on lähtenyt itse. Tietääkseni vain yksi on irtisanottu. Lähteneiden tilalle ei ole saatu palkata uusia työntekijöitä.

"Koko ajan potkitaan ihmisiä pois"

"Omasta tiimistäni moni on lähtenyt itse. Tietääkseni vain yksi on irtisanottu."

Eikö tuossa ole nyt vähän ristiriitaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan