Ompelijat, auttakaa!
Osaisiko joku ammattiompelija vastata kysymykseeni: minulla on erittäin vaikea vartalomalli. Hartiani, vyötäröni ja lantioni ovat täysin eri paria keskenään - hartiat kokoa M, vyötärö kokoa L ja ahteri kokoa XXL. En liioittele. En pysty löytämään pitkää talvitakkia, mutta sellaisen haluaisin, koska en halua käyttää toppahousuja, mutten myöskään palelluttaa takalistoani. Haluaisin teettää ompelijalla kaavat pitkään toppatakkiin, että voisin sitten aika ajoin teettää uuden takin tai toppatakin samoilla kaavoilla. Mutta haluaisin nuo kaavat sitten itselleni (ei tietenkään haittaa, jos ompelijakin pitää kopiot, mutta haluaisin, että minulla itsellänikin ne olisi). Voiko tällaisen työn tilata ja mitä se maksaisi? En kehtaa kysyä ompelimoista suoraan, koska luulen, että toiveeni saada pitää kaavat itselläni voisi loukata ompelijoita.
Kommentit (37)
En osaa vastata, en ole ompelija, mutta kiinnostaisi minuakin.
t. Toinen jättipylly
Vierailija kirjoitti:
Toinen kysymys, jos tähän(kään) pystyy vastaamaan, että onko helpompaa pienentää ostettua toppatakkia yläkropan osalta vai laajentaa alakropan osalta? Nyt siis kyseessä toppatakki, jonka tulisi ulottua minua nilkkoihin. Eli kannattaako ostaa yläkropan kohdalta hyvin istuvaa toppatakkia kaksin kappalein, jotta toisesta voi ottaa materiaalia "kiilojen" tms. tekemiseen, niin että takin helmaan saadaan enemmän kangasta jättipyrstölleni, vai ostanko suoraan takamukseni mahduttavan koon, josta sitten otetaan jonkin verran sisään yläkropan kohdalta? Paljonko tällainen työ maksaisi? Olen katsellut toppatakkia, jossa olisi raglan-hihat - uskoisin tämän olevan helpompi pienennettävä kuin tavallinen, vai?
____
Hei! Ammattiompelija pystyy tekemään takin tai muun vaatekappaleen ihan mittojesi mukaan. Osa ompelijoista tekee myös kaavat asiakkaalle. Tietenkin erilliseen hintaan. -Toppatakkikangasta ja kaikki lisukkeet voi ostaa netistä tai suomalaisen kangaskauppaketjun myymälöistä.
En tee itse töitä yrittäjänä joten en osaa sanoa hintaa. Laavojen kopion pyytäminen itselle ei kuitenkaan ole mitenkään loukkaavaa, mitta ompelija voi pyytää siitä lisähintaa.
Sen sanon, että tidennäköisesti tullaidten muutosten teko valmistakkiin on paljon hankalampaa kuin kokonaan alusta asti tekeminen. Mitta jos on pakko, niin kannattaa lähteä siitä, että hartiat ois mahdollisimman oikean kokoiset valmiiksi.
Mitä ihmettä ap oikein kirjoittaa???
Kysymys 1. Voit teetättää haluamasi kaavat mittojen mukaan, hinta määräytyy käytettyjen tuntien mukaan. Soita johonkin ompelimoon, kysy tarjousta.
Ei ole mitään hävettävää tilata kaavoja ja siinä ei ole mitään loukkaavaa. Kaavojen tekeminen mittojen mukaan on perustyötä, sillä monet haluavat yksilöllisiä vaatteita mittojensa mukaan välillä lasten koot aikuisten xxxxl tai suuremmatkin koot.
Kysymys 2. Ammattiompelija kykenee molempiin korjauksiin, riippuu siitä millaisen takin löydät.
Soita ompelimoon rohkeasti ja kysy tarjousta.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys 1. Voit teetättää haluamasi kaavat mittojen mukaan, hinta määräytyy käytettyjen tuntien mukaan. Soita johonkin ompelimoon, kysy tarjousta.
Ei ole mitään hävettävää tilata kaavoja ja siinä ei ole mitään loukkaavaa. Kaavojen tekeminen mittojen mukaan on perustyötä, sillä monet haluavat yksilöllisiä vaatteita mittojensa mukaan välillä lasten koot aikuisten xxxxl tai suuremmatkin koot.
Kysymys 2. Ammattiompelija kykenee molempiin korjauksiin, riippuu siitä millaisen takin löydät.
Soita ompelimoon rohkeasti ja kysy tarjousta.
ammattiompelija varmaan kyllä PYSTYY molempiin korjauksiin, mutta aikaa voi mennä enemmän kuin alusta asti uuden tekemiseen ja hintakin voi siksi tulla kalliimmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä ap oikein kirjoittaa???
Onko luetun ymmärtämisen ongelma? Moni muu ymmärsi ja jopa vastasi älykkäästi!
Kiitos hyvistä vastauksistanne! (Ne, jotka vastasivat asiallisesti.)
t. ap
Vierailija kirjoitti:
Onpa siinä murheet 🤣🤣🤣🤣
Oikeastiko ilkut toisen ongelmalle?
Oletpa lapsellinen.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on hauska aloitus :)
Minä en kyllä nähnyt mitään hauskaa aloituksessa. Ap.lla oli mielessään oikea ongelma ja sen hän esitti. Onneksi hän sai asiallisiakin vastauksia.
Sitä sinun mittojen mukaan tehtyä pohjakaavaa sanotaan peruskaavaksi. Peruskaavasta kuositellaan haluttuun vaatemallin sopiva kaava. Voit kysyä ompelijalta, voitko saada sen mittojesi peruskaavan itselle.
Kaavat omien mittojen mukaan on aika lailla perusjuttua osalle ompelijoista. Kaikki eivät niitä tee, mutta yleensä osaavat neuvoa, kuka ko. palvelua tarjoaa. Eikä se ole edes "omituisten mittojen asiakkaiden" yksinoikeus, moni hankkii varmasti sopivan vaatteen kaavat ammattilaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvistä vastauksistanne! (Ne, jotka vastasivat asiallisesti.)
t. ap
Ole hyvä, kiva jos voi auttaa! Näistä joka ketjussa häiriköivistä ei tarvi välittää, joku henkinen ongelma heillä.
Toinen kysymys, jos tähän(kään) pystyy vastaamaan, että onko helpompaa pienentää ostettua toppatakkia yläkropan osalta vai laajentaa alakropan osalta? Nyt siis kyseessä toppatakki, jonka tulisi ulottua minua nilkkoihin. Eli kannattaako ostaa yläkropan kohdalta hyvin istuvaa toppatakkia kaksin kappalein, jotta toisesta voi ottaa materiaalia "kiilojen" tms. tekemiseen, niin että takin helmaan saadaan enemmän kangasta jättipyrstölleni, vai ostanko suoraan takamukseni mahduttavan koon, josta sitten otetaan jonkin verran sisään yläkropan kohdalta? Paljonko tällainen työ maksaisi? Olen katsellut toppatakkia, jossa olisi raglan-hihat - uskoisin tämän olevan helpompi pienennettävä kuin tavallinen, vai?