Miten te pärjäätte teidän vanhenevien vanhempien kanssa?
Pahinta on se, kun sitä ei itse tajua että alkaa unohdella sanoja ja asioita ja vain kiukuttelee muille että mikseivät ymmärrä.
Kommentit (14)
Eletään omaa elämää. Äiti ikinuorena ja omien harrastusten kanssa. Omat tutut hänellä.
Vierailija kirjoitti:
Ekasta kolotuksesta suoraan hoivakotiin vaan
Helpommin sanottu kuin tehty. Paitsi jos olette niin rikkaita että Suomessa ei juuri kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa hoivakotiin pääsisi edes sitten, kun on jo lähes pää kainalossa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa hoivakotiin pääsisi edes sitten, kun on jo lähes pää kainalossa!
Niinpä. Sinne pääse sitten kun on henkeä uhkaava tilanne ja lisäksi kiukkuisia läheisiä jotka uhkaa rikosilmoituksella.
Omat vanhempani kuolivat liian aikaisin. Sivulisena seraan ihmisten kampailua arjen kanssa ja apua tarvitsevien vanhempien tai sukulaisten kanssa.Ei muuta kuin yhteys sosialivirasto vanhuspuolen yksiköön.He tulevat käymään vanhusten koti ja kartoitavat saamalla avun tarpeen.Ei mitään sitten ei ole rahaa osto palveluun.Otettava ne.Jos rahat ei riitä ostopalvelun siivous, kauppa kassi kapuaketjuilta ja normaali kodin hoidon käynti.Anotaan sosialivirastosta harkinan varainen toimentulotuki.Koti hoito ei siivoa., Ostoseteli siivous,saa 1kerta kk..Eivät vie mattoja ulos. Lisäksi 1 kerta kukausi vanhuus kylvetetään eli suihkun kodinhoidon puolesta.Aptekilla on läkeiden kotin tulo palvelu.Nyt ette mieti perintorahoja.Vaan laadukaan avun saanti ostopalveluna sosialivirasston kautta.
Voi sentään kun meistä kaikista on niin paljon vaivaa toisillemme. Mutta kyllähän se on juuri sitä oikeaa elämää - eikä viihdettä.
Vierailija kirjoitti:
Voi sentään kun meistä kaikista on niin paljon vaivaa toisillemme. Mutta kyllähän se on juuri sitä oikeaa elämää - eikä viihdettä.
Viihde on kyllä todella kaukana.
Ihan hyvin pärjäillään miehen ja minun vanhempien kanssa. Ovat aktiivisia 80+ kaikki. Mun vanhemmat rakentavat just uutta aittaa mökillä. Miehen vanhemmat pelaavat vieläkin kaksi kertaa viikossa tennistä vaikka sppi täyttää 86v syksyllä.
Vähän samanlaista kuin pärjätä aikuisten lasten kanssa. Siis niiden, joilla on pari lasta ja ikuinen väsymys ja koko ajan joku vihanpito päällä, mikään ei kelpaa, ei apu eikä yhteydenpidon lakkaaminen. Aina on kaikki väärin ja joka asia huonosti.
Että ei se siitä poikkea mitenkään, vähän kuin jokainen vuorollaan.
Olkaa onnellisia te joiden 80+ vanhemmat tulee toimeen keskenään. Jos ei tule yhtään ja kuvioon on tullut lisänä vastahakoinen hoivasuhde niin sehän on hyvin lähellä maanpäällistä helvettiä se tilanne.
Vuosi vuodelta varmaan huonommin. Äitini on 73, isä 72.
Varsinkin viimeisen vuoden aikana äidin muisti alkanut vähän pätkiä. On käynyt tutkimuksissa, mutta mitään ei ole löytynyt. Toistelee usein samoja asioita ja on kärttyinen. Hukkaa tavaroita.
Isäni käyttää ihan liikaa alkoholia ja äiti stressaa tätä jatkuvasti (ihan aiheesta), mutta isä ei itse näe ongelmaa. Isällä on lisäksi perussairaus joka vaatisi ehdottomasti parempaa hoitoa häneltä itseltään.
Asuvat omakotitalossa ja palveluihin matkaa noin 10 km. Molemmilla vielä kortti joten pääsevät kyllä liikkumaan, en tiedä kuinka kauan. Ollaan varovasti veljen kanssa ehdoteltu talon myyntiä ja muuttoa esim. rivitaloon, mutta varsinkin isästä ajatus on ihan mahdoton.
No ei mitään, mutta kun ovat esimerkiksi talvisin lumitöiden kanssa pulassa ja kyllähän talo ja pihapiiri vaatii kunnossapitoa johon heillä ei ole taitoa, kuntoa tai eivät saa muuten aikaiseksi.
Yritetään toki veljen kanssa auttaa. Mutta minulla on pienet lapset ja veli on yrittäjä, ja meilläkin molemmilla omakotitalo töineen.
En ole pärjännyt heidän kanssaan koskaan, nyt vanhempana ehkä hiukan paremmin, en jaa arvomaailmaa ja maailmankatsomusta vanhempieni kanssa.