Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko Suomi parempi paikka elää jos meillä olisi Espanjan tms. välimeren maan tyylinen kulttuuri täällä?

Vierailija
12.08.2023 |

Ainakin olisi sosiaalisempaa elämää, enemmän yhteisöllisyyttä ja vähemmän yksinäisyyttä.

Ehkä tehokkuus kärsisi jossain, mutta sekin on toisaalta aika subjektiivinen mittari siinä että kenelle se tehokkuus lopulta näkyy.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minusta. Rakastan rauhaa ja sitä, etteivät naapurit ole yliuteliaita.

Olen ymmärtänyt että Välimerellä päin sosiaalisuus ei tarkoita kilpailutilannetta tai tuollaista urkkimista naapurustossa, vaan sellaista normaalia sosiaalista kanssakäymistä:  moikataan, small talkkia, kuulumisia jne.  Espanjassahan ihmiset viettää aika vähän aikaa kodeissaan ja käyvät paljon ulkona, eli kohtaamisetkin on usein kadulla, puistoissa, kahviloissa, tapahtumissa jne.   Siellä ei ole samanlaista kyttäystä ja kilpavarustelua kuten monissa suomalaisissa okt-yhteisöissä on.

ap

Ja mistähän tämä johtuu? No siitä että Espanjassa voi olemalla olla ulkona vuoden ja vuorokauden ympäri, Suomessa käytännössä muutamana päivänä per kesä eikä sitäkään etukäteen tiedä, että milloin se onnistuu. Espanjassa ei säävarauksia tarvita, kun juhlia järjestetään, ne voidaan huoletta pitää ulkona leppoisassa, kuivassa säässä.

Vierailija
62/84 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tykkäisi kun keskellä päivää olisi silloin siesta. Kotiin pääsy töistä venyisi liian myöhään kun keskellä päivää olisi monen tunnin lepoaika.

Joo, tämä olisi ihan painajaista mulle, joka haluaa tehdä työt ja lähteä kotiin heti kun mahdollista.

"Tehdä työt" on vähän suhteellista sekin. Usein näkee etenkin mökkikaudella miten jopa ryhmäurakka-tyylisessä työssä joidenkin työt on aina "tehty" perjantaisin jo 14-15 aikaan, vaikka muilla se yhteinen urakka on tehty vasta 16-17. 

Ja espanjalaisia mollataan täällä laiskoiksi ja ettei työt näytä maistuvan...

Siinä mielessä olet oikeassa, että Suomikin on hyvää vauhtia ajautumassa eteläeurooppalaiseen mentaliteettiin tuon työn teon suhteen. Eihän tällä palstallakaan kirjoittelevista kuin puolet käy töissä, muut elää tulonsiirtojen varassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole läheskään kaikissa työpaikoissa siestaa enää, se on jo mennyttä aikaa se.

Olen ollut useissa töissä Espanjassa ja kertaakaan en ole siestaa pitänyt.

Vierailija
64/84 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan suomikin vielä 50 vuotta sitten todella suku- ja kyläkeskeinen. Itse muistan kun mummolassa kävi aina vieraita. En tiedä miten ja miksi se muuttui.

Itse sanon aina kaikille, että meillä voi käydä kylässä myös ihan kutsumatta. Harva tosin tulee enää nykyään. Varsinkin nuoremmat alle 60v ovat jotenkin tottuneet siihen, että pitää erikseen pyytää että saa käydä kahvilla.

Vierailija
65/84 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen introvertti eli tykkään olla yksin joten ei mulle mikään sellainen kulttuuri kelpais jossa pitäis nähdä muita ihmisiä tai jutella muille ihmisille. 

Nyt olen viimeksi jutellut muille ihmisille torstaina kun kaupan kassalla sanoin "en tarvitse kuittia".

Vierailija
66/84 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ymmärtänyt että Välimerellä päin sosiaalisuus ei tarkoita kilpailutilannetta tai tuollaista urkkimista naapurustossa, vaan sellaista normaalia sosiaalista kanssakäymistä:  moikataan, small talkkia, kuulumisia jne.  Espanjassahan ihmiset viettää aika vähän aikaa kodeissaan ja käyvät paljon ulkona, eli kohtaamisetkin on usein kadulla, puistoissa, kahviloissa, tapahtumissa jne.   Siellä ei ole samanlaista kyttäystä ja kilpavarustelua kuten monissa suomalaisissa okt-yhteisöissä on.

ap

Ja mistähän tämä johtuu? No siitä että Espanjassa voi olemalla olla ulkona vuoden ja vuorokauden ympäri, Suomessa käytännössä muutamana päivänä per kesä eikä sitäkään etukäteen tiedä, että milloin se onnistuu. Espanjassa ei säävarauksia tarvita, kun juhlia järjestetään, ne voidaan huoletta pitää ulkona leppoisassa, kuivassa säässä.

Huoh, kun ei voi.  Tässäkin ketjussa on sanottu monta kertaa ettei siellä todellakaan paista aurinko 365 päivää vuodessa, vaan valtaosassa Espanjaa on talvella lunta ja pakkasta.  Samoin siellä on talvimyrskyjä ja rankkasateita ihan etelää myöten.

Valtaosa suomalaisista ei ole käynyt Espanjassa kuin kesäkuussa Mallorcalla ja helmikuussa Kanarialla, ja vetää näiden perusteella johtopäätökset koko suuren maan ympärivuotisista sääoloista.

Vierailija
67/84 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan suomikin vielä 50 vuotta sitten todella suku- ja kyläkeskeinen. Itse muistan kun mummolassa kävi aina vieraita. En tiedä miten ja miksi se muuttui.

Itse sanon aina kaikille, että meillä voi käydä kylässä myös ihan kutsumatta. Harva tosin tulee enää nykyään. Varsinkin nuoremmat alle 60v ovat jotenkin tottuneet siihen, että pitää erikseen pyytää että saa käydä kahvilla.

Näin juuri. Henkilökohtaiset puhelimet muuttivat vierailukulttuuria paljon.

Vierailija
68/84 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppohan se on olla tekemättä töitä kun voi istua puun juurella ja odotella että banaani tippuu suuhun.

Vierailija
69/84 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppohan se on olla tekemättä töitä kun voi istua puun juurella ja odotella että banaani tippuu suuhun.

Tarkoitat tietenkin suomalaisia tällä kommentilla, koska Espanjassa ei tuollainen onnistu.

Vierailija
70/84 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan asunut Suomessa ison kaupungin keskustassa, joten en oikeasti tiedä, onko tämä Suomessa mahdollista. Espanjassa ja Ranskassa olen käynyt useasti, vuokrannut huoneiston ei-nyt-ihan-ydinkeskustasta, mutta keskustasta kuitenkin ja asunut siellä useamman kuukauden.

Mutta se, mikä ulkomailla on viehättävää, on mahdollisuus lähteä aamulla auringon jo paistaessa hakemaan lähileipomosta tuoretta ja lämmintä leipää, hakea viereisestä ruokakaupan lihatiskiltä leikkeleitä ja juustoja. Pelkästään aamulle oli jo sosiaalista kontaktia ainakin kolmen ihmisen verran.

Tai sitten voi vain tehdä paikallisittain, että menee siihen kulmakuppilaan juomaan cappucchinon, syömään  croissantin hillolla ja juomaan lasillisen tuoremehua. Aurinko paistaa ja on lämmin. Ei tällainen onnistu Suomessa. Suomessa pakkotuputetaan kaurapuuroa, ruisleipää, marjakimaraa jne.

Toki olen ollut vain lomalla/etätöissä, mutta tunnelma on sellainen että töihinkään ei nyt ole niin jumalaton kiire.

Vierailija
71/84 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tykätään siitä että on sääntöjä ja niitä noudatetaan, lisäksi Suomessa tykätään siitä että asioiden hoito on sujuvaa ja mieluiten kohtuullisen nopeaa, vaikkapa viranomaisasiat ja muut yhteiskunnalliset tahot joita ihmiset tarvitsee. Espanjassa kun näitäkin asioita saa odottaa Suomalaisen näkökannalta hirveän pitkään. Siellä ei ole kiire, näissäkään asioissa.

Plus siesta, ymmärrän että voi olla kuuma ja siksi lykätään työntekoa kesken päivän parilla tunnilla mutta Suomalaisena mielummin teen työni että pääsen joskus töistä poiskin. Vieläpä jos siesta on palkaton, niin mitä hittoa.

Passiasiointi poliisilaitoksella:   aika 6 viikon päähän

Terveyskeskukseen ei pääse lääkärille, hoitaja kieltää

Hammaslääkäriin 1kk jono

Postilähetys 70km päästä  vie viikon

Poliisin hälytysajo  1-2h suuressa osassa maata

jne.

Sanoisin ettei Suomessa todellakaan hoidu asiat niin nopeasti ja sujuvasti, kuin täällä annetaan ymmärtää...

Missä pääset kuukaudessa hammaslääkäriin? Pk-seudulla välillä sanotaan, ettei ole aikoja, että kokeile soitella tuossa kolmen kuukauden päästä uudelleen. Passiasioissa on mennyt välillä muutama kuukausi. Tein pari vuotta sitten nimenmuutoksen. Odotin päätöstä puoli vuotta, vaikka asia hoitui täysin sähköisesti. Lääkäriin pääsin lapsen kanssa ei akuutissa vaivassa alle puolen vuoden sisällä. Vakuutukset lopetin, koska niiden hinta nousi jatkuvasti eivätkä ne korvanneet mitään. Nyt keräilen puskuria siltä varalta, että jossain vaiheessa pitää käyttää yksityisiä. Saa nähdä miten pitkälle perse repeää vai pitääkö kuolla buranapaketin kanssa kotiin.

Vierailija
72/84 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Espanjan sää ei kyllä ole mitään leppoisaa lämpöä!

Espanjassa on niin kuumaa, että se estää ulkona juhlimisen, ja eteläosassa asuvat matkustavat kesäksi pohjoiseen kuumuutta pakoon.

Talvisin siellä on kylmää. Luntakin sataa.

Vierailija
73/84 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan asunut Suomessa ison kaupungin keskustassa, joten en oikeasti tiedä, onko tämä Suomessa mahdollista. Espanjassa ja Ranskassa olen käynyt useasti, vuokrannut huoneiston ei-nyt-ihan-ydinkeskustasta, mutta keskustasta kuitenkin ja asunut siellä useamman kuukauden.

Mutta se, mikä ulkomailla on viehättävää, on mahdollisuus lähteä aamulla auringon jo paistaessa hakemaan lähileipomosta tuoretta ja lämmintä leipää, hakea viereisestä ruokakaupan lihatiskiltä leikkeleitä ja juustoja. Pelkästään aamulle oli jo sosiaalista kontaktia ainakin kolmen ihmisen verran.

Tai sitten voi vain tehdä paikallisittain, että menee siihen kulmakuppilaan juomaan cappucchinon, syömään  croissantin hillolla ja juomaan lasillisen tuoremehua. Aurinko paistaa ja on lämmin. Ei tällainen onnistu Suomessa. Suomessa pakkotuputetaan kaurapuuroa, ruisleipää, marjakimaraa jne.

Toki olen ollut vain lomalla/etätöissä, mutta tunnelma on sellainen että töihinkään ei nyt ole niin jumalaton kiire.

Yritäpä ostaa espanjalaiskahvilasta kaurapuuroa aaumpalaksi, tuputtavat vaan croissanttia.

Vierailija
74/84 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se muuttui siksi, että väki muutti sieltä kylistä pois kaupunkeihin. Kyläilykulttuuri ei sovi kerrostaloympäristöön.

Vierailija
75/84 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se muuttui siksi, että väki muutti sieltä kylistä pois kaupunkeihin. Kyläilykulttuuri ei sovi kerrostaloympäristöön.

Tavallaan totta, mutta sosiaalisuus ja yhteisöllisyys ei myöskään edellytä kyläilykulttuuria. Esim. Espanjassahan ei niinkään käydä kylässä, vaan siellä tavataan ulkona.   Täkäläiset asunnothan on usein varsin pieniä ja ahtaita 50-90 lukujen suomalaisiin asuntoihin verrattuna.

Vierailija
76/84 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Huoh, kun ei voi.  Tässäkin ketjussa on sanottu monta kertaa ettei siellä todellakaan paista aurinko 365 päivää vuodessa, vaan valtaosassa Espanjaa on talvella lunta ja pakkasta.  Samoin siellä on talvimyrskyjä ja rankkasateita ihan etelää myöten.

Valtaosa suomalaisista ei ole käynyt Espanjassa kuin kesäkuussa Mallorcalla ja helmikuussa Kanarialla, ja vetää näiden perusteella johtopäätökset koko suuren maan ympärivuotisista sääoloista.

Kyllä vaan, mutta yhtä kaikki ilmasto-olot ovat aaaaivan erilaiset. Espanjan ilmasto suosii ulkoilmatapahtumia, Suomen ei. Yritetään nyt pitää jonkunlainen järki näissä jutuissa. Suomessa on suurimmassa osassa maata metri lunta maassa viisi-kuusi kuukautta putkeen. Ulkoilmaelämää pystyy harrastamaan heinä-elokuussa, jos hyvä tuuri on. Tänä kesänä ei ole kovin hyvä tuuri käynyt. Ulkoilmaelämällä tarkoitan sosiaalista yhdessäoloa jne. jota tässä nyt Espanjasta kaivattiin, en mitään luonnossa vaeltelua sadekamppeet päällä.

Vierailija
77/84 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No ymmärryksessäsi tuntuu olevan aika paljon parantamisen varaa. Suomi ei olisi kuuluisa suomalaisuudestaan, jos ihmiset täällä rakastaisivat yliuteliaita naapureita, joille pitää aina kysyttäessä kertoa kuulumisia. Se että haluaa olla omassa rauhassa ei ole synonyymi jollekin kilpailutilanteelle. Minä en tiedä ensimmäistäkään kyttäys/kilpavarustelu okt-yhteisöä Suomessa. Muutaman yksittäistapauksen kylläkin, joista kärsii se loppu yhteisö. Ehkä jossain on jotain uuden rahan asunalueita, joihin on kerääntynyt useampi katsokaa kuinka paljon minulla on varaa tuhlata rahaa -tyyppejä, mutta edes muutama tuhat tällaista tyyppiä koko Suomessa ei tee siitä normia. Eniten tunteita herättävään ryhmään, yleensä siihen äänekkäimpään, kiinnitetään vain enemmän huomiota kuin kokonaisuuteen.

Espanjassa ihmiset eivät vietä aikaa kodeissaan, koska ne ovat niin huonosti rakennettuja ja usein perhekoolle liian pieniä. Kotona olevat valtataistelut ajaa monet ulos ja koska ihmisiä on niin paljon, eikä ole sitä omaa mökkiä tai metsää mihin mennä, on vähän pakko opetella rento torilla kokoonnutaan -asenne, kun seinät kaatuu kotona päälle. Kummasti moni tuollaisesta kotoisin oleva Suomessa möllöttää tyytyväisen yksin laiturin nokassa, kaipaamatta yhtään ketään siihen. Suomessakin oli vain vähän aikaa sitten tuota samaa, mutta nykyään kun asutaan omissa asunnoissa, joihin voi erakoitua, niin tuo pahasta ja vähemmän pahasta ei tarvitse valita. Ihan yleistä oli omassa lapsuudessa, että kaveri tuli kolkuttelemaan ovelle, kun vanhempansa riitelivät keskenään tai joku muu suku/perheriita oli käynnissä. Tai äidin ystävä tuli, todeten vain appensa tulleen käymään. Riitti kertomaan, että seinät kaatuu päälle isän ja pojan sotatantereella. Jne.

Vierailija
78/84 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän vaikea jossain Polvijärvellä on marraskuussa elää kuin espanjalaisella rantabulevardilla.

Espanjassa on paljon maaseutua ja vuoristoa joissa ihmisiä asumassa. Ei siellä mitään rantabulevardeja ole. Espanja on muutakin kuin turistirysät. Mene katsomaan. Siellä tulee luntakin talvella ja on pimeää.

Vierailija
79/84 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No ymmärryksessäsi tuntuu olevan aika paljon parantamisen varaa. Suomi ei olisi kuuluisa suomalaisuudestaan, jos ihmiset täällä rakastaisivat yliuteliaita naapureita, joille pitää aina kysyttäessä kertoa kuulumisia. Se että haluaa olla omassa rauhassa ei ole synonyymi jollekin kilpailutilanteelle. Minä en tiedä ensimmäistäkään kyttäys/kilpavarustelu okt-yhteisöä Suomessa. Muutaman yksittäistapauksen kylläkin, joista kärsii se loppu yhteisö. Ehkä jossain on jotain uuden rahan asunalueita, joihin on kerääntynyt useampi katsokaa kuinka paljon minulla on varaa tuhlata rahaa -tyyppejä, mutta edes muutama tuhat tällaista tyyppiä koko Suomessa ei tee siitä normia. Eniten tunteita herättävään ryhmään, yleensä siihen äänekkäimpään, kiinnitetään vain enemmän huomiota kuin kokonaisuuteen.

Espanjassa ihmiset eivät vietä aikaa kodeissaan, koska ne ovat niin huonosti rakennettuja ja usein perhekoolle liian pieniä. Kotona olevat valtataistelut ajaa monet ulos ja koska ihmisiä on niin paljon, eikä ole sitä omaa mökkiä tai metsää mihin mennä, on vähän pakko opetella rento torilla kokoonnutaan -asenne, kun seinät kaatuu kotona päälle. Kummasti moni tuollaisesta kotoisin oleva Suomessa möllöttää tyytyväisen yksin laiturin nokassa, kaipaamatta yhtään ketään siihen. Suomessakin oli vain vähän aikaa sitten tuota samaa, mutta nykyään kun asutaan omissa asunnoissa, joihin voi erakoitua, niin tuo pahasta ja vähemmän pahasta ei tarvitse valita. Ihan yleistä oli omassa lapsuudessa, että kaveri tuli kolkuttelemaan ovelle, kun vanhempansa riitelivät keskenään tai joku muu suku/perheriita oli käynnissä. Tai äidin ystävä tuli, todeten vain appensa tulleen käymään. Riitti kertomaan, että seinät kaatuu päälle isän ja pojan sotatantereella. Jne.

Mikähän espanjalaisten kotien asiantuntijat mahdat olla? 

Vierailija
80/84 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap oot silleen tyhmä ettet tajua ettei täällä kylmässä pohjolassa voi elää Espanjan tyylistä elämää.

Ihan turha ja naiivi aloitus

Ymmärsin, että ap tarkoittaa hieman rennonpaa elämäntapaa eikä välttämättä samanlaista elämäntapaa kuin Espanjassa. Vähemmän otsa rypyssä suoritusta ja iloisempaa sekä ystävällisempää kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa ei olisi huonoa Suomessa jossa enemmänkin kyräillään ja jopa tervehtiminen on niin kovin vaikeaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän