Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

...MARRASmurut viikolla 51...

18.12.2006 |

Aloitanpas tässä huvikseni pinon, kun tuo poitsu valvottaa...

Viime yönä päästiin unille vasta siinä lähempänä puolta viittä. Saa nähdä miten tänä yönä käy. Nyt se urvahti tohon syliin..

Käytiin sunnuntaina Ideaparkissa. Olihan sinne eksynyt muutama muukin ihminen. :) Mitään ei pitäny ostaa, mut silti meni toista sataa euroo!

Olis muutama kymysyskin. Eli:

G: Laitatteko vauvalle yöksi jonkun erillisen yöpuvun? Kun mä kyllä nukutan ihan samoissa vaatteissa, missä se on päivisinkin. Eli body ja housut...

G: Minkälainen yläosapukeutuminen on imettämisen kannalta paras/helpoin? Mulla on nyt ollu ihan joku tavallinen (löysä) t-paita ja sit päällä kollegetakki. Ensin takkia auki ja sit nostan paidanhelmaa.. Imetysliivit on toki.

Semmosia mietteitä. Olis neuvolakin tänään, täytyy käydä kertomassa ne kuulumiset sit kans.

Nyt jätkä heräs ja päästi kunnon pörinät! :) Kuulostaa vähän siltä, et pääsee pyllypesulle......

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalle laitan lämpimällä, siis jos on plusasteita, bodyn, potkarit, villasukat, kevytvanuhaalarin (Tutta), kypäräpipon ja tumput. Kypäräpipon päälle vielä sen haalarin hupun. Vaunuihin laitan vielä Ruskovillan villahuovan lämmikkeeksi.

Pakkassäällä: kymmenen asteen pakkasella emme nokkaamme ulos laita...mutta ihan pikkupakkasella laitan vauvalle edellämainitut vaatteet, kevyen villahaalarin + äitiyspakkauksen makuupussin sekä lämpimän lakin.

Tuo vaunuihin pukemisen paljous/vähyys riippuu varmaan pitkälti siitä, millaiset vaunut kukin on hankkinut. Itselläni on Emmaljungan Ceroxit pehmeällä kantokopalla ja siellä on tosi lämmin vauvan köllötellä noissa vaatteissa, näin ollen en ole joutunut olemaan huolissani vauvan lämpimänä pysymisestä, vaan pikemminkin siitä, onko liian lämmin ;-).

Kanelisokeri

Vierailija
22/43 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[b]Gallup: Missä välissä käytte suihkussa?[/b]

Itse käyn yleensä aamuisin, silloin kun molemmat lapset vielä nukkuu. Harvemmin illalla silloin kun mies tulee töistä kotiin.

Joskus käyn suihkussa siten että jätän oven auki. Esikoinen katsoo telkkaria tai leikkii leluillaan sillä välin. Joskus esikoinen tulee seuraksi kylppäriin, ihan vain juttelemaan kanssani. Osaa olla kiltisti sen 10-15min. joten suihkussa käynti onnistuu. On tottunut siihen että äiti käy aamuisin suihkussa jos tarve on. Koitan kuitenkin ajoittaa nuo suihkut siihen kun molemmat vielä nukkuu tai siihen kohtaan kun mies ei vielä ole ehtinyt lähteä töihin. Mulla suihku on välttämätön aamuisin koska en saa muuten silmiäni auki mitenkään. Tuskin onnistuu suihkut enää sitten kun tää pikkunen lähtee liikkumaan :D Hmm...kaikkein käytännöllisintä olisi jos opettelisin käymään illalla suihkussa mutta sitten ei tule helpolla uni. Piristyn kun käyn suihkussa.

Swehina

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjottelin pitkät pätkät ja se katosi kun kävin välillä heiluttelemassa vaunuja, nukkuu vaunuissa sisällä, en uskaltanut laittaa ulos kun ekaa kertaa on näin kylmä, sisko kyllä aamulla vietiin eskariin ja haetaankin.

Mies lähti töihin ja nyt opetellaan pärjäämään nelisin päivät, eilen ainakin sujui hyvin, isommat ehti kouluun ja eskariin, sängyt oli pedattuna ja ruoka uunissa kun mies tuli kotiin : )Miehellä tosin sitten koko jouluviikko vapaata, ihan hyvä koska isoillakin lomaa, kovasti luistelujäitä odotellaan, esikoinen kun ei saa tarpeekseen luistelusta vaikka jääkiekkotreeni kaksi kertaa viikossa.

G:t jos muistan mitä oli. painoa jäljellä n 7 kg (20 kg taisi mennä rikki ainakin lähimain, jäi viimeiset punnitukset tekemättä koska synnytyksen ja viimeisen neuvolan väli oli 2 vk) mutta kyllä kai se siitä, ei mahdu vanhat housut jalkaan ja se ahistaa. Imetyspaitoja olen aikonut hankkia, virittelin myös itse parit, tiukaan (halpaan) T-paitaan tissien kohdalle aukot ja päälle puen hihattoman topin, toimii.

Pukemisesta, aamulla puin vauvalle (kun siskoa vietiin) villatumput ja töppöset, toppapuvun (ei kamalan paksu) puuvillapipon ja villamyssyn, vaunuissa on makuupussi (Äp:n) vauvan niskaa kokeilemalla voi päätellä onko sopivasti, jos lämmin niska vauvallakin lämmin, jos niska hikinen vauvalla liikaa päällä.

Kun nämä isommat (heillä ikäeroa 1v ja 10kk) olivat pieniä, kävin suihkussa iltaisin tai vauvan nukkuessa itkuhälyttimen kanssa, isompi oli mukana kylppärissä. wc.ssä kävin siten että ovi auki ja vauva sitterissä ovella ja näköyhteys isompaan, vaati arki silloin enemmän kekseliäisyyttä, nyt helppoa kun nämä jo niin isoja että voivat olla vaikka vauvan itkuvahteina kun äiti suihkussa.

Ilosta joulun odotusta ja jaksamista! meillä on lahjat ostettu, kukahan ehtisi paketoimaan ne..

Vierailija
24/43 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kun on pakkasta!!! Edes sitä, kun ei ole lunta, niin hiukan talvisempi tunne =)

Täällä yksi pääkaupunkiseudulta ja voisi kyllä olla ihan kiva tavata. Pistetään suunnitteille!

KILOISTA: Voi teitä onnellisia! Minulle tuli se 20kg ja edelleen siitä on jäljellä n.6kg =( Sen lisäksi pitäisi saada vielä sellaiset 5kg pois, jotta olisi ihmisen näköinen. Maha on löysä reppu =( Omat housut olisi kiva saada jalkaan, mutta tuosta vatsan kohdalta ahdistaa tosissaan ja monesti vielä takamuksestakin. *Huokaus*

PUKEMISESTA VAUNUIHIN: Riippuu mielestäni tosiaan vaunuista ja vauvasta. Ihan kuin aikuisenakin, jo vauvatkin eroavat niin, että toiset tarvitsevat enemmän päälleen kuin toiset... Yleensä sitä kai pukee liikaa, sillä vaunuissa on yllättävän lämmin köllötellä, kun on suojaa joka puolelta. Pienille pakkasille (yli 10 asteen pakkasilla en ulos vielä laittaisi) puen normaalien sisävaatteiden lisäksi toppapuvun, tumput (tai kahdet), villasukat tai töppöset, kypärämyssyn ja hatun tai paksumman pipon. Meillä on tuplarattaat, joista " tuulee läpi" , kun toinen selkänoja ylhäällä eikä muutenkaan ole ihan umpiversiot. Sinne olen laittanut lämpöpussin alle vielä fleecehuovan (villaista ei ole) lämmikkeeksi. Jottei maasta alta iske kylmä. Päälle sitten lisää huopaa, jos siltä tuntuu, kun kylmempi on...

SUIHKUSTA: Käyn miten sattuu. Aamuisin tai iltaisin. En joka päivä, kun saunapäiviäkin on. Riippuu tilanteesta, mutta kyllä sitä konsteja keksii. Ei siellä kovin kauan mene... Kun lapset nukkuvat, ovat syömässä tai katsovat lastenohjelmia... Vauva sitterissä mukaan tai nukkuu pinniksessä tai vaunuissa... Mies on kotona...

Nyt taas kutsu käy ja isommat riitelevät... =(

Perunalaatikko on tulossa, mutta vielä olisi ne verhot ja koristeet edelleen laittamatta. Saa nähdä, milloin onnistun ne laittamaan. Mies kun on alituiseen myöhään töissä...

TalviSalama + Tiiti 6vk

Vierailija
25/43 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veetillä oli eka lääkärineuvola ja minulla lopputarkastus.

Veetillä painoa 5100g (3100) ja pituutta 55 cm (48) eli hyvin kasvaa. Yöt menevät yhdellä jo yhdellä syötöllä. Alusta asti meillä on ollut NAN vastike ruokana. Itselläni jälkitarkastuksessa myös kaikki hyvin. Otin 4 kk pillerit ja miehellä helmikuussa piuhojen poikkiasu joten eläköön - ei enää sen jälkeen hormoneja!

Paino-G painoa jäljellä noin +5 kg. Joulun jälkeen lopetan herkuttelun....

Suihku-G: meillä esikko tarhassa joten käyn yleensä kun vauva mennyt päikkäreille. Esikoinen jo 4 vuotta joten osaa kyllä olla itsekseenkin illalla, kun olen suihkussa mutta yleensä käyn aamupäivällä.

Joulukoristeetkin on meillä jo paikoillaan. Laittelin viikonloppuna verhoja ja siivoilin muutenkin tarkemmin ja kun Veeti simahti niin mies innostui laittamaan kaikki joulu" releet" pakoilleen. Mies ja esikko kävivät kaatamassa lauantaina jo kuusenkin joka odottaa ulkona sisälle pääsyä. Miehellä ensi viikko lomaa joten ihanaa - pääsen taas helpolla :) Jouluksi meille tulee mummit syömään, kun en halunnut lähteä mihinkään pikkumiehen kanssa vaan olla kotona.

Sitten huhuilua: vieläkö palstailette MrsCruiser ja ilta_tähti? Mitä kuuluu Salsalle ja vaaville?

MA ja Veeti 6vk

Vierailija
26/43 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pojan eka lääkärineuvola tänään, paino oli viime viikosta tippuna 5 grammaa (mä muuten lopetan ihan justiinsa sen nesteenpoistolääkkeen!!!) elikä paino oli 4155g,pituutta oli tullu sentti (nyt 55,5) ja poika oli muuten ihan terve paitsi se pirun paino!!! Oon hiukan kade teille joilla vauvan paino on jo noussu yli puolikin kiloa syntymästä... Nyt ootellaan Porista (keskussairaalasta) tietoja että mitä tehdään sen painon ja sen nesteenpoistolääkkeen suhteen...plääh...aina tulee jotain...! No,kaipa se tästä...!

Galluppeihin...

UNIASUT: Meillä on pojulla yöllä vetoketjullinen tai nepparillinen koko puku ja villasukat,joskus pistän lisäx vielä sukat kun aina on kylmät varpaat.

RASKAUSKILOT: Tänään oli mullakin terkkarin tarkastus (vielä ens viikolla lääkäri tekee sisätutkimuksen) ja kiloja jäljellä 4, yllätyin ettei enempää ollu!

ULKONA NUKUTTAMINEN: Poju nukkuu yleensä parin tunnin unia vaunuissa,tänään tosin oli sisä-päivä kun oli pakkasta 10 astetta enkä raaskinu laittaa pihalle nukkuun.

MURUJEN TREFFIT: Saa multa ainakin tosi vahvan kannatuksen=)! Mä tulen ihan takuulla=)!!!

Vielä hiukan omaa napaa... Mä terkkarin kans juttelin synnytyksestä ja mun oli istukka painanu 890g, eikö se oo kauheen paljon??? Verta olin menettäny 1100ml, ilmankos oli hemppa vieläkin vaan 102 ja " saan" ruveta popsimaan rautaa.

Oli tullu III/IV asteen repeämät ja terkkari ihmetteli, että miten mä pystyn istumaan ja mä siihen että mähän oon istunu jo synnärillä ihan normaalisti...kattoo nyt sitten mikä on lääkärin tuomio tarkastuksessa.

Mä kysyisin sellasta,että onko teillä muilla jo jälkivuoto loppunut/kuukautiset alkanu? Mulla loppu vuoto kun oli kulunut 4vkoa synnytyksestä ja onnex ei oo menkat vielä alkanu=)!

Mutta nyt mä meen taasen=)!

Tiitiäinen78 ja poju5vkoa

Vierailija
27/43 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

KILOT: Jäljellä 20 raskauskilosta vielä 5kg. Turvotukset on vielä aika pahat, joten luulen loppujen kilojen olevan pois siinä vaiheessa kun saan sormukset ja kengät taas jalkaan :)

SUIHKU: Käyn suihkussa miten milloinkin, mutta aina aamuisin. Joskus otan vauvan sitterissä kylppäriin (jos hän on hereillä), jos vauva nukkuu niin saa jäädä nukkumaan. Esikoinen 3v. on sen verran iso jo että äiti saa hänen puolestaan suihkutella rauhassa. Mutta usein pyytää kyllä päästä mukaan ja toki saa tulla.

Meillä tyttö on nyt kahtena yönä jättänyt syötön kokonaan väliin... Nukkua posottaa siis 8-9h yöunet :) Äiti kiittää :) Vielä kun esikoisen yöjuoksut (viime yönä kahteen kertaan sai olla häntä lohduttamassa) loppuu, niin kaikki on paremmin kuin hyvin.

Tästä yön sömättömyydestä johtuen tyttö syö päivällä/illalla hereillään ollessa tuhkatiheään, mutta se sopii mulle hyvin. Kuitenkin yhdet 4h unet ottaa päivällä, niin saan pitää taukoa. Ja toki nukkuu lyhyempiäkin pätkiä! Mutta etenkin tuossa iltaseitsemän jälkeen viihtyy rinnalla klo 22-23 asti. Että iltajuoksuille ei ole mulla mitään asiaa... Vaan enpä olisi muutenkaan minnekään hinkumassa.

Uutta galluppia... Onko jollakin muulla alkanut jo menkat? Olin tosi yllättynyt, kun tytön 2kk synttärin kunniaksi sain kuukautiset. No, sitä tää yöimetysten puuttuminen teettää. Esikoisen kanssa alkoi 7kk kohdalla kun yösyöttöjän vähennettiin radikaalisti.

Mutta nyt esikoinen kaipaa äitiä...

Marrastoive

Vierailija
28/43 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausaikana painoa tuli 20 kg ja vielä jäljellä 11 kg... ei taida lähteä yhtä nopsaan kuin aiempien raskauksien kilot... sitä se ikä teettää... joudun vielä oikeasti laihduttamaan..

Jälkivuoto loppui 4 viikon kohdalla, kuukautisia en odota alkaviksi ennenkuin ensi syksynä... jos siiis kroppa toimii samalla lailla kuin aiempien raskauksien jälkeen.

6-viikkoisneuvola oli eilen, paino 5635 (4102) pituus 57,5 (52), eli hyvin kasvaa pelkällä rintamaidolla.

Mari ja Sofia

Vierailija
29/43 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä kumma yhtälö... Vauva kasvaa ja lihoo (!!!) silmissä eikä silti tuo imetys vaikuta tämän äipän kiloihin tuon taivaallista =( Joudun aivan varmasti laihduttamaan... Ja vatsanahan kutistusleikkaukseen =P

Tyttö oli nyt 6vk:n lääkärineuvolassa 5340g (4110), 56,8cm (51) ja pipo 38,8. Kaikki tolkuttavat, kuinka hienoa, että kasvaa noin hurjasti, mutta... Muuten kaikki siis ok.

JÄLKIVUOTO & KUUKAUTISET: Minulla oli nyt jälkivuotoa kokonaisuudessaan, kun kaikki olemattomat tiputtelut otetaan mukaan, 5 viikkoa. Kahdesta aikaisemmasta oli vähemmän. Ekasta kuukautiset alkoivat, kun poika n.10kk ja kakkosesta, kun tämä n. 9kk. En usko, että nyt paljoa aikaisemmin alkavat. Mielestäni meillä ei hurjasti vaikuttanut nuo yöimetykset kuukautisten alkamiseen.

Pitäisiköhän sitä keskustella miehen kanssa ehkäisystä... Ei tuo ole selväksi kantaansa tehnyt. Itse kun haluaisin vielä lisää lapsia. Olisiko kellään ehdottaa hyvää tapaa ansaita toimeentulonsa kotoa käsin...!?!? Haluaisin kuitenkin olla lasteni kanssa kotona, mutta rahaa tarvitaan. Ryhtyisikö jonkin alan jälleenmyyjäksi... Sitten oma koulutus on kyllä mennyt hukkaan, vaikkei tuo kyllä mikään ihanneala olekaan =O

Jassoo, neiti turisee sängyssään. Liekö tuo reppana vähän herkempi, kun nuo pojat nuhassa ja nyt taitaa olla pienelläkin. Pojat olivat aikanaan ihan vauvoina tosi terveitä.

Eilen sain vihdoin olohuoneeseen silitettyä jouluverhot. Nyt vielä koristeet, joita tuo isompi poika jo hypisteleekin =P

TalviSalama + Tiiti 6vk

Vierailija
30/43 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva täyttää ylihuomenna 1kk ja painoa 5120g(4210g) ja pipo 38cm.

Pituutta ei vielä mitattu. Pikkuneiti on ollut parisen päivää nuhainen ja yskäinen mutta ruokailuun sairastuminen ei ole vaikuttanut =)

Vielä yöt nukutaan todella hyvin...koputtaa puuta.

G kyselyihin: Painoa jäänyt odotuksesta n.3kg mutta ennen uutta

vuotta ei varmaan lähde.Parisen suklaarasiaa ja muutamat tortut taitavat tuoda kiloja lisää.

Yökkäreinä on meillä sukallinen potkupuku ja lisäksi villasukat.

Yhden imetyspaidan omistan mutta Espritin perus trikoopaidat ovat käytössä helpompia.Ovat sopivat piukkoja että pysyy ylhäällä syöttäessä.

Uutta galluppia:Moniko aikoo ottaa rotavirus rokotteen???

-kisupikkukuu ja pikkuneiti pian 1kk-

Vierailija
31/43 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me aiomme ottaa rotavirusrokotteen, ensimmäinen annos on 16.1 ja toinen 4 vko myöhemmin. Toinen lapsemme sai rota-rokotteen rokotetutkimuksessa, Esikko ei rokotetta saanut, eikä kyllä tautiakaan.

Rokote kuulemma aiheuttaa ilmavaivoja ja löysää kakkaa mutta otamme sen silti.... ja maksaa reilu 60 e /annos!

Mari ja Sofia

Vierailija
32/43 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselit kotoa-ansainti mahdollisuuksista. Nettikauppa varmaankin mahdollistaa tämän, babyidea ainakin hakee jälleenmyyjiä.

Unipuku G - meillä on unipuku käytössä, tuollainen haalari-mallinen potkupuku vetoketjulla.

Vierailija
33/43 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta vaan kaikille :)

Sellasta kysymystä, että ootteko juottanu vauvaanne pullosta? Siis te, jotka ihan täys-imetätte. Kun meillä toi ukkeli (ikää reilut 3 vkoa) ei oo juonu pullosta muuten kun kerran taisivat sairaalassa antaa.

Ja aattelinkin että pitäis sitä pullosta juomista harjotella, jos mulla vaikka on jotain menoa että en oo syöttämässä. Kun nyt pikkunen on päivällä alkanu syömään vähän ahkerammin kun yöllä se on alkanu nukkumaan pidempiä pätkiä yhtä päätä, niin saattaa syödä päivällä välillä alle 2 tunnin väleinkin.

Onks teillä onnistunu ihan hyvin se pullon käytön alottaminen? Että vauva on suostunut siitä imemään?

Toki tarkotus ei oo alkaa syöttämään pelkästään pullosta, vaan ainoastaan silloin kun en oo paikalla. Kun ainakin tällä hetkellä mulla riittää maitoa imetykseen tosi hyvin.

Viime yönä meijän pikkunen nukkui ekan kerran 6 tuntia yhtä päätä! Ja ihan rauhallisena heräs sitten syömään, ei ollut mitenkään yli-väsynyt.

Vaikka yleensäkin tulee unta 3-4 tuntia yhtä päätä yöllä, niin kyllähän silti toi 6 tuntia tuntui NIIN luksukselta :)

Piparminttu ja pikkuinen mies

Vierailija
34/43 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tossa piti lukea ettei ollu mitenkään yli-NÄLKÄINEN niitten 6 tunnin unien jälkeen...

Vierailija
35/43 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiirusta on pitänn.täälläkin. Joulun aika kortteineen ja lahjoineen, lasten jouluuhlat ja harrastusten juhlat. Oon jo osan juhlista jättäny väliin ettei mee ihan piippuun.

Ootte tapaamista järkkäämässä?

Ootteko paikkaa ja ajankohtaa miettiny?

Onko pääkapunkiseutulaisilla oma tapaaminen?

Luin vaan nopeasti pinon ja osui silmään et tapaamista kysellään.

Ite en taida ehtiä, mutta pirkanmaalaisten tapaamiseen esim jossain ideaparkissa voisin tulla jos saan auton.

Meillä menee melko kivasti. Hieman on ollut virkeitä jaksoja yöllä, mut onneks oon saanu nukahataan turvakaukaloon ja ite oon kömpiny sohvalle. Täytys saada ilta-aika pirteeks. Oon yrittäny kaikille saada illaks pirteämmän jakson ja niin ovat nukkuneet hyvin kolme edellistä. Mut tämä se vaan kuorsaa koko illan. Sit tuntuu et on niin paljon tekemistä et on ihan tyytyväinen kun vauva nukkuu illat. Siltä tosin ei sit enää yöllä tunnu kun väsyttää...

Oon yrittäny pienet tirsat ottaa myös päivällä.

Mut nyt joulusiivoihin!

Hyvää Joulua kaikille Marrasmuruille!

Vierailija
36/43 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiloja tuli yht.n.18 kg, ja jäljellä vielä 8-9 kg! On kyllä pikkuhiljaa täs imetellessä tippunut, et eiköhän se siitä. Vähän kyl ahdistaa et nyt housut kokoa 40 kun ennen raskautta koko 34...kääk. Varmaan viimeiset 3 kg (kun joskus sinneasti pääsen) pitää sit ihan tiputtamalla tiputtaa, ainakaan viimeksi ei ihan kaikki lähtenyt itsekseen.

Onna, meiil nyt keksitty helpotusta yöähinään/vatsakipristelyyn, eli päivällä " pumppaan" vauvan jalkoja ja pidän niitä sykkyrässä mahan päällä, niin tulee pieruja pois. Yöllä sama, varsinkin kun alkaa ähistely. Nyt nukuttu jopa aamuyöllä 2 h pätkää sekä ainakin 1 h pätkää!!! Jee. Niitäpitkän kaavan ähistelyjä ei ole ollut kun pierut saatu ulos eli ähistys loppuu siihen ja vauva selvästi rentoutuu ja nukahtaa helpommin. Toistaiseksi tehoaa...:)

Vierailija
37/43 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kumpikaan aiemmista täysimetetyistä ei koskaan oppinut pullosta juomaan. Esikoisen kohdalla tämä oli minulle ihan yllätys, (luulin että kakki vauvat tykkäävät pullosta), toisen kanssa vahingosta viisastunena harjoittelimme pullojuomista kerran pari viikossa aluksi, mutta ensi viikkojen jälkeen se lakkasi sujumasta. Nokkamukista oppivat juomaan reilun puolen vuoden iässä. Ja soseita aloin antaa varhain, vajaa 4 kk, eli jos olin poissa niin niillä pärjättiin joten kuten.

Tämän kolmosen kanssa ei ole vielä kokeiltu pulloa... tammikuusta lähtien minulla olisi kyllä kerran viikossa yksi parin tunnin iltameno jolloin miehen pitäisi vauvaa hoitaa.. saas nyt nähdä, soseitakaan ei voi oikein antaa ennenkuin helmikuun lopulla...

Tuttavapiirissä on kyllä niitäkin joilta on onnistunut silloin tällöin pullosyöttö.

Vierailija
38/43 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla itselläni on ihan mainio työ ja projekti, jossa voi ansaita kotoa käsin ja johon haemme lisää halukkaita. Jos haluat tietää tästä projektista enemmän, kirjoittele erna@clinus.org

Itselläni oli jälkitarkastus tänä aamuna. Edelleen on jälkivuotoa, vaikka synnytyksestä jo 6 vkoa. Kiloja vielä kauhistuttavat 10 jäljellä, kaikkiaan oli 20 kg.

Taas tyttö nukahti rinnalle; on joskus tosi hidas syömään...

toivekuu + pikkunyrppä 6 vko

Vierailija
39/43 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ROTAVIRUSROKOTE: Me varmaankin aiomme sen tytölle ottaa, sillä tuli muutama päivä sitten kirje, jossa pyydetään osallistumaan tutkimukseen. Meillä ei kaksi vanhempaa ole saanut rokotetta. En silloin oikeastaan ede tiennyt, että rokotetta on...

TÄYSIMETETTYJEN PULLORUOKINTA: Meillä esikoinen sai ensimmäiset maitonsa pullosta, kun syntyessään joutui lastenosastolle (tai no ihan ekat letkusta). Pullosta sai silloin tällöin rintamaitoa aluksi, mutta tarvetta ei paljon ollut. Hänellä oli maitoallergia, joten erityiskorviketta sain menemään vain pullosta kunnolla, kun sen aloitimme joskus kymmenkuisena. Vuoden ikäisenä lopetin imetyksen ja pullo lopetettin alta puolitoistavuotiaana. Kakkoselle yritettiin tarjota pulloa, mutta kelpasi vain joitakin kertoja ihan aluksi. Hänelle sitten tarjottiin nokkamukia hiukan yli puolivuotiaana ja siitä on hienosti juonut. Nyt tälle kolmoselle on joitakin kertoja yritetty kokeilla pulloa, muttei kelpaa alkuunkaan. Tuskin jaksan kovasti yrittää, vaan tyydyn sitten olemaan aina läsnä (kuten aina ennenkin) tai sitten hörpytellään mukista/lusikasta, jos joku tarve tulee. Rintamaitoa kyllä pakkasessa on, kun käytän maidonkerääjää...

Välillä käy kyllä mielessä, että tuohon jouluun valmistaudutaan hurjasti ja sitten se vain hujahtaa ohi yhdessä kiitävässä hetkessä... Ei sillä, joulu on kyllä ihan mukavaa aikaa, kun on kaunista, rauhallista jne. Sen tunnelman ja kauneuden soisi kyllä jatkuvan pitempääkin joulun jälkeen =)

Meillä oli eilen ensimmäinen vähän huonompi pitkä ilta. Tyttö itkeskeli oletettavasti masua lähes kahteen yöllä. Ei oikein kunnolla kelvannut rintakaan. Taitaa taas kasvupyrähdystä tehdä, kun nukkuu pitkiä (meille pitkiä, kun aikaisemmin on tottunut max. 3h uniin) pätkiä. Jo useamman yön on nukkunut sellaisia 4-5 tunnin pätkiä. Meillä tosiaan luksusta tuo. Sitten on toisaalta alkanut pienet *tissilakot*. Haluaa rintaa, mutta sitten ei heti kelpaakaan kuitenkaan tai otetaan vain muutama hörppy... Nytkin vaan nukutaan, kun äipän rinnat jo lähes vuotavat =P

Joulu saapi tulla, kunhan vaan vielä jotenkin jaksaisi siivota ja sukeltaa ruokakauppaan. Ja toivottavaahan olisi, että jaksaisi miestä katsella ilman suuria riitoja =P Kuitenkin on joulun välipäivät kotona. Tai tuskin ihan fyysisesti kuitenkaan, vaan säntää metsään ja minä olen jumissa täällä, kun ei ole autoa...

Nyt tuolla sängyssä ähistään, joten tissille!

TalviSalama + Tiiti 6½vk

Vierailija
40/43 |
21.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole ehtinyt tässä lukea tai kirjoittaa, mutta nyt oli hetki aikaa. Esikoinen taistelee nukkumista vastaan, mutta taistelkoon yksinänsä hetken.

Vauva voi edelleen mainiosti ja nukkuu hyvin yöt ja päivät. Ensi hymykin on jos saatu.Mahtavaa!

G-vastauksia:

- yöpuku on otettu käyttöön

- itsellä kaksi tuliterää imetyspaitaa ja muuten yleensä vaan tavallinen trikoopaita ja imetysliivit

- rota-virusrokotetta en ole ajatellut suuntaan tai toiseen, pitäneekin kysyä asiaa neuvolasta

- jouluvalmistelut vähän vaiheessa, kuusen jalka on kadonnut, lahjojen kanssakin vielä hommaa...

- oma paino lähtötasossa, joskin esikoisen lähtöpainoon ja siten suht toivottavaan olotilaan noin 11-12 kg matkaa

- itse käyn suihkussa yleensä illalla, kun lapset nukkuu tai isä on niiden kanssa

Ristiäisiä täällä vielä valmistellaan. Ne pidetään loppiaisena. Kummiasiat vielä vähän vaiheessa ja tarjoilut yms. mut ehtiihän nuo sitten joulun jälkeen. Toista nimeä ei myöskään ole vielä lapselle keksitty.

Meillä on vuoden vaihteessa tulossa elämän muutosta, kun mies aloittaa taas normaalin päivätyön. Ollut aiemmin viikon töissä, viikon vapaalla, joskin kotoa käsin käynyt töissä. Eipä ole vaan sitten enää mulla autoa käytössä joka toinen viikko tai muutenkaan apua miehestä arkisin. Joskin ei sitä nyttenkään niin paljon ole tässä kotosalla näkynyt. ;) vai :( ???

Eipä taida tässä paljon ehtiä joulun pyhinä palstailemaan, kun on tota sukulointia tiedossa. Molempien vanhemmat on eronnut, joten kyläpaikkoja riittää, kun muissakin sukulaisissa pitäis vierailla. Onneksi kaikki asuu tässä ihan nurkilla.

Mukavaa joulunaikaa kaikille!

t: Lempi ja Inkeri (huomenna 6 vkoa)