Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

...MARRASmurut viikolla 51...

18.12.2006 |

Aloitanpas tässä huvikseni pinon, kun tuo poitsu valvottaa...

Viime yönä päästiin unille vasta siinä lähempänä puolta viittä. Saa nähdä miten tänä yönä käy. Nyt se urvahti tohon syliin..

Käytiin sunnuntaina Ideaparkissa. Olihan sinne eksynyt muutama muukin ihminen. :) Mitään ei pitäny ostaa, mut silti meni toista sataa euroo!

Olis muutama kymysyskin. Eli:

G: Laitatteko vauvalle yöksi jonkun erillisen yöpuvun? Kun mä kyllä nukutan ihan samoissa vaatteissa, missä se on päivisinkin. Eli body ja housut...

G: Minkälainen yläosapukeutuminen on imettämisen kannalta paras/helpoin? Mulla on nyt ollu ihan joku tavallinen (löysä) t-paita ja sit päällä kollegetakki. Ensin takkia auki ja sit nostan paidanhelmaa.. Imetysliivit on toki.

Semmosia mietteitä. Olis neuvolakin tänään, täytyy käydä kertomassa ne kuulumiset sit kans.

Nyt jätkä heräs ja päästi kunnon pörinät! :) Kuulostaa vähän siltä, et pääsee pyllypesulle......

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika todellakin valvottaa! Valvo .isänsä kanssa 02-05 torkkuen välillä 15-30 min. Viiden aikaan söi ja on nyt sitten siitä lähtien ollu mun kanssa hereillä ihan virkeänä, ei mitään merkkiä väsymyksestä. Nyt on hyvät neuvot kalliit! Miten saan tän lapsen nukkumaan yöllä???Isommat on vauvana nukkuneet melkein heti läpi yön. Tääkin nukkuu päivällä mitä parhaiten, ilmeisesti on kaverilla vuorokausirytmi aika sekaisin...

G: meillä on vauvalla yöpuku, yritän silläkin vauvalle selventää että nyt on yö.

Mulla on päällä joko löysempi paita tai sitten paidan alla toppi, jonka saa rinnan osioilta alas niin että maha ei tuu paljaaks. Imetyspaitojakin on pari, mutta niistä en kauheesti tykkää.

Nyt isommille puuroa, tästähän tää päivä taas alkaa.

onna

Vierailija
2/43 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskikone ja pesukone pyörii ja tulin tänne vinttiin käärimään pyykkejä pois... Vaan kuinkas kävikään ;)

No gallupit nyt alkuun:

YÖPUKU: Meillä tää kakkonen on saanut kunnian käyttää yöpyjamaa (eli käytännössä potkupukua) alusta lähtien. Ekalla aloitin ton vasta noin 4kk iässä, mutta nyt on jotenkin ollut alusta lähtien vauvalla selvä rytmi, että on tiennyt milloin yö alkaa ja milloin siis pyjamat ja yövaipat kannattaa laittaa! Ekalla ei ollut mitään rytmiä, välillä kävi yöunille klo 19 ja välillä klo 23, joten pyjama-ajan kyttääminen kävi hermoille ja luovuin siitä ekoiksi kuukausiksi. Kyllähän se body+puolipotkarit käy nukkumiseen ihan yhtä lailla :)

IMETYSVAATETUS: Kotona käytän mitä sattuu vaatteita, useimmiten on mullakin tuollainen löysä t-paita, joko lyhythihainen tai pitkähihainen. Lyhythihaisen kanssa neuletakki seurana. Kaupungille, kylään, neuvolaan, miehen peleihin jne. laitan sitten imetyspaidan päälle. Kätevämpää julki-imettää. Ja minä siis en tosiaan arkaile imettää vauvaa siellä missä sille nälkä tulee, ajatteli muut mitä hyvänsä :) Nimimerkillä viimeksi lauantaina miehen pelissä kolmannen erän lopulla tuli eräs pikkukatsoja hyvin nälkäiseksi....

JOULUVALMISTELUT: Mulla on koti ollut ulkoisesti joulukunnossa jo joulukuun alusta, eli jouluvalot, jouluverhot ja koristeet... Viime viikko meni sairastellessa ja nyt tällä viikolla pitäisi tehdä laatikot ja leipoa ja tehdä ruokahankinnat. Niin ja kuusenjalka ja kinkulle paistomittari! Ja se siivous...

KANELISOKERILLE tsemppiä rintatulehduksen hoitoon!!! Se on minusta niin inhottava " tauti" , että oikein harmittaa kun lukee että joku on sen saanut :( Imetys on mulla ollut se paras lääke antibioottikuurin ohessa, vaikka saattaa tehdä tosi kipeääkin imettää sitä tulehtunutta rintaa. Sinnikkyyttä vaan. Ja tosiaan toivottavasti talttuu nopeaa, että pääset nauttimaan jouluvalmisteluista.

Meillä tytöllä (nyt tasan 2kk tänään!!!) on edelleen ihana rytmi, nukkumaan menee 22-23 maissa illalla, syö klo 4-5 aikaan ja nukkuu sitten aamulla vähintään kahdeksaan, mutta useimmiten heräilee 9 maissa tai sen ylikin. Ja yleensä nukun sinne asti itsekin, mutta nyt nousin jo 7 aikaan kun laitoin poikaa hoitoon. Aamusta ottaa sitten pieniä tirsoja ja pitkät päikkärit nukkuu n. klo 13-16(17) ja sitten taas hereillä ja pieniä tirsoja välillä, saattaa vielä jossain vaiheessa nukkua 1,5h ja tuosta noin klo 20 eteenpäin seurustelee innolla yöpuulle asti. Hereillä on päivällä 1-1,5h kerrallaan, illalla voi olla yli 2 tuntia.

Mutta nyt sen pyykkivuoren kimppuun...

Marrastoive

joelaa:

Aloitanpas tässä huvikseni pinon, kun tuo poitsu valvottaa...

Viime yönä päästiin unille vasta siinä lähempänä puolta viittä. Saa nähdä miten tänä yönä käy. Nyt se urvahti tohon syliin..

Käytiin sunnuntaina Ideaparkissa. Olihan sinne eksynyt muutama muukin ihminen. :) Mitään ei pitäny ostaa, mut silti meni toista sataa euroo!

Olis muutama kymysyskin. Eli:

G: Laitatteko vauvalle yöksi jonkun erillisen yöpuvun? Kun mä kyllä nukutan ihan samoissa vaatteissa, missä se on päivisinkin. Eli body ja housut...

G: Minkälainen yläosapukeutuminen on imettämisen kannalta paras/helpoin? Mulla on nyt ollu ihan joku tavallinen (löysä) t-paita ja sit päällä kollegetakki. Ensin takkia auki ja sit nostan paidanhelmaa.. Imetysliivit on toki.

Semmosia mietteitä. Olis neuvolakin tänään, täytyy käydä kertomassa ne kuulumiset sit kans.

Nyt jätkä heräs ja päästi kunnon pörinät! :) Kuulostaa vähän siltä, et pääsee pyllypesulle......

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on täälä kanssa kaikki aamuhommelit saatu hoidettua.

Muuta hommaa kyllä piisaa vaikka muille jakaa...

2 vanhinta lasta ovat koulussa ja 2 nuorinta olohuoneessa,toinen nukkuu ja toinen katselee piirrettyjä.

Mieskin lähti just kuskaan siskoonsa jonnekkin...

Meillä päästiin illasta klo:23.20 nukkuun mutta sitä ennen oli taas tuota ilta huutoo jonkin aikaa,aloitti siinä klo:20.00 tienoolla ilta kitinät ja sitten jo klo:21 oli välillä oikein kunnon huudot päällä.

Muutamia kertoja paukutteli ja sitten annoin yö maidon pullosta,lypsettyä maitoo tosin 80ml.

Kuinka paljon muilla 7 viikkoiset vauvat juo pullosta kerralla?

Meillä ei tuon enempää ole pullosta vielä maitoo mennyt alas,vaikka laittaisi 100ml niin jää sitten 20ml juomatta.

Sitten poika oli tuon pullon jälkeen tyytyväinen n.2 tuntia,sitten söi rintaa ja meni yö unille...

Joten tuo 80ml ei pitkää aikaa kerrallaan pidä nälkää poissa.

Mutta ei muuta ihmeempää kuulu joten muille vuoroa!

toivoovauvaa ja Joel

Vierailija
4/43 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiäiset onnellisesti ohi (muutamasta jutusta jäi kyllä paha maku suuhun).

Ensinnäkin tytön mummi (isän puolelta) jäi pois ristiäisistä kokonaan koska alkoholi otti liikaa valtaa (ei ollut siinä kunnossa että olisi selviytynyt ristiäisiin asti). Pari vierasta jäi pois sen takia kun olin kutsunut sellaisia sukulaisia ristiäisiin joista he eivät tykänneet (mutta minä en voi heidän riitoihin puuttua ja olla kutsumatta omia tärkeitä sukulaisiani). Saisin vain sillä sukuriitoja aikaiseksi. Muuten kutsut onnistui hyvin (vaikka paljon tarjottavia lensi ristiäisten jälkeen roskiin kun ne jotka eivät tulleet eivät olleet ilmoittaneet siitä suoraan meille vaan puskaradion kautta kuultiin että joku jää pois, muutamia minuutteja ennen kasteen alkamista).

Pappi oli aivan ihana! Kakku oli loistava! Kummit olivat upeita! Äitini oli rohkea! :) Äitini luki isovanhempien rukouksen, vaikka pelkää esiintymistä. Rukouksen päätteeksi äitini pyyhki muutaman onnen kyyneleen pois silmäkulmistaan (vaikka yritti peitellä sitä).

Kummit tiesivät mihin ryhtyivät :) He olivat onnellisia ja ylpeitä saamastaan tehtävästä. Harva ottaa kummiutta tosissaan...

Kutsut olivat täydelliset kaikesta huolimatta. Tyttö nukkui koko kasteen ajan, jopa silloin kun päätä kastettiin! Ihmettelin hetken aikaa että onko tuo tosiaan minun tyttö :D Oletin että huutokonsertti alkaa. Oletin väärin. Tein tytölle oman vieraskirjan (jonka saa sitten aikuisena itselleen) johon pappikin laittoi omat ajatelmansa tytön nimestä sen tarkoituksesta yms. Kaikkien vieraiden nimet tuli siihen tervehdyksineen. Seuraavan kerran tuota kirjaa avataan 1-vuotis synttäreillä. Sitten 2-vuotis jne. Sitten kun tyttö täyttää n. 16-vuotta ... saa kirjan omaan hallintaansa. Mukava muisto vauvakirjan rinnalle :)

Tauko...

Tyttö heräs...

Jatkan kohta :)

Vierailija
5/43 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille!

Taas pitkästä aikaa ehdin kirjoittelemaan. Eka galluppeihin..

G: Laitatteko vauvalle yöksi jonkun erillisen yöpuvun?

-Iltarutiiniin kuuluu yöpukuun pukeutuminen. Meillä käytössä pitkähiahiset, jalkaterälliset pyjamat, missä napit haaruksissa, niin helppo vaihtaa vaippaa yölläkin ja jaloissa vielä villasukat :) Vetoketjulliset ei tunnu hyviltä vauvan ihoa vasten ja se mistä vetoketju vedetään kiinni on kova ja terävä, siksi nepparilliset on meistä parempia. Terättömät taas jättävät pienet jalat paljaaksi (ja pienillä ei sukat pysy hyvin jaloissa)

G: Minkälainen yläosapukeutuminen on imettämisen kannalta paras/helpoin?

-Yöllä on vain imetysrintsikat. Päivällä imetyspaidat on ihan ehdottomia :) tai joku muu paita missä suht avara pääntie.

Meillä takana ensimäinen reissu vauvan kanssa, kun tuoreella mummolla oli 50v. juhlat :) Neiti nukkui koko juhlien ajan vaikka meteliä oli välillä aika kovasti.

Vähän masuvaivoja on ollut ja unirytmi on välillä hukassa. Nuhaa on ja villavaatteita käytetään ahkerasti. Ensimäiset hymyt on tullut ja pientä jokelteluakin alkaa tullu.

Joulua odotellaan.

t.Vaavaa ja Sofia 5viikkoa

Vierailija
6/43 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaa kertaa tänne puolelle kirjoitan, lukenut olen aina sillon tällön, mut kirjottaan ei ole kerennyt.

Meiän poika synty tosiaan 13.11 ja minkäänlaista rytmiä ei ole vielä, yhtään ei tiedä sanoa et koska nukkuu, kauanko ja kauan on hereillä...ihan miten sattuu ja öisin valvotaan enempi tai vähempi ja huuto jaksoja on myös, niitäkin koska kulloinki.

Viime yönä vauva järkkäs kyllä yllärin :) eka huus ilta kymmenestä yhteen, sit nukku puol kuuteen, söi ja takas nukkuun ja heräs puol kymmenen! Heräsin ennen vauvaa ja aika vauhdilla pomppasin ylös kattoon et onko se hengissä ku niin kauan nukkunu.

Mulle tollanen valvominen ja huudot on ihan uutta, vanhemmat lapset, varsinkin esikoinen ei valvottanut koskaan, toinen sit nukku vähempi mut valveilla olo jaksot ajoittui päivään ja yöllä nukahdettiin heti syönnin jälkeen.

Tämä pikkumies saattaa olla vaan ja kattella kakski tuntia keskellä yötä, ei siis aina huuda :)

Meillä tuli synnytyksen jälkeen takapakkia, vauva joutu keskolaan huonon hapetuksen vuoksi ja vietti siellä 5vrk kun infektiokin iski, oonkin miettinyt et johtuiskohan noi huudotkin tosta huonosta alusta, vai sattuko vaan meille tällä kertaa...no kai se joskus menee ohi??

Nyt tuola huudetaan äitiä, pitää mennä

Tuuli

Vierailija
7/43 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis muisto jäi ristiäisistä, nyt seuraavaksi vietetäänkin sitten tytön ensimmäistä joulua! :) Juhlaa juhlan perään :) Saatiin kutsu jouluaatoksi miehen siskolle :) Kotiin tullaan sitten yöksi, eli hirveästi ei tarvitse kotona joulua järjestää. Jotain kivaa pitää kuitenkin keksiä kotiinkin. Koristeet on vielä laittamatta ja se joulukuusi. Ne nyt ainakin. Meillä ei hirveesti kukaan välitä jouluruuasta mutta jotain muuta hyvää ruokaa sitä voisi laittaa.

Mitä se on, sitä en ole vielä päättänyt.

Joulukirkkoon? Menettekö? Itse voisin sinne esikoisen viedä...

Ei olla sellaista ennen tehtykään :) Mutta katsotaan nyt...

Nyt ei muisti enää pelaa, en muista mistä muusta piti kirjoittaa niin tulen kirjoittamaan myöhemmin lisää jos muistan mistä mun piti edes kirjoittaa.

Tytön nimi nimilistassa...

Swehina

Vierailija
8/43 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt meni yö ihan päin seiniä, nukkui illalla vaunuissa pitkät päikkärit 18.30-20.30, ja meni yöunille 22 josta sitten tavallisen yli 2 h unien sijaan nukkui vain tunnin, sitten syötiin ja herättiin taas 1 puhnaamaan kakkaa. Kakka tuli sitten lopulta 6.30, kun koko tuo väli sitä ähisteltiin, välillä nukkui ½-1 h. Pikkasen väsyttää....Aamulla kun vaihdoin vaipan kun se kakka tuli, niin tietty tyttö virkistyi täysin ja valvoi siitä vajaa kaksi tuntia vielä päälle päätteeksi.

G: yökkäri on.

Nyt itkee..

Vierailija
9/43 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotekin jää tämä koneella olo vähiin, viime viikolla en lukenut pinoa kertaakaan joten en ole yhtään perillä teidän jutuista...

Vaavaa; minullakin on 5-viikkoinen Sofia! Tilastoissa oli 16-tavallisin ensimmäisenä etunimenä viime vuonna. Toisena etunimenä onkin paljon tavallisempi.

Gallupit: Meillä puetaan pyjama (yksiosainen, umpijalkateräinen asu) aina yöksi, rytmi on aika ok, yleensä 23 aikoihin menee nukkumaan, syö kyllä 2-3 h välein mutta nukkuu n. 8:aan.

Imetysvaatteet: Kotona joku t-paita joka tarpeeksi tiukka että pysyy itsestään ylhäällä kun sen nostaa helmasta ylös imettämistä varten. Löysät paidat vaan valuu alas, ovat tiellä. Imetyspaitoja olen myös innolla shoppaillut, ei semmoisia ollutkaan silloin 90-luvulla kun viimeksi imetin... Minäkin (kuten marrastoive) julki-imetän missä vaan, mm kaupoissa, lasten käsipallo-otteluissa, Lucia-juhlissa, vanhempainkokousissa eli missä vaan missä vauvalle tulee nälkä. Imetyspaitojen kanssa julki-imetys käy varsin huomaamattomasti. Minulla ei ole tapana kysellä muilta " häiritseekö jos imetän" vaan senkun imetän. Moni ei varmaan huomaakaan...

t. Mari ja Sofia 5 vko

Vierailija
10/43 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ailat: meidän vauvoilla tuntuu olevan täysin samanlainen yöelämä... Teidän yöt kuulostaa aina niin tutuilta.

Mitä keksittäis että saatas nää nukkumaan?

Mäkin imetän kyllä kaikkialla missä vauvalla nälkä on. En ymmärrä miten se vois jotain haitata. Enkä myös halua pientä huudattaa nälästä sen takia että kjotain häiritsisi imettäminen...

onna

Vierailija
11/43 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onna, en tajua millä tän kääntäis niin että ähistäisi kakkaa päivällä, sillon tuntuu tulevan ihan tosta vaan mut yöllä ei :(

Esikoinenkin oli huono nukkumaan, mut tää taitaa olla viä astetta huonompi, niinkuin mä vähän elättelin toivetta et tulis nyt helppo vauva.

G: Kuinka moni odottelee innolla et vauva kasvais isommaksi vai pystytkö nauttimaan nyt vauva-ajasta? Mä kyllä, täytyy myöntää, odottelen eri ikäpaaluja, eka 3 kk, sit 6 kk ja 1 v., tuntuu et sit jotenkin helpottais. No johtunee pitkälti siitä et noi yöt aika menoa. Pelottaa kuinka tätä jaksaa pitemmän päälle.

Vierailija
12/43 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips!

Galluppiin vastaus että juu, yöpaitaa käytetään. Meillä on paljon lahjaksi saatuja plyysisiä potkupukuja joita käytetään päivisin. Yöasuksi ne ovat minusta jotenkin paksuja jne (no, samanlaisiahan ne ovat kyllä päiväasuinakin :D). Pääasiallinen syy yöpuvun käyttöön lienee se että haluan niitä pitää ja ovathan ne ihanan pehmoisia :D. Puvut ovat joko vetoketjullisia tai nepparillisia haalareita ja sukat jalkaan puvun kanssa.

Meilläkin ykkösnimivalintana tytölle oli Sofia :). " Harmi" vaan että poika tuli. Pojalle onkin pitänyt sitten keksiä nimi kun sitä meillä ei ollut valmiiksi mietittynä. Sofia jää meillä varastoon myöhäisempää käyttöä varten. Onko teistä muuten tylsää antaa lapselle sama etunimi mikä serkulla on toisena nimenä? Me ajattelimme olla näin julkeita.

Tämä kaveri nukkuu yöaikaan 3-4h sykleissä. Ruoka-ajat tietää aika hyvin jo etukäteen. Viime yö kyllä vähän poikkesi totutusta, johtuen luultavasti eilispäivän valvomisista..

" RUPSUGALLUP" : Täällä muuten masu toimii kovasti. Onko tavallista että vatsa vääntelee ja rupsuja/kakkaa pungerretaan naama irvessä ja otsa rutussa? Vai tuleeko ne teidän vauvoilla ihan vaivattomasti? :)

Me emme vielä kovin paljon ole liikkuneet ihmisten ilmoilla enkä ole paljon joutunut imettämään julkisesti (kerran). Lähinnä se jännitti siksi kun vähän aikaisemmin meillä oli pientä epävarmuutta imettämisessä ja hermostutti että onnistuuko se nyt vai meneekö huudoksi. Kotosalla käytän ihan tavallisia trikoopaitoja imettäessä. Öisin päällä on T-paita ja vaihtelevasti imetysrintsikat. Rinsikoita pidän öisin siksi, kun maitoa tuppaa liristämään rinnoista ja sitten on paidat märkinä. Liiveihin saa laitettua suojat eikä tarvi koko yötä kärvistellä märässä T-paidassa.

Vierailija
13/43 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että olen siinä huono äiti, etten oikein pane merkille vauvan *aikataulua*. Siis kellonaikoja. Hiukan kun on vielä haussa ja muutenkin ne rutiinit tuppaa ainakin meidän lapsilla muuttumaan jatkuvasti. Meillä isommat pyritään laittamaan nukkumaan 20-21 ja heräävät sitten 8:n aikaan. Vauva menee yöunille n.23-24 ja *heräilee* päivään hiukan muiden jälkeen. Ainakin vielä on sen verran uninen tapaus, että lähinnähän se vuorokausi läpeensä on nukkumista. Iltapäivästä ja illasta meillä sitten enemmän ollaan hereillä ja sekin vaihtelee päivittäin, toisina enemmän, toisina vähemmän. Tavallaan vauvaa *pakkonukutetaan* aamupäivästä, kun ulkoilemme ja tyttö vaunuissa silloin =P

SWEHINA: Kurjaa se, että kaikki eivät ristiäisiinne tulleet. Mutta hyvä, että jäi silti hyvä kokonaismaku =) Tavallaan en ymmärrä, etteivät aikuiset kykene tiettyjä hetkiä olemaan aikuisia... Meillä miehen vanhemmat ovat eronneet ja heidät kyllä aina kutsun kaikkiin juhliimme välittämättä siitä, että anoppi *haukkuu* appea (ja itseasiassa kaikkia muitakin oman etunsa tähden). Onneksi älyää pitää suunsa kiinni yhteisissä tilaisuuksissa, sillä muutoin kyllä minä ojentaisin käyttäytymään korrektisti! Meidän suvussa (toisin kuin miehen) on tapana puhua asioista suoraan, mutta kuitenkin käyttäytymään sivistyneesi ja toiset huomioiden. Mielestäni on turha pahoittaa toisten mieltä oman ylpeytensä tähden... HUPS! Lipsahti taas pitkästi =P

YÖPUKU: Vielä käytämme satunnaisesti yöpukua, mutta varmaan pian siirrytään siihenkin rutiiniin. Ihan pieni vauva kun nyt ei ymmärrä, mitä päällä on. Sikäli voi nukkua ihan samoissa vaatteissa kuin mitä päivällä pitää.

IMETYSVAATTEET: Minä käytän ihan tavallisia yläosia, mitä kaapista löytyy. Sillä erotuksella, ettei tosi pitkiä, jotka ovat hankalia *nostaa kainaloihin* imetyksen ajaksi. Imetyspaitoja haaveilen, mutta turhan tyyriitä minun lompakolleni. Eikä kirppiksillä ole osunut kohdalle =( Minä olen aina julki-imettänyt missä vain aina kun vauva on halunnut syödä. En jaksa välittää, mitä muut siitä ajattelevat. Toki yritän tehdä sen huomaamattomammin kuin kotona. Ja jos olen havainnut, että läsnä on paljon ihmisiä, joita se häiritsee, yritän olla tosi korrekti. Appiukon piti ensimmäisemme kohdalla tottua siihen, ettei asia minua haitannut, että joku saattoi nähdä vilauksen rinnastani. Häntä kun se selvästi hiukan nolotti. Mutta nyt hän on tottunut =P

Mitäs muuta...?!? On tämä pää aivan laho... Se SWEHINAN kirja lapselle on vallan ihana ajatus!!! Meillä on vauvakirjassa kohta *Kummien tervehdykset*, mutta enpä muistanut siihen mitään pyytä. En muistanut laittaa edes vieraskirjaa esille =( Tällä päällä ei tahdo muistaa mitään. Olisi kiva tehdä samanlainen juttu meidän lapsille, mutta ajatukseksi se vaan jäisi =(

Pitää yrittää saada vielä muutamat jouluverhot laitettua ja ripusteltua joulukoristeet. Meille kun ei tule kuusta niin koristelen asunnon sitten muuten. Joululiinat vaihdan vasta aattona, jotta eivät ehdi täysin likaisiksi ennen sitä =P

Nyt pitää mennä. Palataan taas, kun ehditään =P

TalviSalama + Tiiti 6vk

Vierailija
14/43 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kattomassa jo kastettujen marrasvauvojen nimiä ja voi että siellä oli paljon IHANIA ja persoonallisia nimiä! :)

G: Meillä ei oo vielä alettu käyttämään tolla pikkumiehellä pyjamaan (ikää on nyt 3vkoa 2pv), mutta tarkoitus on alkaa vähän myöhemmin. Nyt uniasuna on ihan noi body, puolipotkuhousut ja sukat.

Ollaan kyllä muuten alettu alusta asti totuttamaan vauvaa päivän ja yön eroon, että yöaikaan hoidetaan syötöt tosi himmeässä valaistuksessa, eikä vauvalle jutustella yöllä, jotta hän ymmärtää että silloin käydään syömisen jälkeen heti takasin unille.

Ja vauvanvaihto yöllä on jätetty ihan minimiin eli vaan jos on ehdottoman tarvis.

Ja ihan kivasti noi yöt on toistaseksi menny, eli pikkunen käy nukkumaan iltasin noin 22-23.30 aikoihin ja herää syömään 02-03 aikoihin ja sitte joskus 06 maissa. Sitte nukkuu vielä noin ysiin asti aamulla.

Ja syömisen jälkeen nukahtaa viereen, josta sitten siirretään omaan huoneeseen omaan sänkyyn.

Päivällä pikkunen sitte valvoo välillä jopa sellasia 3-4 tunnin pätkiä varsinki aamupäivästä nykysin, kun nukkuu öisin niin kauan. Ja häntä ei huvittais käydä nukkumaan välttämättä päivällä, mutta kyllä se uni sitten tulee kun masua ei kipristele ja alkaa väsyttämään.

Ja paidasta... eli mä käytän kotona ihan normaaleja t-paitoja (suurin osa jotain H&M:stä ostettuja aika " tiukkoja" ) ja imetysrintsikoita tietysti alla. Ja jos lähen kotoa jonnekin niin ihan normaalia neulepaitaa tai pooloa pidän, ja ihan kätevää mielestäni sen kanssa on imettää kun nostaa vaan paidan helman imettäessä ylös.

Ja sitte UUSI GALLUP: Miten teillä muilla on tilanne noitten " raskauskilojen" kanssa? Eli mikä on painotilanne verrattuna ennen raskautta.

Mulla on nyt itellä paino 5 kiloa alle ekan neuvolapunnituksen silloin raskauden alussa. Käytännössä reilussa viikossa tippui kilot ja nyt on alkanu menemään sitte alle lähtöpainon.

On toi meidän pieni sen verran kova kaveri syömään, että imetys vie kyllä tehokkaasti kiloja eikä se oikeastaan haittaa että vähän vaikka lähteekin :)

Terkuin,

Piparminttu

Vierailija
15/43 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona nukutus GALLUP: En tiedä onko tästä ollut jo puhetta, muten miten pitkiä aikoja ja miten kylmässä olette nukuttaneet näitä 1kk vanhoja vauveleita? Olen vähän arka tässä asiassa ja nyt sää on mennyt ensimäistä kertaa pakkasen puolelle. Tähän saakka vauva on nukkunut unia kuistilla kärryttelyn päälle. Kai tähänkin pitää totutella asteittain vai oletteko antaneet vauveleiden koisia vilpoisessa niin kauan kun unta on riittänyt?

Raskauskiloja nyt kk synnytyksen jälkeen on vielä +5 kg lähtöön ja masussa on kyllä reppu (tyhjä sellainen) :). Ei paljoa haittaa. Vanhat matalat farkut vaan ei näytä kovin viehättäviltä :D.

Vierailija
16/43 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli sitten ensimmäinen neuvolakäynti. Tai no ihan ensimmäinen oli tosiaan et terkkari kävi kotona.

Ikää on ehtinyt tulla 1kk ja mitat seuraavat: Syntymäpaino oli 3520g ja pituutta 51 cm, pipo 34,5cm. Tänään mitat oli 4865g, 56cm, 38cm! Et aika hyvin on jaksanu kasvaa.

Meillä noi yöt on kyllä ihan karseita. Nukkumisesta ei tuu mitään. Poitsulle tulee uni aikaisintaan vasta klo 02. Toissayönä meni melkein puoli viiteen ja viime yönä nukahti siinä kolmen maissa. Että kateeksi käy teitä, joilla vauvat oikeesti nukkuukin yöllä! Mä kun ite en sit oikein osaa nukkua päivällä... Ja kun ei sekään oo sanottua, et poitsu nukkuis päivälläkään...

Mäkin imetän just siellä missä se nälkä iskee. Tietty näin talvisaikaan pitää olla joku missä ei oo kylmä. Paitsi pari viikkoo sitten tuli kyllä imetettyä autossakin.. Eilen oltiin Ideaparkissa, niin siellä imetin yhden huonekaluliikkeen sohvalla.. :P Siihen tuli myyjäkin vielä, siinä oli vähän vaivaantunut olo, kun ei tosiaankaan oltu kattelemassa mitään sohvakalustoo. :) Sitten toisen kerran siellä syötin pöydän ääressä. Siis poitsu makas pöydällä! :D Ja tänään sitten vielä imetin neuvolassa. Enkä tosiaan kysele, et häiritseekö jotakuta.

G: Paino on takasin siinä missä se oli lähtötilanteessa. Hieman ehkä jopa allekin. Ja nyt neuvolassa mitattiin hemoglobiini, niin sekin oli sitten noussut lähtötasolle, kun se mulla tippu raskauden aikana alle sadan...

-joelaa ja Niklas tasan 1kk-

Vierailija
17/43 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu tosiaan, että monien yöt vaihtelevia - samoin meillä... Välillä tyttö nukahtaa oikein hyvin klo 22 kieppeillä, mutta välillä venähtää 01 saakka. Sen jälkeen, kun on nukuttanut rinnalle viereen, ei enää itsekään jaksa nousta, joten koko ilta on mennyt nukuttaessa. Samoin tuntuu, että noina iltoina tyttö syö uneliaasti rinnalla siihen 01 saakka. En oikein tiedä onko tämä ihan normaalia, että syö uneliaasti siihen asti? Onko tosiaan kauheen nälissään, vai ainoastaan nukahtamisvaikeuksia?

Muutenkin on epävarmuutta aina välillä iltaisin, onko itkut nälkää, vatsavaivoja vai muuta epämääräistä epämukavuutta. Olen antanut lisämaitoa pari kertaa päivässä, kun oma maito ei ole sittenkään riittänyt täysin. Kasvu on ollut hieman liian niukkaa, joten neuvolakäyntien jälkeen on päädytty antamaan lisää. Toisaalta itseltä tulee maitoa, joten ei viitsisi iltaisin täysin tainnuttaa lisämaidolla. Tuntuu että on sen jälkeen tyytyväinen, mutta vain vähän aikaa, joten ei oikein tiedä, onko taas nälkää vai jotain muuta. Jotkin illat olleet varsinaisia arvailuiltoja, kun koittaa miettiä, mitähän sitä taas nyt pitäisi tehdä. Ja samaan aikaan 4,5-vuotias isoveli kaipaa itselleen jatkuvasti seuraa... Mutta onneksi jotkin illat ihan helppoja ja rentoja! Ehkä tämä vain kuuluu vauvaperheen iltaelämään...

Mutta jos joillakin muillakin kokemusta lisämaitojen antamisesta rinnan lisäksi iltaisin, kertokaa toki, onko teilläkin silti kitinöitä vai miten osaatte välttää epävarmuuden, pitäisikö nyt antaa lisää pullomaitoa vai koittaa antaa pelkkää tissiä!

toivekuu + pikkunyrppä 5 vko

Vierailija
18/43 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikon kanssa täällä istuskellaan, muut nukkuu vielä. Meillä alkoi se todellinen arki eilen, kun mies lähti töihin. Hyvin meni eilinen päivä ainakin ja pakkohan se vaan on arjen rullata!

Mä oon niin nukuksissa nyt, ettei meinaa ajatus luistaa vaikka ihan hyvin nukuttiinkin. Ennen yhtä nukahti pieni mies yöunille ja pari kolme kertaa söi.

Galluppeihin, sikäli kun niitä muistan... Yöpaitaa käytetään kyllä.

Imetän joka paikassa ja imetyspaitoja käytän. Ulkona nukkuu herra ehdottomasti parhaiten kolmen neljän tunnin pätkiä päivässä parit. Paino on 4 kiloa alle lähtöpainon, mutta mullehan ei tullut kuin reilu 3 kiloa painoa koko aikana. Olikohan vielä muita...?

Täällä Lahdessakin on tällä viikolla ollut pitkästä aikaa jopa pakkasta! Hui, hui!

Uusi G:Katsoin tossa meidän listaa ja mietin, että yritettäisiinkö järjestää alkuvuodesta tapaaminen? Aika moni oli pääkaupunkiseudulta tai pirkaanmaan alueelta...

Mutta nyt aamupalan kimppuun!

Hereillä olevat Effica ja Veeti 5v, nukkuvat Peppi 3v ja Remi 6viikkoa

Vierailija
19/43 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy jaksaa olla valveilla kun pitää alkaa laittamaan huushollia joulukuntoon...hommaa piisaa.

Yöt alkavat mennä hienosti samalla kaavalla. Tissimaraton klo 22-01 a pienten huutojen kera nukkumaan, seuraava herätys klo 04:45 ja siitä sitten 3 tunnin välein. Voi miten odotan, että tyttö kasvaa sen verran, että saan antaa jo lisäruokaa. Tämä ruokapussina oleminen on ahdistavaa...

Marrastoiveelle kiitokset sympatioista! Kyllä tämä rintatulehdus alkaa pikkuhiljaa olla voitettu. Onneksi älysin tällä kertaa lähteä heti lääkäriin, enkä jäänyt ihmettelemään kotiin. Syön kuurin loppuun ja toivon, ettei se nyt enää iskisi uudelleen.

Aino täyttikin sitten sunnuntaina jo 1kk! Missä ihmeessä tämä aika menee? Neuvolaan menemme joulun välipäivinä seuraavan kerran. Pääsevät isot sisaruksetkin mukaan kun ovat joululomalla. Mies lupautui ottamaan vapaata joulun välipäiviksi, joten olemme koko perhe yhdessä. Koulut alkavat onneksi vasta 8.1.

Galluppeihin yritän vastata, josko vain muistan, mitä on kysytty:

Puen vauvalle yöpaidan, sillä se auttaa häntä saamaan jonkunsorttisesta rytmistä kiinni. Muutenkin pyrin ohjaamaan päivistä toistensa kaltaisia, jotta luomani rutiinit, kuten vaunuttelemaan lähtö, kylpyaika yms. loisivat turvallisuuden tunnetta vauvalle.

Imetän mieluiten kotona ennen lähtöä minnekään, mutta jos pakko on, imetän kyllä ihan missä vaan. En edes ajattele mitä muut ajattelevat. Imetykseen olen käyttänyt jo raskausaikana ostamiani imetyspaitoja.

Raskauskiloja on vielä jäljellä 7kg, enkä pidä mitään kiirettä niiden poissaamiseksi. Tai no sikäli on, että haluaisin vanhat vaatteeni, erityisesti housut käyttööni mahdollisimman pian. Hienosti jo pelkän imetyksen ansiosta on " sulanut" 14kg, mikä on ihan kiva juttu.

Tänään onkin pakkaspäivä. Pitäisi mennä joululahjaostoksille ja hakea lapset koulusta...mitähän ihmettä pukisin päälleni?

Piti kysymäni, onko muiden vauvoilla sellaisia unessa tulevia nytkähdyksiä? Kädet ja jalat nytkähtelevät yhtäaikaa joko yhden tai sitten sarjassa useamman kerran. Onkohan ihan vain hermoston kypsymättömyydestä johtuvaa vai oire jostakin vakavammasta? Pitänee vielä varmistella asiaa neuvolasta...

Kanelisokeri

Vierailija
20/43 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei vaan :)

Sellasta gallupia lähdin tässä virittelemään, että mitä puette näille n. kuukauden ikäsille vauvoille päälle kun menette vaunuttelemaan jos lämpötila on tässä nollan ja -6 asteen välillä niinkun se nyt tällä hetkellä tuntuu olevan? Eli nythän on taas pitkästä aikaa pakkaskeliä... Ja käytättekö vaunuissa makuupussia?

Kun tällee ekakertalaisena tietysti miettii päänsä puhki että mitähän nyt kannattaa pukea ja olis kiva kuulla, minkä verran muut pukee vaatetta vauvalle. Niin näkis vähän että onko edes suunilleen saman verran kun tällä omalla vauvalla oon pitänyt :)

Piparminttu ja pikkuinen mies 3vkoa+3pv