Opiskelen parhaiten pikkuhiprakassa. Miten korvata alkoholi?
Tämä kuulostaa provolta, mutta on totisinta totta. Olen alalla, jolla tehdään paljon kirjallisia töitä. Empiirinen fakta on, että ihan pienessä hiprakassa tehokkuuteni on huomattavasti parempi kuin aivan vesiselvänä. Saan systemaattisesti erittäin hyviä arvosanoja opiskelumoodista huolimatta, eli taso ei tämän myötä myöskään laske.
Taipumusta on sekä huonoon keskittymiskykyyn että liialliseen itsekritiikkiin, ja pieni määrä alkoholia ilmeisesti poistaa molemmat estämättä vielä loogista ajattelua. Määrät ovat niin maltilliset että terveyden puolesta en olisi huolissani vaikka joka päivä sen käyttäisin, MUTTA olen nähnyt mitä ihmisille tapahtuu alkoholin saadessa yliotteen enkä halua pelleillä addiktioiden kanssa. Lähes tuplaantunut työtahti (kellotettu pariinkin kertaan ja suoritteet arvioitu oppilaitoksen taholta) on kuitenkin äärimmäisen houkuttava.
Siltä varalta että joku toinen olisi havainnut tällaista ilmiötä itsessään ja keksinyt terveellisemmän korvikkeen: mitä valita oluen sijaan tehokkuuslääkkeeksi?? Alanko kysellä adhd-lääkkeitä, meditoida tms, vai pitääkö vaan hyväksyä että supervoima ei ole käytettävissä riskien vuoksi?
Kommentit (6)
Itse menin samalla metodilla koko (korkeakoulu)opiskeluni. Hyvät paperit tuli ja pitkään jo menestyksekkäästi työelämässä. Ainoa hankaluus oli pitää annokset sopivina.
Lohdullista huomata etten ole ainoa! Jospa pitää vaan pyrkiä gradun jälkeen töihin, joissa kirjoittamista on vähän vähemmän ja säästää nyt tehdessä kirjoitusolut niihin pahimpiin kivikkopäiviin. Olen tietty kesät ollut töissäkin ja ei olisi palkkaa nostaessa tullut mieleen naukkailla, eli eiköhän se siitä.
Vinkkejä kyllä edelleen otetaan vastaan, jos jollakin on tietoa hyvistä huumaamattomista tehokkuusbuustereista :D -Ap
Oisko sulla ADHD?
Itsellä kans mieli lentää tuhannessa asiassa kerralla,mutta pari otettuani pystyn fokusoimaan ja keskittymään.
Oon jonossa tutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Oisko sulla ADHD?
Itsellä kans mieli lentää tuhannessa asiassa kerralla,mutta pari otettuani pystyn fokusoimaan ja keskittymään.
Oon jonossa tutkimuksiin.
Olen itsekin epäillyt ADHD:ta moneen otteeseen. Toisaalta olen kyennyt järjestämään elämäni kohtuullisesti, joten olen hyväksynyt tietyn sähellystaipumuksen temperamenttipiirteeksi.
Mutta jos saisin tuon yhden-kahden juoman jälkeisen olotilan pysyväksi, olisin huomattavasti tuottoisampi. Sama kokemus: keskittyminen onnistuu yhtäkkiä paljon paremmin (vaikka luulisi ettei näin käy) ja pää pysyy käsillä olevassa tehtävässä paljon kauemmin. Luonnollisesti tila kuitenkin rikkoutuu yhtään liian puolelle kääntyessä, humala ei enää auta asiaa. -ap
Minulla auttaa kun teen aamulla 15-20 km lenkin, sen jälkeen opiskelu sujuu vielä paremmin. Itse asiassa paremmin kuin koskaan. Samoin jos päivällä tulee ongelmia opiskelun kanssa lähten toiselle 15-20 km lenkille ja taas sujuu.
Mä kirjoitin graduani iltaisin (päivät töissä). Vitutti se sen verran, että naukkailin viiniä samalla kun kirjotitin. Teki kirjoittamisesta paljon siedettävämpää :) Ei jäänyt tapa päälle, käytän hyvin vähän alkoholia. Ja gradusta sain arvosanan kiitettävä.