Kun syntymäkuukaudella on väliä, onko elokuussa syntyminen vielä ok?
Kommentit (36)
Ainakin kaikki tuntemani joulukuiset ovat akateemisia ja pärjänneet elämässä hyvin.
Eiköhän se nykyään tutkita jo päiväkodissa, onko ns. koulukypsä. Siirretään koulun alkua sitten tai tuplataan eka luokka.
Urheilujoukkueissa alkuvuonna syntyneillä lapsilla on etunsa, mutta oisko tämä nyt kuitenkin aika marginaalinen ongelma, kun suurin osa vain urheilee harrastuksen vuoksi.
Toukokuu on paras aika syntyä.
T.2905 syntynyt
Täh? Toinen lapsistani syntyi jouluaattona. Koulussa meni hyvin, en koskaan edes ajatellut että olisi jotenkin huono asia tuo..siitä asiasta sai kuulla jnkverran neuvolassa kyselyjä että haittaako tämä sinua yms paskaa.
Toinen lapsistani syntyi lokakuussa. Hyvin hänelläkin sujui, ei mitään ongelmaa.
Summa summarum: Älä tee olemattomasta asiasta ongelmaa
Loppuvuodesta syntyneet voi jäädä tuplaamaan eskarin, jos heidät koetaan vielä liian pieniksi kouluun.
Sitten seuraavan vuosikerran kanssa ovatkin jopa yli vuoden vanhempia niitä nuorimpia.
Enemmän olisi hävettänyt olla tammikuussa syntynyt, joka on joulun alkaessa 7v ja 7kk, eikä siltikään osaa vielä mitään.
Meidän luokalla oli yksi tammikuun puolivälissä syntynyt poika joka ei osannut lukea, kirjoittaa, laskea, ei tuntenut edes kirjaimia eikä numeroita. Hän taisi oppia lukemaan vasta ekaluokan keväällä, eli siis ollessaan jo yli 8v. Kaikki oli hänen kanssaan tosi hidasta.
Itse olin täyttänyt 7v. viikkoa ennen koulun alkua ja olin osannut lukea jo pari vuotta, osasin laskea ja kirjoittaa.
Jo on normaali lapsi, eikä mikään einstein, on ilman muuta hyödyllistä lykätä koulun alkua vuodella, jos sellaiseen saumaan sattuu syntymäaika.
Itseäni ei haitannut yhtään olla luokan toisiksi nuorin. Olin jopa iloinen ja ylpeä siitä, että opin ja osasin asiat nuorempana kuin moni luokkakaveri.
Suomessa muutenkin aloitetaan koulu verrattain tosi myöhään. Sitten löytyy vielä niitä jotka pohtii että josko meidän Jorma-Petteri aloittaisikin koulun vasta sinä vuonna kun täyttää 8v., kun hän on syntynyt syksyllä ja niin nuori. Siihen päälle kun jää vielä kerran luokalleen, niin peruskoulusta pääseekin sitten vähän ennen kun on täyttämässä 18v.
On rassea synnyttää 8.8. Jos niin teet ei lapsella ainakaan ministeriksi ole mahdollisuutta edetä.
Mitä ihmettä sinä AP selität. Jos muksu syntyy loppuvuonna, eikä pärjää, niin sinun tapauksessasi se on geenijuttu, ei syntymäajasta johtuva. Ja vaikka mikä olisi, se ero tasoittuu muutaman ekan vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun marraskuussa syntynyt esikoinen aloittaa kohta opinnot yliopistossa. En ole mitään ongelmia huomannut tähän mennessä.
Niin
On paljon rankempaa käydä koulua kun muut 7 ja sinä 6 koko vuoden. Aivot ei oo valmiit (yleensä)
.
Ja noidankehä onkin valmis (oot huono koulussa)
.
Oot huono urheilussa
Oho naapurin poika on lahjaksi (kukaan ei tajua, että vuoden vanhempi 😡)
Mitähän sä selität? Mä oon syntynyt ihan alkuvuodesta ja käynyt kouluni ns. vuotta vanhempien kanssa. peruskoulun ka yli 9, yo-kirjoituksista 2 L ja yliopistokin on käyty. Hirveästi en ole huomannut mitään syytä tuntea itseäni tyhmemmäksi kuin ne muut luokkalaiseni. Tämä on ihan tyypistä kiinni, ihmiset kehittyykin eri aikoihin. Sitten jos on myöhäinen kehittyjä JA loppuvuodesta syntynyt, tuossa voisi olla joku pieni ongelma, mutta sitähän ei kukaan tiedä ennen kuin on syntynyt ja se koulu aloitettu, ja siinä vaiheessahan sille on aika vaikea enää mitään tehdä.
Oon huomannut, että opettajat tähtäävät aina lapsen syntymän huhtikuuhun :D Taitaa tässäkin oikeasti syynä olla perhevapailla kikkailu.
Opettajaystäväni on syntynyt 21.4., hänen vanhempansa ovat myös opettajia. Tämän ystäväni lapset 3 kpl ovat kaikki syntyneet huhtikuun puolenvälin jälkeen. Tiedän myös yhden toisen opettajan, jolla on huhtikuussa syntynyt esikoinen. Kumpikin on sanonut että tähtää tarkoituksella lasten synttärit huhtikuulle, se on kuulemma koulun alkaessa etu: ei ole liian nuori, eikä toisaalta liian kypsä sekä riski esim. neuropsykiatrisiin ongelmiin on pienempi. No mun mies on syntynyt vappuna ja hänellä on asperger...
Itse oon syntynyt lokakuun lopussa ja olin kuulemma erittäin koulukypsä ja pikkuvanha, kun eskarissa kävin niissä psykologin testeissä. Yliopistotutkinto löytyy ja ura oli menestyksekäs siihen asti, kunnes sairastuin vakavasti ja jouduin eläkkeelle. Kohta joku varmaan tulee länkyttämään, että tuo sairauskin johtuu syntymäajasta.
Aika moni lähti mukaan trollin lapsivihaan. Itänaapurille on eduksi jokainen lapsi joka Suomeen jää syntymättä. Hävetkää.
Mun kaikki lapset on syntyneet loppuvuodesta, esikoinen aloitti juuri koulun ja osaa yhteen-, vähennyslaskut ja vähän kerto ja jako laskuja ja kirjoittaa jonkin verran. Sosiaalisesti oli viime vuonna vähän muita kehittymättömämpi, mutta eskarei kasvatti kaveritaitoja. Melkein nuorempana meni kouluun kuin itse, ja olin luokan viimeinen tyttö joka oppi lukemaan+hidas kirjoittaja, lisäksi aina pisin. Loppuvuodesta syntyneillä on se etu, ettei kukaan alkuun odota suuria, alkuvuonna syntyneiden kohdalla ihmetellään jos ei ole se etevin. Lapsen luonne, synnynnäinen älykkyys, mielenkiinnon kohteet sekä kodin ilmapiiri vaikuttaa enemmän kuin synnyinkuukausi. Voihan se harmittaa täysi-iän kynnyksellä, mutta se taas ei vaikuta oppimiseen.
Olen syntynyt syyskuussa ja kirjoitin viisi laudaturia ja yhden magnan.
Maaliskuussa syntynyt sisareni kirjoitti C:n paperit.
Joten ota ihan rauhassa, loppuvuodesta syntyneetkin voivat pärjätä koulussa. Ja tiedän, tää oli provo.
No ei sillä loppupeleissä ole mitään väliä, anoppikin on elänyt pitkän hyvän, kouluttautunut akateemisesti, löytänyt rakastavan puolison ja saanut monta lasta, vaikka on joulukuussa syntynyt.