Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

499 000 euron asuntolainastaan lyhennys on vain 84 euroa kuussa ja korkokulut ovat yli 2 300 euroa

Vierailija
11.08.2023 |

Aika paljon rahaa uppoaa pelkkiin korkoihin.

https://yle.fi/a/74-20044417

Kommentit (633)

Vierailija
361/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosien ajan mulle on naurettu, kun joka kk oon lyhentänyt e traa. Kerran lyhensin yli 100 t, myytiin mökki, yhden kerran 2 e.

Ei enää hirveesti vaikuta korkojen nousut, kun lainaa on jäljellä alle 50 t ja yhtiövastike 84 e

Tyhmähän sä olitikin jos 0-korkoaikana lyhensit kuukausittain extraa. Olisi ennemmin kannattanut sijoittaa ne rahat. Nyt voisit olla velaton ja nettovelaton olisit joka tapauksessa ollut jo pitkään.

JOillekuille, itse asiassa aika monelle, se, että ei ole lainaa, on ihanan vapauttava tila.

Arvoa on muussakin kuin rahassa, ja elämä on lyhyt.

ja Siihen "ihanaan tilaan" OLISI päässyt nimenomaan nopeammin SIJOITTAMALLA kuin maksamalla 0-korkoista lainaa nopeutetusti pois. 

Minä sijoitin ja sanoin siitä täällä SILLOINKIN, joten kyse ei ole jälkiviisaudesta.  NYT se voidaan todentaa. Jos olisi sijoittanut  0-korko aikaan lainan lyhentämisen sijaan olisi lainan maksanut pois puolta nopeammin kuin ylimääräisillä lyhennyksillä.

Vastaa että mistä niitä hyviä sijoitusneuvoja saa tavallinen ihminen. Kun jo käytiin läpi, ettei ainakaan pankista.

En ala sinun rahojasi hoitamaan. SijoitusNEUVOJA on netti täynnä ja todella hyviä onkin. yleensä tarkoitatte näillä neuvoilla " osta yhtiötä X se on varma". Tällaiset EIVÄT ole hyviä sijoitusneuvoja.

Minä esim maksoin 380 000 € velat 8 vuodessa, kiitos sijoittamisen. Eli kokemuksesta voin sanoa että todellakin toimii.

Vierailija
362/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoituksista saa kuitenkin tuottoa, joilla voi maksella lainojen korkoja. Ja usein sijoituksista joutuu maksamaan kovat verot, kun niitä realisoi. Siksi ei useinkaan ole järkevää realisoida sijoituksia niin paljon, että sillä maksettaisiin .

On se sijoittaminenkin Suomessa helppoa kun sijoitukset voivat ainoastaan tuottaa voittoa ja ainoa stressin aihe ovat ne verot jotka miljoonavoitoista joutuu maksamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosien ajan mulle on naurettu, kun joka kk oon lyhentänyt e traa. Kerran lyhensin yli 100 t, myytiin mökki, yhden kerran 2 e.

Ei enää hirveesti vaikuta korkojen nousut, kun lainaa on jäljellä alle 50 t ja yhtiövastike 84 e

Tyhmähän sä olitikin jos 0-korkoaikana lyhensit kuukausittain extraa. Olisi ennemmin kannattanut sijoittaa ne rahat. Nyt voisit olla velaton ja nettovelaton olisit joka tapauksessa ollut jo pitkään.

JOillekuille, itse asiassa aika monelle, se, että ei ole lainaa, on ihanan vapauttava tila.

ja Siihen "ihanaan tilaan" OLISI päässyt nimenomaan nopeammin SIJOITTAMALLA kuin maksamalla 0-korkoista lainaa nopeutetusti pois. 

Minä sijoitin ja sanoin siitä täällä SILLOINKIN, joten kyse ei ole jälkiviisaudesta.  NYT se voidaan todentaa. Jos olisi sijoittanut  0-korko aikaan lainan lyhentämisen sijaan olisi lainan maksanut pois puolta nopeammin kuin ylimääräisillä lyhennyksillä.

Äitini oli säästänyt korottoulle tileille kummallekin pojalleni 5000 euroa. Minä sijoitin ne nordean rahastoon vuonna 2010. Eivätpä ole kauheasti kasvaneet, vaikka on siis korkoa korolle tuottaneet. Ei se sijoittaminen ole niin yksinkertaista kuin kokeneet sijoittajat jatkuvasti väittävät sen olevan.

Kertasuoritus yksittäiseen rahastoon.

Miten menin niinku omasta mielestä kun arvioit AJALLISTA ja SIJOITUSKOHDE mielessä hajauttaminen?

Vierailija
364/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä 500 000 euron asuntovelkoja maksetaan. Suomalaisen keskipalkalla joka on brutto 2500 euroa kk.

Suomalaisen keskipalkka on 3500 euroa. Työttömiä 1/3 osa työvoimasta ja yli 100t on 580 euron tuloilla. Mediaanitulot ehkä 2500 euroa.

Höpö, höpö. Esimerkiksi kesäkuussa Suomen työllisyysaste 20-64-vuotiaiden keskuudessa oli 78, 6 % ja työttömyysaste 15-74-vuotiaiden keskuudessa oli 7,1 %.

https://www.stat.fi/julkaisu/cl89wrk0dsz7i0bw0isvy1fjo

Vierailija
365/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää mitä tuommoisen lainan ottaneiden päässä liikkuu. Kääntäen, minkälainen pankki myöntää noin ison asuntolainan?

En ikipäivänä uskaltaisi ottaa noin paljon lainaa! Mitä vaan voi tapahtua: korot nousta kuten on jo nousseetkin, jäädä työkyvyttömäksi tai työttömäksi, puoliso kuolla... Ja vaikka mitään ei sattuisikaan niin aika ahdistavaa olisi maksaa vuosikausia tuollaisia summia pois. Eih.

Vierailija
366/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä korot parissa vuodessa tulee alas, sinne 1-1,5% tienoille. Sitten taas annuiteetitkin lyhenee

Vierailija
367/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää mitä tuommoisen lainan ottaneiden päässä liikkuu. Kääntäen, minkälainen pankki myöntää noin ison asuntolainan?

En ikipäivänä uskaltaisi ottaa noin paljon lainaa! Mitä vaan voi tapahtua: korot nousta kuten on jo nousseetkin, jäädä työkyvyttömäksi tai työttömäksi, puoliso kuolla... Ja vaikka mitään ei sattuisikaan niin aika ahdistavaa olisi maksaa vuosikausia tuollaisia summia pois. Eih.

Miks ei. Mikä on pahinta mitä voi tapahtua? Menet omaisuutesi - no velallahan se olikin maksettua, niin mitä sitten?

Vierailija
368/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin se annuiteettilaina (=tasaerä) toimii. Alussa maksetaan lähes pelkkää korkoa ja itse lainan kuoletus on tuskallisen hidasta. Lopussa korkoa on minimaalisesti ja lähes koko maksuerä on lainan maksua.

Ja juuri tästä syystä korkomenot kokonaisuudessaan kovemmat kuin tasalyhennyksessä. Jos mitoittaa lainan niin että selviää koroista ja lyhennyksestä lainan alussa tasalyhennyslainalla, niin laina on oikean kokoinen. Joka kuukausi se lainanhoitoon käytettävä rahasumma pienenee ja liikkumavara paranee. Tasaerässä ja annuiteetissa se tuska on koko ajan sama.

Ja sitten kun korot nousee, kuten nyt niin käy kuten avauksen esimerkeissä..

Tasaerälaina on varsin asiallinen tapa varmistaa että korkojen noustessakaan kuukausittainen kassavirta ei leviä käsiin. Lisäksi nollakorkojen aikaan kokonaisuudessa maksettujen korkojen euromääräinen summa on ollut käytännössä sama kuin muissakin lainatyypeissä.

Fiksumpi tapa on laskea se korko tasalyhennyslainalla eka erän pääomalla esim 8 % korolla (nykytilanteessa). Jos tästä selviäisi  niin sitten laina on kohillaan. Kun lainan lyhennys alkaa, kuukausittain lainan lyhennyksen aikaan sijoittaa tuon 8% mukaan lasketun luvun ja lainan lyhennyserän välisen erotuksen tuottamaan.  Kun korko nousee, voi pienentää sijoituksiin menevää summaa vastaavasti. Jos se nousee yli 8% niin voi sieltä sijoituksista ottaa pois ja maksaa niillä...

Vierailija
369/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä 500 000 euron asuntovelkoja maksetaan. Suomalaisen keskipalkalla joka on brutto 2500 euroa kk.

Suomalaisen keskipalkka on 3500 euroa. Työttömiä 1/3 osa työvoimasta ja yli 100t on 580 euron tuloilla. Mediaanitulot ehkä 2500 euroa.

Höpö, höpö. Esimerkiksi kesäkuussa Suomen työllisyysaste 20-64-vuotiaiden keskuudessa oli 78, 6 % ja työttömyysaste 15-74-vuotiaiden keskuudessa oli 7,1 %.

Työttömiä ja vastentahtoa vajaatyöllisiä on suomessa yli miljoona. Pelkästään työttömyystoimiston työttömiä satoja tuhansia. Jos työllisyys on 78% mitä ne 22% on? Miljonäärejä jotka ei hae töitä.

Vierailija
370/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoituksista saa kuitenkin tuottoa, joilla voi maksella lainojen korkoja. Ja usein sijoituksista joutuu maksamaan kovat verot, kun niitä realisoi. Siksi ei useinkaan ole järkevää realisoida sijoituksia niin paljon, että sillä maksettaisiin .

On se sijoittaminenkin Suomessa helppoa kun sijoitukset voivat ainoastaan tuottaa voittoa ja ainoa stressin aihe ovat ne verot jotka miljoonavoitoista joutuu maksamaan.

Niin ja rasismi ainakin valkoisten harjoittama ja niilläkin tiettyä puoluetta äänestäneillä. 

Vierailija
371/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaa että mistä niitä hyviä sijoitusneuvoja saa tavallinen ihminen. Kun jo käytiin läpi, ettei ainakaan pankista.

Kannattaa mennä sellaiseen duuniin missä saa sisäpiiritietoa osakkeista tai jopa osakkeita lahjaksi työpaikalta miljoonilla. Sillai suomessa rikastuu.

Vierailija
372/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ala sinun rahojasi hoitamaan. SijoitusNEUVOJA on netti täynnä ja todella hyviä onkin. yleensä tarkoitatte näillä neuvoilla " osta yhtiötä X se on varma". Tällaiset EIVÄT ole hyviä sijoitusneuvoja.

Minä esim maksoin 380 000 € velat 8 vuodessa, kiitos sijoittamisen. Eli kokemuksesta voin sanoa että todellakin toimii.

Se on kiva, että Suomessa osakkeet tuottavat aina voittoa. Vähän kuin että asuntosijoittaminen tuottaa aina voittoa ja lainat ovat ilmaisia. Paitsi ei kun ....

Vierailija
373/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks ei. Mikä on pahinta mitä voi tapahtua? Menet omaisuutesi - no velallahan se olikin maksettua, niin mitä sitten?

Menetät omaisuutesi tappiolla ja jäät silti velkaa. Eipä olisi kivaa maksella velkaa talosta jota ei enää edes omista.

Vierailija
374/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Is it just me vai onko tämä ketju täysin lukukelvoton myös siitä syystä että nämä noobit lainaavat editoimatta miljoonan sisäkkäisen lainauksen viestejä joista minun selaimessani näkyy vähintään osa joka viestistä omassa kehyksessään?

Lue tietokoneelta, älä kännykästä.

Vierailija
375/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YTuollainen oli ysärilaman tilanne monella, tosin korot nousivat yli kymmenen silloin. Silloin opintolainankin korko nousi vuodessa nollasta eli valtiotuetusta yli kymmeneen. Oli tosin kiva kun oli ottanut vanhempien kannustama kolmen vuoden opintolainat tappiin (ilmaista rahaa!), ja sitten korko oli yhtäkkiä 12%.

Sitten sai seuraavan vuosikymmenen kuunnella, että oma moka.

Tuolloin sai korot vähentää verotuksessa. Nykyään enää ei.

Ysrilqma oli täysin eri asia. Asuntojen hinnat romahtivat eikä enää riittäneet vakuudeksi. Pankki otti asunnot haltuun ja ihmisille jäi s7lti ne isot lainat. Samalla työttömyys ja tukia ei juurikaan saanut.

Itsemurhia tehtiin eniten juurikin 1996.

Nyt tilanne ei ole edes sinne päin.

Vierailija
376/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä se, joka kehui täällä pari vuotta sitten että omaa 200 000 euroa varallisuutta kun oli ottanut tuon verran lainaa ja ostanut niillä osakkeita? Ei oikein sillä hepulla nettovarallisuuden käsite ollut hallussa.

Vierailija
377/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat lapset samassa tilanteessa. Yritin sanoa, että ei nämä nollakorot ole pysyvä olotila, mikä tahansa kriisi voi nostaa ne hyvinkin korkealle. Kehotin varautumaan vähintään 6% korkoihin ja siihenkin, että toinen sattuu sairastumaan tai jää työttömäksi.

Ei uskoneet, naureskelivat vaan, että ukko elää menneessä maailmassa, nyt on uusi järjestys. 500000 ja 600000 lainat niskassa. Tiukkaa kuuluu tekevän ja avustukseni kelpaavat. Takasin osan lainoista sellaisilla järjestelyillä että en vastaa koko lainoista ja elämäni ei kaadu, mikäli takuusummat menee.

Näin se elämä opettaa. Mikään ei ole pysyvää.

Miksi takasit? Ja miksi et kasvattanut jälkikasvuasi paremmin, vaan kasvatit lokkeja, jotka hakevat muiden nimiä papereihin?

Minä olin teini 90-luvun laman aikaan ja opin silloin, että kukaan täysjärkinen ei koskaan takaa kenenkään muun lainoja, paitsi jos on maksaa se summa perstaskustaan. Ja kukaan kunniallinen ihminen ei pyydä muilta takausta. Jos ei saa lainaa muuten, ei ole oikeasti kykenevä sitä maksamaankaan.

Ja ei, meidän perhe ei ollut pulassa, mutta koska olen fiksu, opin muiden perheiden virheistä.

Vierailija
378/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä ja vastentahtoa vajaatyöllisiä on suomessa yli miljoona. Pelkästään työttömyystoimiston työttömiä satoja tuhansia. Jos työllisyys on 78% mitä ne 22% on? Miljonäärejä jotka ei hae töitä.

Työllisyysaste = työllisten osuus saman ikäisestä väestöstä. Työssäkäyntitilastossa työllisyysaste lasketaan 1864-vuotiaasta väestöstä.

Loput on opiskelijoita, perhevspaalla, kuntoutuksessa, sairaslomalla, eläkkeellä, ym. Ja sitten tietty niitä miljonäärejä@

Vierailija
379/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Periferiassa on varmaan pakko ostaa asunto perinnöksi lapsille mutta kaupungissa pääsee vuokralla paljon vähemmällä. Lapset tienatkoon omat rahansa

Vierailija
380/633 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloja varmaan olisi saanut halvemmallakin, jolloin olisi ollut varaa asumiseen.  601 000 euroa asuntolainaa on aivan tajuton määrä. 

Kyseinen talo ei edes ole valmis. Ovatko itse rakentaneet? Jolloin on melkoinen lukaali.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi