Uskomatonta miten jotkut eivät "tajua" klassista musiikkia
Kommentit (34)
No sithän sä voit tuntea ylemmyyttä, eikö ole ihanaa?
Haluaisitko avata? Millä tavalla "ei tajua"? Siis kyrsiikö sinua se, että jotkut eivät pidä siitä? Vai se, että jotkut eivät ymmärrä sitä samoin kuin sinä? Jokin muu asia?
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko avata? Millä tavalla "ei tajua"? Siis kyrsiikö sinua se, että jotkut eivät pidä siitä? Vai se, että jotkut eivät ymmärrä sitä samoin kuin sinä? Jokin muu asia?
Eivät ymmärrä mitä hienoa siinä on tai eivät pysty ollenkaan kuuntelemaan. Sillä tavalla eivät tajua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ymmärrä mitä hienoa siinä on tai eivät pysty ollenkaan kuuntelemaan. Sillä tavalla eivät tajua.
Ap
Mitä hienoa siinä on? Kovaa meteliä pitkään.
Vai niin. Aloituksen kiinnostavuus 0/5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli siis shokkikäänne: Ihmisillä on erilaisia makuja taiteen suhteen. Kukapa olisi uskonut.
Mozart oli populaarimusaa 1700-luvun Wienissä. Etenkin kuuluisin oopperansa Taikahuilu. Piano oli tuon ajan "sähköskitta"...
Onneksi sä tajuut ja nyt olet maailman hienoin ihminen. Tässä sulle hienon ihmisen mitali... 🏅
Mä puolestani en ymmärrä aloitusta. Tiesitkö ap, että oikeat musiikkiharrastajat ei ole tuollaisia snobeja.
Ei musiikissa ole mitään "tajuamista". Jokainen kuuntelee sitä ihan vain itseään varten ja tunnustelee, kolahtaako. Jos ei kolahda, niin so what. Maailma on täynnä eri musiikkityylejä, jokainen kuunnelkoon sitä mistä tykkään.
Mä esim. kuuntelen klasaria, mutten räppiä. Räppi ei vaan resonoi minussa enkä saa siitä mitään kiksejä. Mutta monille rap on tärkeintä ikinä. Ja kas, niin me ollaan erilaisia.
Olipas varsinaisen tyhmä aloitus.
Minä pidän oopperoista. Tarvitsen sen tarinan. Mutta en minä jotain viulun vingutusta vain vinkumisen takia jaksa kuunnella.
Nyt varmaan voimaannuit tästä aloituksestasi.
Klassisen musiikin suuri heikkous on rytmitajun puute. Siksi se on niin puuduttavaa taustatapettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Apinakin kykenee kuuntelemaan Bachia ja teeskentelemään "tajuavansa" sitä.
Monimutkaisen musiikin rakenteen täydellinen ymmärtäminen vaatii aika pitkiä musiikkitieteen opintoja. Pitääkö olla musiikkitieteen tohtori, että on lupa kuunnella klasaria?
Ihan järkyttävää kun eivät ymmärrä.🤪
Eipä sitä onneksi tarvitse tajuta. Elämässä on niin paljon kivaa muutenkin.
Ymmärrän jos peruspirkko ja pertti ei ymmärrä klassisen musiikin päälle, mutta jos on vähänkään kiinnostunut musiikista niin on vähän outoa ettei se kiinnosta. Sama kun olisi kiinnostunut kuvataiteesta mutta katsoisi pelkästään Andy Warholin teoksia.
Maailmaan mahtuu monenlaisia tallajia, esimerkiksi täysin epämusikaalisia ihmisiä, kuten minä. Ei sävelkorvaa ollenkaan, en kuule jos soitetaan esim jotakin rokkiklassikkoa jossakin kohtaa väärin. Mies kyllä heti sanoo, että nyt ei mennyt ihan nuotilleen.
Jos olen oikein käsittänyt, niin klassisenmusiikin tuntijat ovat kuunnelleet jonkin tietyn teoksen usein ja osaavt vertailla eri kapellimestaeeiden ja sinfoniaorkestereiden tasoa ja tässäkin kai on erilaisia mieltymyksiä.
Rokkiakin pitää kuunnella paljon, että osaa tunnistaa erilaiset nyanssit?
Mitä "tajuttavaa" siinä on?