Kuolinpesä myy kiinteistön - miten verotetaan?
Tyhmä kysymys, tiedän. Olen osakkaana kuolinpesässä, joka on myynyt kiinteistön. Saan siitä rahaa siis osuuteni mukaisesti. Mutta miten verotus hoidetaan? Omassa käytössä olleen asunnon saa kai myydä verovapaasti, mutta tässä talossa ei ole nyt asuttu. Pitääkö jokaisen ilmoittaa saatu summa seuraavassa veroilmoituksessa vai maksetaanko vero könttäsummana perikunnan tililtä vai miten? Jos joku tietää, olisin kiitollinen vastauksesta.
Kommentit (32)
Tietääkö joku? Yritän tavata verottajan sivuja, mutta en vaan käsitä :(
ap
Jos myyntisumma ei ole suurempi kuin perukirjaan merkitty,  perintövero riittää.
Jos myyntisumma on suurempi menee erotulsen osalta myyntivoiton vero.
Perukirjaa voi oikaista kolme vuotta viemällä toteutuneen kaupan kauppakirjan oikaisun liitteeksi
Asunnon arvo on arvioitu perunkirjoituksessa ja verotus menee sen mukaisesti. Tai jos saatte enemmän niin ilmoittakaa verottajalle. Sinä maksat perintöveroa omasta osuudestasi. Jos perunkirjoitus on hoidettu esim. pankin lakimiehen kanssa, niin he ilmoittavat verottajalle tiedot, jokaisen perinnönsaajan ei tarvitse itse erikseen ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos myyntisumma ei ole suurempi kuin perukirjaan merkitty, perintövero riittää.
Jos myyntisumma on suurempi menee erotulsen osalta myyntivoiton vero.Perukirjaa voi oikaista kolme vuotta viemällä toteutuneen kaupan kauppakirjan oikaisun liitteeksi
Kiitos. Kyseessä on siis isovanhempieni kuolinpesä, joka jätettiin jakamatta vuonna keppi ja porkkana. Isäni kuului siihen ja kun hän kuoli, minä ja veljeni. Ja kun hän taas kuoli, olen perheestäni ainoa osakas yhdessä isäni sisarusten kanssa. Kiinteistö (mummola siis) myytiin serkulleni parilla kymmenellä tonnilla, kyseessä vanha ja huonokuntoinen rakennus, eikä mitään voittoa ole tietysti yritettykään hakea. Ehkä jostain voisin löytää perukirjan, toivottavasti, mutta ilmeisesti siis ei tarvitse maksaa mitään. Tarvitseeko tämä nyt siis jotenkin kuitenkin ilmoittaa veroilmoituksessa tms.? Tunnen itseni todella tyhmäksi, mutta en käsitä niistä verohallinnon sivuista mitään. Kun jakamaton kuolinpesä myy kiinteistön ja tämä summa kuitenkin jaetaan osakkaille.
ap
Tämä on selitetty sinulle moneen kertaan. Kai sinulla on ainakin isäsi tai veljesi jälkeen tehty perukirja, jossa on kuolinpesäosuutesi arvo. Kun teet veroilmoituksen, siinä on joku hankintameno-olettama tai joku muu sellainen kohta, jonka mukaan sitä perintöä on jo kerran verotettu.
Löysin perukirjan ja siitä selvisi, että kiinteistön hinta tuolloin oli arvioitu suuremmaksi kuin sen myyntihinta nyt. Eli isäni muinoin maksamat perintöverot riittävät "kuittaamaan" tuon saatavan rahasumman, jos nyt ymmärsin oikein. Mistään isosta summasta ei siis ole edes kyse.
ap
Yleisesti ottaen perukirjaan määritellään myydyn (tai myymättömän) arvo jonka mukaan verottaja laskee maksettavan verosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos myyntisumma ei ole suurempi kuin perukirjaan merkitty, perintövero riittää.
Jos myyntisumma on suurempi menee erotulsen osalta myyntivoiton vero.Perukirjaa voi oikaista kolme vuotta viemällä toteutuneen kaupan kauppakirjan oikaisun liitteeksi
Kiitos. Kyseessä on siis isovanhempieni kuolinpesä, joka jätettiin jakamatta vuonna keppi ja porkkana. Isäni kuului siihen ja kun hän kuoli, minä ja veljeni. Ja kun hän taas kuoli, olen perheestäni ainoa osakas yhdessä isäni sisarusten kanssa. Kiinteistö (mummola siis) myytiin serkulleni parilla kymmenellä tonnilla, kyseessä vanha ja huonokuntoinen rakennus, eikä mitään voittoa ole tietysti yritettykään hakea. Ehkä jostain voisin löytää perukirjan, toivottavasti, mutta ilmeisesti siis ei tarvitse maksaa mitään. Tarvitseeko tämä nyt siis jotenkin kuitenkin ilmoittaa veroilmoituksessa tms.? Tunnen itseni todella tyhmäksi, mutta en käsitä niistä verohallinnon sivuista mitään. Kun jakamaton kuolinpesä myy kiinteistön ja tämä summa kuitenkin jaetaan osakkaille.
ap
Ei ihan helppo juttu, kysy ammattilaiselta.
Lainhuudatus ym....
No onpas nyt ristiriitaisia vastauksia. Se kiinteistön kauppa on tehty siis jo ja ihan ammattilaisen toimesta, siinä ei ole mitään vaikeuksia. Lohkominen on tehty jne. Ostaja on maksanut rahat kuolinpesän tilille, josta ne nyt jaetaan meille osakkaille. Yritin tosiaan kahlata läpi verohallinnon sivuja, mutta en ihan todella löytänyt vastausta. Ilmeisesti se on liian itsestään selvää :( Joissain jutuissa verotettiin kuolinpesää ja joissain osakkaita, mutta tästä en löytänyt mitään. Toki isäni on aikanaan maksanut perintöveroa tietyn summan, johon on huomioitu mm. kiinteistön arvo ja näin tuntuisi loogiselta, että enää ei tarvitse veroa maksaa... Siis perintövero on maksettu jo vuosikymmeniä sitten, sehän pitää maksaa, vaikkei kuolinpesää jaettaisi. Tarkoitan nyt siis sitä, tarvitseeko minun maksaa mitään muuta veroa tuosta saamastani (pienestä) rahasummasta.
ap
Perinnöstä ja lahjoituksesta (jos summat ovat riittävän suuria) maksetaan perintöveroa/ lahjaveroa. Mutta ei niistä mitään muuta veroa makseta.
Ei ole täysin identtinen tilanne, mutta veljeni ja minä perimme kummitätimme. Maksoimme perintöveroa (pankkitili ja asunto) ja sen jälkeen asunto myytiin ja jaoimme rahat. Todellakaan emme maksaneet mitään muuta veroa enää.
Ajattelet ehkä myyntivoittoa, mutta verotuksellisesti myyntivoiton pitää tulla ns. vastikkeellisista saannoista eli sellaisista jotka on ostettu (tai saatu vaihtokaupalla, mutta en osaa oikein kuvitella tätä vaihtoehtoa käytännössä, on varmaan aika harvinaista). Jos ostat asunnon ja myöhemmin myyt sen, maksat myyntivoitosta veroa.
Tiivistelmä: perintö ei ole kauppa, joten myyntivoittoa ei ole olemassa kun peritään.
Myin osuuteni ja maksoin 30% veroa. Tuota ennen olin jo maksanut perintöverot.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuo vero siis myyntivoitosta.
Kuolinpesä myi, et sinä! Silloin asia ilmoitetaan kuolinpesän verotuksessa vai teittekö samantien myös jakokirjan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja harmittaa etten painostanut laittamaan korkeampaa arvoa siihen perintöveroon. Nyt jouduin maksamaan enemmän veroa tuosta myyntivoitosta.
Onko teillä kiinteistöyhtymä? Me myytiin metsää kiinteistöyhtymänä ja verot maksettiin sitä kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja harmittaa etten painostanut laittamaan korkeampaa arvoa siihen perintöveroon. Nyt jouduin maksamaan enemmän veroa tuosta myyntivoitosta.
Nyt hoksasin, että tämä mun juttu taitaakin olla ihan eri mitä aloituksessa kysytään.
Täältähän tätä asiaa kannattaa kysyä! Voiko tyhmempää tapaa olla?
Soitto verottajalle ja antavat ystävällisesti ihan oikeita neuvoja. 
Vierailija kirjoitti:
No onpas nyt ristiriitaisia vastauksia. Se kiinteistön kauppa on tehty siis jo ja ihan ammattilaisen toimesta, siinä ei ole mitään vaikeuksia. Lohkominen on tehty jne. Ostaja on maksanut rahat kuolinpesän tilille, josta ne nyt jaetaan meille osakkaille. Yritin tosiaan kahlata läpi verohallinnon sivuja, mutta en ihan todella löytänyt vastausta. Ilmeisesti se on liian itsestään selvää :( Joissain jutuissa verotettiin kuolinpesää ja joissain osakkaita, mutta tästä en löytänyt mitään. Toki isäni on aikanaan maksanut perintöveroa tietyn summan, johon on huomioitu mm. kiinteistön arvo ja näin tuntuisi loogiselta, että enää ei tarvitse veroa maksaa... Siis perintövero on maksettu jo vuosikymmeniä sitten, sehän pitää maksaa, vaikkei kuolinpesää jaettaisi. Tarkoitan nyt siis sitä, tarvitseeko minun maksaa mitään muuta veroa tuosta saamastani (pienestä) rahasummasta.
ap
Eiköhän talosta vielä myyntivoittovero mene. Joku tuolla aiemmin sanoi ettei mene pienestä summasta, mutta itse en ole kuullut mistään alarajasta.
Myyntivoittovero menee siis asunnosta/talosta, jossa myyjä(t) ei ole asunut yhtäjaksoisesti 2v.
Perunkirjoituksen perusteella velkavankeuteen. Toivon että oli mörskä ja hometalo, joten osuutesi jää alle 20K eli ei mene mitään verotuksessa.
Hermot menee muiden perillisten huudosta ainoastaan.