Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ystäväsi vaihtaa sukunimeä, kutsutko häntä uudella nimellä

Vierailija
09.08.2023 |

Itse varmaan käyttäisin yhä vanhaa nimeä, millä olen ihmisen oppinut tuntemaan. Uutta nimeä olisi vaikea muistaa ja tuntuisi keinotekoiselta jotenkin.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en yleesä puhuttele ystäviäni neiti Karjalaisena tai herra Mikkosena, niin ei se ihan hirveästi vaikuta mihinkään.

Vierailija
2/20 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etunimillä puhutaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhuttele ystäviä sukunimellä niin ei olisi mitään vaikutusta

Vierailija
4/20 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tarvii jossain sukunimeä, niin todennäköisesti muistan ensin vanhan ja sitten vasta uuden

Vierailija
5/20 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tervehtisin sukunimellä? Miksi se olisi keinotekoinen nimi? Naimisiin mennessä tai erotessa sitä sukunimeänsä vaihtaa. Siskoni muutti erotessa sukunimen takaisin tyttönimeensä " pienellä twistillä". Se minun pitää muistaa, jos vaikka joulukortin laitan menemään.

Vierailija
6/20 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jostain syystä sukunimeä tarvitsisin, tietenkin käyttäisin sitä nimeä, mikä hänellä on käytössä. Olisi varsin tökeröä jatkaa vanhan nimen käyttämistä. Vahingossa toki voi alkuun lipsahtaa. 

Vierailija
7/20 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo aloitus.

1. Miksi kukan puhuisi ystävilleen tyyllin "Moi Mikkonen, mitä kuuluu?"

2. Miksi kukaan käyttäisi vanhaa nimeä esim. 15 vuoden avioliiton jälkeen?

Vierailija
8/20 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö etunimellä puhuteltu ystäviä? Ei pitäisi vaikuttaa paljon. Vastaus kysymykseen kumminkin kyllä "kutsuisin" uudella sukunimellä. 

Vierailija
9/20 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskolla vaihtunut sukunimi kolmesti naimisiin menojen takia . Luettelen kaikki nimet peräkkäin kun puhuttelen.

Välillä nyrpistää nenäänsä.

Vierailija
10/20 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudella tietysti. Se vaan pitää opetella. Epäkohteliasta olla opettelematta ja sekavaa niille ihmisille, jotka on oppineet vain sen uuden nimen. 

Toki tulee lipsahduksia, ainakin mulla.  Kaverini on ollut naimisissa jo monta vuotta, mutta välillä puhun silti "Virtasen Maijasta", vaikka se on nykyään "Lahtisen Maija". 

Vierailija
11/20 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: Yksi ystäväni on ollut naimisissa alle 20-vuotiaasta saakka. Olen jo niin tottunut hänen "uuteen" sukunimeensä, että kerran ihan tosissani kysyin, onko henkilö x hänelle sukua, kun on sama (suhteellisen harvinen) sukunimi. Vastasi naureskellen, että ei se minulle sukua ole, mutta miehelleni kyllä. Kesti hetki tajua, että tosiaan, ei tuo ystäväni ole sukua x vaan sukua y. 

N42

Vierailija
12/20 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo? Etunimellä mä yleensä kutsun mutta kyllä joulukorttiin kirjoittaisin uuden sukunimen.

Vierailija
13/20 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain jos uusi nimi on Mähönen, muuten jatkan etunimellä.

14/20 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytät sukunimeä, käytät tietysti uutta nimeä.

Vähän erikoinen kysymys.

Vierailija
15/20 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. En tälläsessä tilanteessa käyttäisi nykyistä enkä entistä sukunimeä, vaan keksisin ihan uuden sukunimen hänelle. Mitäs meni vaihtamaan nimensä minun kiusakseni.

Vierailija
16/20 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla todella nuori. Minun ikäisilläni se "uusi" nimi on ollut usein käytössä pidempään kuin se vanha ja tuntuisi todella erikoiselta jatkaa itsepäisesti vanhan nimen käyttämistä, vaikka toinen on ollut 30 vuotta tai kauemminkin Virtasen sijaan Kekkonen. Ja jos ei muutamassa kuukaudessa opi muistamaan uutta nimeä, on aika mennä muistitestiin. 

Vierailija
17/20 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet aika usein kyllä puhuu sukunimellä kavereistaan. 

Vierailija
18/20 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet aika usein kyllä puhuu sukunimellä kavereistaan. 

Totta. Tosin miehet aika harvoin vaihtavat sukunimeään. Ehkä ap onkin mies ja siksi hänelle on niin ylivoimainen juttu sopeutua vaihtuvaan nimeen. Naisille tuollainen on niin yleistä, että siinä ei ole mitään ihmettelemistä. 

Vierailija
19/20 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heko:)

Vierailija
20/20 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu meni naimisiin 30 vuotta sitten ja käytän hänestä vieläkin vanhaa nimeä, tyyliin ystäville puhuessa sanon "Meikäläisen Maija".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi