Tietääkö kaupat jostain, jos maksaa toisen kortilla?
Olen avaamassa bonuslapselle tiliä, mutta erinäisistä syistä oikeutta tiliin ei voi valitettavasti bio-äidille antaa, joten tili pitäisi saada vain isänsä ja/tai minun nimiin. Voinko avata itselleni tilin ja antaa korttini lapselle? :D
Näkeekö tuota mistään jos joskus harvoin pieniä ostoksiaan sillä kortilla maksaa? Lapsi on samaa sukupuolta.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti toisen hlön korttia ei voi käyttää ja kaupassa voidaan evätä kortti jos jää kiinni. Pankki voi rankaistaa sakoilla. Siitä monesti ollut lehdissä juttuja.
Kyllä voi käyttää vaikka se ei sallittua olekaan. Olen ollut marketin kassamyyjä nyt 20 vuotta, ja silloin aikoinaan kun asiakas antoi kortin myyjälle ja myyjä veti kortin koneen läpi ja asiakas allekirjoitti kuitin, niin silloin myyjä pystyi tarkistamaan kortista nimen ja allekirjoituksen.
Mutta nykyään kun asiakas itse näppäilee pin-koodin niin myyjä ei näe mistään kenen kortti asiakkaan kädessä on. Joten miten toisen henkilön korttia käyttävä jäisi kiinni kaupassa??
Niin, miten varastettua korttia käyttävä jää kiinni kaupassa, jos kassa ei mistään näe mitään tietoja?
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika. Pankkikortti 7-vuotiaalle. Jo on aikoihin eletty.
Kyllä, se on ainakin meidän pankissa ikäraja :)
Mitä teet, jos lapsen äiti käyttää korttia? Olet itse kortin lapselle antanut ja äitinsä voi käyttää sitä aika huolettomasti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet, jos lapsen äiti käyttää korttia? Olet itse kortin lapselle antanut ja äitinsä voi käyttää sitä aika huolettomasti.
Hmm tämä on totta, varmaankin hän ei saa sitä sitten mukaan äidin luokse. Hän voisi myös hyvinkin kiusallaan viedä sen kassalle, ja kortti vietäisiin. Onneksi lapsi vielä sen verran pieni, että kortti on lähinnä harjoittelua varten ja ylpeydenaihe lapselle, kun ihan itse tienannut :D
Ehkä vielä ajan kanssa uskaltaa avata ns. normaalin tilin lapselle. :)
- alkuperäinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti toisen hlön korttia ei voi käyttää ja kaupassa voidaan evätä kortti jos jää kiinni. Pankki voi rankaistaa sakoilla. Siitä monesti ollut lehdissä juttuja.
Kyllä voi käyttää vaikka se ei sallittua olekaan. Olen ollut marketin kassamyyjä nyt 20 vuotta, ja silloin aikoinaan kun asiakas antoi kortin myyjälle ja myyjä veti kortin koneen läpi ja asiakas allekirjoitti kuitin, niin silloin myyjä pystyi tarkistamaan kortista nimen ja allekirjoituksen.
Mutta nykyään kun asiakas itse näppäilee pin-koodin niin myyjä ei näe mistään kenen kortti asiakkaan kädessä on. Joten miten toisen henkilön korttia käyttävä jäisi kiinni kaupassa??Niin, miten varastettua korttia käyttävä jää kiinni kaupassa, jos kassa ei mistään näe mitään tietoja?
Ei mitenkään lähimaksulla maksaessa. Sen takia maksupäätteet kysyvätkin ajoittain pin-koodia vaikka ostokset maksavat alle 50€ jotta väärinkäyttäjä ei pystyisi ostelemaan lähimaksulla kenenkään tiliä tyhjäksi.
Myyjä voi ottaa kortin haltuunsa jos asiakas käyttäytyy epäilyttävästi mitta ammattivarkaat eivät käyttäydy siten.
Asiakkaan velvollisuus on pitää kortistaan huolta ja varmistaa ettei se joudu vääriin käsiin.
Lapselle on helpompi opettaa rahankäyttöä käteisen kanssa. Oma lompakko on iso juttu ja sieltä lasketaan rahoja aina välillä. Eikä puhettakaan että lapsi haluaisi tuhlata, koska silloin se lompakko konkreettisesti tyhjenisi. Omat rahat on kuin suurikin aarre. Tilillä vaihtuvat numerot on niin eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupalla on oikeus tarkastaa henkilöllisyys jos epäilevät kortin kuuluvan toiselle henkilölle.
Miten tämä lapselta tarkistetaan?
Henkilöllisyystodistus löytynee jokaiselta. Pitäisi ainakin.
Kyseessä on alle 10-vuotias lapsi
- alkuperäinen
Kyllä pienillä lapsillakin kuuluu olla oma henkilöllisyystodistus. Vauvoillakin on oma passi. Pöljä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupalla on oikeus tarkastaa henkilöllisyys jos epäilevät kortin kuuluvan toiselle henkilölle.
Kenelläkään ei ole tarvetta todistella henkilöllisyyttään millekään kaupalle eikä tässä maassa ole mitään velvoitetta kantaa mukanaan henkilöllisyyspapereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenelläkään ei ole tarvetta todistella henkilöllisyyttään millekään kaupalle eikä tässä maassa ole mitään velvoitetta kantaa mukanaan henkilöllisyyspapereita.
No niissä tapauksissa, kun henkilöllisyys kuuluisi todistaa ja sitä ei suostuta todistamaan, niin silloin jää ostokset ostamatta tai poliisi kutsutaan paikalle, jos on syytä epäillä rikosta. Kyllä tämän jokaisen aikuisen kuuluisi tietää.
Perus vauvapalstan vinkua ja aiheen vierestä mankua, eiköhän tässä vastaus jo tullut. Kortti lapselle vaan, niin ei pääse synnyttäjä kiusaamaan perhettä enempää! :)
Opetat tuossa sivussa lapselle, että yhteiskunnan sääntöjä ei tarvitse noudattaa, kun voi vain "oikaista" sivupolun kautta. Lapselle olisi parempi, että joutuu odottamaan sitä oikeutta saada oma kortti, kaikkea kun elämässä ei voi saada nyt ja heti. Säästämistä ja harkintaa voi opetella käteisenkin avulla, se on konkreettisempikin vaihoehto ja sopii siksi paremmin lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskukortti on henkilökohtainen eikä sitä saa koskaan luovuttaa toiselle. Olisiko mahdollista avata rinnakkaiskortti?
Tiedän, mutta olin tietoisesti kiertämässä sääntöjä, koska lapsi on tunnollisesti kerännyt rahaa paljon pienillä töillä ja pulloja keräämällä. Hän kovasti nyt haluaisi rahat siirtää tilille ja kortin siihen. Perheen muut lapset (eli minun biologiset) saivat pankkikortit, ja tämä yksi jäi ilman. Hieman sydäntä särkee, joten olen valmis tekemään tämän kauhean rikoksen kyllä, jotta tämä pikkuinen saisi korttinsa. :D
Rinnakkaiskortti ei onnistu lukemani mukaan ilman toista huoltajaa.
- alkuperäinen
Hölmöä luulla, että sääntöjä kiertämällä sydän paranee. Tyhmää tuommoinen ajattelu.
Voi hyvänen aika. Pankkikortti 7-vuotiaalle. Jo on aikoihin eletty.