Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia uusien talojen äänieristyksistä

Vierailija
08.08.2023 |

Onko parempi kuin vanhoissa vai tapauskohtaista? En ole mikään kerrostalokyttääjä, mutta kyllästynyt kun nykyisessä asunnossa kuuluu naapurin pierutkin. Olen aikeissa muuttaa nyt lapsen muutettua pois kotoa 16-kerroksiseen 2019 rakennettuun taloon. Luulisi tällaisessa olevan ainakin näennäisesti parempi eristys? Naapureistahan se on paljon kiinni tietysti.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Lumon 16-kerroksisessa talossa Espoossa. Oli aika positiivinen yllätys muuttaa täysin hiljaiseen taloon isosta omistusasunnosta, jossa kuului kaikki naapureista. Kyseessä oli arvotalo

Vierailija
22/60 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

V 2007 rakennetussa talossa tiesi naapurin virtsapussin tilavuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden 2014 asunnossa kuuli seinänaapurin askeleet.

Vierailija
24/60 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä täysin hiljaista taloa ole tullut vastaan. Uudemmat olleet yleisesri ottaen parempia, paitsi aikanaan yksi 70-luvun elementtitönö oli kyllä hiljainen.

Vierailija
25/60 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudemmat oman kokemuksen mukaan vähän parempia.

Vierailija
26/60 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alalla 20 vuotta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uus onissa asunnoissa on erittäin hyvä äänen eristys, kun pitää täyttää kaikista tiukimmatkin vaatimukset. Uusimmat eristys vaatimukset äänelle ovat vuodelta 2017.

Heh,pitää ja pitää...

Kokemuksia kolmesta vuoden 2007 jälkeen rakennetusta asunnosta ja kaikissa ääniongelmia.

Karrikoidusti rakennusvalvonnassa katsotaan sormien läpi, eikä tutkimustuloksia viedä rakennustuotantoon.

Rakennedetaljit pitäisi tarkistaa ym.

Mutta eipä ollut v. 1956 asuntokaan hiljainen saatikka 70-80 luvun betonielementtitalot.

Oletko tyhmä, kun et edes numeroita ymmärrä? 2017ei ole sama vuosi kuin 2007, eroa on 10 vuotta.

Vierailija
27/60 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2018 tiukentui kriteerit. Rakennusvirheitä löytyy kyllä.

Vierailija
28/60 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2005 rakennetussa kuului kaikki , nyt asun vanhassa kivitalossa ja olen tyytyväinen .

Vierailija
29/60 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2012 rakennetussa oli loistava. Vain oikeasti kova huuto/laulu tai bassojumputus kuului läpi.

50-luvun talossa nyt ja kuuluu naapurin puhekin läpi.

Tämä on kyllä jännä juttu, kun itse koen juuri toisinpäin. Asuin 50-luvun kerrostalossa, jossa oli paksut kiviseinät. Ei kuulunut kuin korkeintaan huuto tai jos jollain koira haukkui. Ei mitään muuta.

Sitten muutin uuteen taloon joko 2011 tai -12. Kaikki kuului. Kun naapuri nousi (ilmeisesti työ)tuolista, kuului nirskahdus. Askeleet tömps tömps. Hissin äänikin kuului, vaikkei ollut vieressä. Aivastukset, niistämiset, ihan kaikki kuului. Yläkerrassa oli myös kissa ja sen ryntäilyjä kuunnellessa iltamyöhällä meinasi mennä hermot.

Tää jotenkin naurattaa. anteeksi 😄 että kissan ryntäilyt vie hermot, kissan joka vetää sen hetkellisen iltarallinsa mutta on askeleiltaan silti kuin ballerina... 💗 

Mutta juu, joissain kuuluu ja joissain ei, joko rappukäytävästä tai sitten naapurista. Parempi asustaa ehkä rivarissa tai omakotitalossa silloin, jos ei hirveästi muiden äänet kiinnosta? Ja se on ihan ok, kukapa jaksaisi jatkuvasti kuunnella kerrostalossa naapurin möykkää, koiran haukuntaa, tai kissaa jne. ? 😁

Vierailija
30/60 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2012 rakennetussa oli loistava. Vain oikeasti kova huuto/laulu tai bassojumputus kuului läpi.

Tämä on kyllä jännä juttu, kun itse koen juuri toisinpäin. Asuin 50-luvun kerrostalossa, jossa oli paksut kiviseinät. Ei kuulunut kuin korkeintaan huuto tai jos jollain koira haukkui. Ei mitään muuta.

Sitten muutin uuteen taloon joko 2011 tai -12. Kaikki kuului. Kun naapuri nousi (ilmeisesti työ)tuolista, kuului nirskahdus. Askeleet tömps tömps. Hissin äänikin kuului, vaikkei ollut vieressä. Aivastukset, niistämiset, ihan kaikki kuului. Yläkerrassa oli myös kissa ja sen ryntäilyjä kuunnellessa iltamyöhällä meinasi mennä hermot.

Tää jotenkin naurattaa. anteeksi 😄 että kissan ryntäilyt vie hermot, kissan joka vetää sen hetkellisen iltarallinsa mutta on askeleiltaan silti kuin ballerina... 💗 

Mutta juu, joissain kuuluu ja joissain ei, joko rappukäytävästä tai sitten naapurista. Parempi asustaa ehkä rivarissa tai omakotitalossa silloin, jos ei hirveästi muiden äänet kiinnosta? Ja se on ihan ok, kukapa jaksaisi jatkuvasti kuunnella kerrostalossa naapurin möykkää, koiran haukuntaa, tai kissaa jne. ? 😁

Ei kaikkia kiinnosta rivari tai omakotitalo. Itseäni ei äänet haittaa, mutta hiljaisin talo on ollut 2018 rakennettu, jossa olen asunut nyt viisi vuotta. Omakotitaloasumista oli välissä 17 vuotta, ei jaksanut enää sitä rumbaa.

Vierailija
31/60 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkia kiinnosta rivari tai omakotitalo. Itseäni ei äänet haittaa, mutta hiljaisin talo on ollut 2018 rakennettu, jossa olen asunut nyt viisi vuotta. Omakotitaloasumista oli välissä 17 vuotta, ei jaksanut enää sitä rumbaa.

No ei toki. Olen itse asunut kerros- rivi- ja omakotitalossa ja mielestäni äänieristykset on parantuneet ajan kanssa. Tai tavallaan on mutta tavallaan ei (paksut seinät mutta ovien alta ilma kiertää). Mutta jos rappukäytävässä on bileporukkaa tai naapurin koira haukkuu, eipä sille mikään äänieristys mitään mahda. Siltikin edelleen, on koomista jokseenkin että jonkun mielestä jonkun kissan iltaralli on pahinta möykkää 😁 ja minulla on itselläni kissa tällä hetkellä ja sen askellus ei kuulu kuin murto-osan ihmisestä, asun ok-talossa... Ja aiemmin kun asuin kerrostalossa, naapurit kailotti rappukäytävissä viikonloppuisin tai jumputti musiikkia, tai talon edustalla poppisauto tai naapurin koira haukkui yksin ikäväänsä. Tai rivarissa milloin huusi lapsi tai paljussa aikuiset jne. Itse nautin omakotitalosta jossa ei naapurit lähellä, hiljaista mutta silti yhtä pitkä työmatka kuin työkavereille asutuskeskusten keskellä. 

Vierailija
32/60 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2005 rakennetussa kuului kaikki , nyt asun vanhassa kivitalossa ja olen tyytyväinen .

Höpöjä veistelee, mitään ei kuulu. Itsellä 2005 vuonna rakennetussa 3000W subbari, eikä naapuriin kuulu lainkaan.

Vierailija
33/60 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talokohtaisia eroja varmasti on. Olen asunut kahdessa eri 50-luvun talossa ja tämä nykyinen on edellistä pahempi, vaikka huono oli sekin äänieristykseltään.

Vierailija
34/60 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vuosiluku takaa aika paljon, mutta väliin mahtuu laadutonta rakentamista. Parhaat ovat 50-luvun talot ja 2018-

Ei takaa. 50-luvulla tehty myös ihan surkeita kerrostaloja.

Vierailija
35/60 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alalla 20 vuotta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uus onissa asunnoissa on erittäin hyvä äänen eristys, kun pitää täyttää kaikista tiukimmatkin vaatimukset. Uusimmat eristys vaatimukset äänelle ovat vuodelta 2017.

Heh,pitää ja pitää...

Kokemuksia kolmesta vuoden 2007 jälkeen rakennetusta asunnosta ja kaikissa ääniongelmia.

Karrikoidusti rakennusvalvonnassa katsotaan sormien läpi, eikä tutkimustuloksia viedä rakennustuotantoon.

Rakennedetaljit pitäisi tarkistaa ym.

Mutta eipä ollut v. 1956 asuntokaan hiljainen saatikka 70-80 luvun betonielementtitalot.

Oletko tyhmä, kun et edes numeroita ymmärrä? 2017ei ole sama vuosi kuin 2007, eroa on 10 vuotta.

Muitakin tyhmiä alanuolista päätellen, jotka eivät ymmärrä että uudet vaatimukset eivät koske 10 vuotta aiemmin rakennettuja taloja.

Vierailija
36/60 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaanko näin että seinien läpi ei kuule puhetta, mutta rapusta kaikuu kaikki senkin edestä. Väliovia ei ole, koska paloturvallisuus.

Vierailija
37/60 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toki. Mutta ensin "meinasi mennä hermot" jostain kissasta, mutta sitten "itseäni ei äänet haittaa"? 

Jokainen toki tavallaan, itselläni ei kyllä omakotitalossa ole mitään rumbaa. Lähin naapuri on n. 100m päässä ja välillä tulee tehtyä lumityöt talvella ja syksyin putsattua rännit ja tilattua kaivonpuhdistus, siinäpä se. :) Tietty voisihan nuo tilatakin kuten rivareissa, mutta osa ihan mukava tehdä itse ja säästää rahaa. Mikä kellekin sitten on rumbaa :) Joillekin se on lapsiperhe-elämää, joillekin vaan talo jossain. 

Vierailija
38/60 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaanko näin että seinien läpi ei kuule puhetta, mutta rapusta kaikuu kaikki senkin edestä. Väliovia ei ole, koska paloturvallisuus.

Heh, entisessä asunnossani seinien läpi kuului normaalikin puhe, uusitun oven läpi ei mitään. Talo oli rakennettu 1957. Nykyisessä 2019 rakennetussa ei kuulu naapureista mitään, yläkerrasta on kerran kuulunut ääntä, sekin muuton yhteydessä. Olisikohan kyse korkeasta talosta, asun 11.kerroksessa.

Vierailija
39/60 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien kokemusten mukaan on. Toki vertailukohtana kasarilla rakennettu talo.

Vierailija
40/60 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niissä eroja. Naapurit kuitenkim ratkaisee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän