Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iäkäs läheinen pilaa loman soittelemalla jatkuvasti - muilla vastaavaa?

Vierailija
07.08.2023 |

Kun tietää, että olen lomalla, ajattelee loman olevan häntä ja hänen asioitaan varten.

Jos tietää, että olen reissussa jossakin, soittaa raivoamispuheluita, tulee mieleen, että haluaa tahallaan pilata matkan.

No, työt alkaakin sitten huomenna.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee huoli-ilmoitus sosiaalitoimeen hänestä.

Vierailija
22/41 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankalaksi tämän tilanteen tekee se, että saattaa olla ihan oikeasti avun tarpeessa, on ollut kaatumisia, tuntikausia lattialla virumassa (ei pääse itse ylös kaaduttuaan)ja sairaalajaksoja.

Välillä avuntarve taas on ihan tekaistu ja silkkaa vallankäyttöä ja juoksuttamista tahallaan.

Ap

Mulla sama tilanne

En koe vallankäytöksi, vaan pelokkuudeksi ja ahdistuneisuudeksi

Hänellä on milloin mitäkin oiretta. Hankalaa sanoa, mikä on oikeasti vakavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankalaksi tämän tilanteen tekee se, että saattaa olla ihan oikeasti avun tarpeessa, on ollut kaatumisia, tuntikausia lattialla virumassa (ei pääse itse ylös kaaduttuaan)ja sairaalajaksoja.

Välillä avuntarve taas on ihan tekaistu ja silkkaa vallankäyttöä ja juoksuttamista tahallaan.

Ap

Mulla sama tilanne

En koe vallankäytöksi, vaan pelokkuudeksi ja ahdistuneisuudeksi

Hänellä on milloin mitäkin oiretta. Hankalaa sanoa, mikä on oikeasti vakavaa.

Muistisairaus.

Vierailija
24/41 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oisko asumismuodon muutos tarpeen? Palvelukoti?

Vierailija
25/41 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten osaa estää numeroa?

Asia ei ole ihan noin yksinkertainen kuin palstalaisesta saattaa tuntua.

Oikeassa elämässä apua tarvitsevien ihmisten jättäminen täysin oman onnensa nojaan ei ihan noin vain tapahdu.

Pitäisikö henkilön asumisjärjestelyjä ja hoidontarvetta tarkastella? Kannattaa puuttua ongelmaan ennen kuin itse palat loppuun.

Vierailija
26/41 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ranneke hälytysnapilla olisi paikallaan.

Vierailija
27/41 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun soittaa,lähetät tekstiviestin "Olen töissä,en voi puhua,onko akuutti asia?".

Vierailija
28/41 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dementian alussa on tuollaista.

Vierailija
29/41 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuskin ilkeyttään tekee. Tee huoli-ilmoitus jos et ole jo tehnyt. Kävisi kotihoito edes kerran pv katsomassa että kaikki kunnossa.

Vierailija
30/41 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta narsistisesta vanhuksesta, ihan tahallista juoksuttamista ja huomionhakua oli, soitteli ja tekstasi joka päivä monta kertaa ja määräsi hoidettavia tehtäviä. Yritin olla vastaamatta, niin alkoi soitella muille ja pyytää heitä soittamaan minulle ja kävi kännykkäliikkeessä tutkituttamassa, onko kännyssä vikaa jne. Kirjoitti someen minua syyllistäviä päivityksiä. Ei jättänyt rauhaan millään. Pilasi joka päivän lomalla.

Vierailija
31/41 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, vietä lomastasi vaikka viikko hänen kanssaan.

Nuo on ehkä pyyntöjä siitä.

Vierailija
32/41 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet itse oman onnesi seppä.

Jos olet reissussa, niin miten sieltä pääsisitkään apuun? Blokki päälle reissun ajaksi. 112 on keksitty tai joku sun sijainen lomasi ajaksi.

Jos seuran puutteeseen soittelee, niin siihenkin on apuja saatavilla. Joku naapurustosta piipahtaa sovitusti kahvilla tai sitten maksullinen avustaja.

Nää vaan pitää hoitaa ja sitten pääsee nauttimaan lomasta.

Moni eläköitynyt tykkää olla hyödyksi. Me perustettiin korttelitapahtuma, jossa ihmiset tapas ja tutustui toisiinsa. Yhteistietoja jaettiin.

Esim pienille koululaisille puistoon treffit vanhusten kanssa pari kolme kertaa viikossa.

Tai juurikin osa käy toisten vanhusten luona turisemassa hetken tai hakee puistoon.

Sitten oli nuoria taskurahaa vailla. Kevyitä pihatöitä, kaupassa käyntiä, kahvittelua...

Vierailija
33/41 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin samaa hän on varmaan yksinäinen. Soita hänelle säännöllisesti ja anna aikaasi. Soita vaikka joka päivä tai useamman kerran viikossa ja pysähdy kuuntelemaan mitä hänellä on kerrottavaa. Ihan ajan kanssa. Puoli tuntia.

Ei voi olla niin kiire.

Vierailija
34/41 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vieras ihminen koskaan korvaa sitä omaista. Teillä on yhteinen historia ja yhteiset kuulumiset. Vanha ihminen haluaa muistella menneitä ja omainen ne menneet tuntee ei mikään maksettu kyläilijä.

Eikä kaikki vanhukset ole sosiaalisia ja menossa eri tapahtumiin. Kaikilla ei ole siihen terveyttäkään. Koittakaa ymmärtää tämä.

Vierailija
35/41 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille änki kylään. Oikein odotti koska tulee lomapäiviä nii ilmoitti vaan et no mä tulenkin sitten kyläilemään. Juu ei. Sitten lakattiin kertomasta lomapäivistä.

Toivottavasti sukulaiset tekevät samoin, kun olet vanha.

Siis oikeasti opettele sinäkin joskus asettumaan toisen osaan. Raskas työ ja ainoat vapaapäivät, sinäkö vietät sen ilomielin jonkun ilonpilaaja-sukulaisen löpinöitä kuunnellessa? 

Vierailija
36/41 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kelään ole lomaa niin paljo että siitä viikko irtois itsekkäälle kuspäälle.

Vierailija
37/41 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini tekee  samaa, kun tietää mun olevan kesälomalla. Soittelee joka ikinen päivä 1-2 kertaa, vaikkei ole mitään asiaa. 

Se on todella ärsyttävää, kun ei voi oikein olla vastaamattakaan, kun voihan aina olla oikeasti jokin hätä. Äitini ei ole muistisairas, ja on muutenkin vielä ihan hyväkuntoinen. 

Vierailija
38/41 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan sama on se sitten lapsi aikunen tai vanhus kussipää on kussipää. kyll peli on menetetty jos ei ole ikääntyessään yhtään viksustunu. seuraava tapaaminen hautajaisissa

Vierailija
39/41 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin samaa hän on varmaan yksinäinen. Soita hänelle säännöllisesti ja anna aikaasi. Soita vaikka joka päivä tai useamman kerran viikossa ja pysähdy kuuntelemaan mitä hänellä on kerrottavaa. Ihan ajan kanssa. Puoli tuntia.

Ei voi olla niin kiire.

Joka päivä pitäisi kuunnella puolen tunnin ajan samat tarinat uudestaan ja uudestaan. Ei kiitos.

Vierailija
40/41 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pitää järjestää koko lomaksi ohjelmaa tai äitini järjestää, eniten harmittaa että haluaisin vain olla ja lukea edes päivän kirjaa rauhassa.

Ensimmäinen viikko meni järjestämässäni ohjelmassa, sitten koulunaloittajan vanhemmat menivät töihin, viimeisellä lomaviikolla aion kadota muutamaksi päiväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi