Paljonko rahaa häälahjaksi
Oon opiskelija ja rahat on todella vähissä. Mikä on ok summa antaa rahaa? Rehellisesti ei olisi varaa antaa euroakaan :( opintolainasta pitää antaa
Kommentit (55)
Jos on kunnon juhlat ruokineen ja juomineen, satku on aikalailla minimi.
Vierailija kirjoitti:
On siellä ruokailu. En kyllä millään kykene antamaan satkua. 50e on myös ehkä liikaa :( lainalla pitää antaa rahaa :(
Ajattelen ettei juhliin kutsuta lahjojen toivossa. Kerran olen ollut häissä ja laitoin häätilille 70€.
20% kuukausituloista on kirjoittamaton sääntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siellä ruokailu. En kyllä millään kykene antamaan satkua. 50e on myös ehkä liikaa :( lainalla pitää antaa rahaa :(
Voitko antaa 20 e?
Eiköhän sut kutsunut pari tiedä tilanteesi. Kaunis kortti vaikka itse tehden riittää. En mäkään opiskelijana voinut mitään antaa. Nykyisin annan sen 100-300€ hääparin läheisyydestä riippuen. (Sisarelle tuo 300€)
En itse pitänyt mitenkään pahana sitä, että osa häävieraista ei antanut rahaa lahjaksi. Pääasia etteivät raahanneet tavaraa lisää ja että pääsivät paikalle.
Jokainen antaa sen mitä pystyy. On se sitten 10€ tai 100€. Se että tarjolla on "kunnon juhlat ruokineen ja juomineen", ei velvoita VIERASTA mihinkään. Sinun ei tarvitse häälahjarahalla maksaa omaa osuuttasi ruokailusta pois. Hääparin tehtävä on kustantaa juhlat heidän kutsumilleen vieraille! Eli se kymppi on jo aivan riittävä "sisäänpääsymaksu", varsinkin kun jo etukäteen tiedetään että ero tulee ennen pitkää. Häät on nykyään vain sitä varten, että pinnalliset naiset pääsee päivän ajaksi esittämään prinsessaa ja olettavat kaikkien ihailevan heitä.
Eli todellakin, jokainen maksaa sen mitä pystyy!
Juhliin ei kutsuta siksi että tulisi lahjoja. Jokainen antaa sen mukaan minkä kokee sopivaksi. Jos rahat ovat tiukalla niin anna vaikka lupaus nurmikon ajamisesta tai vastaavasta?
Sinun ei tarvitse antaa häälajaksi mitään, jos et halua tai ei ole varaa. Häät on hääparin yksi elämän suurimmista tapahtumista, eikä niitä järjestetä rahankeräyksen tai lahjojen vuoksi. Sinut on kutsuttu häihin vieraaksi, ei rahoittamaan hääpärin elämää.
Vierailija kirjoitti:
Liikaa opiskelijan budjetista.
Itse olen töissäkäyvä sinkku. Enkä kyllä itsekään antaisi kun 50€. Kyllä hääparin pitää ymmärtää, että ihmisillä on erilaiset elämäntilanteet. Jos joku pystyy antamaan 200, ei se tarkoita että kaikki pystyy samaan. Pitää muistaa että häät vie vierailta muutenkin ylimääräistä rahaa. Juhla-asu, matkat, majoitus....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa opiskelijan budjetista.
Budjetti riittää, kun lopettaa tupakoinnin.
Jos sinulla ei ole varaa mennä, niin silloin olet poissa. Ota huomioon että saat kuitenkin syödä hyvin juhlissa. Kyllä 50 euroa täytyy antaa. Sun lainat ei kaadu päälle jos siihen tulee sen verran lisää.
Vierailija kirjoitti:
20% kuukausituloista on kirjoittamaton sääntö.
En ole ikinä kuullut tällaisesta säännöstä.
Vierailija kirjoitti:
50 on hyvä summa.
Kyll maar mää sano jot ainakii 500 se pittää ol.Emmää kyll kehtaa 50 antaa.Luulevat viel mää köyhä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko vähentää tupakointia, alkoholia ja kahvila käyntejä. Se ei ole liikaa, jos 50€.
Up