Ketipinorin lopetus ja totuttelu uudenlaiseen elämään - neuvoja, kokemuksia?
Työterveyslääkäri määräsi minulle Ketipinoria toissa syksynä kun en saanut työstressiltä nukutuksi. Käytin sitä nyt tähän asti, mutta se väsytti, lihotti ja teki tokkuraiseksi päivisin. Työstressi myös helpotti, joten en tarvitse sitä enää.
Lääkärin luvalla siis lopetin. Fyysiset vieroitusoireet menivät jo ohi, nukuttua saan hyvin eikä ole psyykkisiä oireitakaan. Eli kaikki menee hyvin, paitsi että nyt tuntuu omituiselta kun on niin paljon enemmän energiaa kuin mihin olen tottunut. Ketipinorin aikana kun kaikki oli vähän sumussa ja mikään ei tuntunut missään. Nyt herään pirteänä hyvissä ajoin, olen laihtunut ja normaalin pirteä.
Mikä on siis hyvä juttu, mutta kahden vuoden kuluttua tähän on vähän totuttelemista. Tuntuu vähän siltä, että mitä teen kaikella tällä ajalla (nyt kun en nuku niin paljon eikä mene niin paljon aikaa heräämiseen) ja energialla?
Tuntuu hassulta ongelmalta, mutta onhan tämä tietty elämänmuutos. Neuvoja, kokemuksia vastaavanlaisista tilanteista?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Oletko sama joka tekee aiheesta aloituksen joka toinen kuukausi vuodesta 2007 lähtien? Nimittäin aiheesta löytyy vaikka kuinka paljon jos haet vauva.fi haulla.
Katsoin ja nuo ovat kaikki sellaisten tekemiä aloituksia jotka syövät Ketipinoria. Tai valittavat siitä. Itse olen kiinnostunut siitä, miten elämä sen jälkeen.
Ensin pari viikkoa 3/4 pilleriä, sitten pari viikkoa puoli pilleriä, sitten pari viikkoa 1/4 pilleriä. Tärkeintä on etteä et lopeta liian nopeasti.
Vika on sinussa, ei Ketipinorissa. Olen käyttänyt nyt 3v ja laihtunut samaan aikaan 12 kg.
Mutta sitä lääkettä käytänkin vain vähän, eli 25mg pillerin tai puolikkaan /vrk. Eli ei vaikuta silloin mihinkään psyykkeeseen. Välillä voin olla ilmankin, eikä mitään vieroitusoireita ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sama joka tekee aiheesta aloituksen joka toinen kuukausi vuodesta 2007 lähtien? Nimittäin aiheesta löytyy vaikka kuinka paljon jos haet vauva.fi haulla.
Katsoin ja nuo ovat kaikki sellaisten tekemiä aloituksia jotka syövät Ketipinoria. Tai valittavat siitä. Itse olen kiinnostunut siitä, miten elämä sen jälkeen.
Tai sitten aloitukset liittyvät useiden mt-lääkkeiden käyttöön. Joten voi kai sitä nyt aiheesta muullakin tapaa keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Vika on sinussa, ei Ketipinorissa. Olen käyttänyt nyt 3v ja laihtunut samaan aikaan 12 kg.
Mutta sitä lääkettä käytänkin vain vähän, eli 25mg pillerin tai puolikkaan /vrk. Eli ei vaikuta silloin mihinkään psyykkeeseen. Välillä voin olla ilmankin, eikä mitään vieroitusoireita ole.
Ketipinorin yleinen sivuvaikutus on painon nousu.
Aloittajan kannattaa hakeutua suljetulle osastolle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ole, jos käytetään vain pieniä määriä unettomuuteen.
Olen huomannut tosin muista rauhoittavista, mutta hyvin pienet määrät, zopiklonista ja trimipraminista tai alprazolanista, että muutama päivä menee hyvin ja saan nukuttua, mutta sitten tulee uni huonosti. Aamulla pöpperöinen ja unohtelin. Escitaloprin (?) oli minulla myös, mutta tuntui, että istun "tumput suorina" kotona, enkä saa mitään itsestäni irti. Tietty levottomuus seuraa minua jo koko aikuisen ikäni ja jännittyneisyys.
En ole ketipinoria kokeillut, mutta vanha äitini sitä sai ja kun en antanut annosta illalla 50-100 mg niin hän oli hyvin levoton yöllä. Ehkä tein virheen. Olisiko vaihtoehtoja hyvä harkita.
Mutta vähitellen hiipimällä jos haluaa pois lääkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti joillekin seuraa painonnousua. Riippuuko lääkemäärästä vai mistä?
Itsellä oli univaikeuksiin mirtazapin puoli tbl ja sillä nousi paino ja oli tokkurainen olo.
Vaihdettiin ketipinor 25mg 1-2 ja otan kaksi illalla. Ei tokkuraa , ei noussut paino vaan laski siitä mitä kertyi mirtan aikana.
Kokeilkaa mikä teille sopii. Ei ole yhtä ainoaa joka vaikuttaa kaikille mm painonnousuun samalla tavoilla.
No onhan se Ketipinor sentään aika harmiton verrattuna varsinaisiin nukahtamis- ja unilääkkeisiin. Ne ovatkin aivan helvetillisiä sivuoireineen ja riippuvuusvaikutuksineen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ole, jos käytetään vain pieniä määriä unettomuuteen.
Kyseessä on skitsofrenia lääke ja sen myynti- ja markkinointilupa koskee kaksisuuntaisen mielialahäiriön mania- ja masennusvaiheiden sekä skitsofrenian hoitoa. EI UNETTOMUUTTA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti joillekin seuraa painonnousua. Riippuuko lääkemäärästä vai mistä?
Itsellä oli univaikeuksiin mirtazapin puoli tbl ja sillä nousi paino ja oli tokkurainen olo.
Vaihdettiin ketipinor 25mg 1-2 ja otan kaksi illalla. Ei tokkuraa , ei noussut paino vaan laski siitä mitä kertyi mirtan aikana.
Kokeilkaa mikä teille sopii. Ei ole yhtä ainoaa joka vaikuttaa kaikille mm painonnousuun samalla tavoilla.
johtuu siitä että aivot eivät saa kylläisyyden tunnetta eli vaikuttaa vatsan ja aivojen väliseen viestintään lamaannuttavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei ole yhtään kaloreita. Se on kuule se mättäminen mikä lihottaa eikä mitkään lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se Ketipinor sentään aika harmiton verrattuna varsinaisiin nukahtamis- ja unilääkkeisiin. Ne ovatkin aivan helvetillisiä sivuoireineen ja riippuvuusvaikutuksineen
😂 Ahaa, mä olen lopettanut ilman oireita Zopinoxin ja Ketipinorista ihan hirveät viekkarit kahden vuoden (125) käytön jälkeen sivuvaikutuksista nyt puhumattakaan
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei ole yhtään kaloreita. Se on kuule se mättäminen mikä lihottaa eikä mitkään lääkkeet.
Haittavaikutukset. Lääkkeen yleisimmät haittavaikutukset ovat veriarvojen muutokset, painonnousu, huimaus, uneliaisuus, päänsärky ja suun kuivuminen.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on ihan se lääke joka vaikuttaa energia-aineenvaihduntaan. Mitä tuossa on kinaamista kun se on lääketieteellinen fakta?
Muutokset hypotalamuksen välittäjäaine- ja hormonijärjestelmissä voivat vaikuttaa energia-aineenvaihduntaan ja sitä kautta painoon.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino nousee noin puolella pitkäaikaista psykoosilääkitystä saavista potilaista. Se on yksi tärkeimpiä hoitomyöntyvyyttä vähentävistä psykoosilääkkeiden haittavaikutuksista. Ylipaino on huomattava terveysriski, joka lisää mm. sydän- ja verisuonisairauksien esiintyvyyttä. Niin vanhat "neuroleptit" kuin uudet epätyypilliset psykoosilääkkeetkin voivat aiheuttaa painon nousua. Kuitenkin eri lääkkeiden välillä on tämän haittavaikutuksen suhteen merkittäviä eroja. Paino voi nousta merkittävästi jo ensimmäisten hoitoviikkojen aikana, ja joidenkin lääkkeiden aiheuttama painon nousu näyttää jatkuvan yli vuodenkin ilman merkkejä tasaantumisesta.
Lähes kaikkiin psykoosilääkkeisiin liittyy yhtenä haittavaikutuksena painon lisääntyminen. Paino nousee noin 50 %:lla pitkäaikaista psykoosilääkitystä saavista potilaista (Baptista 1999). Vanhojen psykoosilääkkeiden eli "neuroleptien" aikakaudella painon lisääntymiseen kiinnitettiin hämmästyttävän vähän huomiota. Vasta uusien ns. epätyypillisten psykoosilääkkeiden tultua laajaan käyttöön on tämän haittavaikutuksen merkitykseen herätty laajemmin. Vaikka uudet psykoosilääkkeet ovat useimpien haittavaikutusten suhteen paremmin siedettyjä kuin vanhat, näyttää painon nousu olevan erityisesti eräiden uusien lääkkeiden ongelma.
Ketiapiinihoitoon näyttää liittyvän yli 7 %:n painon nousua hiukan harvemmin kuin olantsapiinihoitoon, mutta useammin kuin risperidoni- tai tsiprasidonihoitoon (taulukko) (Allison ym. 2001). Paino näyttää nousevan ensimmäisen hoitovuoden ajan (Taylor ja McAskill 2000). Ketiapiinin vaikutus painoon on suurempi kuin vanhojen psykoosilääkkeiden haloperidolin ja klooripromatsiinin (Taylor ja McAskill 2000).
Yksilöllisiä lääkkeiden vaikutukset. Toinen lihoo, toinen ei. Ja lääkkeellä lihominen on yleensä joko nesteen kertymistä tai sitten lääke hidastaa aineenvaihduntaa. Silloin kilot alkavat tippua kun lääkkeen lopettaa.