Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mauno 64-vee, sai koko eläkkeensä (1475€) kertasuorituksena, ja lähti shoppaamaan

Vierailija
06.08.2023 |

"- Aamukahdeksalta menin Citymarketiin ja laitoin samalla Veikkauksen sisään. Ostoskärryt täytin 250 eurolla, hän kertoo.

Kärryyn tuli muun muassa pesuaineita, paljon ruokaa, kuten säilyketölkkejä pahan päivän varalle, tuoreita marjoja ja kesän hittijuomaa ananaslonkeroa. Alkon tuotteisiin meni 80 euroa, mutta niitä ei ole vielä juotu yhtään, hän kertoo.

Kymmeneltä hän suuntasi Veikon koneelle. Kotona on nyt 43-tuumainen älytelevisio. Taksilla Voutilainen suikkasi vielä ostoksineen R-Kioskille maksamaan Hankasalmen Sanomia, koska Voutilainen ei käytä verkkopankkia.

Lidlistä hän osti 25 euron älykellon, jossa on askel- ja sykemittari. Mitään kuntoilukuuria ei Voutilainen lupaa aloittaa, kun polvet eivät kestä."

"Eläkettä on Voutilaisella jäljellä vielä muutama satanen shoppailun jälkeen."

"Työnsaantia vaikeutti aikaan muun muassa se, ettei ajokorttia tullut hankittua, kun ei säästämisestä tullut mitään.

- En minä tuloistani ketään syytä, omaa syytä, opinnot jääneet tekemättä enkä ole kenellekään kelvannut, niin siksi ei ole eläketulojakaan.

Voutilainen tunnustaa, että on nuoremmin harrastanut kaikenlaista venkulointia, jolla oli omat seurauksensa.

- Siinä oli omat haittapuolensa. Minä jouduin taloissa käymään aika säännöllisesti. Vuoden 1992 jälkeen en ole enää lusinut. Nykyään on sekin homma hankaloitunut, kun on valvontakamerat ja kaikki.

Voutilaisen viimeisin työsuhde oli viikko talvella 1989 tehdastyössä. Nuorena miehenä hän oli muutaman kuukauden tie- ja vesirakennushallituksen hommissa lapioimassa, mutta niistä ei karttunut eläkettä, koska hän ei ollut täyttänyt vielä 23 vuotta."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009766692.html

Kommentit (176)

Vierailija
141/176 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen onkohan sittenkin tavallisen sairaan duunarin mahdollisuus saada työeläkkeensä kokonaisuudessaan suuruudesta riippumatta. Monesti köyhät matalapalkka alojen työntekijät kuolevat jo parin vuoden eläkkeellä olon jälkeen.

Saattaa olla jokin salainen tai vaiettu mahdollisuus kuitenkin saada eläkkeensä etukäteen, mutta tästä ei vaan puhuta.

Olen elämäni aikana törmännyt tällaisiin vastaaviin salattuihin etuihin aiemminkin.

Ei ole minulle alunperin 50e kuukaisieläkkeellä tarjottu. Tottapa se koskee näitä vain pariin euroon kuukaudessa jääviä, mikä nyt varmaan onkin ihan se ja sama.

Vierailija
142/176 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tulossa n. tonnin eläke kymmenen vuoden päästä.  Pienipalkkaista työtä olen tehnyt 30 vuotta.

Olen akateemisesti koulutettu.

Jos nyt jäisin työttömäksi, eläke olisi lähes sama.

t. Köyhimys

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/176 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herran luoja sentään kun porukka on täällä tyhmää. Vaikka kuinka selittäisi tai itse lukisi ohjeet eläkkeen maksamisesta, niin ei ymmärrä, ei sitten millään.

Sun viestistä nyt ei tule ilmi mitä selitit. Täällä kun näyttää tosiaan olevan niitä jotka ovat ihan hakoteillä.

Suomen sosiaaliturvajärjestelmä on niin monimutkainen ettei sitä kokonaisuutta ymmärrä kuin kourallinen eksperttejä. Kelassakin virkailijat keskittyy muutamaan maksulajiin koska kaikkineen niitä on jotain satakunta ja jokaisessa omat monimutkaiset erikoisehtonsa.

Syynä lienee se, että uutta maksulajia kehitettäessä (tai vanhoja muuttaessa) mukaan otetaan työryhmässä vähintään 10 eri tahoa lausumaan mielipidettään ja jokaisen on saatava oma puumerkkinsä siihen valmiiseen lakiesitykseen. Joten valmiissa laissa on ne tarpeelliset kohdat + 10-20 erityisehtoa jokaiselle lausunnonantajataholle omansa että voi neuvotteluista palatessa kertoa miten oma tahto on menestyksekkäästi saatu läpi. 

Vierailija
144/176 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tulossa n. tonnin eläke kymmenen vuoden päästä.  Pienipalkkaista työtä olen tehnyt 30 vuotta.

t. Köyhimys

Mikä ala? Kysyn siksi että aion jatko kouluttautua akateemisesti.

Vierailija
145/176 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herran luoja sentään kun porukka on täällä tyhmää. Vaikka kuinka selittäisi tai itse lukisi ohjeet eläkkeen maksamisesta, niin ei ymmärrä, ei sitten millään.

Minusta se ei ole ollenkaan tyhmää jos kyselee, miten tuo könttäsumma muodostuu. Eläkettä on kuitenkin tarkoitus saada koko loppu elinikä. Oletan siis, että tuo könttä on laskettu jonkin odotuseliniän mukaan, mutta minunkin mummoni täyttää kohta 105, joten hänen vastaavassa tapauksessaan rahaa olisi jäänyt saamatta oletettavasti toinen vastaava euromäärä. Ja toisinpäin tietysti valtio olisi maksanut liikaa, jos hän olisikin menehtynyt aikaisemmin kuin laskennallisesti olisi arvioitu. Ilmeisesti se hyväksytään tässä, että yksilön elämän pituus poikkeaa keskiarvosta. Vai tuleeko kuolinpesälle takaisinperintä, jos vaikka menehtyisi rahapotin saamista seuraavana päivänä? Suomalainen byrokratia nyt vain sattuu olemaan ainakin muilla hallinnon aloilla sellainen, että kaikki peritään kokoineen, mikä on liikaa maksettu.

No niinhän se poikkeaa vaikka maksettaisiin kuukausittain. Kun ei me kaikki eletä sitä aikaa.

Mutta nähtävästi tämä koskee niin pieniä summia ettei näillä voi voittaa, ajatellen että jos nyt vaikka minun työeläkkeeni oli sen reilun 50 kuussa, niin minkälaisen potin olisin saanut kun olisin ollut rahan tarpeessa enkä aio elää pitkään.. mutta ei tarjottu kyllä.

Vierailija
146/176 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen onkohan sittenkin tavallisen sairaan duunarin mahdollisuus saada työeläkkeensä kokonaisuudessaan suuruudesta riippumatta. Monesti köyhät matalapalkka alojen työntekijät kuolevat jo parin vuoden eläkkeellä olon jälkeen.

Saattaa olla jokin salainen tai vaiettu mahdollisuus kuitenkin saada eläkkeensä etukäteen, mutta tästä ei vaan puhuta.

Olen elämäni aikana törmännyt tällaisiin vastaaviin salattuihin etuihin aiemminkin.

Kaikki tieto löytyy eläkeyhtiöiden ja Kelan sivuilta. Mitään jonkun suattaapi olla tai suattaapi olla olematta -puheita ei kannata uskoa.

Vierailija
147/176 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna en nyt oikein ymmärtänyt tätä juttua.

Mitä asiaa et ymmärtänyt? Jos eläke on pieni, niin ihminen saa valita, että ottaako sen kertasuorituksena vai maksetaanko joka kuukausi.

En tiennyt tätä asiaa, vaikka sosiaalipolitiikasta ja näistä etuusasioista olenkin hyvin kiinnostunut. Luultavasti itsellänikin on sitten aikoinaan tällainen edessä. Saako tämä jatkossa sitten vain takuueläkettä, toimeentulotukea, asumistukea? Tuo kertasuoritus oli siis koko elämän työeläke?

Jep, kertasuoritus oli koko elämän työeläke.

Kuinka tämä lasketaan? Entä jos Mauno elää 90 v. asti.

Eiköhän tuo plösö mursu kupsahda hyvissä ajoin ennen. Valitettavasti vielä voi olla vuosia jäljellä. Totaalihyödytön tyyppi, ihmiskunnan loinen.

Vierailija
148/176 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. Köyhimys

Laskitko siis kansaneläkkeen osan siihen?

Vierailija
149/176 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä yksi mauno jaksaa puhuttaa. Ettei olisi kateutta ilmassa ja sekin olemattomasta takuueläkkeestä. Viheliäistä kansaa.

En todellakaan kadehdi tuota tyyppiä, lähinnä säälittävä äijä. Mutta ottaa pannuun, että tyyppi on käytännössä loisinut koko ikänsä veronmaksajien rahoilla. Yhteiskunta ei tartte tuollaisia jäseniä, jos ei kerran halua olla normikansalainen velvollisuuksineen (kyllä, työssäkäynti ja verojen maksu on meidän velvollisuus) niin ei tartte silloin nauttia normikansalaisen etujakaan😡

Tällaista vasemmistopuolueet halauavat lisää. En voi ymmärtää.

No eihän tuo ole normaali millään tavalla. Ehkä lievää kehitysvammaa ja autismia, koska sosiaalinen älykkyys puuttuu ja opiskeluvalmiudet. On vain jätetty tutkimatta ja pidetty kortistossa ettei tarvitse enempää maksaa.

Vierailija
150/176 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun viestistä nyt ei tule ilmi mitä selitit. Täällä kun näyttää tosiaan olevan niitä jotka ovat ihan hakoteillä.

Suomen sosiaaliturvajärjestelmä on niin monimutkainen ettei sitä kokonaisuutta ymmärrä kuin kourallinen eksperttejä. Kelassakin virkailijat keskittyy muutamaan maksulajiin koska kaikkineen niitä on jotain satakunta ja jokaisessa omat monimutkaiset erikoisehtonsa.

Syynä lienee se, että uutta maksulajia kehitettäessä (tai vanhoja muuttaessa) mukaan otetaan työryhmässä vähintään 10 eri tahoa lausumaan mielipidettään ja jokaisen on saatava oma puumerkkinsä siihen valmiiseen lakiesitykseen. Joten valmiissa laissa on ne tarpeelliset kohdat + 10-20 erityisehtoa jokaiselle lausunnonantajataholle omansa että voi neuvotteluista palatessa kertoa miten oma tahto on menestyksekkäästi saatu läpi. 

Olen myös huomannut että näiden kela virkailijoiden kanssa on täysin turha asioida.

Vaikka sovin puhelin ajan ja kerron asiani viikkoja etukäteen netissä niin langan päässä on tusina kela täti joka sanoo että tätä pitää asiantuntijoiden puntaroida. Mietin että miksi sitten me käymme koko keskustelua kun olisivat voineet järjestää asian siten että asiantuntijat ensin puntaroi ja sitten puhutaan puhelimessa.

Vierailija
151/176 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanottuna en nyt oikein ymmärtänyt tätä juttua.

Mitä asiaa et ymmärtänyt? Jos eläke on pieni, niin ihminen saa valita, että ottaako sen kertasuorituksena vai maksetaanko joka kuukausi.

En tiennyt tätä asiaa, vaikka sosiaalipolitiikasta ja näistä etuusasioista olenkin hyvin kiinnostunut. Luultavasti itsellänikin on sitten aikoinaan tällainen edessä. Saako tämä jatkossa sitten vain takuueläkettä, toimeentulotukea, asumistukea? Tuo kertasuoritus oli siis koko elämän työeläke?

Jep, kertasuoritus oli koko elämän työeläke.

Kuinka tämä lasketaan? Entä jos Mauno elää 90 v. asti.

Eiköhän tuo plösö mursu kupsahda hyvissä ajoin ennen. Valitettavasti vielä voi olla vuosia jäljellä. Totaalihyödytön tyyppi, ihmiskunnan loinen.

Vuoden 1992 jälkeen en ole enää lusinut. Nykyään on sekin homma hankaloitunut, kun on valvontakamerat ja kaikki.

Jos ei olisi valvonta kameroita olisi tämä puoliksi kulmahousu olisi erittäin ahkera.

Vierailija
152/176 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette kai te nyt kadehdi tätä? Kokonaiset puolitoista tonnia könttänä kerran ja takuueläke?

Aika katkeria on viestejä.

Vierailija
153/176 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Köyhimys

Mikä ala? Kysyn siksi että aion jatko kouluttautua akateemisesti.

Kielipalveluala

Vierailija
154/176 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Köyhimys

Laskitko siis kansaneläkkeen osan siihen?

Kyllä.

Käytin netissä olevaa laskuria. Työttömänä saisin satasen vähemmän eli ei iso ero.

Vierailija
155/176 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuo työeläke + kansaneläke + takuueläke aika vaikeaselkoinen himmeli, jota sellaisen jota asia ei suoraan koske on vaikea tajuta. Kansaneläke on täysin turha jäänne, se olisi pitänyt poistaa kun takuueläke otettiin käyttöön minimiturvaksi. Nyt tilanne on pitkälti se että pientä eläkettä nauttivat saavat kansaneläke + takuueläke + työeläke combon 1512 euroon saakka ja jos työeläke on yli tuon summan niin pelkän työeläkkeen.

Vierailija
156/176 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette kai te nyt kadehdi tätä? Kokonaiset puolitoista tonnia könttänä kerran ja takuueläke?

Mikäväriset lasit pitää olla silmillä että näkee joka puolella katkeruutta?

Vierailija
157/176 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuo työeläke + kansaneläke + takuueläke aika vaikeaselkoinen himmeli, jota sellaisen jota asia ei suoraan koske on vaikea tajuta. Kansaneläke on täysin turha jäänne, se olisi pitänyt poistaa kun takuueläke otettiin käyttöön minimiturvaksi. Nyt tilanne on pitkälti se että pientä eläkettä nauttivat saavat kansaneläke + takuueläke + työeläke combon 1512 euroon saakka ja jos työeläke on yli tuon summan niin pelkän työeläkkeen.

Takuueläke loppuu 922 eurossa kuitenkin.

Vierailija
158/176 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäväriset lasit pitää olla silmillä että näkee joka puolella katkeruutta?

Ei oo mulla kuule edes siniset lasit. Onhan tuo nyt "ettei lusmuille mitään kertakorvauksia", ja on niin väärin. Luultavastihan se ei hyödy kun sossu leikkaa vastaavasti, jos on asiakas Ja toiseksi veronmaksajathan siitä maksaisi kuluja enemmän kuin eläke jos sille kahta euroa kuukausittain maksettaisiin vuosikymmeniä.

159/176 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaisia Maunoja on joskus 30-40 vuoden kuluttua aika paljon.

Vierailija
160/176 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

tuollaisia Maunoja on joskus 30-40 vuoden kuluttua aika paljon.

Milleniaalit ruuhkauttaa vankilat vanhuuden päivillä. Eläkkeet niin pieni että on kannattavampaa mennä lusimaan kun saa 24 tuntisen valvonnan.