Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selittämätön lapsettomuus- Tukoksia verenkierrossa?

16.12.2006 |

Sain eilen entiseltä työkaveriltani viestin jossa kertoi kuulleensa, että useimmissa tapauksissa joissa syytä lapsettomuuteen ei löydetä (kuten meillä) syynä saattaa olla tukokset verenkierrossa. Tämä hänen tuttunsa oli " selittämätön" ja kun alkoi saada verenohennuspistoksia, tuli raskaaksi. Laittoi myös lääkärin nimen joka sanonut sen olevan lapsettomuuden syynä suurimmassa osassa " meitä selittämättömiä" , mutta en uskalla sitä nimeä tähän laittaa. En tiedä saako laittaa ja toiseksi se, että kun en ole sitä itse kuullut vaan ns. mutkan kautta. Naistenklinikan lääkäri.

Onko kukaan muu kuullut vastaavasta?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
21.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tämän ylöspäin

Vierailija
2/18 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se U:lla alkava lääkäri on nimeltään Veli-Matti Ulander ja se on just väitellyt keskenmenoista ja tukostaipumuksesta. Ottaa vastaan Naistenklinikalla ja Diacorissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
30.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottavat tuon tukostaipumustutkimuksen tosiaan vasta jos on ollut kolme keskenmenoa (sitä sanotaankin " keskenmenopaketiksi).

Mulla nuo tutkimukset tehtiin (ne on verikokeita) kun menetin vauvani kohtukuoleman kautta rv32. Omalta osalta niissä ei ollut vikaa, mutta tuntuu omituiselta etteikö niitä voitaisi ottaa jo silloin kun alunperin tehdään perustutkimukset? Moni voisi säästyä myöhemmiltä pettymyksiltä. Kaipa ne on kalliita tutkimuksia :(

Lääkäri ei ole koskaan kommentoinut mun hemoglobiinia muuten kuin kehumalla. Se on aina noin 130-140, tippui 120 alkuraskaudessa, mutta nousi takas 138 toisella kolmanneksella. En osaa sanoa mikä sitten on epätavallisen korkea hemoglobiini naisella.

Disperiinin syömisestä olen lukenut ulkomaistenkin klinikoiden webbisaiteilla. Täytyy ottaa puheeksi lääkärin kanssa seuraavalla kerralla.

Agra

Vierailija
4/18 |
31.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kalaöljyä toki kyllä! Sehän hieman vähentää tukostaipumusta eli siis vähentää veren hyytymistaipumusta (sen huomaa kun tulee haava -> veri ei hyydy niin nopeasti). Kun olin menossa yhteen leikkaukseen, minun piti jättää kalaöljyn syönti viikkoa ennen. Itse asiassa olen miettinyt että onko se jopa haitaksi raskaaksi tulolle kun en ole kertaakaan edes plussannut yritysaikana ja kalaöljyä olen syönyt pari vuotta.

Vierailija
5/18 |
01.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä edellisen kanssa, älkää syökö omin päin asperiiniä.

Itselläni on fosfolipidi vasta-aine tukostaipumuksena, johon mulla on peruslääkityksenä 50 mg asetyylisalisyylihappoa (=ASA =asperiini). Mulle oli käsky, että jos raskaudun, niin heti jätän pois tuon 50 mg ASA:n ja aloitan toisen verenohennuslääkkeen hepariinin pistoksina. 12 raskausviikon jälkeen aloitin uudelleen hepariinin lisäksi 50 mg ASA:n. Eli näin toimittiin, ettei ASA aiheuta vaurioita sikiölle alkuraskaudessa.

Vierailija
6/18 |
01.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullla on myöskin eräs fosfolipidivasta-ainesyndrooma. Epäillään, että minulla olleet useat keskenmenot johtuisivat siitä. Mulla on lääkityksenä kortisoni jo ennen raskautta ja hepariini heti positiivisesta raskaustestistä. Se K:lla alkava lääkäri on myös ihan oikea ja ymmärtääkseni ihan guru aiheessa myöskin.

Näillä opeilla ollaan nyt oltu puoli vuotta, mutta ei vielä siis positiivista tulosta (tai siis sellaista, joka oli jatkunut).

Aihe on ilmeisen uusi, joten ei varmastikaan ole ihan joka gynekologin tiedossa. Esimerkiksi me käydään väestöliitossa ja olen kuulemma heidän eka potilas jolla juuri tuo tietty vasta-ainesyndrooma, niitä on kuulemma montaa hiukan erilaista.

Sen SPR:n veripaketin saa varmaankin tutkitettua missä tahansa lääkäriasemalla, mutta analyysit tehdään tosiaan SPR:ssä ja kuvittelisin Helsingissä. Siksi kun menee antamaan verinäytettä, niin pitää tiedustella etukäteen ajat, koska verinäytteet tosiaan kiidätetään tosiaan SPR:n labraan.

Vierailija
7/18 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä,lääkäri tosiaankin suositteli asperiiniä heti tuotesiirron jälkeen.Eli nyt syön sitä joka päivä, jotta tulisin raskaaksi, siis niitä pieniä. Lääkäri sanoi, ettei se vaikuta lapseen, itse olen hiukan ollut epäilevä,mutta syönnyt kiltisti. Mulla oli ekassa raskaudessa paha raskausmyrkytys, ja tätä toista lasta ollaan jo yritetty yli 5 vuotta.. Toivottavasti se asperiini ei oikeasti tee mitään sille lapselle!!!! Muille oikein paljon tsemppiä!

Vierailija
8/18 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se K:lla alkava lääkäri on tosiaan suomen johtava guru tässä asiassa. Mulla oli ns. raskauden suunnittelukäynti kyseisellä lääkärillä muutama vuosi ennen raskautumista. Toistaiseksi ainoa raskauteni oli kyseisen lääkärin seurannassa NKL:lla. Kätilöt pariin otteeseen kehuivat miestä alan johtavaksi suomessa.

Meillä oli lapsettomuushoidot NKL:n hormonipoliklinikalla, koska halusin olla varma jokaisesta mahdollisesta syömästäni hormonista, että tarvistenko hepariinin jo kyseisen hormonin syönnin aikana. Tämän takia en uskaltanut mennä yksityisille klinikalle, kun niillä ei siellä ole sisätautilääkäreitä konsultoimassa. Kun mulle sitten clomit määrättiin, gynekologi soitti K:lle varmistussoiton, että tartteeko hepariinin. Ei tarvinnut. Näin uskalsin rauhallisin mielin clomeja syödä.

Kun raskaus alkoi, aloitin heti hepariinipiikit (resepti oli valmiina) ja lopetin mini-disperiinit. Tukisukat oli myös käsky heti laittaa molempiin jalkoihin. K:lle ensimmäinen vastaanotto oli rv 12 jälkeen ja sitä ennen otettiin putkilokaupalla verikokeita.

Vierailija
9/18 |
18.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen syntyi vuoden yrityksen jälkeen luomuna. Sitten 4 alkuraskauden km:a. Kävimme tutkimuksissa VL:ssä: syytä ei löytynyt, tosin hyytymistekijöitä ei tutkittu (tästä on jo lähes 5 vuotta aikaa). Sain pyynnöstäni luvan syödä Disperin 50mg, " niin pienestä annostuksesta ei ole mitään haittaa" . Disperinin aloituksesta toisessa kierrossa tulin raskaaksi, ja siitä tuloksena terve tyttö - nykyään 4-vuotias tomera neiti.

Aloitin Disperinin syönnin kuukautisista ja plussan jälkeen jatkoin rv 12:lle.

Vierailija
10/18 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin takana useampi alkuraskauden km, ja 3 v tyttäremme sai alkunsa mindisperinien aikana. Söin Disperiniä rv 12 asti, ja ihana, terve ja tyytyväinen tyttö on meillä.

Nyt uusia hoitoja taas käydään läpi, ehdotin lääkärille, että olisin aloittanut taas disperinin, mutta hän ei oikein ollut sen puolestapuhuja... :( Sanoi lukeneensa tutkimuksia, joissa olisi disperini liitetty myös keskenmenojen syyksi. HÖH! on tää niin ihmeellistä. Silti edelleen mietin disperinin aloittamista!

Vierailija
11/18 |
26.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin aloititte/aloitatte disperiinin käytön? Eli montako päivää ennen siirtoa? Meillä takana jo 10 siirtoa (yht.17alkiota siirretty) ja joissakin olen käyttänyt disperiiniä. Nyt tulevassa pakastesiirrossa ajattelin taas kokeilla. Kerran kysyin yhdeltä lääkäriltä että onko haittaa jos sitä syö, sanoi että on, että voi aiheuttaa keskenmenon,mutta yleensä lääkärit ovat olleet sitä mieltä että voi käyttää.

Vierailija
12/18 |
18.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä voivat liittyä tiettyihin autoimmuunisairauksiin ja asia voidaan selvitellä verikokein, joissa tutkitaan tiettyjä vasta-aineita. vasta-aineet voivat aiheuttaa tukoksia istukkaan ja johtaa keskenmenoon. Nykyisin tutkitaan myös sitä, että nämä asiat ovat mahdollisesti syynä myös lapsettomuuteen. Netistäkin löytyy tietoa. Antibody + abortion tai jotain kun laittaa googleen. Voidaan hoitaa esim. hepariinilla, aspiriinilla ja muilla lääkkeillä.

Vierailija
13/18 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta koetan auttaa vähäisillä tiedoillani.

Tukostaipumusta epäillään käsittääkseni (myös?) silloin, kun on jatkuvia keskenmenoja alkuraskaudessa. Käytännössä tämä voi varmaan tarkoittaa ihan ihan alkuraskauden keskenmenojakin.

Ainakin yhdestä tapauksesta on ollut paljon juttua. Nimittäin erään kirjailijan (lue muuten kirja Puolinainen, jossa tosin alkuraskauden keskenmenoista kyse, mutta lapsettomuuden kivusta joka tapauksessa). Hän on julkisuudessa puhunut saaneensa apua lääkäriltä, jonka sukunimi alkoi U:lla. (Korjatkaa jos olen väärässä!!!!)

Itseltäni on tutkittu tukostaipumus (ei ollut) laajoin verikokein. Keskenmenojen kohdalla yleensä kolmen km:n jälkeen tehdään (tai ainakin pitäisi saada!!!) tuo tutkimus.

Onnea matkaan. Itse olen hoidoissa Felicitas-klinikalla ja uskon, että sieltä kuten muistakin lapsettomuusklinikoisa löytyy asiantuntemusta myös tukostaipumuksen tutkimiseen/hoitoon. Voithan mainita epäilystäni jo lääkäriaikaa varatessa, niin se otetaan huomioon lääkäriä valittaessa.

Vierailija
14/18 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu samalla kirjaimella alkaa lekurin sukunimi josta mulle kerrottiin :)

Vierailija
15/18 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle taas sanottu expertiksi Naistenklinikan toinen lääkäri (mies, jonka sukunimi alkaa K:lla :))

Vierailija
16/18 |
02.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole km ollut, jos ei sitten jotain ihan alkumetreillä. Tuskimpa. Ikinä ei ole plussaa testiin tullut, harvoin on edes saanut testailla.

Että ei taida tuokaan olla syy seltittämättömyyteen.

Vierailija
17/18 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kierrossa jatkuu mun labratutkimukset, ens kierrossa aukiolo tutkimus ja jos sitten on vielä tarvis, taidan aloittaa ne asperiinit. Olen kuullut niiden käytöstä toistuvissa keskenmenoissa ennenkin.

Mulla tosin takana yksi km ja yksi ulkoinen.

Vierailija
18/18 |
05.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa hän tutki selittämättömästi lapsettomia. Hän toteaa, että tutkimuksen perusteella on epätodennäköistä että huonolla kohtuvaltimoverenkierrolla olisi keskeistä osuutta selittämättömässä lapsettomuudessa.

Tuossa linkki tiivistelmään:

http://notes.helsinki.fi/halvi/tiedotus/vanhatvaitokset.nsf/0/ed53c7b29…