Pidän rahan käyttämistä palveluihin typeränä
Mielestäni on järjetöntä kuluttaa rahaa kahviloihin, ravintolassa syömiseen tai taksilla ajamiseen (muuten kuin äärimmäisessä hädässä, jos ei voi mennä bussilla yms.) Hiuksetkin voi leikata itse saksilla, jos on paksut hiukset. Sen sijaan rahaa kannattaa käyttää tavaroiden ostamiseen kuten elektroniikkaan, koska niitä ei pysty itse valmistaa. Samoin rahaa kannattaa alkoholijuomien ostamiseen ja matkustamiseen tosin mahdollisimman halvalla.
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Jos vaikkapa käytät autoa 1-2 kertaa viikossa, niin voisi tulla halvemmaksi ostaa autolla liikkuminen palveluna (taksi) oman auton ostamisen sijaan.
Jos ajaa pyörällä, niin ei maksa mitään.
Yhteiskunnan talouden pyöriminen rakentuu myös palveluiden ostamiselle. On tietysti pitkälti oma valinta, minkä painon antaa palveluille ja rahan säästämiselle. Itse käytän paljon palveluita kuten taksia, kampaajaa, kotisiivoojaa, ostosten kotiinkuljetusta ja kehonhuoltoa sekä tietenkin yksityisiä terveyspalveluita. Tämä on selkeä, tietoinen linjaus, ja muun muassa palveluiden ostamiseksi teen itse työtä.
Samaa mieltä, itse harrastan sitä, että opettelen itse tekemään mahdollisimman paljon asioita, esim. remontointi, siivous, pyörän korjaus jne. siinä saa virikettä kun opettelee uusia asioita. Hankalammat jutut kuten lääkärit ja keittiöremontit ynnä muut haastavammat kyllä sitten tietysti pitää ostaa.
Mielestäni taas on varsin fiksua käyttää rahaa oman elämänlaatunsa parantamiseen. Hyvää ruokaa ravintolassa, Taitavan kampaajan tekevä väri ja leikkaus, taksilla vartissa kotiin sen sijaan että menisi tunnin verran yöbussilla, hieronta kipeille lihaksille, siivooja kerran viikossa jne. Kyllä mä noiden lisäksi käytän rahaa myös laadukkaaseen elektronikkaan ja muuhun tavaraan silloin kun niitä tarvitsen. Ulkomaan matkailuun ja muihin elämyksiin kuten konsertteihin ja harrastuksiin laitan myös mielelläni rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, itse harrastan sitä, että opettelen itse tekemään mahdollisimman paljon asioita, esim. remontointi, siivous, pyörän korjaus jne. siinä saa virikettä kun opettelee uusia asioita. Hankalammat jutut kuten lääkärit ja keittiöremontit ynnä muut haastavammat kyllä sitten tietysti pitää ostaa.
Mä teen mieluummin tunnin lisää omia töitäni (joista nautin) ja maksan siitä sitten siivoojalle, joka maksaa kolmanneksen siitä mitä on oma tuntipalkkani. Eli tekemällä tunnin mieluista työtä saan siivoojan kolmeksi tunniksi ja minulle jää vielä kaksi tuntia vapaata tehdä mitä haluan sen sijaan, että siivoaisin itse nuo kolme tuntia.
No miksi tuhlaat alkoon kun voit valmistaa kiljua itse?
Planeetta ei kestä tätä kulutusjuhlaa, että kerätään nurkat täyteen kaiken maailman krääsää. Palvelut, kuten kampaaja, hieronta jne on sijoitus omaan terveyteen, hyvinvointiin, ja sen voi aina kantaa mukanaan. Jos tulee joku kriisi, kroppa on vuosien laiminlyönnin jälkeen hajalla ja sitten ei voi edes tavaroitaan mukaan ottaa, niin sitten ei ole enää mitään jäljellä. Planeettakaan ei kestä näitä hamstraajia enää. Mieluummin maksan palveluista kuin krääsästä. En halua viettää aikaa kotona niin paljon, että kamoista olisi minulle paljonkaan hyötyä.
Tässä köyhien ja rikkaiden ajatusmaailma eroaa paljon. Rikkaat ostavat mielellään palveluita, koska arvostavat omaa aikaansa ja elämän helppoutta enemmän kuin rahaa. Köyhät taas arvostavat rahaa enemmän kuin aikaansa. Toki tämä tietysti on välillä pakon sanelemaa, että köyhemmillä ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa niitä palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Tässä köyhien ja rikkaiden ajatusmaailma eroaa paljon. Rikkaat ostavat mielellään palveluita, koska arvostavat omaa aikaansa ja elämän helppoutta enemmän kuin rahaa. Köyhät taas arvostavat rahaa enemmän kuin aikaansa. Toki tämä tietysti on välillä pakon sanelemaa, että köyhemmillä ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa niitä palveluita.
En ole rikas, ja silti arvostan enemmän aikaa ja kokemuksia kuin rahaa ja tavaraa.
Niin se elämän helppoushan on tärkeintä ja siitä se elämän merkitys syntyy, huhhui.
Olen palveluita ostava nro 3.
Omalla kohdallani kyse ei ole helpon elämän arvostamisesta. Työni on vaativimmasta päästä ja vie paljon aikaa sekä keskittyneisyyttä myös varsinaisen työajan ulkopuolella. Minulla ei myöskään ole puolisoa, joka ehtisi satsata aikaa siivoamiseen. Terveydentilani ja työkykyni ylläpidon vuoksi tarvitsen esimerkiksi hierontapalveluita. En voisi työssäni ja vapaa-sikani menoissa esiintyä itse leikatuilla hiuksilla, enkä haluaisikaan. Jne.
Onneksi opiskeli hyvän ammatin ja sai vakaan vakituisen työn niin ei tarvitse valita näiden välillä.
Ei välttämättä. Jos vaikkapa käytät autoa 1-2 kertaa viikossa, niin voisi tulla halvemmaksi ostaa autolla liikkuminen palveluna (taksi) oman auton ostamisen sijaan.