Onko kukaan vaihtanut maata ja alaa samalla kertaa?
Onko teistä kukaan muuttanut uuteen maahan ja vaihtanut alaa samalla kertaa ihan omasta tahdosta?
Meillä on suunnitteilla Britteihin muutto ensi vuoden puolella. Itselläni on periaatteessa hyvä työpaikka ja palkka ok jne., mutta koen tämänhetkisen työni liian stressaavana ja kiireisenä. Toimin nyt projektipäällikkönä. Tietysti ensimmäinen ajatus on ollut hakeutua suunnilleen vastaaviin hommiin, vaikka alempaa varmaan pitäisikin aloittaa. Mutta mielessä on pitkään pyörinyt myös alan vaihto. En kuitenkaan ole ihan varma mitä haluaisin " oikeasti isona" tehdä.
Onko kellään kokemusta ammatin vaihtamisesta uudessa maassa? Mieluusti tietysti vielä Briteissä.
Kommentit (8)
Hei, Briteistä kokemusta myös. Itse olen kokenut työnsaannin täälläö helpoksi, se on oma taiteenlajinsa tosin. Kannattaa hankkia brittiläinen töihin hakuopas ja alkaa sujua...minä olen alunperin tutkija ja sitten olin täällä logistiikka-alalla ja nyt olen hallintopäällikkönä mukavassa firmassa lähellä kotia Lontoossa. Jos haluat kirjoitella lisää niin s-postini on koiskeet@hotmail.com
Hei,
Tyonsaantiin oli pakko kommentoida. Minun kokemukseni on, etta olen parikin tyopaikkaa olen saanut vaikka KAIKKI muut hakijat olivat Britteja. Varsinkin Lontoossa pohjoismaalaisia tyontekijoita arvostetaan.
Englanti ja Lontoo ovat varmaan varmaan yksi paras/helpoin paikka vaihtaa alaa. Siella ei liiaksi tuijoteta ensinnakaan tutkintoa mutta ei myoskaan kokemusta liian suoraviivaisesti. Persoonallisuus on usein tarkein juttu. Tunnen monia jotka ovat vaihtaneet ns taiteelliselta alalta toimistotoihin, yrittajyydesta palkkatyolaiseksi ja kirjanpitajasta musiikkimanageriksi ja toisinpain eli yrittaa kannattaa. Muutaman haastattelun jalkeen huomaa mita siella arvostetaan ja odotetaan tms.
Oma kokemukseni on myos, etta vaikka kaikilla on kiire ja stressi, tyon on leppoisampaa ja aikaa kaytetaan enemman netissa surffailuun ja tyokavereiden kanssa jutteluun. Vaikka sitten monet voivat istua toimistossa ylitoissa, nayttaen pomolle etta toita paiskitaan.
Itse olen ollut UK:ssa n 7-vuotta yhteensa ja rekryalalla toissa Lontoossa.
Tsemppia ja onnea uuden elaman alulle
K
Kitjoitat:" Itse en ole koskaan saanut mitaan tukia, tosin jos olet puolalainen se onnistuu..en ole todellakaan rasisti, mutta ikava sanoa etta puolalaisilla on huomattavasti paremmat olo taalla kuin usealla suomalaisella, briteista puhumattakaan. "
En ole britanniassa, enkä edes puolalaisten tuttu, mutta ihan pakko kysyä miten tämä väittämäsi on mahdollista? Puolahan kuuluu EU:hun ja sitä myöten lain pitäisi olla kaikille EU:n kansalaisille (ynnä briteille) sama.
Väittämäsi kuulostaa ennemminkin urbaanilta legendalta, jollaisia olen kuullut siellä brittein saarilla laajemminkin viljeltävän, mutta jos sinulla on aiheesta oikeaa tietoa, niin mieluusti otan vastaan ja viisastun:)
kristinamaria: Mitä tarkoitat " brittiläisellä töihinhakuoppaalla" ? Olisko antaa jotain vinkkiä?
Tuosta työn saamisestakin ollaan selkeästi kahta mieltä: Toiset ovat sietä mieltä, että työ kannattaisi hankkia etukäteen ja siis ilmeisesti sitä mieltä, että se on mahdollista Suomesta käsin. Toiset taas ovat sitä mieltä, että on mahdotonta saada työtä Suomesta käsin. Tämäkin lienee alakohtaista?
Minulla itselläni on kanssa hyviä kokemuksia työn saamisesta Britanniasta. Tosin oma koulutukseni tulee Brittiläisistä yliopistoista, lieneekö siinä jotain etuja? Itse olen saanut aina töitä, mennyt kans monen Britin edelle. Minun mielestäni myös etenkin Lontoossa ei tuijotella mistä tulet, tai mikä koulutuksesi on.
...sanoisin etta se on hyva paikka vaihtaa alaa, ainakin jos olet suht. koht. nuori. Britanniassa ei nimittain katsota yks-yhteen mika paperi sinulla on kun mietitaan mihin tyohon sopisit, vaan ollaan enemman kiinnostuneita potentiaalista ja ihmistyypista. Koulutuskin kertoo sinusta vain osaatko oppia uutta, ei niinkaan mille alalle suuntautuisit. Eli historiaa opiskelleesta voi tulla pankkiiri. ;-) Esimerkiksi Suomessa ja Saksassa on mielestani paaljon vaikeampaa murtautua muotista, eli aina pitaa olla juuri se oikea paperi etta paaset toihin jonnekin. Toisaalta Briteissa ihmiset menevat tyoelamaan nuorempina, eli yleensa ihan pikkuisen paalle parikymppisina. Sen ikaiselle lahes kaikki ovet ovat viela auki, siita vanhemmalla alkaa olla hiukan vaikeampaa. Toita voit varmaan yrittaa seka Suomesta etta paikan paalta kasin, ainakin vahan parempiin toihin taytyy kyllakin menna henk. koht. haastatteluun eli vahintaankin sinun taytyisi kayda paikan paalla. Ja tosiaan jos englannintaitosi on ok niin se ettet ole Britti on paaljon pienempi ongelma kuin olisi jos et olisi suomalainen tyonhakija Suomessa. ;-)
Viela tuohon tyohon hakuun liittyen. Eli aloilla tyotilanne on erilainen, toisille aloille on helpompi paasta ja tyota kylla loytyy jos haluaa tehda tyota minimipalkalla 5.50£ /tunti tai jopa alle.
Tyotukiin Mainstreamille: itsekin ole hammastellyt kyseista " EU-lakia" , mutta vasta taalla asuessaan tajuaa etta useat EU-lait eivat todellakaan pade taalla, ja maa toimii aivan erilaisella systeemilla kuin muut eu maat. Ikava tosiasia on etta britaniassa ei saa tyottomyystukea ennenkuin on asunut 2 verovuotta (huhtikuu-maaliskuu) britaniassa. Jostain kumman syysta Puolalaiset, itsellani on muutaman puolalainen ystava ja siis minulla ei sinaansa ole mitaan heita vastaan, mutta siis jokatapauksessa, USEAT puolalaiset ovat tulleet britaniaan ilman tyota, asuntoa tai edes kielitaitoa ja he saavat ilmaisen asunnon ja kaikki mahdolliset tuet. EN tieda kuinka tama on mahdollista, ja voitte olla varma etta useat kyyneleet on vuodatettu kun en ole saanut mitaan tukia. Mutta taalla ollaan ja kunhan oppii systeemin taalla ei ongelmia ole niin paljoon ja faktat on vain otettava sellaisena kun ne tulee.
Toinen asia mihin haluan viela lisahuomiota on se etta britanian eri osissa on tyotilanne aivan erilainen. Esim. Englannissa etenkin Lontoon alueella on paljon toita, jopa minulle... Scotlannissa ja varsinkin Walesissa tyotilanne onkin sitten toinen. Varsinkin taalla Walesissa ei juurikaan toita ole, ellei sitten halua siivoajaksi tai baariin toihin.
Tyomatkoihin menee paljon aikaa joten tyopaikka kannattaa yrittaa hankkia lahelta asuinpaikkaa.
Niin ja pieni huomautus viela tuohon tyoelamaan siirtymiseen. Itse olen ollut tyoelamassa reilu 13 vuotta ja olen aloittanut tyonteo reilusti alle 20 vuotiaana suomessa ja vaikka taalla ei koulutukseen ja aikaisempaan kokemuksiin toisilla aloilla katota juuri ollenkaan. Itse ainakin olen aivan liian korkeasti kouluttautunut useisiin tyopaikkoihin mihin olisin halunnut.
Silti en vaihtaisi paivaakaan tassa maassa, ja olen onnellinen taalla.
Rauhaisaa Joulua kaikille ja parempaa uutta Vuotta 2007
Wintteri
Itse tulin tanne Britteihin vaihtaen kertaheitolla maata ja alaa. Olen sairaanhoitaja ja tulin lentoemannan hommiin, tosin ne on jo taakse jaaneita aikoja. Thank GOD!
Britaniassa ulkomaalisen ei todellakaan ole helppo saada toita koska britit menee kaikessa aina ulkomaalisen edelle. Se on vain kylma tosi asia. Suosittelen hankkimaan tyopaikan ennen tanne tuloa, silla jos tulet britaniaan ilman tyota et todennakoisesti tule saamaan taalta mitaan tyottomyystukea joska saadakseen tyottomyystukea britaniassa sinun tulee asua taalla 2 vuotta. Itse en ole koskaan saanut mitaan tukia, tosin jos olet puolalainen se onnistuu..en ole todellakaan rasisti, mutta ikava sanoa etta puolalaisilla on huomattavasti paremmat olo taalla kuin usealla suomalaisella, briteista puhumattakaan.
Siis ennekuin muutat britteihin, hanki tyopaikka!!!! Mutta kannattaa tulla, ainakin kokemuksen takia.
Lisaa vinkkeja loydat varmasti britti-suomi perheiden keskustelupalstalta, ja sielta saa apua mista voi kysella toita jne..
http://groups.msn.com/Britti-Suomiperheet
Hyvaa joulua!
Wintteri