Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnantajalla on oikeus tietää sairausloman syy, mutta onko hänellä oikeus kertoa siitä muille töissä?

Vierailija
04.08.2023 |

Tämmöistä olen välillä huomannut meidän töissä, että ihmisten saikkujen syitä juoruillaan eteenpäin ja kuka muu sitä olisi lähtenyt levittämään kuin se työnantaja joka lukee saikkulapun? Onko ihan laillista toimintaa?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään.

Vierailija
2/18 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa kertoa kellekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole laillista. Työnantajalla on vaitiolovelvollisuus näissä asioissa.

Vierailija
4/18 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikkulapun voi myös toimittaa suoraan palkanlaskentaan, jossa näkevät palkanmaksua varten koodista, onko kyseessä palkallinen vai palkaton sairasloma.

Jos esimiehelle ei riitä tieto sairasloman kestosta, vaan vaatii sairaslomatodistusta, voi hänelle toimittaa kopion todistuksesta, josta voi peittää sairasloman syyn. Riittää, että näkyvissä on sairasloman alkamis- ja päättymispäivä.

Vierailija
5/18 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
6/18 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkästään oikeus, vaan myös velvollisuus.

Vierailija
7/18 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa, mutta itse ainakin aina kerron esimiehen lisäksi työkavereille watsapp-ryhmässä. "peruuttakaa mun asiakkaat, iski kauhee ripuli". Että levii se tieto muutenkin kuin esimiehen kautta.

Vierailija
8/18 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saikkulapun voi myös toimittaa suoraan palkanlaskentaan, jossa näkevät palkanmaksua varten koodista, onko kyseessä palkallinen vai palkaton sairasloma.

Jos esimiehelle ei riitä tieto sairasloman kestosta, vaan vaatii sairaslomatodistusta, voi hänelle toimittaa kopion todistuksesta, josta voi peittää sairasloman syyn. Riittää, että näkyvissä on sairasloman alkamis- ja päättymispäivä.

Meillä työnantaja vaatii alkuperäisen todistuksen.

Vierailija
9/18 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonkoma mitä muuta ripulissa leviää! Vatsapissa pitää varoa

Vierailija
10/18 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä sitten joku erityinen syy salailla syytä? Meillä ainakin pitää esimiehelle ilmoittaa syy, kun lyhyissä sairauslomissa ei vaadita todistusta.

Vierailija
11/18 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt ihan näin mene. Lääkäri suosittaa mutta ei myönnä sairaslomaa, sen tekee työnantaja. Työpaikalla voi myös olla käytössä "korvaavan työn malli", joka tarkoittaa sitä että työ muistutetaan sellaiseksi, jota työntekijä kykenee tekemään.

Vierailija
12/18 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies ei saa kertoa diagnooseja eteenpäin. Ei ole laillista.

Vierailija
13/18 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmallisia on nuo naiset jotka on elämäntapasaikuttajia. Siinä vaiheessa kun ollaan taas to+pe saikulla ja esihenkilö on saanut ilmoituksen asiasta (varhaisen puuttumisen malli) niin se on vähän vaikea selitellä muille tiimiläisille että niin, Marjatta on taas pari päivää saikulla... ihan on asiallinen syy mutta eihän sitä saa kertoa.

Vierailija
14/18 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä saikkulapussa edes tarvitse olla poissaolon syytä. Mulle työterveylääkäri kirjoitti "katson, että xx ei ole työkykyinen".

Vierailija
15/18 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelmallisia on nuo naiset jotka on elämäntapasaikuttajia. Siinä vaiheessa kun ollaan taas to+pe saikulla ja esihenkilö on saanut ilmoituksen asiasta (varhaisen puuttumisen malli) niin se on vähän vaikea selitellä muille tiimiläisille että niin, Marjatta on taas pari päivää saikulla... ihan on asiallinen syy mutta eihän sitä saa kertoa.

Itse asiassa ainoa oikea tapa esimieheltä on kertoa, että Marjatta on POISSA pari päivää. Esimies ei saa kertoa sitä, onko saikulla vai ei. Marjatta itse sen toki saa ilmoittaa ja diagnoosinkin halutessaan muille, mutta esimies ei.

Vierailija
16/18 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ainoa oikea tapa esimieheltä on kertoa, että Marjatta on POISSA pari päivää. Esimies ei saa kertoa sitä, onko saikulla vai ei. Marjatta itse sen toki saa ilmoittaa ja diagnoosinkin halutessaan muille, mutta esimies ei.

On tiedossa, mutta koska Marjatan työkaverit eivät ole typeriä, ja poissaolosta kun ei ole sovittu ennakkoon vaan Marjatta on vuorossa... mikä voisi olla Marjatan syy olla POISSA taas kerran, yllättäen, pari päivää.

Osaatko Liisa arvella, mitä kysyt pomolta, johon hän ei saa vastata mutta luultavasti hymyilee vaivaantuneesti jonka perusteella saat tietää "arvanneesi" oikein.

Vierailija
17/18 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tiedossa, mutta koska Marjatan työkaverit eivät ole typeriä, ja poissaolosta kun ei ole sovittu ennakkoon vaan Marjatta on vuorossa... mikä voisi olla Marjatan syy olla POISSA taas kerran, yllättäen, pari päivää.

Osaatko Liisa arvella, mitä kysyt pomolta, johon hän ei saa vastata mutta luultavasti hymyilee vaivaantuneesti jonka perusteella saat tietää "arvanneesi" oikein.

En minä kysy pomolta mitään toisten poissaoloista muuta kuin, että koska palaa töihin, jos olen tuuraajana. Eikä kukaan muukaan kollegoista kysy muuta. Ei meillä harjoiteta mitään hymyvihlaijula, vaan todetaan että poissaolojen syitä ei ole lupa kertoa, kuten intrassakin lukee. Se on ihan yksiselitteistä.

Vierailija
18/18 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän siinä saikkulapussa edes tarvitse olla poissaolon syytä. Mulle työterveylääkäri kirjoitti "katson, että xx ei ole työkykyinen".

Työnantajalla on oikeus hylätä tällainen saikkulappu ja ilmoittaa, että sairasloma on palkaton.